Tysk konsumenträttsgrupp rasar mot Diablo 3

Robot
Tysk konsumenträttsgrupp rasar mot Diablo 3

"Blizzard, varför är ni inte tydligare med alltid online-märkningen? Skärp er, annars blir det rättsliga åtgärder!"

#diablo-iii, #blizzard-entertainment


Medlem
Tysk konsumenträttsgrupp rasar mot Diablo 3

IMO är det ganska klart att man behöver internet anslutning hela tiden och inte bara när man loggar in.. Eller är det så att jag har vant mig vid det efter som jag kör både WoW, Sc2 och D3?
Men har för mig att det står på fodralet också att internet anslutning krävs.

Tycker inte det är något problem med det. Men kan se att det kan vara problem i andra länder där kanske internet inte är lika självklart som jag tycket det verkar vara här i Sverige.

Ett offline mode skulle kanske inte skulle vara så illa. Men då har man detta med "piratande". Fast tror inte det dröjer länge innan det finns pirat server till D3 som till wow.

Medlem

På mitt fodral så står de INGET om att man måste vara online.. rätt dåligt av dom.. men som sagt spelet suger så de säger la allt.

Medlem

På mitt fodral står det iallafall "Internet connection required"

Inaktiv

Det är inget jag haft problem med personligen men jag avskyr det av principiella skäl och hoppas därför innerligt att Blizzard dränks i ett hav av skit. På dem bara!

Inaktiv

Står det inte på kartongen är det ju en miss av Blizzard.

Jag chansar också på att för just Diablo 3 är det en helvetes massa människor som köpt spelet just för att det är Diablo 3 och dom har inte lirat något spel alls sedan Diablo 2.

Meningen är ju att det ska framgå tydligt för alla.

Men always on drm är ju ett jävla skit, drabbar oss som betalar.

Medlem

Det står ju på kartongen men ska man anta att det är 24/7 som gäller ifall man vill spela eller när deras servrar går ner för underhåll? för spela ensam går ju inte längre...

Medlem
Skrivet av gamlefarfar:

På mitt fodral så står de INGET om att man måste vara online.. rätt dåligt av dom.. men som sagt spelet suger så de säger la allt.

Skrivet av Aresz:

Står det inte på kartongen är det ju en miss av Blizzard.

Jag chansar också på att för just Diablo 3 är det en helvetes massa människor som köpt spelet just för att det är Diablo 3 och dom har inte lirat något spel alls sedan Diablo 2.

Meningen är ju att det ska framgå tydligt för alla.

Men always on drm är ju ett jävla skit, drabbar oss som betalar.

Läs systemkraven.

Känns som allmän vett att läsa dom innan man införskaffar ett PC spel för 500:- för att just vara säker på att datorn man har klarar av spelet.

Tror det nämns på varje baksida av spelboxen under "DVD" logon att internet uppkoppling krävs. Själva systemkraven i sig står på undersidan av papperslådan som dvd fodralet kommer i.

Köper man det online får man ta ansvar för att man läser den relevanta informationen på sidan innan man börjar slänga runt sina VISA kort siffror. Finns en länk till system kraven som är rätt tydligt framförd innan man trycker sig vidare för att betala.

Har människor verkligen blivit så pass lata att dom förväntar sig utgivarna att göra allt åt dom? Har ju aldrig varit några systemkrav i stor fet text på framsidan av en spelbox man köpt. Folk får ju för guds skull ta lite ansvar för sina inköp och kolla upp vad de köper innan det betalas gärna. Går ju inte att skylla på att man blivit lurad när informationen finns tillgänglig och man bara ignorerat den kan jag tycka iaf.

Medlem

Håller helt med om att det ska framgå med all tydlighet vad som gäller och inte bara en liten notis om att Internet krävs, vilket verkligen inte är samma sak som "Kräver konstant uppkoppling annars kommer spelet inte funka".

Jag var sugen när spelet kom men efter att ha läst om alla problem som folk haft är jag glad att jag inte köpte spelet. Nu kommer jag nog vänta tills spelet går att få tag på 200 kr för det är vad jag anser spelet är värt med detta drakoniska DRM,

Inaktiv
Skrivet av gamlefarfar:

På mitt fodral så står de INGET om att man måste vara online.. rätt dåligt av dom.. men som sagt spelet suger så de säger la allt.

Står faktiskt i avtalen du accepterar att internet krävs för att kunna starta, logga in och spela.

Medlem

Man måste vara blind om man missar den här, som är på baksidan av fodralet.

Folk borde läsa på lite

http://www.pegi.info/sv/index/


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

http://image.gamespotcdn.net/gamespot/images/bigboxshots/3/95...

Ta denna bild t.ex - Står Internet connection required (precis som det gör på Diablo III boxen) men ingen känner sig lurad på grund av det? Visst Diablo II gick att spela offline. Det gjorde de tidigare DC Universe baserade spelen också. Är det en ursäkt till att sluta läsa vad som faktiskt krävs för att spela spelet?

