Spamreklam bland kommentarer

Medlem
Spamreklam bland kommentarer

Märkt en ökning av det här senaste månaden. Finns det ngt sätt att motverka?

Medlem

Ett sätt som skulle kunna vara effektivt är att inte ge nyregistrerade användare möjligheten att kunna kommentera nyheter och skriva i forumet första dygnet, och kanske till och med första veckan. Spammare använder oftast temporära email-adresser som inte kräver lösenord eller personuppgifter, t.ex. GuerillaMail, och som bara är aktivt under kortare perioder. Så fort kontot är skapat och spammen är utförd så kan dom enkelt avsluta emailkontot och sedan skapa ett nytt.

Har man en instegsperiod där användarens rättigheter är begränsade så glömmer nog dom flesta spammare bort både användarnamn och email under den tiden. För att inte tala om hur mycket dyrbar tid dom slösar på att vänta. För att göra det ännu svårare för dom att bedriva sin verksamhet så borde ett aktiveringsmail skickas ut både när kontot skapas och sen även ett till en vecka senare för att bli beviljade rättigheter att skriva kommentarer m.m.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ett sätt som skulle kunna vara effektivt är att inte ge nyregistrerade användare möjligheten att kunna kommentera nyheter och skriva i forumet första dygnet, och kanske till och med första veckan. Spammare använder oftast temporära email-adresser som inte kräver lösenord eller personuppgifter, t.ex. GuerillaMail, och som bara är aktivt under kortare perioder. Så fort kontot är skapat och spammen är utförd så kan dom enkelt avsluta emailkontot och sedan skapa ett nytt.

Har man en instegsperiod där användarens rättigheter är begränsade så glömmer nog dom flesta spammare bort både användarnamn och email under den tiden. För att inte tala om hur mycket dyrbar tid dom slösar på att vänta. För att göra det ännu svårare för dom att bedriva sin verksamhet så borde ett aktiveringsmail skickas ut både när kontot skapas och sen även ett till en vecka senare för att bli beviljade rättigheter att skriva kommentarer m.m.

Det skulle även försvåra för seriösa medlemmar, tråkigt nog. För att behålla aktiviteten i forumet behövs inte svårare sätt att registera sig för seriösa människor, utan det bör försvåras för dessa människor (botar?) som kommer hit för att göra reklam.

Medlem
Skrivet av Siken:
Skrivet av Bojkott:

Ett sätt som skulle kunna vara effektivt är att inte ge nyregistrerade användare möjligheten att kunna kommentera nyheter och skriva i forumet första dygnet, och kanske till och med första veckan. Spammare använder oftast temporära email-adresser som inte kräver lösenord eller personuppgifter, t.ex. GuerillaMail, och som bara är aktivt under kortare perioder. Så fort kontot är skapat och spammen är utförd så kan dom enkelt avsluta emailkontot och sedan skapa ett nytt.

Har man en instegsperiod där användarens rättigheter är begränsade så glömmer nog dom flesta spammare bort både användarnamn och email under den tiden. För att inte tala om hur mycket dyrbar tid dom slösar på att vänta. För att göra det ännu svårare för dom att bedriva sin verksamhet så borde ett aktiveringsmail skickas ut både när kontot skapas och sen även ett till en vecka senare för att bli beviljade rättigheter att skriva kommentarer m.m.

Det skulle även försvåra för seriösa medlemmar, tråkigt nog. För att behålla aktiviteten i forumet behövs inte svårare sätt att registera sig för seriösa människor, utan det bör försvåras för dessa människor (botar?) som kommer hit för att göra reklam.

Är man seriös borde man ha tålamod att vänta några dagar.

Medlem
Skrivet av Siken:
Skrivet av Bojkott:

Ett sätt som skulle kunna vara effektivt är att inte ge nyregistrerade användare möjligheten att kunna kommentera nyheter och skriva i forumet första dygnet, och kanske till och med första veckan. Spammare använder oftast temporära email-adresser som inte kräver lösenord eller personuppgifter, t.ex. GuerillaMail, och som bara är aktivt under kortare perioder. Så fort kontot är skapat och spammen är utförd så kan dom enkelt avsluta emailkontot och sedan skapa ett nytt.

