Tysk konsumenträttsgrupp rasar mot Diablo 3

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av gamlefarfar:

På mitt fodral så står de INGET om att man måste vara online.. rätt dåligt av dom.. men som sagt spelet suger så de säger la allt.

Står faktiskt i avtalen du accepterar att internet krävs för att kunna starta, logga in och spela.

när man går med på det avtalet har man ju rimligtvis köpt spelet eller?

Medlem
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Cnopt:

Med tanke på att du ALLTID skriver på avtalet digitalt via internet så är det inte den fysiska butikens ansvar att du vet vad du skriver på när du väl kommer hem och installerar spelet. Som sagt ovanför här, väljer du att avböja avtalet så får du ju pengarna tillbaka. Börjar du spela, om ens 5 sekunder bara, så har du gått mer på avtalet och får inte pengarna tillbaka.

Man kan inte jämföra en EUALA som följer med ett spel köpt i butik med att skriva på något på nätet. På nätet så kräver de att du har läst denna för att ens kunna göra ett köp och den är, till skillnad från spelet i butik, bindande.

Just därför står det i EULAn att du får pengarna tillbaka för din fysiska kopia om du INTE går med på dom. Snälla du.. har du ens läst den?

För att göra det lite lättare för dig så lägger vi in den relevanta biten här:

"The Terms of Use agreement governs all aspects of game play. If you do not agree with the Terms of Use, then (a) you may not register for an Account to play the Game; and (b) you may arrange to return the Game to the place where you purchased it within thirty (30) days of the original purchase or you may contact Blizzard by email http://www.battle.net/support to request a full refund of the purchase price within thirty (30) days of the original purchase. Once you accept the License Agreement and the Terms of Use, you will no longer be eligible for a refund."

Haha för mig? Jag vet precis vad som gäller och har inte sagt något annat. Vad jag däremot säger är att det är vår lag som gäller sedan kan de trycka hur många EUALA-avtal de vill. Och som sagt var är lagen tydlig med vad som gäller och därför har oftast dessa avtal ingen direkt laga kraft.

Personligen köper jag inte längre spel i samma utsträckning som jag gjorde innan och en stor anledning till detta är drakonisk DRM och jag tror inte jag är ensam om att bojkotta vissa spel eller utgivare idag. Nej tacka vet jag GoG där man kan köpa spel utan denna kränkning av mig som köpare. Nästa år kommer nog bli den bästa på länge för då kommer många spel jag däremot ser fram emot och som jag tveklöst kan tänka mig att köpa, detta tack vare Kickstarter (det bästa som hänt denna numera infekterade industri).

Medlem
Skrivet av Cnopt:

Det är inte spelboxens jobb att lära ut hur systemkraven fungerar. Vet man inte hur saker och ting fungerar så ber man någon om hjälp med att förklara dom eller så gör man lite undersökning själv.

Måste vara den torraste ursäkten jag hör... folk måste sluta skylla ifrån sin dumhet på andra och börja ta lite ansvar för sina handlingar, fungerar inte att skylla på andra hela tiden.

"Barn: Jag vill ha en xbox! *tjat tjat tjat jat*
Förälder: Men jaaaa... bara du slutar tjata!
Barn: Woho! Tack.
Barn: Jag kan inte spela på den, vi har ingen TV! *buhähää*
Förälder: Dax o ringa Microsoft och be dom förklara sig varför det inte satt en stor fet varningsskylt som täckte bokstavligen hela kartongen där det stod VARNING KÖP INTE DENNA PRODUKT OM DU INTE HAR EN TV"

Sånt är samhället vi lever i. Allt ska gå snabbt och smidigt. Folk är stressade 24/7 och har inte tid för saker som att hålla koll på vad den eller den ikonen betyder.
Varför tror du att konsoler fortfarande står i kurs? De flesta har inte tid/orkar inte konfigurera massa hård/mjukvara för att spela ett spel.
Vi kommer se mer och mer streamlining/nerdumning ala Idiocracy i framtiden såvida samhället i stort inte lugnar ner sig(fat chance).

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Man måste vara blind om man missar den här, som är på baksidan av fodralet.

http://www.pegi.info/sv/index/img/descriptors/online.gif

Folk borde läsa på lite

http://www.pegi.info/sv/index/

Så onlinespel är samma sak som konstant uppkoppling?
Jag kan spela väldigt många "onlinespel" utan konstant uppkoppling.