Nästa steg blir väll att köpa en Blue-ray film och klaga på att det inte framstog klart och tydligt att det krävs en Blue-ray spelare för att se filmen.

h2o
Medlem
Skrivet av chewiie88:

IMO är det ganska klart att man behöver internet anslutning hela tiden och inte bara när man loggar in.. Eller är det så att jag har vant mig vid det efter som jag kör både WoW, Sc2 och D3?

SC2 har iofs ett offline mode som fungerar alldeles utmärkt..

Medlem

Jay wilson: "I think that’s a fair argument to make, but I also think it’s incorrect. Our job isn’t just to put out a game, it’s to release the next Diablo game. No one will remember if the game is late, only if it’s great. We trust in our ability to put out a great game, but we’re not quite there yet. In addition to finishing and polishing the content of the game we’re continuing to iterate on some of the core game systems."

Jay wilson borde nog ha blivit kickad från detta projekt för länge sen, jag startade en forum thread för länge sen att han skulle bli kickad. Men det togs inte så bra emot av moderatorerna på battle.net forumen. Men han hade ju ingen aning om hur diablo 3 skulle vara, det skedde ändringar hel tiden.

Medlem

Känner mig inte påverkad, jag är civiliserad och har därför internet

Alla människor är inte så bevandrade bland ikoner och systemkrav, och jag kan lätt tänka mig föräldrar som köper D3 till sina barn efter tjat utan att riktigt veta om vad som krävs. Det bör står klart och tydligt på omslaget vad som krävs.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Alla människor är inte så bevandrade bland ikoner och systemkrav, och jag kan lätt tänka mig föräldrar som köper D3 till sina barn efter tjat utan att riktigt veta om vad som krävs. Det bör står klart och tydligt på omslaget vad som krävs.

Det är inte spelboxens jobb att lära ut hur systemkraven fungerar. Vet man inte hur saker och ting fungerar så ber man någon om hjälp med att förklara dom eller så gör man lite undersökning själv.

Måste vara den torraste ursäkten jag hör... folk måste sluta skylla ifrån sin dumhet på andra och börja ta lite ansvar för sina handlingar, fungerar inte att skylla på andra hela tiden.

"Barn: Jag vill ha en xbox! *tjat tjat tjat jat*
Förälder: Men jaaaa... bara du slutar tjata!
Barn: Woho! Tack.
Barn: Jag kan inte spela på den, vi har ingen TV! *buhähää*
Förälder: Dax o ringa Microsoft och be dom förklara sig varför det inte satt en stor fet varningsskylt som täckte bokstavligen hela kartongen där det stod VARNING KÖP INTE DENNA PRODUKT OM DU INTE HAR EN TV"

Skrivet av Cnopt:
Skrivet av walter_iego:

Alla människor är inte så bevandrade bland ikoner och systemkrav, och jag kan lätt tänka mig föräldrar som köper D3 till sina barn efter tjat utan att riktigt veta om vad som krävs. Det bör står klart och tydligt på omslaget vad som krävs.

Det är inte spelboxens jobb att lära ut hur systemkraven fungerar. Vet man inte hur saker och ting fungerar så ber man någon om hjälp med att förklara dom eller så gör man lite undersökning själv.

Måste vara den torraste ursäkten jag hör... folk måste sluta skylla ifrån sin dumhet på andra och börja ta lite ansvar för sina handlingar, fungerar inte att skylla på andra hela tiden.

"Barn: Jag vill ha en xbox! *tjat tjat tjat jat*
Förälder: Men jaaaa... bara du slutar tjata!
Barn: Woho! Tack.
Barn: Jag kan inte spela på den, vi har ingen TV! *buhähää*
Förälder: Dax o ringa Microsoft och be dom förklara sig varför det inte satt en stor fet varningsskylt som täckte bokstavligen hela kartongen där det stod VARNING KÖP INTE DENNA PRODUKT OM DU INTE HAR EN TV"

Jag håller med dig, men, det bör ändå stå vad som krävs på omslaget, eller i varje fall i större skrift på baksidan. Att ha en ikon som är 4 mm stor och en text som är ca. 3 punkters storlek som ska förklara allt, det är inte OK.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Med tanke på att det står i systemkraven som nu förtiden i princip alltid står nere i ena hörnet på baksidan av spelboxarna eller på underkanten, alltid i samma storlek, fungerat fint så förstår jag inte hur du resonerar nu eftersom det klagas på ett specifikt spel hela tiden när 9 av 10 spel har samma layout på sina systemkrav.

Av alla MMO spel som släpps t.ex där internet uppkoppling är ett krav så är det ingen som missar den biten i system kraven konstigt nog.

Finns väll bättre saker för dessa "diablo 3 felsökare" att lägga sin tid och energi på? Förslagsvis att läsa engelska så de förstår systemkraven bättre.