Har man en instegsperiod där användarens rättigheter är begränsade så glömmer nog dom flesta spammare bort både användarnamn och email under den tiden. För att inte tala om hur mycket dyrbar tid dom slösar på att vänta. För att göra det ännu svårare för dom att bedriva sin verksamhet så borde ett aktiveringsmail skickas ut både när kontot skapas och sen även ett till en vecka senare för att bli beviljade rättigheter att skriva kommentarer m.m.

Det skulle även försvåra för seriösa medlemmar, tråkigt nog. För att behålla aktiviteten i forumet behövs inte svårare sätt att registera sig för seriösa människor, utan det bör försvåras för dessa människor (botar?) som kommer hit för att göra reklam.

Sant, men jag tycker inte att det är så mycket till besvär att behöva vänta ett tag (en vecka var bara ett exempel) innan man får göra kommentarer. Man kommer ju först och främst hit till FZ för att läsa nyheter, och så länge den möjligheten finns så överlever man nog en väntetid för att kommentera. Och för att göra det så bekvämt för användarna som möjligt så skickas ju självklart den andra aktiveringen ut automatiskt.

Några botar tror jag inte det är som spammar här. FZ har anti-spam skydd för att motverka det, så det rör sig med största sannolikhet om riktiga personer. Nu vet jag inte hur effektiva dessa anti-spam skydd är, men när det till och med kan vara till problem för riktiga människor att fylla i rätt ord så känns det som ett ganska bra skydd ändå

Ett annat hjälpmedel vore väl lite mer aktiva moderatorer som granskar nyheter och forum bättre än vad dom gör nu. Sen ska ju även medlemmarna vara lite mer hjälpsamma och anmäla spam när dom ser det. Med lite engagemang från båda parterna så kan vi gemensamt göra FZ till en bättre plats.

Medlem

Men idag har forumet en väldigt stor konkurrens mot Facebook och liknande "funktioner". Om det kommer en person hit som behöver hjälp med något och därför registrerar sig på FZ. Sedan när han klickar på "Skapa nytt ämne" och får upp ett meddelande som säger "Du måste vänta X dagar innan du kan posta". Det tror jag tyvärr kan göra att denna potentiella nya medlemmen inte orkar vänta och aldrig kommer tillbaka, då han egentligen kan ställa denna fråga på Twitter om det inte behövs någon större diskussion kring det hela.

Eller kan ett scenario också vara att en fråga ställs på forumet och en gäst kommer in och ser att han kan svaret på frågan. Han registrerar sig och ser att man måste vänta X dagar innan man kan posta. Sedan glömmer den nya medlemmen bort tråden och frågan (som även spammare gör enligt "Bojkott") för att sedan aldrig komma tillbaka.

Medlem

Antar det är personer som reggar och spammar eller är det en bot som tar sig förbi den dära valideringen som man själv kan ha svårt att få till ibland. Och är det helt random ip-adress för alla dessa inlägg om skor m.m?


signatur

Störigt är det i vilket fall som helst. Måste finnas något enkelt sätt att förhindra det. Som tur är FZ förskonat av den värsta spammen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Siken:

Men idag har forumet en väldigt stor konkurrens mot Facebook och liknande "funktioner". Om det kommer en person hit som behöver hjälp med något och därför registrerar sig på FZ. Sedan när han klickar på "Skapa nytt ämne" och får upp ett meddelande som säger "Du måste vänta X dagar innan du kan posta". Det tror jag tyvärr kan göra att denna potentiella nya medlemmen inte orkar vänta och aldrig kommer tillbaka, då han egentligen kan ställa denna fråga på Twitter om det inte behövs någon större diskussion kring det hela.

Eller kan ett scenario också vara att en fråga ställs på forumet och en gäst kommer in och ser att han kan svaret på frågan. Han registrerar sig och ser att man måste vänta X dagar innan man kan posta. Sedan glömmer den nya medlemmen bort tråden och frågan (som även spammare gör enligt "Bojkott") för att sedan aldrig komma tillbaka.

Ett vettigt argument, många konton skapas nog oftast av ett behov i stunden än av ett långsiktigt tänkande och en väntetid skulle då drabba antalet nya medlemmar.

