Skrik om natten

Redaktör
Ponny
Skrik om natten

Sommarkvällar och skräck är så rätt! Att släcka alla lampor strax efter midnatt och utsättas för skrik från necromorfer, mig själv och en löpande Klara (usch, de växer ju upp så fort de små liven) är obetalbart. Trots att det är andra gången jag upplever scifi-helvetet blir jag ändå lika illa till mods. Ett gott betyg men inte en lika bra grund för en god natts sömn.

Men vad händer när #Dead Space är slut? Jo, då händer #Alan Wake, #Eternal Darkness och/eller #Deadly Premonition. Högst troligt prioriteras Alan. Det känns ju helt klart som ett sånt där typiskt "Fredrik-spel".

[ia=647341; large]
Och på tal om att "känna sig illa till mods".

#blogg


signatur

En Bamseponny av folket

Skrik om natten

De ä rätta takter! Mys-skräck skall det vara, slafs och gore skall förkastas.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Varför välja? Olika typer av skräck är väl bra/underhållande, beroende på vilket humör man är på?

Undrar vilket humör man skall ha för att se någon få benet avhugget och sedan slafsas till bitar av en skördetruska. Jag föredrar stil och atmosfär framför tortyrslafs. Ser ingen mening med att äcklas, kanske om någon svalt något giftigt och det inte finns kräkmedel i medecinskåpet. "Här, fort, titta på denna scen från The Ruin" :#


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Skräck är inget för mig, även om en film eller ett spel går an då och då.

Jag drömmer inte mardrömmar, men jag förstår inte grejjen med att vilja skrämmas. Inget fel med det om man gillar det, men inte min sak bara.

Skrivet av Traveller in time:

Undrar vilket humör man skall ha för att se någon få benet avhugget och sedan slafsas till bitar av en skördetruska.

Man kanske har suttit i 30 min telefonkö bara för att bli omkopplad till en annan supportavdelning får att få sitta i kö en halvtimma till, sedan komma fram till en dryg blekingebo som meddelar att man inte kan avsluta sitt abonnemang utan att betala en avslutningsavgift på 250 kr, flytta sitt abonnemang utan en flyttavgift på 250 kr eller strunta i allt och ha kvar skiten som den är för... just det, 250 kr.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

TiT:

Haha, jag håller med dig. Jag personligen kikar sällan eller aldrig på "blod & slafs"-filmer av den enkla anledningen att de helt enkelt inte tilltalar mig. Jag får inte ut så mycket av det, men samtidigt respekterar jag att det uppenbarligen finns många andra som gör det. Tyckte bara att du verkade lite väl dömande när du säger att all gore ska förkastas, bara för att du själv inte konsumerar det.

Tja, sant att det inte tilltalar mig det minsta, blev så när filmhistorikern i mig fick reda på hur Gore uppkom och hur det spreds. Men sen så är jag djupt förälskad i klassisk skräck och har en varm plats i mitt hjärta för tysk Expressionism

Son of Frankenstein (1939)


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Redaktör
Ponny

Men grejen med Dead Space är INTE gore. Snarare är det de klaustrofobiska, ensamma och utsatta känslorna jag vill åt. Visst, kroppsdelar kapas hit och dit, men det är ensamheten som skrämmer.

Men åh, Alan Wake blir fint. Ser jag fram emot furstligt mycket!


signatur

En Bamseponny av folket

Allan är ett riktigt bra spel med smälltjock stämning! Enda trista är att det ibland blir lite väl mycket strider, annars tipptopp.

1
Skriv svar