Gabe Newell: "Windows 8 en katastrof"

Robot
Gabe Newell: "Windows 8 en katastrof"

Valve-grundaren tror slutna operativsystem skadar branschen, därför satsar man på Linux.

#valve, #epic, #zynga, #google


Medlem
Gabe Newell: "Windows 8 en katastrof"

I knew it! I knew it!

Kommer vara kvar på mitt Windows 7 Home Premium ett bra tag! Många år kvar!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Suveränt. Jag kan lugnt säga att bristen på spel är en stor anledning till att jag inte kör Linux.

"För att innovation ska bli verklighet måste ett gäng saker som inte händer på slutna plattformar inträffa. Valve skulle inte existera i dag utan pc:n, inte heller Epic eller Zynga eller Google. Ingen av dem skulle ha funnits utan öppenheten i plattformen."

Japp... PC äger!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Ja, jag kmr finnas kvar på Win7 tills det att allt för mkt grejer tappar support för det som ja använder. Sedan blir det Linux och Mac enbart.

Det som Valve håller på med är faktiskt banbrytande och har ett högt uppskattningsvärde.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Suveränt. Jag kan lugnt säga att bristen på spel är en stor anledning till att jag inte kör Linux.

Måste hålla med. Har alltid kört Windows, eller ja, om man inte räknar dos. Och det är för spelens skull. Om alla spel funkade för Linux skulle jag testat i alla fall.

Kan inte Valve sätta sig ner och göra Steam OS? Ett OS bara för spel? Hade kunnat vara spännande.

Medlem

Ni hörde mannen själv, Windows 8 är skit. Ligger kvar på Windows 7. Dock tror jag att Windows 8 kanske kan vara bra till photoshop användare och liknande grafiska designers. Men till en dator hemma? Nejtack!

Medlem
Skrivet av Manqs:
Skrivet av Tybalt:

Suveränt. Jag kan lugnt säga att bristen på spel är en stor anledning till att jag inte kör Linux.

Måste hålla med. Har alltid kört Windows, eller ja, om man inte räknar dos. Och det är för spelens skull. Om alla spel funkade för Linux skulle jag testat i alla fall.

Kan inte Valve sätta sig ner och göra Steam OS? Ett OS bara för spel? Hade kunnat vara spännande.

Med andra ord, en spelkonsol med tangentbord och mus?

Medlem

det som håller en kvar på windows är.
1. Spel
2. vissa andra pogram som photoshop och maya
annars skulle jag använda linux vilken dist vet jag inte med 100% men jag kommer inte använda unity interfacet iallafall!
även om jag inte gillar steam eller valvs spel så gilalr jag dom för att dom skapar bätre marknad för linux mm.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Har en dator med Linux distros och en med Windows samt en mail/fil-server med Linux.

Föredrar Linux trots den initiala barriären man måste ta sig över innan man ser någon vits med att byta OS. Den blir dock lägre och lägre hela tiden känns det som. Många spel går att köra genom Wine i vilket fall som helst.

Medlem

Jag tror att inom en snar framtid så kommer alla PC spelare sitta på Linux istället, Microsoft har sedan år tillbaka pekat fingret åt PC som spelplatform och istället koncentrerat sig på xbox360.

Windows 8 är ett gott exempel på hur mycket de bryr sig om PC som spelplatform, jag skulle inte tveka för en sekund att byta till Linux om det blev 100% support för spel där.

Medlem

Gabe har helt rätt (som vanligt), och det är dessutom rätt modigt av honom att öppet uttrycka sig sådär. Efter alla år som mellanchef/programmerare på Microsoft så har han alltid haft en öppen kommunikationsväg in, sånt riskeras med den här graden av ärlighet.

Go Gabe, Go!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

dafuq dubbel post på denna nyheten? blev ju postad för inte så länge sedan ju?

nvm: jag som yrar haha! läste det för ett tag sedan på http://www.rakaka.se/?newsID=19460

Medlem

Jösses vad folk hetsar upp sig. Så illa ÄR det inte!

1. Startup, svinsnabbt
2. Logga in med pin, svinsnabbt
3. Tryck på win-knappen
4. Kör som vanligt.

Själv tänker jag knappt på att Metro finns. Gillar dock de övriga förbättringar som gjorts från 7:an

Medlem

För mig handlar det inte bara om det bristande spelstödet i Linux från spelföretagen, utan även det obefintliga stödet från större programutvecklare som Adobe. Det finns inget bildbehandlingsverktyg för Linux som är tillräcklig bra för att utmana Photoshop. Adobe är störst på den fronten, och så länge dom inte tänker porta Photoshop till Linux så måste jag köra Windows. Allt annat kan jag göra i Linux som utveckla osv. Sen är det det där med Bank id också, funkarr riktigt dåligt i Linux tyvärr.