Olika sätt att komma runt det här skulle vara att endast införa begränsningen till kommentarer på nyheter. Då kommer nyanlända fortfarande kunna ställa frågor / svara i resten av forumet. Ett annat alternativ är att sätta en gräns för nyanlända hur långa kommentarer / hur ofta de kan posta. Detta är användbart då en spammare helst vill få så mycket utrymme (och uppmärksamhet) som möjligt genom att använda många nya stycken i poster samt posta i alla tänkbara nyheter och trådar på en gång.

Medlem

Tycker det går upp och ner när det gäller antal spminlägg och jag tror att FZ har den kontroll som behövs.
Att låta nyregistrerade ha restriktioner på sig är bara rena dumheter.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Dålig idé att låta nya användare vänta en vecka, inte många som orkar det vilket resulterar att man sticker ifrån sidan. Sidan är också för liten för att införa en sådan funktion för en hel vecka.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Redaktör

Väntetid för nya medlemmar låter inte alls bra tycker jag, man ska känna sig välkommen.

Vi har en lösning på gång för att stoppa spammarna, jag hoppas att vi kommer underfund med problemet inom kort. Under tiden är det bästa ni kan göra för att hjälpa oss att anmäla dem, vi rensar så fort vi hinner.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Väntetid för nya medlemmar låter inte alls bra tycker jag, man ska känna sig välkommen.

Vi har en lösning på gång för att stoppa spammarna, jag hoppas att vi kommer underfund med problemet inom kort. Under tiden är det bästa ni kan göra för att hjälpa oss att anmäla dem, vi rensar så fort vi hinner.

Toppen, trevligt med respons

och ja restriktioner hade inte vart det bästa, så hoppas eran lösning funkar bättre för alla!

Medlem

Så fick Kissie långa ögonfransar!


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Har sett flera sådana inlägg idag. Trist.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Tompa:

(...) vi rensar så fort vi hinner.

Behöver ni hjälp på den fronten så är det bara att hojta till ;p

Blir ju en del verkar det som :/

Medlem

Fler och fler spaminlägg blir det. Hoppas att ni lyckas fixa till det, för det är verkligen irriterande att se.

Medlem

Ni borde ha en kontroll fråga eller något liknande när man registrerar sig.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Redaktör

Åter - vi har en lösning på gång, men semesterfrånvaro och annat gör att det tar lite tid att fixa. Fortsätt anmäl så städar vi upp så fort vi hinner så länge.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Åter - vi har en lösning på gång, men semesterfrånvaro och annat gör att det tar lite tid att fixa. Fortsätt anmäl så städar vi upp så fort vi hinner så länge.

Vill ni ha kommentarer på de anmälningarna, eller duger det bra med ett vanligt val?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Tompa:

Åter - vi har en lösning på gång, men semesterfrånvaro och annat gör att det tar lite tid att fixa. Fortsätt anmäl så städar vi upp så fort vi hinner så länge.

Vill ni ha kommentarer på de anmälningarna, eller duger det bra med ett vanligt val?

Det är bara att välja spam/reklam, vi märker att det är spam


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Tompa:

Åter - vi har en lösning på gång, men semesterfrånvaro och annat gör att det tar lite tid att fixa. Fortsätt anmäl så städar vi upp så fort vi hinner så länge.

Vill ni ha kommentarer på de anmälningarna, eller duger det bra med ett vanligt val?

Det är bara att välja spam/reklam, vi märker att det är spam

Då gör jag som jag brukar. Uppfattat.

Nu har jag inte sett spam på ett tag. Har de försvunnit av sig själva, eller har ni kallat in TRON?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Nu har jag inte sett spam på ett tag. Har de försvunnit av sig själva, eller har ni kallat in TRON?

Har sett ett inlägg idag, så det är inte borta tyvärr.

Skrivet av Jozo:
Skrivet av walter_iego:

Nu har jag inte sett spam på ett tag. Har de försvunnit av sig själva, eller har ni kallat in TRON?

Har sett ett inlägg idag, så det är inte borta tyvärr.

Ja, såg det nyss med. Jäklar. Irriterande och meningslöst.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar