Blizzard ogillar också Windows 8

Medlem

Det är naturligt med skepticism mot förändring, människan fungerar så. Man vill vara kvar i det som känns tryggt. Dessutom är systemet inte släppt ännu och därför känns det konstigt och rent ut sagt oproffesionellt av blizzard och valve att kalla det för en katastrof. Har inte dom skrivit på en NDA som alla andra? För man får ju förutsätta att dom suttit och jobbat med systemet eftersom det är en "katastrof" enligt dom. Visst det är mycket möjligt att det är så, men det måste vara för tidigt att säga det redan nu.

Medlem
Skrivet av 22EpsiloN:

Det är naturligt med skepticism mot förändring, människan fungerar så. Man vill vara kvar i det som känns tryggt. Dessutom är systemet inte släppt ännu och därför känns det konstigt och rent ut sagt oproffesionellt av blizzard och valve att kalla det för en katastrof. Har inte dom skrivit på en NDA som alla andra? För man får ju förutsätta att dom suttit och jobbat med systemet eftersom det är en "katastrof" enligt dom. Visst det är mycket möjligt att det är så, men det måste vara för tidigt att säga det redan nu.

Det finns ju en "Preview Release" ute som vem som helst kan ladda ner och testa. Den har ingen NDA vad jag har sett. De saker som Blizzard och Vavle klagar på kommer dessutom inte ändras innan release. Det är ju grundläggande funktioner i Windows 8.

Tror inte heller att de flesta är så emot förändring som du verkar tro. Detta handlar dock mer om förändring utan något vettig motivation bakom, självklart ingen som vill ha det.

Medlem
Skrivet av 22EpsiloN:

Det är naturligt med skepticism mot förändring, människan fungerar så. Man vill vara kvar i det som känns tryggt. Dessutom är systemet inte släppt ännu och därför känns det konstigt och rent ut sagt oproffesionellt av blizzard och valve att kalla det för en katastrof. Har inte dom skrivit på en NDA som alla andra? För man får ju förutsätta att dom suttit och jobbat med systemet eftersom det är en "katastrof" enligt dom. Visst det är mycket möjligt att det är så, men det måste vara för tidigt att säga det redan nu.

Det har släppts både Consumer Preview och Release Preview, så dom vet nog mycket väl vad Windows 8 innebär och vad Microsoft försöker göra.
Själv tycker jag att det är bra om Microsoft försöker konkurrera ut andra distributionsplatformar, då det antagligen leder till en migration till GNU/Linux. När/om det väl händer, så har Windows inte så mycket att komma med på desktop-marknaden, med tanke på att >75% tycker att spel är den största anledningen för att dom använder Windows, enligt SweClockers omröstning för ett par dagar sedan.

Inaktiv
Skrivet av Ahris:

För er som fortfarande inte fattar vad Windows 8 handlar om:

Det är ett första steg av Microsoft att slussa över PC-användare till Xbox och mobila enheter (Mobiltelefoner, Surfplattor) där de helt kan kontrollera marknaden och där de stora pengarna finns.

MS vill inte att man spelar spel på något annat än deras egna Xbox och allt annat 'hemanvändande' skall man helst använda en mobil enhet med Metro/Windows Phone på.
Alla de som gör spel till PC har all anledning att oroa sig för det skulle vara förödande för PC-spelandet.

Tänk lite: Valve och Blizzard skulle aldrig i livet göra såna här uttalanden om de inte hade en väldigt bra anledning.

Valve vill att alla ska spela på Steam, Apple vill att alla ska köpa iPhone, Statoil vill att alla ska tanka hos dem. Vad fan vill du ha sagt.

Medlem
Skrivet av Karelazi:
Skrivet av 22EpsiloN:

Det är naturligt med skepticism mot förändring, människan fungerar så. Man vill vara kvar i det som känns tryggt. Dessutom är systemet inte släppt ännu och därför känns det konstigt och rent ut sagt oproffesionellt av blizzard och valve att kalla det för en katastrof. Har inte dom skrivit på en NDA som alla andra? För man får ju förutsätta att dom suttit och jobbat med systemet eftersom det är en "katastrof" enligt dom. Visst det är mycket möjligt att det är så, men det måste vara för tidigt att säga det redan nu.

Det har släppts både Consumer Preview och Release Preview, så dom vet nog mycket väl vad Windows 8 innebär och vad Microsoft försöker göra.
Själv tycker jag att det är bra om Microsoft försöker konkurrera ut andra distributionsplatformar, då det antagligen leder till en migration till GNU/Linux. När/om det väl händer, så har Windows inte så mycket att komma med på desktop-marknaden, med tanke på att >75% tycker att spel är den största anledningen för att dom använder Windows, enligt SweClockers omröstning för ett par dagar sedan.

