Skräpdatorerna tar över på Steam

Medlem

Ett tecken på att det mest kommer konsolförstörd skit till PC och man vill helt enkelt inte köpa skiten och har således ingen anledning att uppgradera sin dator,


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Medlem

Jag är imponerad av att konsollerna fortfarande levererar den höga kvaliten som de gör. En 7 år gammal PC med motsvarande grafikkrets som sitter i X360 skulle ha rätt jobbigt att prestera samma framerate i BF3. Det är ett enormt resursslöseri på PC-spelen tyvärr. Vill man ha bättre prestanda får man hoppas att grafikkortstillverkarna tweekar sina drivrutiner snarare än att utgivaren av spelen patchar spelen för att spelupplevelsen ska öka för system som ligger på gränsen.


signatur

Ei saa peittää

ELF
Medlem
Skrivet av Parzec:

Det är självklart bara en gissning med uppsvinget av indie-spel kan ju också göra sitt till. Många av dem kräver ingen fet burk att köra.

Tror också det är en stor bov i dramat. Många upptäcker att det nu mera finns många småspel och många spel som deras bärbara datorer klarar. Perfekt att slänga in ett mindre spel på sin laptop och spela på tåget eller när man sitter i kyrkan på en skolavslutning...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Indespelen kräver ju knappt någon hårdvara, därför.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

det finns så mycket folk där ute som tror att en dator är knapp på och knapp av, mer behövs inte folk som inte har en aning om vad för grejor som sitter i burken, utan dom går köper sig en laptop och tror PC är som konsoller där alla spel ska funka felfritt, Dator kräver mycket mer av sin användare om den ska fungera felfritt, men om den nu gör det så är det mer njutning. ^^

Medlem

Tycker dom nya spelen inte ger så mycket. Som SC2, BF3(spelar bägge med bra upplösning 1600xnånting och mellan medium och ultra på min laptop), och har därför börjar köra lite äldre spel igen med känsla. Och har då sedan några år tillbaka kommit på att uppgradering inte behöver ske. Jag har också börjar bli mindre kräsen och känslig angående detta med FPS och den senaste tekniken. Det finns ingen "senaste teknik", den blir gammal innan man hinner säga man köpt den så därför ingen stress om uppgradering

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bronko den arga hästen:

Ja vi behöver helt klart stagnerande framför utveckling för att fucking grottmän inte vill gå framåt.

Alla har inte pengar till en ny dator så kör gammalt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Varför är en dator med dubbelkärnig processor en "sunkburk"?
För 3 år sedan var det ytterst få spel som drog nytta av fyra kärnor, och även idag är jag osäker på hur många av de senaste spelen som faktiskt fungerar märkbart sämre på en dubbelkärnig processor än en fyrkärnig. För fyra år sedan byggde jag en dator med dubbelkärning processor av två anledningar:

1: De flesta spelen nyttjade bara 2 kärnor.
2. Fyrkärninga processorer hade mycket lägre klockfrekvens per kärna jämfört med en dubbelkärnig i samma prisklass.

Alltså innebar det att de som körde med fyrkärniga processorer i spel bara fick ut ca 50% av den potentiella prestandan, dessutom med lägre klockfrekvens om vi jämför med dubbelkärniga processorer i ungefär samma prisklass.

I dagsläget är det klart man hade byggt en dator med fyra eller fler kärnor, men det var inte längesedan som fyrkärnigt faktiskt var helt onödigt för speländamål.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Själv har jag för närvarande tre burkar som jag regelbundet kopplar till Steam. En modern och två gamla datorer.

Förutom buggen i steams mätningar... Kan det vara så att dess fler casualspel och kanske även free to play som finns på steam dess fler äldre maskiner registreras Steam?

Samma, fast med fyra datorer. Har min riktiga spelmaskin hemma hos brorsan som bor i granntrappan för coop, och en halvt om halvt ok burk för spel hemma. Dualcore @3.5GHz med ett lite ålderstiget ATI 3870x2 som jag tänkt byta ut rätt länge men aldrig riktigt kommit till skott med. En AMD xp2200 eller nåt med ett gammalt geforce 4200, allt klockat så in helsefyr, den burkan använda jag rätt länge samt min favvo, en gammal p3@1GHz med ett Voodoo 3 med TV-ut grejen för att vissa spel bara precis MÅSTE köras i glide
Jag har steam på alla och använder dom inte ofta kanske, men samtliga är igång ett par gånger om året, så dom syns väl i statistiken antar jag.

Medlem

Känns som om det bara är kids som vill ha en stationär nuförtiden, alla vuxna jag känner vill ha/ har en laptop. Själv är jag tveksam, som någon nämnde så känns det meningslöst. Läs nyheten om Win8 så förstår ni.


signatur

yolo

Medlem

Den där hårdvaruundersökningen dyker ju alltid upp när man är inloggad på netbooken


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Känns som om det bara är kids som vill ha en stationär nuförtiden, alla vuxna jag känner vill ha/ har en laptop. Själv är jag tveksam, som någon nämnde så känns det meningslöst. Läs nyheten om Win8 så förstår ni.

