GameStop startar kanske digital andrahandsmarknad

Medlem
Skrivet av Ztreek:

"EU-domstolen har nyligen beslutat att konsumenter har rätten att sälja vidare digitala exemplar av spel. Skulle du vilja sälja det där spelet som du köpte en gång på en Steam-rea men som du knappt har startat?"

Källa på detta tack

http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2012-...

There ye go!

Medlem
Skrivet av Lepr:
Skrivet av Ztreek:

"EU-domstolen har nyligen beslutat att konsumenter har rätten att sälja vidare digitala exemplar av spel. Skulle du vilja sälja det där spelet som du köpte en gång på en Steam-rea men som du knappt har startat?"

Källa på detta tack

http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2012-...

There ye go!

Det där är väl förslaget, inte att det gick igenom?

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av Ztreek:

"EU-domstolen har nyligen beslutat att konsumenter har rätten att sälja vidare digitala exemplar av spel. Skulle du vilja sälja det där spelet som du köpte en gång på en Steam-rea men som du knappt har startat?"

Källa på detta tack

http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2012-...

There ye go!

Det där är väl förslaget, inte att det gick igenom?

Antog det för att det stod "Judgment in Case C-128/11"

Vet inte säkert dock.

EDIT: Kolla lite och jo det är domen, förslaget är daterat 24/04/2012 och domen 03/07/2012

svenska domen finns här:
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&doci...

Inaktiv
Skrivet av chopper:
Skrivet av luddd3:
Skrivet av showerguy:

Kommer inte att fungera.. lätt att utnyttja systemet. Man är 5 stycken och delar på att köpa ett spel sedan skickar bara runt det mellan kontona.

Verkar ju ganska omständigt och personerna som orkar göra sådär kan ju inte vara många. Jag tror inte att det påverkar utvecklarnas försäljning av spelen nämnvärt.

Tyvärr det är många dumsnåla loosers där ute som ofta skyller på att de är typ fattiga studenter mm.
Lösningen är enkel spela inte det du inte köpt. Väx upp och inse att allt i livet inte är gratis.

Men möjligheterna finns. Vet flera här i trakten som går ihop och köper ett spel för att sedan skicka runt det bland alla. Sparar ju väldigt mycket i längden!

Medlem
Skrivet av Lepr:
Skrivet av chopper:
Skrivet av luddd3:
Skrivet av showerguy:

Kommer inte att fungera.. lätt att utnyttja systemet. Man är 5 stycken och delar på att köpa ett spel sedan skickar bara runt det mellan kontona.

Verkar ju ganska omständigt och personerna som orkar göra sådär kan ju inte vara många. Jag tror inte att det påverkar utvecklarnas försäljning av spelen nämnvärt.

Tyvärr det är många dumsnåla loosers där ute som ofta skyller på att de är typ fattiga studenter mm.
Lösningen är enkel spela inte det du inte köpt. Väx upp och inse att allt i livet inte är gratis.

Men om 5 person delar på att köpa en digital kopia är väl ungefär samma som om 5 personer skulle dela på en fysisk?

Dock lite mer tradigt att skicka runt en skiva men annars är det ju ingen skillnad så kan inte tänka mig det blir ett mycket större problem än det som eventuellt redan finns isf.

Tror inte heller det kommer att öka.
Men varför göra det överhuvudtaget??


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av chopper:
Skrivet av luddd3:
Skrivet av showerguy:

Kommer inte att fungera.. lätt att utnyttja systemet. Man är 5 stycken och delar på att köpa ett spel sedan skickar bara runt det mellan kontona.

Verkar ju ganska omständigt och personerna som orkar göra sådär kan ju inte vara många. Jag tror inte att det påverkar utvecklarnas försäljning av spelen nämnvärt.

Tyvärr det är många dumsnåla loosers där ute som ofta skyller på att de är typ fattiga studenter mm.
Lösningen är enkel spela inte det du inte köpt. Väx upp och inse att allt i livet inte är gratis.