Tyvärr så är nog inte en sämre Windows-miljö en så stor fördel för Linux. Många bli kvar "microsoft-träsket" i alla fall, nästan oavsett hur dåligt det blir, så Gnu/Linux lär nog inte komma över 30% marknadsandel. Ur företagsanvändarnas synpunkt så är det ju bara bra att Windows 8 implementerar ytterligare sätt att hindra icke godkända från att installera program så vi lär nog fortfarande få Windows på de flesta arbetsplatserna, speciellt i Sverige.
Däremot så blir nog Apple glada över att Microsoft följer deras affärsmotto.

Medlem
Skrivet av DrToker:
Skrivet av Ahris:

För er som fortfarande inte fattar vad Windows 8 handlar om:

Det är ett första steg av Microsoft att slussa över PC-användare till Xbox och mobila enheter (Mobiltelefoner, Surfplattor) där de helt kan kontrollera marknaden och där de stora pengarna finns.

MS vill inte att man spelar spel på något annat än deras egna Xbox och allt annat 'hemanvändande' skall man helst använda en mobil enhet med Metro/Windows Phone på.
Alla de som gör spel till PC har all anledning att oroa sig för det skulle vara förödande för PC-spelandet.

Tänk lite: Valve och Blizzard skulle aldrig i livet göra såna här uttalanden om de inte hade en väldigt bra anledning.

Valve vill att alla ska spela på Steam, Apple vill att alla ska köpa iPhone, Statoil vill att alla ska tanka hos dem. Vad fan vill du ha sagt.

Valve skriver inte operativsystemet som krävs för att köra Steam. Apple säljer inte 75% av världens telefonabonnemang och det är inte Statoil som bygger landets bilar eller vägar.
Tittar man historiskt sett så brukar det gå ganska dåligt för dem som konkurrerar med Microsoft samtidigt som de är beroende Microsoft's stöd för operativsystem/utvecklingsmiljöer.

Medlem

Microsoft gillar inte heller Blizzard senaste spel dom släppt.

S_Z
Medlem
Skrivet av Ahris:

Tänk lite: Valve och Blizzard skulle aldrig i livet göra såna här uttalanden om de inte hade en väldigt bra anledning.

En risk att förlora den dominanta position och extremt lönsamma affär man har som digital distributör är ju fullt tillräckligt skäl.

Skrivet av DrToker:

Valve vill att alla ska spela på Steam, Apple vill att alla ska köpa iPhone, Statoil vill att alla ska tanka hos dem. Vad fan vill du ha sagt.

Exakt. Att tro att detta handlar om något mer ädelt än pengar är naivt. Pengar styr vår värld tyvärr...

Medlem

The gods have spoken, windows 8 belongs in hell!


signatur

Never trust a game master with a big smile on his face

Medlem

Då kanske Half-Life 3 och project Titan kommer med en medföljande Linux-dist

Medlem
Skrivet av Karelazi:
Skrivet av 22EpsiloN:

Det är naturligt med skepticism mot förändring, människan fungerar så. Man vill vara kvar i det som känns tryggt. Dessutom är systemet inte släppt ännu och därför känns det konstigt och rent ut sagt oproffesionellt av blizzard och valve att kalla det för en katastrof. Har inte dom skrivit på en NDA som alla andra? För man får ju förutsätta att dom suttit och jobbat med systemet eftersom det är en "katastrof" enligt dom. Visst det är mycket möjligt att det är så, men det måste vara för tidigt att säga det redan nu.

Det har släppts både Consumer Preview och Release Preview, så dom vet nog mycket väl vad Windows 8 innebär och vad Microsoft försöker göra.
Själv tycker jag att det är bra om Microsoft försöker konkurrera ut andra distributionsplatformar, då det antagligen leder till en migration till GNU/Linux. När/om det väl händer, så har Windows inte så mycket att komma med på desktop-marknaden, med tanke på att >75% tycker att spel är den största anledningen för att dom använder Windows, enligt SweClockers omröstning för ett par dagar sedan.

Fast 75% av sweclockers läsare står för en mycket marginell del av de windows licenser som finns i världen. Windows är starkt på företagsmarknaden. Windows och Office. Sedan tänker jag att även om det finns en Consumer Preview så säger det inte mycket om hur ekosystemet kommer att fungera om 1-2 år. Tänker på Xbox, Smart Glass, Windows Phone 8 och allt det där. Jag tror att man ska vara försiktig med att kalla saker "katastrof" offentligt när man heter Valve och Blizzard. Gäller självklart alla företetag, men dessa två skapar svallvågor väldigt lätt. Sedan kan jag ju tillägga att jag också tycker att Windows 8 ser skumt ut som desktop system. Men man får väl se sedan hur det funkar i praktiken, kanske blir linux rakt av sedan

Medlem

Väldigt många som skriver illa om win8. De verkar inte ha en aning om hur det fungerar men gnälla går bra ... hata MS.

