GameStop startar kanske digital andrahandsmarknad

Robot
GameStop startar kanske digital andrahandsmarknad

Kanske kan du i framtiden köpa och sälja nedladdningsbara spel hos spelbutikskedjan GameStop.


Inaktiv
GameStop startar kanske digital andrahandsmarknad

Väldigt användbart om man kan börja sälja spel från Steam!

Medlem
Skrivet av FrapMore:

Väldigt användbart om man kan börja sälja spel från Steam!

Skulle faktiskt kunna vara rätt grymt med auktioner som på tradera/ebay

Medlem

Hade varit riktigt coolt om man kunde sälja sina steam spel man inte kör längre

Medlem

"... spelet som du köpte en gång på en Steam-rea men som du knappt har startat?"

Hah! You got me there!


signatur

// Peace

Medlem
Skrivet av halomaki:

"... spelet som du köpte en gång på en Steam-rea men som du knappt har startat?"

Hah! You got me there!

Damnit, guilty as charged Har lite för många såna spel, men det går ju inte att låta bli under reorna >_<

Inaktiv

"... spelet som du köpte en gång på en Steam-rea men som du knappt har startat?"

absolut. förutsatt att en del av den eventuella vinsten/extrapålägg (som gamestop gör!) går till företaget som har gjort produkten.

*edit* det var lite luddigt formulerat... ^^

Medlem

Brukade tycka att jag hade för många spel på Steam med mina 210 st spel men det ändrades när jag såg hur många min kompis hade... 1523...
Han köper visserligen endast de på reorna men tror han har något problem

Vore trevligt om man kunde sälja sina spel men vem vet hur spelföretagen kommer motarbeta det då de redan ogillar hur marknaden för begagnade spel ser ut nu.
Får hoppas att de tar sig i kragen och sänker kostnaderna för spelen alternativt ändrar sin attityd.

Inaktiv
Skrivet av frunk:

"... spelet som du köpte en gång på en Steam-rea men som du knappt har startat?"

absolut. förutsatt att all eventuell vinst/extrapålägg går till företaget som har gjort produkten...

Är du galen? Eventuell vinst ska skattas och det är individens ansvar att följa lagarna och deklarera denna vinst. Vinstpengar tillbaka till företag? Är världen fylld av dårar eller?

Medlem

Vore bra o kunna typ byta med spel o grejer med polare spel man har köpt typ som till konsoll kunna låna till varandra

Inaktiv
Skrivet av MrPeters:

Vore trevligt om man kunde sälja sina spel men vem vet hur spelföretagen kommer motarbeta det då de redan ogillar hur marknaden för begagnade spel ser ut nu.

Jag tycker det är vidrigt hur vi som konsumenter "straffas" av utvecklarna på vis som detta.

DRM, krävs online och du får bara installera spel X antal gånger.

Måste verkligen fråga om det finns någon annan branch än spelmarknaden som har så hårda krav.

Nej förlåt, är lite sur känner jag :).

Medlem

Är det ens värt att sälja ett spel som man köpt för €2,49?

Medlem
Skrivet av frunk:

"... spelet som du köpte en gång på en Steam-rea men som du knappt har startat?"

absolut. förutsatt att all eventuell vinst/extrapålägg går till företaget som har gjort produkten...

ROFLCOPTER

Medlem

Jösses, domen från EU-domstolen är långt ifrån solklar och med största sannolikhet inte applicerbar på spel. Don't get your hopes up folks.

Medlem

"EU-domstolen har nyligen beslutat att konsumenter har rätten att sälja vidare digitala exemplar av spel. Skulle du vilja sälja det där spelet som du köpte en gång på en Steam-rea men som du knappt har startat?"

Källa på detta tack

Inaktiv
Skrivet av DrToker:
Skrivet av frunk:

"... spelet som du köpte en gång på en Steam-rea men som du knappt har startat?"

absolut. förutsatt att all eventuell vinst/extrapålägg går till företaget som har gjort produkten...