Inaktiv
Skrivet av Yabba:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av gamlefarfar:

På mitt fodral så står de INGET om att man måste vara online.. rätt dåligt av dom.. men som sagt spelet suger så de säger la allt.

Står faktiskt i avtalen du accepterar att internet krävs för att kunna starta, logga in och spela.

när man går med på det avtalet har man ju rimligtvis köpt spelet eller?

Spelet blir köpt när du aktiverar nyckeln till kontot. När du startar Diablo 3 så får du acceptera avtalen innan du loggar in. Går du inte med så behöver du inte spela!

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Cnopt:

Med tanke på att du ALLTID skriver på avtalet digitalt via internet så är det inte den fysiska butikens ansvar att du vet vad du skriver på när du väl kommer hem och installerar spelet. Som sagt ovanför här, väljer du att avböja avtalet så får du ju pengarna tillbaka. Börjar du spela, om ens 5 sekunder bara, så har du gått mer på avtalet och får inte pengarna tillbaka.

Man kan inte jämföra en EUALA som följer med ett spel köpt i butik med att skriva på något på nätet. På nätet så kräver de att du har läst denna för att ens kunna göra ett köp och den är, till skillnad från spelet i butik, bindande.

Just därför står det i EULAn att du får pengarna tillbaka för din fysiska kopia om du INTE går med på dom. Snälla du.. har du ens läst den?

För att göra det lite lättare för dig så lägger vi in den relevanta biten här:

"The Terms of Use agreement governs all aspects of game play. If you do not agree with the Terms of Use, then (a) you may not register for an Account to play the Game; and (b) you may arrange to return the Game to the place where you purchased it within thirty (30) days of the original purchase or you may contact Blizzard by email http://www.battle.net/support to request a full refund of the purchase price within thirty (30) days of the original purchase. Once you accept the License Agreement and the Terms of Use, you will no longer be eligible for a refund."

Haha för mig? Jag vet precis vad som gäller och har inte sagt något annat. Vad jag däremot säger är att det är vår lag som gäller sedan kan de trycka hur många EUALA-avtal de vill. Och som sagt var är lagen tydlig med vad som gäller och därför har oftast dessa avtal ingen direkt laga kraft.

Personligen köper jag inte längre spel i samma utsträckning som jag gjorde innan och en stor anledning till detta är drakonisk DRM och jag tror inte jag är ensam om att bojkotta vissa spel eller utgivare idag. Nej tacka vet jag GoG där man kan köpa spel utan denna kränkning av mig som köpare. Nästa år kommer nog bli den bästa på länge för då kommer många spel jag däremot ser fram emot och som jag tveklöst kan tänka mig att köpa, detta tack vare Kickstarter (det bästa som hänt denna numera infekterade industri).

Du som kan så mycket om lagen, du borde bli advokat ju!...

Skämt åsido, företagen i fråga gör affärer i Sverige fullt lagligt som det är just nu och kommer fortsätta så tills någon säger emot och det hela blir prövat i en svensk domstol. Vad som händer efter det får vi se. Tvekar något enormt starkt på att vad du säger skulle vara fallet i slutändan, det är inte direkt så att dessa produkter släpps på den svenska marknaden utan granskade innan...

Medlem

Har inte sagt att det inte är lagligt, vad jag däremot har sagt är att deras EULA inte är bindande enligt svensk lag ifall inte personen är fullt medveten om detta. Problemet är att när man köper ett spel och sedan läser EULA-avtalet så kan man inte längre gå tillbaks med det till butiken eftersom de i sin tur har kravet att man inte ska ha öppnat ett spel för att kunna lämna tillbaks det. Om man inte går med på vad som står så kan man kontakta utgivaren men allvarligt talat hur många tror du skulle orka göra det? Jag tror det är ytterst få som orkar läsa ett sådant avtal då dessa är skrattretande långa och tar upp saker som en köpare bryr sig föga om.

Jag återgår till att vad allt det här handlar om är feghet, de vet att om det hade stått väldigt klart och tydligt med stor text så hade nog en hel del säkerligen avstått från köp. Samma sak var det med det sabla skyddet som kallades för Starforce och tro inte att de som säljer spelen känner till detta för de har ingen som helst koll på den här typen av skydd. Jag kan betydligt mer om saker som rör spel än de som står i en butik och säljer dom.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Har inte sagt att det inte är lagligt, vad jag däremot har sagt är att deras EULA inte är bindande enligt svensk lag ifall inte personen är fullt medveten om detta. Problemet är att när man köper ett spel och sedan läser EULA-avtalet så kan man inte längre gå tillbaks med det till butiken eftersom de i sin tur har kravet att man inte ska ha öppnat ett spel för att kunna lämna tillbaks det. Om man inte går med på vad som står så kan man kontakta utgivaren men allvarligt talat hur många tror du skulle orka göra det? Jag tror det är ytterst få som orkar läsa ett sådant avtal då dessa är skrattretande långa och tar upp saker som en köpare bryr sig föga om.

