Spel jag minns: Wizball

Flakmonkey
Spel jag minns: Wizball

Wizball är ett lika underligt som underbart litet spel utvecklat av gänget på Sensible Software som senare gjorde sig ett stort namn genom Cannon Fodder och Sensible Soccer. Det här är ett av deras allra första spel och har ett minst sagt annorlunda upplägg. Över åtta sidscrollande banor ska du samla på dig färgdroppar som en trollkarl sedan kan använda för att färglägga världen. När du börjar milijöerna gråa och trista, men med en gnutta tålamod och fingerfärdighet är de snart vackra igen. Så vackra som världar nu kunde bli på en C64 som spelet utvecklades till.

Man skulle kunna tro att en så pass kompetent trollkarl skulle kunna samla ihop de här färgerna själv, men så är icke fallet. Istället måste han ta hjälp av två bollar (en stor och en mindre) som får oskadliggöra fiender av olika färger för att sen samla upp de droppar av färg som de lämnar efter sig. Det går att spela igenom det på egen hand men coop finns och det höjer spelet till en helt ny nivå. Jag spelade det främst med min bror där jag (givetvis) fick styra den mindre bollen som ska samla upp dropparna. Inte det roligaste jobbet men någon måste ju ta sig an det och i ärlighetens namn var jag glad bara över att få vara med och "leka".

Som fallet var med så många andra C64-spel så klarade jag det aldrig (om man inte fuskade med "Press T for trainer" förstås) men hade fruktansvärt kul med det ändå. Vet inte riktigt hur det skulle hålla idag, men konceptet som sådant är ju ju så unikt att det iaf borde kunna fungera som en billig indie-titel. Fast å andra sidan så vore det kanske bättre att låta det vila i frid som det härliga minne det trots allt är...

#blogg

Spel jag minns: Wizball

Riktigt underhållande spel, många minnen.

Jag hade faktiskt tänkt att ha denna som nästa inlägg i "Boxcover" tråden, men den får hamna här i fråga om relevans


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Flakmonkey

Får ju ett extra plus i kanten för att det gavs ut av Ocean. En hel del kvalitet därifrån

Ja man blir otroligt nostalgisk varje gång den loggan dyker upp.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

De Blob måste väl fått en (hel) del inspiration från detta spelet, och det började ju i princip som ett indie-projekt.

1
Skriv svar