Portal genomsprunget på 8:31

Robot
Portal genomsprunget på 8:31

Nytt speedrun-världsrekord satt, GlaDOS utslagen en minut snabbare än någonsin tidigare.

#portal, #valve


Medlem
Portal genomsprunget på 8:31

Älskar radio musiken i början

Flakmonkey

Räknas det verkligen som ett giltigt rekord när det inte spelas igenom i ett sträck? Lite som om trestegsrekordet i friidrott skulle sättas samman av din bästa hopp i tävlingen... Men men, imponerande fort är det ju iaf

Medlem

finns olika kategorier för olika spel. Typ single-segment, segmented, 100%, any% osv osv.
gissar att det finns ett världsrekord för single-segment-genomkörning också, men det lär knappast vara lika snabbt


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

why h e use for speedrun :c this isnt like speedrun doom with bugs and glitches... come on D:

Moderator | Testpilot

"I don't get it. Do it without using exploits and game bugs, then I will say "wow, nice work". This is just... Meh."

I agree, visst kan det vara kul att se buggarna men jag ser inte det roliga med sådana speedruns.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Håller med, ska det vara "riktigt" ska man inte utnyttja buggar osv i mitt tycke.

Tror jag som snabbast spelade igenom det på runt 55min eller nått sånt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av kuzul:

Håller med, ska det vara "riktigt" ska man inte utnyttja buggar osv i mitt tycke.

Tror jag som snabbast spelade igenom det på runt 55min eller nått sånt.

Dock kan det ju vara ganska kul att se hur det utnyttjar buggar i spelet, samt att det faktiskt går fortare på det sättet, jag tycker bara att ska man göra en speedrun så gör det legit.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Vet inte om ja kan kalla det för speedrun mer som exploitrun

Medlem

Kört spelet en hel del och det jag gillar med det är att man kan komma på fler än ett sätt att lösa en bana på, bonus uppdragen erbjuder spelaren ett mer utmanande spel där man verkligen får tänka till för att klara av dom.

Angående buggar så använder väl många som gör dessa s.k Speedruns sig av sådana, vill minnas att det fanns en bugg i HL 2 som någon utnyttjade för att dra ner tiden avsevärt (detta då de kunde undvika en ganska tidskrävande del).

Medlem

Man kan ju göra så, men det är inte rätt.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Kört spelet en hel del och det jag gillar med det är att man kan komma på fler än ett sätt att lösa en bana på, bonus uppdragen erbjuder spelaren ett mer utmanande spel där man verkligen får tänka till för att klara av dom.

Angående buggar så använder väl många som gör dessa s.k Speedruns sig av sådana, vill minnas att det fanns en bugg i HL 2 som någon utnyttjade för att dra ner tiden avsevärt (detta då de kunde undvika en ganska tidskrävande del).

Det fanns massor med buggar man kunde utnyttja i HL2. Den största var nog möjligheten att flyga på objekt, dessutom utnyttjas bunnyjumping ordentligt.

Medlem

Visst om man hittar någon bugg här och där.. men det där va ju bara tråkigt att kolla på..

Medlem

Instämmer, visst det har nog tagit sin tid att hitta alla dessa buggar men detta borde verkligen inte räknas som en Speedrun då de hoppar över stora delar av spelet. Är inte imponerad det minsta (alltså när det kommer till själva spelandet, att hitta allt det här däremot det är en annan femma) och jag håller med om att det bara var tråkigt att kolla på.

Edit:

http://speeddemosarchive.com/Portal.html är bästa tiden 21.08 och där ser det ut som personen som spelar inte hoppar över en massa banor till skillnad från denna.

Skrivet av Nosnos:

Räknas det verkligen som ett giltigt rekord när det inte spelas igenom i ett sträck? Lite som om trestegsrekordet i friidrott skulle sättas samman av din bästa hopp i tävlingen... Men men, imponerande fort är det ju iaf

Jag tycker inte det. Många av de snabba hoppen genom nivåerna bromsas upp av hissåkande och att nästa nivå ska laddas, det är väl det som de försökt att undvika.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vad är detta för trams, speedruns ska göra i ett svep av en person.