Men möjligheterna finns. Vet flera här i trakten som går ihop och köper ett spel för att sedan skicka runt det bland alla. Sparar ju väldigt mycket i längden!

Sparar för vem då ? Bara de lama loosers som inte hjälper till med att betala sin del.
Omoget trams!


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:

Sparar för vem då ? Bara de lama loosers som inte hjälper till med att betala sin del.
Omoget trams!

Så länge bara en spelar i taget är det väl inga problem ? Eller har du aldrig någonsin lånat någonting överhuvudtaget ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Inaktiv
Skrivet av chopper:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av chopper:
Skrivet av luddd3:
Skrivet av showerguy:

Kommer inte att fungera.. lätt att utnyttja systemet. Man är 5 stycken och delar på att köpa ett spel sedan skickar bara runt det mellan kontona.

Verkar ju ganska omständigt och personerna som orkar göra sådär kan ju inte vara många. Jag tror inte att det påverkar utvecklarnas försäljning av spelen nämnvärt.

Tyvärr det är många dumsnåla loosers där ute som ofta skyller på att de är typ fattiga studenter mm.
Lösningen är enkel spela inte det du inte köpt. Väx upp och inse att allt i livet inte är gratis.

Men möjligheterna finns. Vet flera här i trakten som går ihop och köper ett spel för att sedan skicka runt det bland alla. Sparar ju väldigt mycket i längden!

Sparar för vem då ? Bara de lama loosers som inte hjälper till med att betala sin del.
Omoget trams!

Är man sex stycken personer och ska inhandla ett nytt 360/PS3 spel som kostar 599 så behöver man endast lägga ut 100 kronor var och skicka runt spelet efter en veckas speltid. Det är ju bara smart att göra så.

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av chopper:

Sparar för vem då ? Bara de lama loosers som inte hjälper till med att betala sin del.
Omoget trams!

Så länge bara en spelar i taget är det väl inga problem ? Eller har du aldrig någonsin lånat någonting överhuvudtaget ?

Nej ! Jag stödjer spelutvecklarna med att betala allt jag vill ha och har jag inte råd just då så väntar jag tills jag kan köpa. Det är den moralen jag har...


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av chopper:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av chopper:
Skrivet av luddd3:
Skrivet av showerguy:

Kommer inte att fungera.. lätt att utnyttja systemet. Man är 5 stycken och delar på att köpa ett spel sedan skickar bara runt det mellan kontona.

Verkar ju ganska omständigt och personerna som orkar göra sådär kan ju inte vara många. Jag tror inte att det påverkar utvecklarnas försäljning av spelen nämnvärt.

Tyvärr det är många dumsnåla loosers där ute som ofta skyller på att de är typ fattiga studenter mm.
Lösningen är enkel spela inte det du inte köpt. Väx upp och inse att allt i livet inte är gratis.

Men möjligheterna finns. Vet flera här i trakten som går ihop och köper ett spel för att sedan skicka runt det bland alla. Sparar ju väldigt mycket i längden!

Sparar för vem då ? Bara de lama loosers som inte hjälper till med att betala sin del.
Omoget trams!

Är man sex stycken personer och ska inhandla ett nytt 360/PS3 spel som kostar 599 så behöver man endast lägga ut 100 kronor var och skicka runt spelet efter en veckas speltid. Det är ju bara smart att göra så.

Du kallar det smart. Jag kallar det något helt annat om de som gör så vore smarta så skulle de stödja spel bolagen så vi får mer bättre spel. Synd bara att de som snålar egentligen lurar sig själva och sedan gnäller de på spelen. Som sagt det är min moral att betala för mig och då har jag också rätten att klaga om något inte är bra.

Rätt eller fel det är så jag vill ha det och jag har köpt spel sedan 1986.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Angwold:

O sen förfan, man vill väl ha kvar alla spel man köpt eller? Man samlar ju liksom, det har ju ett litet egenvärde i sig tycker jag. Det e klart att man köpt på sig ett o annat ruttet lingon som man inte ens kan spela med tång ( märklig combo analogi som blir rätt ball när man visualiserar den ) men man får stå sitt kast och man klarar av att överleva med lite skit i sitt spelbibliotek.
För övrigt, vem skulle köpa skitspelen man egentligen inte vill ha?