Är du galen? Eventuell vinst ska skattas och det är individens ansvar att följa lagarna och deklarera denna vinst. Vinstpengar tillbaka till företag? Är världen fylld av dårar eller?

tror du missuppfattade lite om hur jag menade. nej. INTE att det du får ska gå till företaget.

Mitt problem är när företag som gamestop "köper" spel billigt av konsumenten för att sedan dubblera priset. all vinst går därmed till gamestop och inte företaget som har gjort spelet.

"om man hypotetiskt" sett kunde sälja ett spel på tex steam, så lär dom troligtvis ta ut en summa utöver det du begär. det är den specifika summan som jag syftade på.

Inaktiv
Skrivet av frunk:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av frunk:

"... spelet som du köpte en gång på en Steam-rea men som du knappt har startat?"

absolut. förutsatt att all eventuell vinst/extrapålägg går till företaget som har gjort produkten...

Är du galen? Eventuell vinst ska skattas och det är individens ansvar att följa lagarna och deklarera denna vinst. Vinstpengar tillbaka till företag? Är världen fylld av dårar eller?

tror du missuppfattade lite om hur jag menade. nej. INTE att det du får ska gå till företaget.

Mitt problem är när företag som gamestop "köper" spel billigt av konsumenten för att sedan dubblera priset. all vinst går därmed till gamestop och inte företaget som har gjort spelet.

"om man hypotetiskt" sett kunde sälja ett spel på tex steam, så lär dom troligtvis ta ut en summa utöver det du begär. det är den specifika summan som jag syftade på.

Haha...ok! Det var väl lite bättre, men det är ändå inte rätt. Att Gamestop har vansinniga priser håller jag med om, men de har fortfarande köpt licensen och ska ha rätt att sälja den. När ett företag skapar en produkt och säljer den i form av licenser, så är licensen inte längre deras.

Det blir precis som ett pyramidspel där pengarna hela tiden kommer till toppen och sån skit vill vi definitivt inte att den digitala marknaden ska bygga på.

Edit

Korregerade stavning

Edit 2

Stavade korrigerade fel

Medlem
Skrivet av DrToker:
Skrivet av frunk:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av frunk:

"... spelet som du köpte en gång på en Steam-rea men som du knappt har startat?"

absolut. förutsatt att all eventuell vinst/extrapålägg går till företaget som har gjort produkten...

Är du galen? Eventuell vinst ska skattas och det är individens ansvar att följa lagarna och deklarera denna vinst. Vinstpengar tillbaka till företag? Är världen fylld av dårar eller?

tror du missuppfattade lite om hur jag menade. nej. INTE att det du får ska gå till företaget.

Mitt problem är när företag som gamestop "köper" spel billigt av konsumenten för att sedan dubblera priset. all vinst går därmed till gamestop och inte företaget som har gjort spelet.

"om man hypotetiskt" sett kunde sälja ett spel på tex steam, så lär dom troligtvis ta ut en summa utöver det du begär. det är den specifika summan som jag syftade på.

Haha...ok! Det var väl lite bättre, men det är ändå inte rätt. Att Gamestop har vansinniga priser håller jag med om, men de har fortfarande köpt licensen och ska ha rätt att sälja den. När ett företag skapar en produkt och säljer den i form av licenser, så är licensen inte längre deras.

Det blir precis som ett pyramidspel där pengarna hela tiden kommer till toppen och sån skit vill vi definitivt inte att den digitala marknaden ska bygga på.

Det problemet jag kan se om det inte byggs upp på detta viset är att vad är det du "kännar" på att köpa ett "nytt" spel istället för ett begangnat?
vid fysisk utgåva kan spelet skana manual,box etc till och med lite skadad skiva.
men den beganade är samma för båda alltid.
om inte spelen skall ha en massa ingame grajer som bara funkar till den "första" köparen så varfrö skall du köpa ny?
vill inte att alla spel "måste" designas för att hylla den först köpande eller att utväklarna inte får pengar alls.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Inaktiv
Skrivet av morfin91:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av frunk:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av frunk:

"... spelet som du köpte en gång på en Steam-rea men som du knappt har startat?"

absolut. förutsatt att all eventuell vinst/extrapålägg går till företaget som har gjort produkten...

