EA: "Freemium är framtiden"

Robot
EA: "Freemium är framtiden"

Gratis drar in mer pengar än vi kanske tror, menar tre branschkunniga.

#ea


Medlem
EA: "Freemium är framtiden"
Citat:

Ett hyggligt antal människor övergår till att betala, och även om de kanske inte betalar jättemycket så betalar de flesta faktiskt mer än man tror, säger Earl

Man kanske inte har något jävla val om man vill ha ett komplett spel nu för tiden....


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det är inte vad jag tror på. Jag tror på spel där man köper ett spel för engångs-summa och sedan har man detta spel och allting därtill. Utvecklarna verkar tro att bara för att några f2p-spel går bra kommer alla att tjäna in stora pengar. Principen är detsamma för alla spel för att det ska nå framgång: Hög kvalité. Jag kan säga att jag kommer aldrig någonsin köpa något material till ett f2p spel.

Jag förstår inte vad EA tänker. På vilket sätt inbringar inte BF3 pengar när de säljer miljontals exemplar? På vilket sätt inbringar inte Diablo 3 när det sålde också flera miljoner vid release? De TROR att de kommer kunna tjäna mer pengar via f2p - jag tror att de kommer falla platt.

Medlem

Så alla som inte har tillgång till kreditkort etc kommer aldrig kunna spela ett "helt" spel. Ja men förfan det låter ju skit bra.


signatur

Rwa?

Medlem

Så de har helt enkelt glömt bort den gamla hederliga metoden av att släppa ett demo?

Suck...

Medlem

Ge oss demo:n istället, hur svårt kan det vara? Väldigt många förhandstittar bygger på korta versioner, varför kan inte dom släppas för alla när fullversionen släpps?

Inaktiv

Mardrömmen är när GTA-serien tar efter detta. Jag har skjutit några 100 människor, rånat 4 banker och sprängt egendomar för 5 miljoner dollar. Polisen får nys på mig och jag arresteras. När jag betalar min borgensumma för att fortsätta njuta av spelet, så upptäcker jag att Rockstar har dragit 5000 kr från mitt konto. Detta försvarar de med att säga "vi tvingar inte någon att fortsätta spela spelet".

Jippi! Jag ser fram emot framtidens spelindustri.

Medlem

Gratis är bara gott när det faktiskt ÄR gratis och inte när det finns en massa dolda kostnader som krävs för att kunna njuta av spelet.

Nej detta låter inte lovande för en hållbar framtidsmodell.

Vill hellre se en modell likt den som "Beta" eller en Trial. Låta alla under en kort tid pröva spelet och se om det är något som vi skulle vilja fortsätta spela.

Varför krångla, det behövs helt enkelt fler Demo att tillgå.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Det är framtiden om det görs rätt.
Sen LoL, Lotro och DDO gick F2P har det exploderat ofantligt.
Gäller bara att hitta de spelen som hsr en vettig affärsmodell, inte alltför svårt att hitta dock.
För övrigt vet jag inte riktigt varför jag är här på FZ, det är så grymt mycket gnäll på i praktiken varje nyhet
Inse detta, genomsnittsmänniskan är korkad och kommer aldrig att lära sig identifiera oschyssta affärsmodeller och därmed fortsätta stödja de spel som använder dem. Det enda ni egentligen kan göra är att dra ert strå till stacken och hoppas på det bästa

Inaktiv
Skrivet av Traveller in time:

Nej detta låter inte lovande för en hållbar framtidsmodell.

Vill hellre se en modell likt den som "Beta" eller en Trial. Låta alla under en kort tid pröva spelet och se om det är något som vi skulle vilja fortsätta spela.

Varför krångla, det behövs helt enkelt fler Demo att tillgå.

När Battlefield 1943 kom till konsol, så fick alla 30 minuter att spela på live:en, sen var det bara att betala och hoppa tillbaka in i matchen. Enkelt och rättvist.

Medlem

Nej, det är det inte. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att betala för in-game föremål så där.

Medlem

Jag kommer inte nappa på "Freemium"-modellen alls, jag vill köpa hela spelet på samma gång och inte flera gånger om som i slutändan blir (förmodlingen) dyrare.