Tror ni verkligen linux är gudabenådad lösning shit vad ni kommer att bli besvikna! De uttalanden handlar tyvärr mycket om pengar och konkurrens. Det finns nog ett behov för win 8 men betyder inte att alla windows användare måste byta.

Själv tänker jag prova win plattan och sedan tycka.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Fullständigt nöjd med Windows 7=)

Medlem

W8? är inte W7 typ splitter nytt?
WinXP är för mej rätt fräsht än :S


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Det är inte alls konstigt att Microsoft vill ha en egen distributionskanal. De spel som släpps till Windows idag ger inte Microsoft ett enda öre extra i plånboken. Spel som släpps till XBOX ger MS klirr i kassan däremot (samma med PS/Sony och Wii/Nintendo). Att de vill in och tugga på den kakan är självklart, konstigt att de inte gjort det tidigare.

Själv hoppas jag starkt på att Linux får ett uppsving, alternativ är bra, men man får väl se.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag ser verkligen fram emot Win8. Ska lätt uppgradera den stationära och sedan köpa en Surface pro 2013Q1 och en WP8 telefon. Metro kommer bli sweet, även utan pekskärm


signatur

Ei saa peittää

Medlem
Skrivet av JoBE242:

Jag ser verkligen fram emot Win8. Ska lätt uppgradera den stationära och sedan köpa en Surface pro 2013Q1 och en WP8 telefon. Metro kommer bli sweet, även utan pekskärm

Tja. Om du har ett nytt moderkort så kan den planen funka eftersom Win8 inte stödjer BIOS så måste du ha ett med stöd för deras uppstartsframework istället.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Jag tänker då aldrig byta till Windows 8 !!! Jag tycker inte om det helt enkelt ! Och jag vill inte köra med Linux heller. Jag klarar mig suveränt med Windows 7 och jag kommer köra det sålänge som jag bara kan ! Ifall det är så hemskt för spelföretags människor och andra säger, så kan det ta och stoppa upp en pinne i ansiktet !

Medlem
Skrivet av Digu21:

Jag tänker då aldrig byta till Windows 8 !!! Jag tycker inte om det helt enkelt ! Och jag vill inte köra med Linux heller. Jag klarar mig suveränt med Windows 7 och jag kommer köra det sålänge som jag bara kan ! Ifall det är så hemskt för spelföretags människor och andra säger, så kan det ta och stoppa upp en pinne i ansiktet !

Inte Linux heller?

Du kanske kommer ändra dig när Microsoft gör nästa DirectX exklusivt till Win8 och alla fria utvecklare börjar släppa spel till Linuxoptimerat OpenGL.

Jag vet vart jag kommer ta vägen i alla fall


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Vilket roligt utalande av Blizzard när Microsoft kanske blir deras nya ägare :D. När det gäller W8 så har den en hel del nya saker som förbättrar operativsystemet, det har inbyggt isomount och är snabbare etc. Tyvärr begraver Microsoft alla dessa funktioner under en hög med skit där det står metro på

Medlem

Lite lustigt hur många här diskuterar funktioner och GUI i Win8, när hela problemet egentligen gäller Microsofts affärsplan.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av chopper:

Väldigt många som skriver illa om win8. De verkar inte ha en aning om hur det fungerar men gnälla går bra ... hata MS.

Tror ni verkligen linux är gudabenådad lösning shit vad ni kommer att bli besvikna! De uttalanden handlar tyvärr mycket om pengar och konkurrens. Det finns nog ett behov för win 8 men betyder inte att alla windows användare måste byta.

Själv tänker jag prova win plattan och sedan tycka.

Mer fokus på Linux skulle faktiskt gynna båda parter. Förutom Microsoft då

Inaktiv
Skrivet av dMike:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av Ahris:

För er som fortfarande inte fattar vad Windows 8 handlar om:

Det är ett första steg av Microsoft att slussa över PC-användare till Xbox och mobila enheter (Mobiltelefoner, Surfplattor) där de helt kan kontrollera marknaden och där de stora pengarna finns.

MS vill inte att man spelar spel på något annat än deras egna Xbox och allt annat 'hemanvändande' skall man helst använda en mobil enhet med Metro/Windows Phone på.
Alla de som gör spel till PC har all anledning att oroa sig för det skulle vara förödande för PC-spelandet.

Tänk lite: Valve och Blizzard skulle aldrig i livet göra såna här uttalanden om de inte hade en väldigt bra anledning.