Är du galen? Eventuell vinst ska skattas och det är individens ansvar att följa lagarna och deklarera denna vinst. Vinstpengar tillbaka till företag? Är världen fylld av dårar eller?

tror du missuppfattade lite om hur jag menade. nej. INTE att det du får ska gå till företaget.

Mitt problem är när företag som gamestop "köper" spel billigt av konsumenten för att sedan dubblera priset. all vinst går därmed till gamestop och inte företaget som har gjort spelet.

"om man hypotetiskt" sett kunde sälja ett spel på tex steam, så lär dom troligtvis ta ut en summa utöver det du begär. det är den specifika summan som jag syftade på.

Haha...ok! Det var väl lite bättre, men det är ändå inte rätt. Att Gamestop har vansinniga priser håller jag med om, men de har fortfarande köpt licensen och ska ha rätt att sälja den. När ett företag skapar en produkt och säljer den i form av licenser, så är licensen inte längre deras.

Det blir precis som ett pyramidspel där pengarna hela tiden kommer till toppen och sån skit vill vi definitivt inte att den digitala marknaden ska bygga på.

Det problemet jag kan se om det inte byggs upp på detta viset är att vad är det du "kännar" på att köpa ett "nytt" spel istället för ett begangnat?
vid fysisk utgåva kan spelet skana manual,box etc till och med lite skadad skiva.
men den beganade är samma för båda alltid.
om inte spelen skall ha en massa ingame grajer som bara funkar till den "första" köparen så varfrö skall du köpa ny?
vill inte att alla spel "måste" designas för att hylla den först köpande eller att utväklarna inte får pengar alls.

Men digitala produkter ger ju fördel för både tillverkare och konsument. Kundens licens slits aldrig ut, och tillverkaren behöver ju aldrig nånsin belala någon somhelst produktionskostnad.

Alla fördelar med digitala produkter ska inte gå till företagen.

Medlem

Kort sagt nej.
Jag är väldigt skeptisk till andrahandsmarknad för digitala saker.

Att köpa och sälja begagnat när det gäller fysiska grejer är jättebra, det är miljövänligt och det ger mindre bemedlade människor en chans att förnya sig osv ( det låter kanske tokigt, men jag menar inget negativt med det, tvärtom).

Däremot, digitala lincenser, vilket spel är när man tittar närmre på det de fakto är, är en annan femma. Där är ingen quality loss eller aging process, licenserna är tänkta att vara personliga.
Jag ser inga fördelar med begagnat marknad för spel. Reor och generelle prissänkningar på äldre spel fyller samma funktion och det är enklare för utvecklarna att styra sina produkter på det viset.

Tung mjukvara för servers och stora system kanske är annorlunda och överlåtelse av licenser på den marknaden kan nog vara mer motiverat.

Men spel, kort sagt nej. När jag köper ett spel vill jag i första hand ha kul, men en annan viktig detalj är faktisk att stödja de människorna som ligger bakom anledningen att jag har kul med spelet. Inte minst för att dom kan fortsätta jobba på spelet med patchar och uppdateringar, eller ännu viktigare; roliga uppföljare.

Begagnat marknaden som den ser ut idag är lika illa som piratkopiering i det avseendet. Gubbarna och gummorna som sitter o knåpar ihop kod till spelen får icke ett rött korvöre.

O sen förfan, man vill väl ha kvar alla spel man köpt eller? Man samlar ju liksom, det har ju ett litet egenvärde i sig tycker jag. Det e klart att man köpt på sig ett o annat ruttet lingon som man inte ens kan spela med tång ( märklig combo analogi som blir rätt ball när man visualiserar den ) men man får stå sitt kast och man klarar av att överleva med lite skit i sitt spelbibliotek.
För övrigt, vem skulle köpa skitspelen man egentligen inte vill ha?