Skrivet av DrToker:
Skrivet av Traveller in time:

Nej detta låter inte lovande för en hållbar framtidsmodell.

Vill hellre se en modell likt den som "Beta" eller en Trial. Låta alla under en kort tid pröva spelet och se om det är något som vi skulle vilja fortsätta spela.

Varför krångla, det behövs helt enkelt fler Demo att tillgå.

När Battlefield 1943 kom till konsol, så fick alla 30 minuter att spela på live:en, sen var det bara att betala och hoppa tillbaka in i matchen. Enkelt och rättvist.

Ja se, XboxLive har ju nästan alla (ta "alla" med en nypa salt) en trial eller demo. funkar utmärkt, det var så jag skaffade Braid, Doom och några till. fantastiskt skönt system.

Det gör sån stor skillnad att få en uppfattning av spelmekaniken och hur spelet ter sig på förhand som avgör om det är något att lägga pengarna på. Jag röstar på Fler Demo och Trials.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Låt os alla bojkotta freemium-spel i framtiden!

Medlem

"No more EA" är den framtid jag håller tummarna för.


signatur

Game long and prosper

Medlem

"Free-to-play-spel fyller en viktig funktion i det att folk får testa spelen innan de betalar för dem, menar BBC Worldwide-medarbetaren Robert Nashak i samma intervju."

Trodde det var den funktionen demon fyller. Varför duger det inte med demos längre?


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

"Free-to-play-spel fyller en viktig funktion i det att folk får testa spelen innan de betalar för dem, menar BBC Worldwide-medarbetaren Robert Nashak i samma intervju."

Trodde det var den funktionen demon fyller. Varför duger det inte med demos längre?

För då kan de bara ta betalt en gång.


signatur

I drank what?

Medlem

Idioterna som tror att alla spel kommer vara gratis i framtiden tror att spel endast kommer vara online och MMORPG.
Single-player spel som Valve's "Portal" spel,
EAs MASS EFFECT serie och andra singleplayer spel kommer enligt dessa idioternas tankesätt inte längre att existera.

eXp
Medlem

Därför att man blir av med Demos och Piratkopiering

Medlem

Demos kräver ofta att man gör en speciell demoversion av spelet, så eventuellt är det kanske lite lättare ur utvecklingssynpunkt att göra spelet gratis i grunden och låta folk "prova" det på det sättet?

Personligen så tror jag att F2P kommer att vara framtidens modell (i alla fall för vissa typer av spel) då det mesta verkar peka mot det just nu.

Dock finns det några saker som IMO bör undvikas så långt det är möjligt om det ska fungera bra:

- Inget "Pay2Win". Det man betalar för bör enbart vara sidegrades eller kosmetiska saker, men allt som har någon form av "värde" vad gäller konkret gameplay bör inte gå att köpa.

- Undvika köpbart material som splittrar upp spelarbasen i multiplayer lir. Exempel på detta är t.ex. mappacks eller saker som ger tillgång till exlusiva områden av spel.

I övrigt så tycker jag att man i alla fall bör ge F2P modellen en rimlig chans innan man dömer ut den helt. Det är trots allt en förhållandevis ny företeelse som först nu börjar ta fart på allvar.

SE

Inaktiv
Skrivet av Skjuludde1:

Det är framtiden om det görs rätt.
Sen LoL, Lotro och DDO gick F2P har det exploderat ofantligt.
Gäller bara att hitta de spelen som hsr en vettig affärsmodell, inte alltför svårt att hitta dock.
För övrigt vet jag inte riktigt varför jag är här på FZ, det är så grymt mycket gnäll på i praktiken varje nyhet
Inse detta, genomsnittsmänniskan är korkad och kommer aldrig att lära sig identifiera oschyssta affärsmodeller och därmed fortsätta stödja de spel som använder dem. Det enda ni egentligen kan göra är att dra ert strå till stacken och hoppas på det bästa

Heroes of Newerth är ruskigt generösa. Alla hjältar är gratis att spela på vilka sätt man vill. Endast skins, taunts, statresets etc som kostar.