Valve vill att alla ska spela på Steam, Apple vill att alla ska köpa iPhone, Statoil vill att alla ska tanka hos dem. Vad fan vill du ha sagt.

Valve skriver inte operativsystemet som krävs för att köra Steam. Apple säljer inte 75% av världens telefonabonnemang och det är inte Statoil som bygger landets bilar eller vägar.
Tittar man historiskt sett så brukar det gå ganska dåligt för dem som konkurrerar med Microsoft samtidigt som de är beroende Microsoft's stöd för operativsystem/utvecklingsmiljöer.

Och vad försöker DU säga? Får inte Valve använda Windows? Vägrar Microsoft sälja operativlicenser till Gabe Newell? Blockerar Microsoft Valve från att sälja Windows-baserade spel?

Nä, detta handlar om att de är rädda för konkurrensen. Valve har i stort sett lett distributionen av digital spelförsäljning och det är dags att de får lite motstånd så att priserna hamnar på lite vettigare nivåer.

Att dessa gamla kapitalist-rävar känner sig hotade är bra för oss konsumenter. Microsoft sitter inte i en bra sitts just nu, och det är av just den anledningen jag tror att de kommer att leverera grymma produkter inom den närmsta framtiden.

Feta kostymgubbar presterar bäst när maten börjar ta slut, och Gabe behöver definitivt nån som rensar hans förråd.

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Digu21:

Jag tänker då aldrig byta till Windows 8 !!! Jag tycker inte om det helt enkelt ! Och jag vill inte köra med Linux heller. Jag klarar mig suveränt med Windows 7 och jag kommer köra det sålänge som jag bara kan ! Ifall det är så hemskt för spelföretags människor och andra säger, så kan det ta och stoppa upp en pinne i ansiktet !

Inte Linux heller?

Du kanske kommer ändra dig när Microsoft gör nästa DirectX exklusivt till Win8 och alla fria utvecklare börjar släppa spel till Linuxoptimerat OpenGL.

Jag vet vart jag kommer ta vägen i alla fall

Vi får se, men jag är ingen fantast i Linux, det är säkert asbra. Men jag gillar Windows, tillskillnad från både Vista och 8. Men sen så tror jag inte Win8 blir populärt och folk lär stå emot och klaga, sen att alla utvecklare springer till Linux är också icke-troligt. Jag tror att ifall Windows 8 blir opopulärt bland utvecklare och annat folk så kommer dem troligtvis fortsätta med Win7 eftersom det har fungerat länge. Valve kommer börja/fortsätta med att supportera Linux. Ifall Steam inte hamnar på Win8 så är det redan kört för det OS'et.

Inaktiv

W8 är skit, nog för att jag inte testat det. Men det jag fått se säger tillräckligt, jag kommer aldrig röra w8 någonsin. Skulle jag senare i livet köpa en ny dator med w8 som operativ kommer jag ta bort det och lägga in antingen vista eller w7 då det i alla fall inte skiter i pc spelare.
Kan alla företag sluta vara så kåta i touch skiten någon jävla gång. Så jävla häftigt är det inte med klösbräda.

Medlem

Skillnaden på Valve och MS i det här fallet är inte hur giriga de är utan att en av dem vill avveckla plattformen PC för hemanvändare. Det är det debatten handlar om, inte hur mycket någon tjänar på det.
Oavsett vad Valve, Blizzard eller MS tjänar så handlar det om att alla som vill ha PC som plattform för spel hellre än ett tv-spel kommer att förlora om MS lyckas slussa över folk till sitt nya OS.

Windows för PC kommer oundvilkligen att dö och det behövs ett OS som kan ersätta det om vi vill fortsätta spela på en dator. Det kommer bara att hända om utvecklare enas om ett nytt OS att skriva mjukvara för.
Linux är faktiskt den enda vettiga ersättaren med tanke på att man började komplettera PC-spel med tex. serverapplikationer för Linux redan på 90-talet när Quake släpptes. Det är dessutom ett ganska vanligt och lättillgängligt OS sedan länge, det kan köras på befintlig hårdvara och kan anpassas till i stort sett vad som helst.

Inaktiv

Lite pinsamt att ingen av de kom med en anledning till varför de inte gillar Windows 8.

Medlem

IN YOUR FACE MICROSHIT!

Medlem

Jag tror helt enkelt microsoft inte kom på några nya 'riktiga' förbättringar till WIN8 så dom la in METRO för att dom kände att dom MÅSTE komma med något nytt för annars hade det nästan varit som att sälja WIN7 ännu en gång.

Väldigt svagt gjort utav dom, Jag vill inte ha en mobilt interface på min stationära dator.. Jag har ju redan en mobil som ganska ofta ligger bredvid datorn! Behöver inte en till mobil

Skriv svar