Jag skulle gärna göra mig av med mitt Bf3 samt Diablo 3, många som inte tycker dessa är skitspel... och nej, jag känner inte för att "stå mitt kast" då dessa har kostat mig 900 kr...

Medlem
Skrivet av chopper:

Nej ! Jag stödjer spelutvecklarna med att betala allt jag vill ha och har jag inte råd just då så väntar jag tills jag kan köpa. Det är den moralen jag har...

Aha, du räddar dig upp på den höga moralhästen. Då hoppas jag du har moral nog att aldrig låna någonting någonsin oavsett om det är spel eller om det är bil, cykel, pengar, pennor eller något annat. Det vore ju omoraliskt.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av showerguy:

Är man sex stycken personer och ska inhandla ett nytt 360/PS3 spel som kostar 599 så behöver man endast lägga ut 100 kronor var och skicka runt spelet efter en veckas speltid. Det är ju bara smart att göra så.

Konstigt nog vet jag ingen som köper ett spel på det viset, för 20 år sedan kände jag många som gjorde det dog - men numera vill åtminstone mina bekanta/vänner ha sitt eget exemplar.

Skrivet av chopper:

Nej ! Jag stödjer spelutvecklarna med att betala allt jag vill ha och har jag inte råd just då så väntar jag tills jag kan köpa. Det är den moralen jag har...

Som mig då. Jag dör inte av att köpa ett spel ett par månader senare.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Skulle GameStop och andra företag börja med ett system där de kan tjäna pengar på på att sälja samma spel om och om igen utan att utvecklarna får ett öre så lär det få stora konsekvenser för utvecklarna.

Vem skulle köpa ett originalspel om man kan få en exakt kopia för ett lägre pris? Digitala kopior nöts inte som begagnade fysiska produkter gör.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av chopper:

Nej ! Jag stödjer spelutvecklarna med att betala allt jag vill ha och har jag inte råd just då så väntar jag tills jag kan köpa. Det är den moralen jag har...

Aha, du räddar dig upp på den höga moralhästen. Då hoppas jag du har moral nog att aldrig låna någonting någonsin oavsett om det är spel eller om det är bil, cykel, pengar, pennor eller något annat. Det vore ju omoraliskt.

Det är svårt att göra sådana jämförelser.
Skillnaden mellan digitala och fysiska produkter är att de digitala produkterna inte nöts. Oavsett om det är köparen eller någon som lånat pennan så nöts pennan (värdet minskar) när den används. En digital kopia kan existera i all evighet i samma skick.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Det är svårt att göra sådana jämförelser.
Skillnaden mellan digitala och fysiska produkter är att de digitala produkterna inte nöts. Oavsett om det är köparen eller någon som lånat pennan så nöts pennan (värdet minskar) när den används. En digital kopia kan existera i all evighet i samma skick.

Visserligen nöts de inte men värdet minskar på dem i alla fall, nya spel kostar mer än gamla även fast de inte kan nötas. Samma sak med pengar, sedlar och mynts må slitas men värdet på dem minskar inte eftersom de bara representerar ett värde.

Personligen skulle jag inte hålla på och skicka runt spel till andra, jag är självisk av mig och vill kunna spela alla spel i min samling när jag känner för det. Om andra vill hålla på och skicka runt så ser jag däremot inga problem med det så länge det bara är en person i taget som kan spela spelet.

Och förresten, angående topic om andrahandsmarknad för digitala spel, så hoppas jag att det inte blir av för då skulle jag gissa att alla smaskiga reor som de digitala butikerna har, särskilt Steam, kommer försvinna. Det är vad jag föredrar i alla fall.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av chopper:

Nej ! Jag stödjer spelutvecklarna med att betala allt jag vill ha och har jag inte råd just då så väntar jag tills jag kan köpa. Det är den moralen jag har...

