Dags för ny dator!

Medlem
Dags för ny dator!

Nu har det blivit dags för en ny dator, den gamla från 2005 har varit mig trogen under lång tid, men den börjar närma sig pensionsåldern.

Problemet är att jag inte har en aning om vilka delar och komponenter som är bra just nu och för framtiden. Därför ber jag er som har lite mer kunnande om hjälp. Ska jag åka in och kolla i elektronikkedjorna efter ett färdigpaket, eller är det fortfarande samma gamla ohederliga bondfångeri som pågår där?

Finns det några nätbutiker där man kan sätta ihop en dator och beställa, så monterar de ihop den och skickar via post?

Min budget är runt 10-12 000 kr för enbart en dator, skärm, tangentbord och sånt har jag redan. Snälla, hjälp mig få ihop en vettig dator som kan hålla ett par år framöver för spelande och vanligt användande.

//Jozo

Medlem

Jag glömde bort att nämna att jag har kollat runt lite, men som sagt, kunskapen är inte så stor vad som är bra och vad som inte är.

Men är den här datorn något att ha, eller ska man byta ut något: http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10596

EDIT: Såg att man kan ändra om lite som man vill, så funderar på att byta bort chassit, som inte var något vidare snyggt till ett "Fractal Design Define R3 Black Pearl" som rekommenderades så väl i Nosnos blogg häromdagen. Är det något mer som ska bytas ut, om den här datorn håller måttet?

Medlem

i5/i7 , gtx 670/680/690, 8gb ram, ssd som systemhårddisk

Medlem
Skrivet av Jozo:

EDIT: Såg att man kan ändra om lite som man vill, så funderar på att byta bort chassit, som inte var något vidare snyggt till ett "Fractal Design Define R3 Black Pearl"

Det skulle jag nog också gjort, men jag skulle nog vänta på Define R4 då den bara verkar kostar 100kr mer och ha lite mer funktionalitet än R3 har.
6 Augusti är kompletts preliminära datum visserligen.

Gillar iaf det jag ser i sweclockers lilla review men jag håller med Jonas om front dörrens dumma design som inte går 270grader eller åt andra hållet:
http://www.youtube.com/watch?v=_SPt1ZzNiEs

Define R3 (dock inte av sweclockers snabbtitt )
http://www.youtube.com/watch?v=mQsC9dHEX-A

Jag ska bygga ihop den här [http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751605] + ett OS och lite extra kylning. Mycket dator per kr enligt mig, nackdelen är att den är i delar. Men jag rekommenderar alla delarna i vilket fall.
Inet hade tidigare en tjänst där de monterade ihop din egna skräddarsydda dator men jag hittar inte informationen just nu, bara en 595kr / tim debitering (Mycket dyrt imo). Men ring och fråga... GL

Edit hittade [http://www.inet.se/produkt/9990250/montering-och-test-av-dato...]

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av Jozo:

EDIT: Såg att man kan ändra om lite som man vill, så funderar på att byta bort chassit, som inte var något vidare snyggt till ett "Fractal Design Define R3 Black Pearl"

Det skulle jag nog också gjort, men jag skulle nog vänta på Define R4 då den bara verkar kostar 100kr mer och ha lite mer funktionalitet än R3 har.
6 Augusti är kompletts preliminära datum visserligen.

Gillar iaf det jag ser i sweclockers lilla review men jag håller med Jonas om front dörrens dumma design som inte går 270grader eller åt andra hållet:
http://www.youtube.com/watch?v=_SPt1ZzNiEs

Define R3 (dock inte av sweclockers snabbtitt )
http://www.youtube.com/watch?v=mQsC9dHEX-A

Har inte riktigt tid att vänta om det ska bli den här datorn. Det är 2000 kr i rabatt fram tills den 29:de Juli. Tror du att den är något att satsa på?

Skrivet av Yellow_Snowflake:

Jag ska bygga ihop den här [http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751605] + ett OS och lite extra kylning. Mycket dator per kr enligt mig, nackdelen är att den är i delar. Men jag rekommenderar alla delarna i vilket fall.
Inet hade tidigare en tjänst där de monterade ihop din egna skräddarsydda dator men jag hittar inte informationen just nu, bara en 595kr / tim debitering (Mycket dyrt imo). Men ring och fråga... GL

Edit hittade [http://www.inet.se/produkt/9990250/montering-och-test-av-dato...]

Tyvärr så kan jag inte sätta ihop en dator själv, annars så skulle jag gärna prova på det. Jag frågar även dig, är det något som skulle behövas bytas ut på den där datorn ifrån komplett?

Medlem
Skrivet av Jozo:

Har inte riktigt tid att vänta om det ska bli den här datorn. Det är 2000 kr i rabatt fram tills den 29:de Juli. Tror du att den är något att satsa på?

Nä inte sååå stora skillnader mellan skalen om man ser på helheten fast de använder Arc stommen (i Define R4, vilket är nytt vad jag förstår).

Du lär inte bli besviken på R3 direkt då den fortfarande utför de mest grundläggande funktionerna som R4'an också gör. Det nya i R4 är väl i princip platserna för HDD på baksidan av moderkorts plåten, fläkt kontroller i fronten (istället för en som sitter i PCI slotten) och att man kan vända och ta bort hårddisk burarna (man kan ta bort bägge, inte bara den övre).

Inte funktioner som är värda 2000kr om man säger så

Ett par andra tankar ang datorn:

Gigabyte 7950 Windforce 3 kostar endast ca 30kr mer vilket är en rätt liten slant för att få gfx kortet överklockat lite mer och med en bra kylare.
Lite mysko men angående de korten som var i paketet.. Det Sapphire 7950 som var valt i paketet från början är 100kr dyrare än Gigabyte Windforce, men ändå så måste man betala mer för att få just Gigabyte kortet istället. Lite drygt av komplett tycker jag.
16GB ram kan vara ett bra också även om 8Gb kanske kan ta dig en bit fram, det skadar inte att ha lite mer ram.