Skrivet av burkmopp:

Vad är detta för trams, speedruns ska göra i ett svep av en person.

Jepp...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Spelreglerna har tydligen ändrats. Nu är det okej att vara flera och att klippa ihop samtligas prestation till ett enda klipp och kalla det speedrun.

Att dom använder sig utav exploits har jag inget emot, det är en del av charmen med speedruns, men det ska fan ske i ett enda svep och av en enda person.

Han "Fuskar" ju sig igenom varje test chamber.. gör om gör rätt


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

LOL åt folk som säger att man inte få använda buggar i speedruns.
Såklart man får, har varit så ända sedan början av speedruns.
Det är endast buggar som t.ex. den i Zelda: Ocarina of Time som tillåter en att klara spelet på endast några minuter som räknas som fusk då de påverkar för stor del av spelet.

Annars får man använda allt från exploits till glitches osv för att klara så snabbt som möjligt.

Dock är det som gör detta till en inofficiell speedrun att grabben har klistrat och klipp in dem bästa tiderna. Ett speedrun ska endast innehålla ett försök utan pauser


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Själv har man 13:07, men det är dock i RTS (Real Time Segment, allt i ett skede) + jag inte har tagit bort laddnings tiderna..

AW8
Medlem

Vad är detta för trams? Inte nog med att de klistrat ihop flera småvideor, på 3:06 har de ju till och med klippt mitt i test chambern!

Det är ju en sak att göra detta för att visa hur snabba de tillsammans kan vara, men en annan att kalla det för "speedrun" och sedan hävda att de slagit världsrekord.

Skrivet av Bojkott:

Spelreglerna har tydligen ändrats. Nu är det okej att vara flera och att klippa ihop samtligas prestation till ett enda klipp och kalla det speedrun.

Att dom använder sig utav exploits har jag inget emot, det är en del av charmen med speedruns, men det ska fan ske i ett enda svep och av en enda person.

Bra sagt. Trots att det är tråkigt att se folk använda riktiga exploits så tycker jag ändå att det är tillåtet inom ramarna för en speedrun.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Alla kan ju använda sig av spelet buggar etc.

Enda som betyder något i speedruns är att komma från punk A till punk B så snabbt som möjligt. Utan hacks/cheat dvs.

Medlem

Ni som klagar att det inte är 'legit'
Olika spel har olika regler som spelets community har satt upp, så länge man inte använder fusk eller dyligt så är det en helt okej speed run enligt mig.

Medlem

Vilket jobb ändå... Förmodligen gick det nog ungefär så här bra under inspelningen:

Medlem

Kan man lika gärna /noclip alla spel framöver.. Borde ha med skills att göra..

Man vill ju se folk göra svåra hopp och döda svåra gubbar på ett snabbt snyggt sätt.. och andra folk som kämpar för att vara sekunder snabbare..! Inte åh jag hoppar på den här droiden och fuckar upp spelet och buggflyger genom väggen snäppet snabbare än den förra killen.. :/

Inaktiv

Tror ni verkligen att alla speedruns görs legit och av samma person? Kolla på Half life 2 speedrun.. killen flyger över hela spelet eftersom det går att utnyttja utan console commands och dylikt. Det hör till tycker jag.

Dock så ska det vara samma person i samma klipp!

Medlem

Sjukt tråkig speedrun, va ju inte ens speedrun, va mer fuskrun...

Medlem

Glitchad speedrun, ingen äkta speedrun tycker jag.

Inaktiv
Skrivet av Woffen:

Glitchad speedrun, ingen äkta speedrun tycker jag.

Har du sett speedruns på youtube? Alla "glitchar". Det hör till tycker jag! Så länge man kör i original mode och inte använder några kommandon!

12
Skriv svar