Jag återgår till att vad allt det här handlar om är feghet, de vet att om det hade stått väldigt klart och tydligt med stor text så hade nog en hel del säkerligen avstått från köp. Samma sak var det med det sabla skyddet som kallades för Starforce och tro inte att de som säljer spelen känner till detta för de har ingen som helst koll på den här typen av skydd. Jag kan betydligt mer om saker som rör spel än de som står i en butik och säljer dom.

Mig veterligen skulle du kunna åberopa konsumentköplagen om du inte går med på EULAn och reklamera produkten som felaktig, detta endast då om säljaren inte har informerat dig om att du måste ingå ett nytt avtal med Blizzard om produktens funktioner för att kunna använda den. Detta då även om du öppnat förpackningen. Om detta nu, mot min förväntan och konsumentköplagen, inte skulle gå och man likväl vill ha sina pengar tillbaka så tror jag man är så pass motiverad att man tar och skickar tillbaka spelet till Blizzard.

Mycket av er diskussion anser jag också rätt löjlig. Om det nu står Internet Access Required så står det faktiskt rakt översatt Internet Uppkoppling Krävs, hur skulle detta kunna tolkas på något annat sätt än att spelet KRÄVER en uppkoppling? Någon annan tolkning av detta är nog mer en medveten misstolkning, alternativt ignorans.

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Man måste vara blind om man missar den här, som är på baksidan av fodralet.

http://www.pegi.info/sv/index/img/descriptors/online.gif

Folk borde läsa på lite

http://www.pegi.info/sv/index/

Den där ikonen har ingenting att göra med konstant uppkoppling. Du kanske borde läsa på lite istället.

PEGI's förklaring till den där logan är:
"Spel kan spelas online"

Läs längst ner på denna sida: [http://www.pegi.info/sv/index/id/453/]

Folk borde läsa på lite...

Och att de skriver "Internet connection required" tycker jag inte kan läsas som "Constant internet connection required".
Om man dessutom tar i åtanke PEGI's ikon som säger att spelet KAN spelas online så skulle jag tolka den första texten som att du måste ha en uppkoppling för att kunna aktivera spelet och sedan har du möjlighet att spela spelet online om du vill.

Så ja, det är ganska tvetydiga budskap på boxen. Man ska inte behöva forska om en produkt på internet innan man köper den för att vara säker på att man kan använda den. Det borde räcka med att läsa på boxen när du står i butiken och boxen säger ju att du har möjlighet att spela online om du vill men verkligheten är att du MÅSTE vara online för att ens kunna spela.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem
Skrivet av vidde:
Skrivet av PcGamer:

Har inte sagt att det inte är lagligt, vad jag däremot har sagt är att deras EULA inte är bindande enligt svensk lag ifall inte personen är fullt medveten om detta. Problemet är att när man köper ett spel och sedan läser EULA-avtalet så kan man inte längre gå tillbaks med det till butiken eftersom de i sin tur har kravet att man inte ska ha öppnat ett spel för att kunna lämna tillbaks det. Om man inte går med på vad som står så kan man kontakta utgivaren men allvarligt talat hur många tror du skulle orka göra det? Jag tror det är ytterst få som orkar läsa ett sådant avtal då dessa är skrattretande långa och tar upp saker som en köpare bryr sig föga om.

Jag återgår till att vad allt det här handlar om är feghet, de vet att om det hade stått väldigt klart och tydligt med stor text så hade nog en hel del säkerligen avstått från köp. Samma sak var det med det sabla skyddet som kallades för Starforce och tro inte att de som säljer spelen känner till detta för de har ingen som helst koll på den här typen av skydd. Jag kan betydligt mer om saker som rör spel än de som står i en butik och säljer dom.

Mig veterligen skulle du kunna åberopa konsumentköplagen om du inte går med på EULAn och reklamera produkten som felaktig, detta endast då om säljaren inte har informerat dig om att du måste ingå ett nytt avtal med Blizzard om produktens funktioner för att kunna använda den. Detta då även om du öppnat förpackningen. Om detta nu, mot min förväntan och konsumentköplagen, inte skulle gå och man likväl vill ha sina pengar tillbaka så tror jag man är så pass motiverad att man tar och skickar tillbaka spelet till Blizzard.

