Bland dystra drakar och knepiga kungar

Redaktör
Ponny
Bland dystra drakar och knepiga kungar

Äventyrets koncept blir allt tydligare – och världen i sin tur allt mer komplex. När vi räddade Rexwood påverkade det inte bara människorna där utan även den verklighet de tre äventyrliga vännerna alltid levt i. Kanske för all framtid?

Deras ö är inte längre ensam i världen. Ett kort stenkast norrut har en ny landmassa plötsligt dykt upp ur tomma intet. Naturligtvis handlar det om Rexwood. Men för att göra saken krångligare har det gått många, många generationer sedan händelserna Kiefer, Maribel och den namnlösa hjälten upplevde så sent som igår. Och lika överraskande som det är för "ursprungsöns" befolkning att världen växer, lika självklart är det för människorna i Rexwood att deras blomstrande och lyckliga stad alltid har funnits. "What's all the fuz 'bout?", tror jag de vill säga.

Få polygoner, enkla sprites. Men den historia som tar form är allt annat än anspråkslös. Visst är det en rad klassiska sagor som berättas men det är sällan rakt igenom lyckliga människoöden i förarsätena. Ta prinsen som ett träffsäkert exempel. Visst, han är bortskämd och burdus, men ibland skiner hans sorg igenom (om så bara för ett ögonblick), över att ha hela sin framtid utstakad. Trygg, javisst. Men också oändligt trist. Det är bara ett exempel, ett öde, och jag har känslan av att äventyret kommer förändra mycket, för att inte säga allt, för väldigt, väldigt många.

Bra eller dåligt? Antagligen både och.

[ia=647206; large]
Mot nya öar, öden och överraskningar!

#blogg


signatur

En Bamseponny av folket

Bland dystra drakar och knepiga kungar

Vänta bara, äventyret har knappt hunnit börja än!

Redaktör
Ponny

True dat!

(Antagligen blir det här sommaren OCH hösten med DW7 )


signatur

En Bamseponny av folket

Haha, ja. 100 speltimmar eller mer bara för att klara av själva grundspelet (minus allt extramaterial och post-content) kan du nog räkna med. DQ VII är sannolikt det längsta j-rollspelet som gjorts, vad jag vet.

Om bara j-rpg kunde titta på detta en extra gång innan de planerar sina nya felsattsningar.

Och det tåls att tilläga: **** *** FF och speciellt **** *** Nomura! you ruined it!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Jepp, Tetsuya Nomura har veeeeeeeerkligen fått alldeles för mycket kontroll över FF-serien det senaste decenniet. Jag vet ju givetvis inte hur det funkar internt på Square Enix kontor, men allting pekar ju på att han är en stor del av problemet med hur vanskött och usel FF-serien blivit på senare år.

Men nej nej, nu ska vi inte solka denna härliga Dragon Quest-bloggen med massa deprimerande tjat om Final Fantasy! Go! Go! Fredriks Dragon Quest-sommar!

Indeed, nu "lägger vi band på oss" och "zippar igen", ingen ide att "spreta håret" och "strandposera vid kungens hov" Ha Ha Ha!

Dragon Quest är den spelserie jag är mest tacksam för, altså enbart för dess existenz. DQ och Harvest Moon :heart:


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Ja, det finns få andra serier som hållit konsekvent toppklass på nio raka huvudspel. Jag älskade Harvest Moon för sisådär 10 år sedan, men får erkänna att jag ignorerat alla sjuttioelva titlar som släppts de senaste åren. Harvest Moon har inte riktigt känts relevant, men just nu har jag faktiskt Harvest Moon: The Tale of Two Towns hemma, så det har jag tänkt spela snart. Får se om det kan återfå mitt gamla HM-sug. Håller Harvest Moon: Back to Nature som ett av de bästa spelen jag kört.

Redaktör
Ponny

Åh, blir så glad när jag läser detta. För jag har ju aldrig spelat något DQ-spel – förrän nu.

Men: vad tror vi om framtiden för Dragon Quest nu när tian blir onlinebaserat. Om det blir bra (vilket känns tveksamt) borde vi spela det ihop.


signatur

En Bamseponny av folket

Haha, jag har faktiskt redan föreslagit det för TiT! Så ja, självklart bör vi lira DQ X ihop ifall det blir vettigt. Det ser om inte annat väldigt bra ut, trots att det är ett onlinerollspel (jag är egentligen inte så förtjust i sådana).

Apropå DQ-serien. I princip alla spel är fortfarande spelvärda, trots att vissa är lite ålderstigna. Själv har jag ju inga problem med retro utan kan uppskatta spelen för sin tid, och då är Gameboy Color-versionerna av DQ 1-3 det bästa valet. Lite snabbare levlande och mindre bökigt gränssnitt, bland annat. Alla andra spelen i serien finns ju till mer moderna konsoler och är väldigt lättåtkomliga, och bör inte missas! Egentligen bör inte DQ III missas heller, då det nästan är bäst i hela serien.

Klart vi skall spela
Jag har dock aldrig använt Wii´ns online funktion. Hur funkar den då?

Stora poänger till sebastian, själv föredrar jag DQ V på handhållen och klart som allt korvspad i detta land att
DQ VIII inte får missas av någon. Ingen av dem är perfekta men vad är egentligen perfekt, förutom "chunky monkey icecream" en fredagskväll.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Jag vet inte heller hur man spelar online på Wii, men vi hinner antagligen ta reda på det tills spelet släpps.

Har hört att det var någon som sa att Wii var en barnkonsol, så så svårt kan det ju inte vara att lista ut... Zing!

Skrivet av Sebastian Lind:

Har hört att det var någon som sa att Wii var en barnkonsol, så så svårt kan det ju inte vara att lista ut... Zing!

Hihi!
Men trots tre av de skarpaste hjärnorna på FZ.se så är det mycket att begära
Det här med friend-code låter ju helt förpestat komplicerat


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Redaktör
Ponny

Den dagen, den sorgen (angående att få Wii online)!

Förresten, fler intryck från DW7 är på gång, har blivit ett olympiskt spektakel här hemmavid just nu så speltiden har varit lika med null.


signatur

En Bamseponny av folket

1
Skriv svar