EA: "Freemium är framtiden"

Medlem

Själv uppskattar jag spel som EVE online där du har möjligheten att pröjsa med in-game pengar. Däremot är jag tveksam till hur modellen fungerar när det övergår till att vara supervapen och dyl.

Annars så uppskattar jag livstidsprenumerationer som till The Secret World ex. för 1700 spänn så kan man glömma månadskostnaden, vilket man sparar på i längden såvida det inte övergår till att bli samma F2P-fiasko som Star Trek Online.


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

När det gäller tävlingsmomentet i F2P-spel så urholkas det i allmänhet av mikrotransaktioner. Även om en del säger att det är "side-grades" så är det högst subjektivt om det verkligen är "side grade" eller "pay to win".

Vill man ha ett tävlingsinriktat spel bör sådana mikrotranaktioner vara rent kosmetiska saker.

Håller med om att rent kosmetiska prylar är bäst och förmodligen enklast, men vad det gäller sidegrades så beror det IMO på hur de är utformade.

Om en sidegrade i realiteten bidrar till Pay2Win, så anser i alla fall jag att den upphört att vara en sidegrade i ordets rätta bemärkelse.

Med andra ord, en "riktig" och korrekt designad sidegrade ger inte upphov till Pay2Win IMO.

SE

Medlem

om dom säger att det fungerar så stämmer det ju, folk röstar med sina pengar

Medlem

Tror mer på CD-Projekt och deras affärsmodell som bevisligen fungerar väldigt bra för dom!

Medlem

Jag gillar inte att dem inte släpper helt kompletta spel, dem lägger pengar och utvecklar ett komplett spel fyllt med innehåll och lång speltid, ett jävla bra spel helt enkelt som spelarna älskar. Detta skapar en fanbas och folk blir intresserade av nästa spel. Detta intresse ökar med tiden som dem gör spel som kan göra kunder nöjda. Skapa ännu mer förtroende, bra communityn, grym support, demos for crying out loud ! släppa mer innehåll så att kunderna känner sig nöjda och att dem gjort ett köp som inte känns som att det är bedrägeri !! Då börjar vi gå på rätt väg tillbaka till en förnuftigare spelvärld.

Idag så handlar det om hur mycket pengar man kan tjäna på så lite kostnad som möjligt. Detta borde vara tvärtom, dem borde lägga så mycket pengar på att vi ska få en så bra upplevelse så att vi kan ge dem våra pengar på deras spel inte deras DLC...

Detta är vad jag tycker !

Medlem

Freemium? Vilket superlöjligt ord...

Nä, men allvarligt, varför inte ta steget ut och gör allt kompetitivt spelande till en pengafråga?

Den som har mest pengar kan köpa de bästa spelarna i FIFA, NHL, bästa bilarna i racingspel etc..

De som har mest pengar kan köpa de bästa vapnen i COD och BF, de som har mest pengar kan köpa mest trupper i SC, mest pengar köper bäst gear i D3 (oops, så är det visst redan ja...) osv...

Sen kan vi lägga ner hela den skiten och starta nästa subkultur och försöka ha lite roligt med den innan någon tråkig jävel ska försöka tjäna pengar på det igen...

Free 2 Play är skit, men det är ju inget tvång. Man MÅSTE inte spela spelen.

Jag har nog lagt 15.000 på Travian genom åren, men det har varit kul. Det är först när man börjar räkna som man fattar hur sjukt mycket pengar det blir.

Medlem

Jag är inte helt emot freemium-spel bara det sköts snyggt med så lite pay2win som möjligt t.ex. men själv anser jag att det bara fungerar på multiplayer-spel. Jag har ingen lust att spela ett singelplayer-spel, till exempel command & conquer, och när jag kommit en bit i spelet se att jag inte kan bygga mammoth tanks om jag inte köper lite dlc/crystals/energy/svampar/något. Vill du ha alla magier i Skyrim ? Kolla in våra fina e-shop..