Mycket av er diskussion anser jag också rätt löjlig. Om det nu står Internet Access Required så står det faktiskt rakt översatt Internet Uppkoppling Krävs, hur skulle detta kunna tolkas på något annat sätt än att spelet KRÄVER en uppkoppling? Någon annan tolkning av detta är nog mer en medveten misstolkning, alternativt ignorans.

"Internet Access Required" kan tolkas som att Internet krävs men endast vid aktivering, mig veterligen står det inte annorlunda på spel som kräver aktivering och spel som kräver konstant uppkoppling på boxen.

Ja mycket av det jag skrev kan anses vara löjligt men oavsett vad man tycker så har vi en lag som säger att ett avtal endast kan ingås om båda parter är fullt medvetna om vad de går med på. Vet inte dessa det så är heller avtalet inte bindande. Sedan kan man som du säger hävda konsumentköplagen men hur många tror du känner till sina rättigheter när det kommer till den? Det är inte så att de upplyser dig om vilka rättigheter du har vid köp direkt och de upplyser dig då rakt inte om någon EULA. Vid köp på nätet däremot är det annorlunda, där kan man inte längre hävda att man inte visste vad man gick med på. Sedan så är det en annan femma om allt som står i dessa avtal är lagliga men det lär vi nog få klarhet i efter att en EU-domstol gav en som sålde licenser vidare rätten att göra så eftersom detta kommer överklagas till högsta ort.

Medlem

@mellanare och @PcGamer
Om ett barn skulle dö av att kvävas av en Lego-bit så är alltså Lego då ansvariga för att de inte skrev ut att produkten var en "Constant Choking Hazard" utan bara en "Choking Hazard"?

Medlem
Skrivet av Mellanare:
Skrivet av Neatherblade:

Man måste vara blind om man missar den här, som är på baksidan av fodralet.

http://www.pegi.info/sv/index/img/descriptors/online.gif

Folk borde läsa på lite

http://www.pegi.info/sv/index/

Den där ikonen har ingenting att göra med konstant uppkoppling. Du kanske borde läsa på lite istället.

PEGI's förklaring till den där logan är:
"Spel kan spelas online"

Läs längst ner på denna sida: [http://www.pegi.info/sv/index/id/453/]

Folk borde läsa på lite...

Och att de skriver "Internet connection required" tycker jag inte kan läsas som "Constant internet connection required".
Om man dessutom tar i åtanke PEGI's ikon som säger att spelet KAN spelas online så skulle jag tolka den första texten som att du måste ha en uppkoppling för att kunna aktivera spelet och sedan har du möjlighet att spela spelet online om du vill.

Så ja, det är ganska tvetydiga budskap på boxen. Man ska inte behöva forska om en produkt på internet innan man köper den för att vara säker på att man kan använda den. Det borde räcka med att läsa på boxen när du står i butiken och boxen säger ju att du har möjlighet att spela online om du vill men verkligheten är att du MÅSTE vara online för att ens kunna spela.

Internet connection required och Constant internet connection required är samma sak.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

h2o
Medlem
Skrivet av chewiie88:
Skrivet av h2o:
Skrivet av chewiie88:

IMO är det ganska klart att man behöver internet anslutning hela tiden och inte bara när man loggar in.. Eller är det så att jag har vant mig vid det efter som jag kör både WoW, Sc2 och D3?

SC2 har iofs ett offline mode som fungerar alldeles utmärkt..

Du kan inte spela Multiplayer på SC2 offline mode. Sen är bara Offline mode aktiverat i 30 dagar sen måste du logga in online igen för att kunna få yttligare 30 dagar att kunna vara offline.
Sen är jag inte 100% säker men tror att du inte kan spela annat en Terran mot AI och så är det en gräns på hur lång singelplayer du kan lira. Men är inte säker på de två sista doc.

Lite off topic snack

Självklart kan man inte spela Multiplayer i offline mode. Det var ju självklart, men när man tex vill spela Single Player behöver man inte vara online, och alla raserna kan spelas mot AI, kampanjen osv funkar.

Meningen var att ifall D3 hade haft Single Player som D2 hade du kunnat ha en SP karaktär som du inte spelade multiplayer med och på så sätt kunde du spelat utan att behöva stå ut med alla problemen D3 hade i början.

123
Skriv svar