Medlem

För ett spel som är tillräckligt bra, visst, varför inte. MMORPG spel med månadsbetalning är inte helt annorlunda ändå, och det har inte svidit så mycket.
Snubblade över The Tribez till plattan, och har haft många timmars nöje med ett löjligt enkelt spelupplägg, allt helt gratis. Bara därför (utan att jag på något sätt behövde det) köpte jag några "crystals" (det enda man kan betala för med riktiga pengar tror jag) för en 20 spänn eller så. Känns helt OK att stödja utvecklarna med om än så lite pengar för ett spel som i sin enkelhet erbjutit så många timmars nöje.
Ser inte något negativt i mer av detta, det enda problemet är väl isåfall att företagen utnyttjar detta till att ta oskäligt betalt för spelinnehåll som man tycker borde finnas där iallafall. Man får ju tänka att man iallafall kan lägga 3-600 spänn på ett spel som är värt det, med tanke på att det är vad det skulle kostat en "belalande" spelare från början (alla är ju förstås inte det, så, stackars dom QQ).

Kommer ihåg hur Sony gjorde med Everquest 2...släppte dungeons som man fick köpa, vilket i mitt tycke sög kungligt. Även om det antagligen jämnar ut sig så gillar jag mer hur man betalade för WoW. En fast månadskostnad på ett spel som hela tiden förnyades/förbättrades, med större kostnader för nya expansioner. Där kunde man fortsätta så länge man kände för det, med full tillgång till allt som fanns.
Det jag inte skulle vilja se är spel där man kan gå in i en vägg, utan möjlighet att komma vidare såvida man inte betalar för det.

Medlem

Pay to win?

Varför inte bara sänka priset på spelet lite...? En hundralapp för ett nytt spel är mycket mer vettigt än 500. Varför kostar en ny skiva 50kr och en ny dvd 100kr och ett spel fem gånger så mycket?

Medlem
Skrivet av the_apollo:

Idioterna som tror att alla spel kommer vara gratis i framtiden tror att spel endast kommer vara online och MMORPG.
Single-player spel som Valve's "Portal" spel,
EAs MASS EFFECT serie och andra singleplayer spel kommer enligt dessa idioternas tankesätt inte längre att existera.

Nu ska vi se om jag förstår dig rätt. "Idioterna" tror att alla spel i framtiden kommer att vara online, MMORPG och gratis. Vidare så kommer spel som Mass Effect och andra singelplayer spel upphöra att existera eftersom de tidigare nämnda "idioterna" tror just det.

...

Det låter ju verkligen obehagligt! Vilka är dom här "idioterna egentligen, och vad är det dom vill!?

Medlem

"Free-to-play-spel fyller en viktig funktion" Ja för räknenissarna som ska smörja aktieägarna. Suck!
Dem som tror att pay 2 win försvinner har bara sett toppen av den modellen. Sorglig utveckling.

Saliga äro de korkade ty de köper denna utveckling...


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av 4liv3:

"Free-to-play-spel fyller en viktig funktion i det att folk får testa spelen innan de betalar för dem, menar BBC Worldwide-medarbetaren Robert Nashak i samma intervju."

Trodde det var den funktionen demon fyller. Varför duger det inte med demos längre?

För då kan de bara ta betalt en gång.

Ligger väl något i det.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

När det gäller tävlingsmomentet i F2P-spel så urholkas det i allmänhet av mikrotransaktioner. Även om en del säger att det är "side-grades" så är det högst subjektivt om det verkligen är "side grade" eller "pay to win".

Vill man ha ett tävlingsinriktat spel bör sådana mikrotranaktioner vara rent kosmetiska saker.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av NsMs:

Pay to win?

Varför inte bara sänka priset på spelet lite...? En hundralapp för ett nytt spel är mycket mer vettigt än 500. Varför kostar en ny skiva 50kr och en ny dvd 100kr och ett spel fem gånger så mycket?

När du blir stor, och tjänar egna pengar, så kan du fråga dig själv om du har lust att gå ner 20-50% i lön bara för att den som betalar din lön tycker det är "vettigare"

Inaktiv

Tror o hoppas mer på kickstarter, för blir denna modell standard kan vi glömma våra storspel.

Men marknaden måste ju vara tillräckligt stor för att alla ska kunna bli nöjda? Precis som med alla annan underhållning, det finns en jävla massa skräp o skit för den stora massan o alla där runtomkring har sin egna lilla hörna med underhållning.

12
Skriv svar