Nej, jag tror mer på en i stort sett helt digital modell där licenser sjunker snabbt i pris och man helt dödar begagnatmarknaden så att varenda korvöre går till utvecklarna utan att passera brick&mortar och hela distrubutionskedjan, och där devs har 100% kontroll över sin produkt och närmre kontakt med sina konsumenter.

Idealistiskt och naivt, javisst kanske, branchen har fyllts med Bobby Koticks, men jag är tillräckligt gammal för att minnas spawn kopior. Branchen dog inte trota att du enkelt kunde dela spelet med dina närmsta....

Medlem

problemet är ju att programvara är som vatten, om man inte har ett bra glas rinner det mellan fingrarna. Tyvärr så kan man ju klona vatten online och skänka bort

Medlem

"Angwold i dag, 17:56"

Väldigt bra inlägg många verkar inte se baksidan med digital begagnat försäljningen.
Ju mer digitalt desto mindre säljer game stop så klart de vill ha denna lösning.
Ska jag vara ärlig så tycker jag det räcker att ett spel med licens blir sålt en gång.
Så slipper vi de där snåljåparna som ska dela spelet med kompisarna. Pengarna ska gå till utveckling av nya spel.
På alla plattformar.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Jag tror inte detta kommer funka i praktiken; dessutom kommer aldrig spelutgivarna gå med på detta. Om de inte tjänar stora pengar på spel, kommer de se sig om efter annat.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Angwold:

Kort sagt nej.
Däremot, digitala lincenser, vilket spel är när man tittar närmre på det de fakto är, är en annan femma. Där är ingen quality loss eller aging process, licenserna är tänkta att vara personliga.
Jag ser inga fördelar med begagnat marknad för spel. Reor och generelle prissänkningar på äldre spel fyller samma funktion och det är enklare för utvecklarna att styra sina produkter på det viset.

Jag vet inte riktigt vad som klassas som aging process, men det är ju faktum att spelen förlorar i värde allteftersom tiden går. Finns väl t.ex. ingen som skulle betala samma summa för Diablo 1 som för Diablo 3? Detta trots att Diablo 1 inte blivit ett sämre spel, men det har ändå åldrats och är därför värt mindre... Referensen för vad som är "bra" grafik etc. har ju höjts och därför har ju värdet på det gamla spelet minskat och det är nog säkert att påstå att det har skett gradvis. Jag tycker att argumentet att det inte är någon quality loss eller aging process faller bort av ovan nämna anledningar, även om spelet är i ursprungligt skick så har marknaden gått vidare.
Angående reor så kan det ju vara så att en eventuell köpare inte vill vänta in en rea eller att priset på rean fortfarande är för högt, då kan ju ett begagnat exemplar vara en fördel.

Skrivet av Angwold:

Men spel, kort sagt nej. När jag köper ett spel vill jag i första hand ha kul, men en annan viktig detalj är faktisk att stödja de människorna som ligger bakom anledningen att jag har kul med spelet. Inte minst för att dom kan fortsätta jobba på spelet med patchar och uppdateringar, eller ännu viktigare; roliga uppföljare.

Det förutsätter ju att spelet du köpt är bra och att du vill ha en uppdatering/uppföljare. Om spelet var dåligt eller helt enkelt inte passade dig, vill du fortfarande stödja dem? Ett alternativ kan ju vara att du vill sälja ditt exemplar för att få råd till att köpa ett annat spel (kanske deras uppföljare). Om du fortfarande vill stödja utvecklarna så kan du donera en penning till utvecklarna, på så sätt så har du ju också större möjlighet att styra pengarna.

Skrivet av Angwold:

O sen förfan, man vill väl ha kvar alla spel man köpt eller? Man samlar ju liksom, det har ju ett litet egenvärde i sig tycker jag. Det e klart att man köpt på sig ett o annat ruttet lingon som man inte ens kan spela med tång ( märklig combo analogi som blir rätt ball när man visualiserar den ) men man får stå sitt kast och man klarar av att överleva med lite skit i sitt spelbibliotek.
För övrigt, vem skulle köpa skitspelen man egentligen inte vill ha?