Aha, du räddar dig upp på den höga moralhästen. Då hoppas jag du har moral nog att aldrig låna någonting någonsin oavsett om det är spel eller om det är bil, cykel, pengar, pennor eller något annat. Det vore ju omoraliskt.

Menar du allvar med ditt svar? Vad är det för fel i att ha en moral/etik när det gäller spel köp?
Ärligt du verka bara dum !!


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Spel är något man spelar, sen är klar med.
Man säljer inte vidare sina spel såvida man inte är fattig eller patetiskt snål.
Spel är som kondomer, de används till syftet, inte vill du väl använda en redan använd kondom?...

Medlem
Skrivet av chopper:

Menar du allvar med ditt svar? Vad är det för fel i att ha en moral/etik när det gäller spel köp?
Ärligt du verka bara dum !!

Självklart menar jag allvar. Att klanka ner på andra bara för att du tycker det är omoraliskt är väl ingen sund grund att stå på ? Även om det säkert inte är fel att ha en egen moralisk och etisk uppfattning om sina egna inköp är det helt fel att predika att andra gör fel när de inte gör något olagligt. Vill du ha en ändring får du nog bättre resultat om du argumenterar lite mer varför och/eller varför inte det nu skulle vara omoraliskt/oetiskt. Aggression och förolämpningar leder sällan framåt, om någonsin.

Om du inte ens kan försvara din ställning med annat än att kalla mig dum så lär du inte övertyga mig.

Eller menar du kanske att jag bara ska verka din häst som heter dum ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av chopper:

Menar du allvar med ditt svar? Vad är det för fel i att ha en moral/etik när det gäller spel köp?
Ärligt du verka bara dum !!

Självklart menar jag allvar. Att klanka ner på andra bara för att du tycker det är omoraliskt är väl ingen sund grund att stå på ? Även om det säkert inte är fel att ha en egen moralisk och etisk uppfattning om sina egna inköp är det helt fel att predika att andra gör fel när de inte gör något olagligt. Vill du ha en ändring får du nog bättre resultat om du argumenterar lite mer varför och/eller varför inte det nu skulle vara omoraliskt/oetiskt. Aggression och förolämpningar leder sällan framåt, om någonsin.

Om du inte ens kan försvara din ställning med annat än att kalla mig dum så lär du inte övertyga mig.

Eller menar du kanske att jag bara ska verka din häst som heter dum ?

Som sagt sorglig läsning och jag klankar inte ned på andra jag gav min inställning i frågan.
Hur du sedan tolkar det är väl upp till dig men läs 2ggr så du förstår vad som skrevs.
Enkelt förklarat jag tycker det är fel att flera utnyttjar en lic för en spelare. Läs av talet vid köp så ser du vad jag menar. Om vissa vill planka köp så är det upp till dem men i slutändan är det inte bra...


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:

Som sagt sorglig läsning och jag klankar inte ned på andra jag gav min inställning i frågan.

Jaså ?

Skrivet av chopper:

Sparar för vem då ? Bara de lama loosers som inte hjälper till med att betala sin del.
Omoget trams!

Du kallar de som gör så, eller vill göra så, för lama loosers [sic] som pysslar med omoget trams men det är inte att klanka ner ?

Skrivet av chopper:

Hur du sedan tolkar det är väl upp till dig men läs 2ggr så du förstår vad som skrevs.
Enkelt förklarat jag tycker det är fel att flera utnyttjar en lic för en spelare. Läs av talet vid köp så ser du vad jag menar. Om vissa vill planka köp så är det upp till dem men i slutändan är det inte bra...

Så vad gör lånandet av ett spel mer omoraliskt än att låna någons cykel, till exempel ? Man undanhåller ju cykeltillverkaren ett köp på precis samma sätt som man undanhåller ett köp för en speltillverkare när man lånar cykeln. Skillnaden är att jag aldrig hört någon tycka att det är omoraliskt/oetiskt att låna en cykel. Enda förbehållet jag har är att om spelet lånas ska bara en kunna spela i taget så ser jag inga problem med det. Om det "lånas" runt och flera spelar samtidigt tycker jag det är helt fel.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av chopper:

Som sagt sorglig läsning och jag klankar inte ned på andra jag gav min inställning i frågan.