Medlem

Får Linux lika bra spelutbud som Windows så byter jag.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Zynga... är det den där nya hippa träningsformen...
- '"Let´s Zyngaaaa!"


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

...och där blev Steam-appen portad i Windows 8. Skämt åsido, många spekulerar att han känner att Windows Store är en stor konkurrent till Steam och nu fick han lite mensvärk p g a möjligen förlorade framtida intäckter.

Fan, jag känner att alla Win8-hatare och Gabe-fans kommer tumma ner mig rejält nu.

Medlem

Microsoft är troligvis helt inställda på Apples stora framgångar med mobila enheter där de har full kontroll på marknaden för sitt OS.
Stora företag följer ofta en filosofi som säger att folk i allmänhet är dumma och inte själva vet vad de vill ha så det är upp till företaget att skapa en produkt och sedan "INSPIRERA" folk att använda den.
Deras strategi är nog inspirera spelare att köra Xbox och 'Seriösa' användare att använda deras nya OS med uttryck som 'cross-platform', 'stabilitet' och 'säkerhet'.
Commodore gjorde en gång itiden samma misstag och det blev deras död. Tror att Windows är på väg åt samma håll och Linux är den naturliga ersättaren. MS ser troligvis inte Linux som ett hot eftersom det är gratis och inte konkurrerar alls med dem.
Nackdelen när man leds av att jämföra intäckter och marknadsandelar med konkurrenter är att man är blind för allt annat. Det är ju av den anledningen som kungar gång på gång blivit avsatta av vanliga 'värdelösa' bönder genom historien.

Medlem

Inget fel på mitt win7 ultimate 64 bit, kommer köra det i minst 8 år till


signatur

Meep!

Inaktiv

öppenhet är väl inte så bra, med så många hackers, virus och skit så måste det ju finnas säkerhet.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Inaktiv
Skrivet av StraxDax:

öppenhet är väl inte så bra, med så många hackers, virus och skit så måste det ju finnas säkerhet.

Se upp för tummarna nu.

L32
Medlem

Håller absolut med om allt detta. Om steam kommer igång ordentligt på Linux så kanske jag slutar använda windows.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Zynga... är det den där nya hippa träningsformen...
- '"Let´s Zyngaaaa!"

Hahaha. Tror du tänker på Zumba. Vilket ser ut att vara jävligt jobbigt, hehehe

Medlem
Skrivet av StraxDax:

öppenhet är väl inte så bra, med så många hackers, virus och skit så måste det ju finnas säkerhet.

Se det som så här, finns ett säkerhetshål i windows, då måste microsoft fixa det och lägga upp uppdateringen..detta kan ta en stund.

Däremot ifall du har ett öppen plattform så kan vem som helst som är duktig fixa hålet och lägga upp uppdateringen till vem som.

Allt handlar om vem som kunskap och pengar. Öppna plattform är väldigt bra för utveckling osv. Firefox är sjukt mycket bättre än internet explorer, och firefox är den öppen plattform. Tänk på det

Inaktiv

Förresten! Jag har inte sett nånting om att Windows 8 har låsts ner på nåt sätt, det enda jag läst om är att Windows RT (platt-OS:et) däremot har fått lite restriktioner.

Vad är det för nedlåsning ni snackar om här? Och säg inte att det är startknappen, för det är ingen nedlåsning, de har helt enkelt bara tagit bort koden helt och hållet som jag uppfattat det.

Ärlig fråga alltså, är det nån som vet?

Medlem

mkt troll här alltså.

En av anledningarna till att han inte gillar Win8 är väll att de har ett eget marketplace vilket gör att de kommer att förlora pengar till MS istället för att folk köper spel på överpris-steam

Medlem
Skrivet av StraxDax:

öppenhet är väl inte så bra, med så många hackers, virus och skit så måste det ju finnas säkerhet.

att systemet har öppen källkod har både bra och dåliga sidor i detta fallet som du säger.
dåliga:
alla har kåden och kan hitta fel iden direkt och utväkla för det.
posetiv samma fastt istället för att utväkla virus mm så täpper dom till dom.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

När jag pluggade datavetenskap jobbade vi 80% alternativa system som linux. Men hemma körde jag ett tag dubbla operativsystem innan jag valde Windows igen för alla spel (hey I game ok). Hade det funnits mer kompabilitet finns det 0% intresse att sitta kvar på Windows linux och liknande open source är betydligt mer individ anpassade och flexibla så länge man lär sig kommandon och annars finns nu bra gui ändå.

Inaktiv

Har ingen som helst kunskap om Linux, finns det inga virus och kan inte hackers ställa till jäkelskap där också ?


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Vad är det som Gabe tycker är en sådan katastrof då? Ser inte vad som skulle vara nytt i W8 som är skadligt för speltillverkare som inte redan existerar i Windows 7.

Och alla dessa W8-haters gör en trött i huvudet. Har ni ens testat operativet ordentligt?


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Skriv svar