Starcraft II: MLG-chefen vill få slut på koreansk dominans

Medlem
Skrivet av Ymer:
Skrivet av sCaz:
Skrivet av conthox:
Skrivet av papaz1:

Finns inget som hindrar andra än koreaner att spela och bli bra på Starcraft.

Är så trött på hela den diskussionen på Teamliquid och andra sajter.

Det enda som hindrar västerlänningar är lathet. Vi spenderar tid på forum och klagar på balans, koreanerna sitter tillsammans under samma tak och tränar 10 timmar om dagen.

Förutom det faktum att det inte finns samma möjlighet att försörja sig på spelandet här som där. Det är svårt att hinna med ett heltidsjobb för att sedan sitta i 10 timmar per dag - det blir inte så många timmar över för mat, sömn och andra saker som man kan tänkas behöva...

Det var tråkigt. Så resonemanget ditt är då att om exempelvis jag vill börja tävla i motorcross så ska den högsta ligan bara för att jag började spel regleras om till 50 kubiks maskiner, man får inte hoppa och underlaget skall inte vara speciellt löst på banan eftersom jag inte har tid att träna upp mig? Eller säga åt USA att lämna lite utrustning hemma och "ta det lite lugnt" när det far ut och krigar i u-länder?

Förutom ambition och nedlagd träningstid är det väl sedan gammalt känt att asiatiskt folk generellt sett är snabbare är västerlänningen i såväl huvud som kropp och allt detta kombinerat med den koreanska synen på datorspel gör att de är dominerande. Simple as that.

Haha du tror på allvar att dom har fysiska fördeler framför västerlänningar?

Ja. Precis som stereotypen säger; asiater är smartare i snitt, smalare i sin kroppsbyggnad och från barnsben lever de i kulturen att utan gnäll göra saker ordentligt.

Det finns en anledning varför man ser flest svarta på 100 meters banan, flest etiopier/kenyaner på marathons och flest koreaner i starcraft 2 finaler.

Medlem
Skrivet av sCaz:

Det finns en anledning varför man ser flest svarta på 100 meters banan, flest etiopier/kenyaner på marathons

Jag tror snarare att det finns många löpare på både kort och lång distans från just afrika på grund av andra anledningar än att dom har någon slags fysisk fördel.

En anledning kan till exempel vara att dom kommer från fattiga länder där dom inte har råd att deltaga i andra sporter som till exempel kräver dyr utrustning eller anläggningar. (Finns det ishallar i Kongo?) Att springa är gratis och det kan alla göra, när som helst och hur som helst.

Om man tar ishockeyn till exempel, så behöver man ju inte gå speciellt långt söderut för att kvaliteten på lagen blir sämre. Italien och frankrike har inga topplag direkt, även om det har blivit bättre på senare år. Omvänt kan vi i norden stoltsera med bra hockeylag, men är sämre på sommarsporter som dom runt medelhavet kan praktisera året runt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av sCaz:

Det finns en anledning varför man ser flest svarta på 100 meters banan, flest etiopier/kenyaner på marathons

Jag tror snarare att det finns många löpare på både kort och lång distans från just afrika på grund av andra anledningar än att dom har någon slags fysisk fördel.

En anledning kan till exempel vara att dom kommer från fattiga länder där dom inte har råd att deltaga i andra sporter som till exempel kräver dyr utrustning eller anläggningar. (Finns det ishallar i Kongo?) Att springa är gratis och det kan alla göra, när som helst och hur som helst.

Om man tar ishockeyn till exempel, så behöver man ju inte gå speciellt långt söderut för att kvaliteten på lagen blir sämre. Italien och frankrike har inga topplag direkt, även om det har blivit bättre på senare år. Omvänt kan vi i norden stoltsera med bra hockeylag, men är sämre på sommarsporter som dom runt medelhavet kan praktisera året runt.

Det är väl många orsaker som bidrar till att man som folkgrupp får bättre förutsättningar för något? Pratar vi löpning så har du Kalenjin som har en unik bensammansättning som underlättar löpning. Detta, precis som t ex. etiopier, kombinerat med att man bor på hög höjd och har generationer efter generationer som du sa varit ute och sprungit mycket formar såklart.

Medlem
Skrivet av sCaz:

Det är väl många orsaker som bidrar till att man som folkgrupp får bättre förutsättningar för något? Pratar vi löpning så har du Kalenjin som har en unik bensammansättning som underlättar löpning. Detta, precis som t ex. etiopier, kombinerat med att man bor på hög höjd och har generationer efter generationer som du sa varit ute och sprungit mycket formar såklart.

Ja precis, det var det som jag var inne på. Det som jag nämnde var bara två av alla anledningar, det är som du skriver många saker som påverkar.

Min poäng var att det oftast inte är biologiska orsaker, utan miljön och samhället som ger en viss grupp människor vissa förutsättningar att bli bra på ett par saker som andra i andra delar med annan miljö och andra förutsättningar blir mindre bra på.

Att t ex en del afrikanska folkslag har längre lårben som påverkar löpstegen är en biologisk sak som inte tillhör vanligheten.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

12
Skriv svar