Jaså ?

Skrivet av chopper:

Sparar för vem då ? Bara de lama loosers som inte hjälper till med att betala sin del.
Omoget trams!

Du kallar de som gör så, eller vill göra så, för lama loosers [sic] som pysslar med omoget trams men det är inte att klanka ner ?

Skrivet av chopper:

Hur du sedan tolkar det är väl upp till dig men läs 2ggr så du förstår vad som skrevs.
Enkelt förklarat jag tycker det är fel att flera utnyttjar en lic för en spelare. Läs av talet vid köp så ser du vad jag menar. Om vissa vill planka köp så är det upp till dem men i slutändan är det inte bra...

Så vad gör lånandet av ett spel mer omoraliskt än att låna någons cykel, till exempel ? Man undanhåller ju cykeltillverkaren ett köp på precis samma sätt som man undanhåller ett köp för en speltillverkare när man lånar cykeln. Skillnaden är att jag aldrig hört någon tycka att det är omoraliskt/oetiskt att låna en cykel. Enda förbehållet jag har är att om spelet lånas ska bara en kunna spela i taget så ser jag inga problem med det. Om det "lånas" runt och flera spelar samtidigt tycker jag det är helt fel.

Nej det är inte att klanka ner bara att konstatera att de är lama loosers om de gör som de gör.
Men det är min syn på saken. :=
Cykel och spel lån ... suck. Bara en dålig ursäkt för att osv. Du vet vad jag menar...
Och en väldigt dålig jämförelse men antar att i din värld så är den ok...
Men inte i min... just me


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:

Nej det är inte att klanka ner bara att konstatera att de är lama loosers om de gör som de gör.
Men det är min syn på saken. :=
Cykel och spel lån ... suck. Bara en dålig ursäkt för att osv. Du vet vad jag menar...
Och en väldigt dålig jämförelse men antar att i din värld så är den ok...
Men inte i min... just me

Cykel eller spel, båda är saker man köper och används av en person i taget (med vissa undantag, tandemcyklar till exempel). I fallet om att låna det ena eller den andra ser jag ingen skillnad.

Ja, du får tycka precis vad du vill för min del men jag tycker det är konstigt att du inte har en anledning


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av chopper:

Nej det är inte att klanka ner bara att konstatera att de är lama loosers om de gör som de gör.
Men det är min syn på saken. :=
Cykel och spel lån ... suck. Bara en dålig ursäkt för att osv. Du vet vad jag menar...
Och en väldigt dålig jämförelse men antar att i din värld så är den ok...
Men inte i min... just me

Cykel eller spel, båda är saker man köper och används av en person i taget (med vissa undantag, tandemcyklar till exempel). I fallet om att låna det ena eller den andra ser jag ingen skillnad.

Ja, du får tycka precis vad du vill för min del men jag tycker det är konstigt att du inte har en anledning

En cykel slits ju oavsett vem som kör den, ju mer du lånar ut den desto fortare måste du köpa en ny. Där är ju en väsentlig skillnad mot en digital kopia av ett spel.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av TryNotD:

En cykel slits ju oavsett vem som kör den, ju mer du lånar ut den desto fortare måste du köpa en ny. Där är ju en väsentlig skillnad mot en digital kopia av ett spel.

Tar man bara hand om en cykel på ett bra sätt så håller de bra länge men jag förstår vad du menar. Ett spel förlorar värde på grund av att det åldras. Tror inte många skulle köpa till exempel första Soldier of Fortune till fullpris i dag ? Åldrandet accelereras visserligen inte av att det lånas ut men det är fortfarande bara en person som använder den i taget.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av TryNotD:

En cykel slits ju oavsett vem som kör den, ju mer du lånar ut den desto fortare måste du köpa en ny. Där är ju en väsentlig skillnad mot en digital kopia av ett spel.