Syftet med begagnatmarknaden är ju att få pengar tillbaka från en produkt man inte vill behålla. Alla är inte samlare och alla har inte råd att hela tiden bara köpa nytt.

Skrivet av Angwold:

Nej, jag tror mer på en i stort sett helt digital modell där licenser sjunker snabbt i pris och man helt dödar begagnatmarknaden så att varenda korvöre går till utvecklarna utan att passera brick&amp;mortar och hela distrubutionskedjan, och där devs har 100% kontroll över sin produkt och närmre kontakt med sina konsumenter.

En begagnatmarknad utesluter ju inte att utvecklarna säljer produkterna digitalt själva och sköter prissänkningar...
Att utvecklarna skulle tappa kontroll över sin produkt och få närmare kontakt med sina konsumenter bara för att de dödar begagnatmarknaden tror jag inte på. Den mesta kontakten med konsumenter verkar ju ske genom mail/forum och det är ju skiljt från själva köpet av produkten. En sådan kontakt kan ju lika gärna vara mellan utvecklarna och en person som köpt spelet begagnat. Varför skulle de tappa kontroll över produkten? Antalet användare blir ju exakt detsamma om man har en begagnatmarknad, det är ju bara att det då och då blir andra individer som spelar...

Inaktiv

Kommer inte att fungera.. lätt att utnyttja systemet. Man är 5 stycken och delar på att köpa ett spel sedan skickar bara runt det mellan kontona.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Kommer inte att fungera.. lätt att utnyttja systemet. Man är 5 stycken och delar på att köpa ett spel sedan skickar bara runt det mellan kontona.

Det beror väl på individen och dess moral?

Edit: Förövrigt har det du beskriver fungerat i hur många år som helst med icke digitala spel ju..så vad är skillnaden?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av showerguy:

Kommer inte att fungera.. lätt att utnyttja systemet. Man är 5 stycken och delar på att köpa ett spel sedan skickar bara runt det mellan kontona.

Verkar ju ganska omständigt och personerna som orkar göra sådär kan ju inte vara många. Jag tror inte att det påverkar utvecklarnas försäljning av spelen nämnvärt.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

"EU-domstolen har nyligen beslutat att konsumenter har rätten att sälja vidare digitala exemplar av spel. Skulle du vilja sälja det där spelet som du köpte en gång på en Steam-rea men som du knappt har startat?"

Källa på detta tack

Vad sägs om sista stycket i den här artikeln ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av luddd3:
Skrivet av showerguy:

Kommer inte att fungera.. lätt att utnyttja systemet. Man är 5 stycken och delar på att köpa ett spel sedan skickar bara runt det mellan kontona.

Verkar ju ganska omständigt och personerna som orkar göra sådär kan ju inte vara många. Jag tror inte att det påverkar utvecklarnas försäljning av spelen nämnvärt.

Tyvärr det är många dumsnåla loosers där ute som ofta skyller på att de är typ fattiga studenter mm.
Lösningen är enkel spela inte det du inte köpt. Väx upp och inse att allt i livet inte är gratis.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av luddd3:
Skrivet av showerguy:

Kommer inte att fungera.. lätt att utnyttja systemet. Man är 5 stycken och delar på att köpa ett spel sedan skickar bara runt det mellan kontona.

Verkar ju ganska omständigt och personerna som orkar göra sådär kan ju inte vara många. Jag tror inte att det påverkar utvecklarnas försäljning av spelen nämnvärt.

Tyvärr det är många dumsnåla loosers där ute som ofta skyller på att de är typ fattiga studenter mm.
Lösningen är enkel spela inte det du inte köpt. Väx upp och inse att allt i livet inte är gratis.

Men om 5 person delar på att köpa en digital kopia är väl ungefär samma som om 5 personer skulle dela på en fysisk?

Dock lite mer tradigt att skicka runt en skiva men annars är det ju ingen skillnad så kan inte tänka mig det blir ett mycket större problem än det som eventuellt redan finns isf.

12
Skriv svar