Medlem

För att svara på artikelfrågan: Nej jag är inte påverkad av detta. Jag har alltid internetanslutning till mina datorer.

Om jag köper ett spel så tittar jag såklart på systemkraven. Om jag köper ett spel till någon annan tar jag givetvis reda på om det fungerar på det datorsystemet.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av gamlefarfar:

På mitt fodral så står de INGET om att man måste vara online.. rätt dåligt av dom.. men som sagt spelet suger så de säger la allt.

Står faktiskt i avtalen du accepterar att internet krävs för att kunna starta, logga in och spela.

Då är det dock lite sent imo... Har du brutit en förpackning så är det inte så lätt att få tillbaka pengarna. Hade inte varit så svårt för dem att skriva på förpackningen att det krävs att man är uppkopplad hela tiden.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av gamlefarfar:

På mitt fodral så står de INGET om att man måste vara online.. rätt dåligt av dom.. men som sagt spelet suger så de säger la allt.

Det står det visst, ialla fall på min. På fodralets framsida tillvänster om blizzard loggan lägst nere till höger. "INTERNET CONNECTION REQUIRED.//"


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av ilduce:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av gamlefarfar:

På mitt fodral så står de INGET om att man måste vara online.. rätt dåligt av dom.. men som sagt spelet suger så de säger la allt.

Står faktiskt i avtalen du accepterar att internet krävs för att kunna starta, logga in och spela.

Då är det dock lite sent imo... Har du brutit en förpackning så är det inte så lätt att få tillbaka pengarna. Hade inte varit så svårt för dem att skriva på förpackningen att det krävs att man är uppkopplad hela tiden.

Och det står faktist på förpackningen. Kollade på min nyss och där finns det.

Medlem

När D3 släpptes snackade jag med två polare, en hade köpt spelet, den andra väntade på piratversion, gissa vem som kunde börja spela först.

Medlem
Skrivet av purjo:

När D3 släpptes snackade jag med två polare, en hade köpt spelet, den andra väntade på piratversion, gissa vem som kunde börja spela först.

Han som köpt det. För den andra har igentligen inte spelat "Spelet"
Är som att säga vilken spela Starcraft 2 Heart of the swarm först Beta Testare eller Han som köpte spelet vid release?

För piratade D3 vid release var bara beta clienten.
Kollad själv upp det för att se om det gick och om jag inte är helt ute och cyklar nu så är det ingen som håller på att jobbar med en D3 server just nu.

Edit: Fel av mig. är folk som jobbar på en. Men det som finns just nu är bara Act1.

Medlem
Skrivet av h2o:
Skrivet av chewiie88:

IMO är det ganska klart att man behöver internet anslutning hela tiden och inte bara när man loggar in.. Eller är det så att jag har vant mig vid det efter som jag kör både WoW, Sc2 och D3?

SC2 har iofs ett offline mode som fungerar alldeles utmärkt..

Du kan inte spela Multiplayer på SC2 offline mode. Sen är bara Offline mode aktiverat i 30 dagar sen måste du logga in online igen för att kunna få yttligare 30 dagar att kunna vara offline.
Sen är jag inte 100% säker men tror att du inte kan spela annat en Terran mot AI och så är det en gräns på hur lång singelplayer du kan lira. Men är inte säker på de två sista doc.

Lite off topic snack

Medlem

Jag känner mig inte drabbad av deras DRM skadade spel, eftersom jag inte köpte det pga deras DRM.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av joffjoff:
Skrivet av gamlefarfar:

På mitt fodral så står de INGET om att man måste vara online.. rätt dåligt av dom.. men som sagt spelet suger så de säger la allt.

Det står det visst, ialla fall på min. På fodralets framsida tillvänster om blizzard loggan lägst nere till höger. "INTERNET CONNECTION REQUIRED.//"

Det är dock en luddig term. Behövs för vad? Behövs hur ofta? Borde stå "Constant Internet Connection Required" eller något i den stilen. Det där kan jag som konsument tolka hur jag vill, och sedan anmäla.


signatur

I drank what?

Medlem

Angående EUALA så ska det framgå tydligt vad man går med på, således ska kunden kunna läsa denna innan köp. Eftersom dessa inte kan läsas vid köp utan endast när man öppnat och brutit förpackningen så är de skrattretande och såvitt jag förstått det så gäller de inte då lagen är tydlig med vad som krävs för att ett avtal ska anses vara bindande.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Angående EUALA så ska det framgå tydligt vad man går med på, således ska kunden kunna läsa denna innan köp. Eftersom dessa inte kan läsas vid köp utan endast när man öppnat och brutit förpackningen så är de skrattretande och såvitt jag förstått det så gäller de inte då lagen är tydlig med vad som krävs för att ett avtal ska anses vara bindande.

Om jag inte har helt fel så har du möjlighet att kunna få läsa den i butiken om du bara frågar.

Men det är ju så med oss svenskar. Vi håller käften sen klagar vi som fan när det inte passar...

123
Skriv svar