Nog för att jag mest känner mig som en liten nyfiken unge för det mesta, men jag fyller 42 (meningen med livet o allt) i sommar och jag kunde inte bry mig mindre om mobila grejer.
Stationära vätskekylda monster all the way!

Jag kanske är lite yrkesskadad efter ett halvt yrkesliv med utveckling av telefoner och annan trådlös comequipment. Personligen har jag en dröse livlösa telefoner liggande, med en eller två som jag håller levande utan abbonemang bara för att kunna rinnga 112 om min landline skulle fallera.
Hela den hära biten att kunna bli nådd och att konstant vara uppkopplad har jag alltså tröttnat på. Det är ett "måste" och fyttirackarn vad jag är trött på måsten och sosciala normer.

Nä, jag föredrar att ha en stationär monsteranläggning hemma, eller rättare sagt som i mitt fall hemma hos brorsan i kombination med hans vansinniga ljudanläggning som hade kunnat driva en mindre arena.

Naturligtvis kan en mobil vara bra, och surfplattor och laptops direkt nödvändiga om man har mycket resetid. Men själv värderar jag min egen tid och bara precis vill inte vara uppkopplad när jag är ute i icke jobbrelaterade ärenden.
Det är rätt skönt att ta en stund och bara vara en människa.

Medlem
Skrivet av Securion:

"There was a bug introduced into Steam's survey code several months ago that caused a bias toward older systems."

Så nej, gammla burkar ökar inte i antal.

Hur skulle dom öka i antal förresten? Para dom sig med mobiltelefoner? Producerar någon gammla datorer?

Dåliga datorer, inte gamla datorer

Medlem
Skrivet av Sillage:

Jag köper oftast ny dator (stationär gaming dator) vart tredje år och bygger den så att den klarar det mesta utan problem, för tre år framöver.

Samma här, köpte nyss ett fulltower så nu är jag redo för nästa uppdatering. Jag satsar dock mer krut på moderkortet och köper ett grafikkort för 3.5k, då kan jag byta ut kortet oftare. Jag skulle nog aldrig köpa grafikkort för 5k som en del gör.

Medlem
Skrivet av Redstar:
Skrivet av Sillage:

Jag köper oftast ny dator (stationär gaming dator) vart tredje år och bygger den så att den klarar det mesta utan problem, för tre år framöver.

Samma här, köpte nyss ett fulltower så nu är jag redo för nästa uppdatering. Jag satsar dock mer krut på moderkortet och köper ett grafikkort för 3.5k, då kan jag byta ut kortet oftare. Jag skulle nog aldrig köpa grafikkort för 5k som en del gör.

Ungefär som jag då, fast ibland får jag en fläng å köper värsta grafikkortet.
Men tråkigt nog så uppgraderar jag inte som jag planerat utan jag låter tiden gå ut tills jag känner att nu är det dags för en ny burk.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av Phobo:

Hur man kan spela på en laptop har jag aldrig förstått

Inga som helst problem. Trevligt o kunna sitta i stort sett vart man vill när man ska spela.

Medlem

Nej. Det betyder att dom flesta är fattiga?

Tror dom flesta vill ha så bra grafik som möjligt innerst inne, även om somliga är i förnekelse. Crysis någon?

Medlem
Skrivet av Steffe@Swec:

Eller ett tecken på att utvecklarna inte vågar chansa på grund av gnället som uppstår för att man inte kan maxa ett spel från dag ett?

Det där tror jag inte ett skitt på.

Inaktiv

Ärligt, är det någon som är förvånad?
99% av alla "nya" spel som släpps är portar ifrån Xbox och PS3. Alltså krävs det ingen PC hårdvara värt namnet.
Hur många spel känner ni till som kräver DX10 eller högre?
Jag känner till ett, BF3.

Inaktiv

såg att det fanns Free to play på steam !!! Använde steam sist 2007. letade reda på steam clienten reinstall leta reda på lösenord Började ladda ner Free to play spel. kunde inte spela delete content osv. nv4_disp.dll failure stopped responding... hade gf8400gs med senaste forceware. Spelade en gammal demo istället och hade tok grafikfel också!! Tog bort senaste drivrutinen och testade demot, startade steam och jaha det går spela "nya" steam spel. mitt gf8400gs kostade 300kronor? mitt gamla kort ett gf5200 msi med phillips chip och driver 169xx lirar steam och skickar video i fullskärmsläge till TV. p4 3.0ghz 2gb ram använder jag mest till spela quake 2 från 1998 i software mode

Inaktiv

oops sorry q2 är från 1997 kanske men jag spela demot först 1998 och köpte det 1999 för 99:-

12
Skriv svar