Med ett Define R3, Windforce 3 och 16GB ram så hamna burken på 12617kr

Extra ram kosta va 440kr
Define R3 ca 146kr extra
och Gigabyte Windforce 3 kostar ca 36kr extra.

Medlem

Har ändrat om lite grann och fått fram det här nu för ett överkomligt pris:

Fractal Design Define R3 Black Pearl
Silver Power SP-S650M 650W PSU
Intel® Core i5-3570K Processor
MSI Z77A-G43, Socket-1155
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
XFX Radeon HD 7950 3GB GDDR5
Intel® SSD 330 Series 120GB 2.5", 25nm
Western Digital® Desktop Green 1TB
Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD

Vad tycks?

Mer RAM får det bli i framtiden, men just nu så nöjer jag mig nog med 8 gb.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Har ändrat om lite grann och fått fram det här nu för ett överkomligt pris:

Fractal Design Define R3 Black Pearl
Silver Power SP-S650M 650W PSU
Intel® Core i5-3570K Processor
MSI Z77A-G43, Socket-1155
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
XFX Radeon HD 7950 3GB GDDR5
Intel® SSD 330 Series 120GB 2.5", 25nm
Western Digital® Desktop Green 1TB
Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD

Vad tycks?

Mer RAM får det bli i framtiden, men just nu så nöjer jag mig nog med 8 gb.

Fast hur mycket kostar den för dig nu då? Du skrev en budget men enligt sidan så kostar XFX kortet hela 236kr mer än Sapphire och 200kr mer än Gigabyte (som är bättre än dem bägge om man tittar på specsen).

Om du gick efter den länk du skrev först och bara ändrade korten så blev grafikkortet 236kr dyrare med 10MHz långsammare kort (lägre klockning än Sapphire som var grundkortet) men Gigabyte 7950 Windforce 3X som kostar 36kr mer (än Sapphire) är 100MHz högre klockat än XFX och 90Mhz högre än Sapphire. Det kanske inte låter som höga siffror direkt men om man inte ska överklocka själv så tycker jag i alla fall att det är värt 36kr för att få ett bättre kort (Gigabyte) än Sapphire och XFX =3

Annars ser det bra ut. Hade XFX kortet varit ett 7970 så hade 236kr inte varit lika ologiskt. Förstår inte riktigt hur Komplett sätter de olika priserna (om det enbart är baserat på deras lager eller inköpspris etc).

Fractal Design Define R3 Black Pearl
Silver Power SP-S650M 650W PSU
Intel® Core i5-3570K Processor
MSI Z77A-G43, Socket-1155
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5 <---- Windforce 3X
Intel® SSD 330 Series 120GB 2.5", 25nm
Western Digital® Desktop Green 1TB
Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S

Det jag fick ihop går på 12177kr exkl frakt då..
En sak jag såg när jag försökte lägga datorn till kundvagnen var att första gången så registrerade den inte att jag valde ett annat chassi (Fractal) och Gigabyte kortet. Värt att tänka lite på att kontrollera att det blev rätt innan du beställer.
Det kan också ha varit något pga mitt Firefox men det finns ingen anledning att inte vara extra noga när man köper något dyrt

Medlem

Ojoj, nu blev det lite fel när jag kopierade. Jag menade att kopiera grafikkortet som du rekommenderar, Windforce 3, men det blev lite fel där

Fractal Design Define R3 Black Pearl
Silver Power SP-S650M 650W PSU
Intel® Core i5-3570K Processor
MSI Z77A-G43, Socket-1155
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5
Intel® SSD 330 Series 120GB 2.5", 25nm
Western Digital® Desktop Green 1TB
Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S

Totalsumma: 12505 kr

Nu ska det nog stämma bättre, och som du ser så ångrade jag mig och lade till 16gb ram istället för 8.

Medlem

Aaah okej.

Det är ju lite rabatt på ram i samband med köpet, men nu ser ju allt bra ut i mina ögon. Att spara nästan 2000kr (blir väl typ 1500 nu eller så) är ju inte helt fel heller.

Svårt att säga hur länge saker håller då det även hänger på hur kräsen man är på grafik osv.
Köpte Saints Row 3 under rean och kunde inte förstå varför spelet ställde in sig på 1280 istället för 1920 när jag har ett GTX580. Har aldrig gått ner under 30fps och Saints row är inte direkt ett spel som lider av att spelas i 30fps. Jag har iaf inte kommit i en situation då jag tyckt det varit jobbigt med lite lägre FPS jämfört mot t.ex. BF3.

Vad jag försöker säga är att man kan inte veta vad som kommer släppas i slutet av året/nästa år (eller njaa, det kanske man kan ifs ) men på årets E3 visades det ju upp en hel del snygga spel och flera nya spelmotorer som kommer ut. Frågan är ju vad som krävs för att ha max i all grafik i minst 1920x1080/1200 och ha spelbar fps konstant.

Förutom grafikkortet så kommer nog resten av burken hålla i 4+ år. Ett nytt grafikkort om typ en två år kanske kan vara något att börja spara till redan i förväg så har jag iaf gjort. Jobbiga är när t.ex. hårddiskar total dör av någon anledning så en tusing försvinner på det.

Men det blir nog ändå som julafton när datorn kommer hem hoppas allt flyter på =D

Medlem

Sådär ja, nu är datorn beställd. Nu är det som sagt bara att gå runt och vänta som ett barn på julafton tills den kommer

Tack för hjälpen Fuidama, och ni övriga också. Utan er skulle jag ha varit helt ställd.

Medlem
1
Skriv svar