Tar man bara hand om en cykel på ett bra sätt så håller de bra länge men jag förstår vad du menar. Ett spel förlorar värde på grund av att det åldras. Tror inte många skulle köpa till exempel första Soldier of Fortune till fullpris i dag ? Åldrandet accelereras visserligen inte av att det lånas ut men det är fortfarande bara en person som använder den i taget.

Visst har du rätt i att "värdet" på ett spel sjunker med tiden, men man kan ju köpa det digitalt till nedsatt pris så spelutvecklarna får lite betalt för det i stället för efter en eventuell lång rad begagnatköp där dom inte fått in en krona.

Sett till jämförelsen med cykeln är ju ett spel mer en konsumtionsvara och "varar" inte lika länge som en cykel och kan säkerligen börja säljas begagnat innan priserna sjunkit för att köpa spelet nytt.

Som konsument kan jag förstå att man vill ha spel billigt, men sett ur utvecklarnas synvinkel är begagnatmarknaden lika illa eller värre än piratkopiering ( ibland köper folk som piratkopierar spelet om dom gillar det t.ex. Folk som köper begagnat, lånar eller byter spel lär göra det i mindre utsträckning ).


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av chopper:

Nej det är inte att klanka ner bara att konstatera att de är lama loosers om de gör som de gör.
Men det är min syn på saken. :=
Cykel och spel lån ... suck. Bara en dålig ursäkt för att osv. Du vet vad jag menar...
Och en väldigt dålig jämförelse men antar att i din värld så är den ok...
Men inte i min... just me

Cykel eller spel, båda är saker man köper och används av en person i taget (med vissa undantag, tandemcyklar till exempel). I fallet om att låna det ena eller den andra ser jag ingen skillnad.

Ja, du får tycka precis vad du vill för min del men jag tycker det är konstigt att du inte har en anledning

Visst FN har jag en anledning hur kan du missa det? Äger du inte spel ska du heller inte spela det.
Det gynnar inte spel utvecklingen det är fel att spela om du inte köpt det. Jo jag förstår att många ful laddar för att de inte har råd att köpa allt de vill ha. Men det är inte rätt enligt mig.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:

Visst FN har jag en anledning hur kan du missa det? Äger du inte spel ska du heller inte spela det.
Det gynnar inte spel utvecklingen det är fel att spela om du inte köpt det. Jo jag förstår att många ful laddar för att de inte har råd att köpa allt de vill ha. Men det är inte rätt enligt mig.

Så bara för att man inte äger något så får man absolut inte använda det ? Gäller det alla saker eller bara spel ? Och om det bara gäller spel, varför är det skillnad ?

Har du någonsin lånat en film av någon ?

Det här har inte handlat om piratkopiering för det är olagligt så det har inte så mycket med moral och/eller etik att göra.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av chopper:

Visst FN har jag en anledning hur kan du missa det? Äger du inte spel ska du heller inte spela det.
Det gynnar inte spel utvecklingen det är fel att spela om du inte köpt det. Jo jag förstår att många ful laddar för att de inte har råd att köpa allt de vill ha. Men det är inte rätt enligt mig.

Så bara för att man inte äger något så får man absolut inte använda det ? Gäller det alla saker eller bara spel ? Och om det bara gäller spel, varför är det skillnad ?

Har du någonsin lånat en film av någon ?

Det här har inte handlat om piratkopiering för det är olagligt så det har inte så mycket med moral och/eller etik att göra.

Att stödja utvecklare har väl i allra högsta grad med moral/etik att göra då det görs genom att köpa egna spel och därigenom stödja utvecklingen.
Menar att det känns inte alltid kul att stödja vissa spel utgivarbolag som bromsar utvecklarna med snål dlc'n som egentligen borde varit i grund spelet från början.
Nej jag lånar aldrig filmer mm från vänner de jag vill se köper jag alltid. O visst är väl lite of he he men det är sådan jag är..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

12
Skriv svar