Nae, om det ska vara freemium tycker jag allt att det får hålla sig till multiplayer-spelen. Till single-player får det vara dlc, som mest.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Kom igen nu grabbar, EA vet hur man gör affärer, kolla deras aktie senaste året.

dmn
Medlem
Skrivet av Annanaz:

Så alla som inte har tillgång till kreditkort etc kommer aldrig kunna spela ett "helt" spel. Ja men förfan det låter ju skit bra.

Vad är problemet? Du kommer snart inte ens kunna handla mat i affären utan kort (eller annan form av elektronisk betalning).

Medlem
Skrivet av PsyX:

Kom igen nu grabbar, EA vet hur man gör affärer, kolla deras aktie senaste året.

Du menar väl kom igen nu hen.....

Men du har sorgligt rätt i profiten..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Annanaz:

Så alla som inte har tillgång till kreditkort etc kommer aldrig kunna spela ett "helt" spel. Ja men förfan det låter ju skit bra.

Vad är problemet? Du kommer snart inte ens kunna handla mat i affären utan kort (eller annan form av elektronisk betalning).

Det är skillnad, du kan skaffa ett vanligt kort när du är 15? som du kan använda i diverse affärer, men inte att handla saker över internet med. Det måste du vara 18 för, sen finns det diverse "workarounds", men majoriteten av folk under 18 kommer nog inte kunna handla så mycket dem vill från ett specifikt "freemium" spel. Och därav inte kunna köpa ett "helt" spel.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Skjuludde1:

Det är framtiden om det görs rätt.
Sen LoL, Lotro och DDO gick F2P har det exploderat ofantligt.
Gäller bara att hitta de spelen som hsr en vettig affärsmodell, inte alltför svårt att hitta dock.
För övrigt vet jag inte riktigt varför jag är här på FZ, det är så grymt mycket gnäll på i praktiken varje nyhet
Inse detta, genomsnittsmänniskan är korkad och kommer aldrig att lära sig identifiera oschyssta affärsmodeller och därmed fortsätta stödja de spel som använder dem. Det enda ni egentligen kan göra är att dra ert strå till stacken och hoppas på det bästa

Heroes of Newerth är ruskigt generösa. Alla hjältar är gratis att spela på vilka sätt man vill. Endast skins, taunts, statresets etc som kostar.

Ungefär som dota 2 då?

Medlem
Skrivet av Jozo:

Så de har helt enkelt glömt bort den gamla hederliga metoden av att släppa ett demo?

Suck...

Instämmer helt

dmn
Medlem
Skrivet av Annanaz:

Det är skillnad, du kan skaffa ett vanligt kort när du är 15? som du kan använda i diverse affärer, men inte att handla saker över internet med. Det måste du vara 18 för, sen finns det diverse "workarounds", men majoriteten av folk under 18 kommer nog inte kunna handla så mycket dem vill från ett specifikt "freemium" spel. Och därav inte kunna köpa ett "helt" spel.

Majoriteten av barn har föräldrar. Problem?

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Annanaz:

Det är skillnad, du kan skaffa ett vanligt kort när du är 15? som du kan använda i diverse affärer, men inte att handla saker över internet med. Det måste du vara 18 för, sen finns det diverse "workarounds", men majoriteten av folk under 18 kommer nog inte kunna handla så mycket dem vill från ett specifikt "freemium" spel. Och därav inte kunna köpa ett "helt" spel.

Majoriteten av barn har föräldrar. Problem?

Vet inte hur det är med alla andra under 18 här, men jag skulle nog aldrig kunna få mina föräldrar att konstant handla saker för mig via internet. Visst kan man få hjälp då och då, men som sagt "majoriteten av folk under 18 kommer nog inte kunna handla så mycket dem vill från ett specifikt freemium spel."

Så ja, det är ett problem.


signatur

Rwa?

dmn
Medlem
Skrivet av Annanaz:

Vet inte hur det är med alla andra under 18 här, men jag skulle nog aldrig kunna få mina föräldrar att konstant handla saker för mig via internet. Visst kan man få hjälp då och då, men som sagt "majoriteten av folk under 18 kommer nog inte kunna handla så mycket dem vill från ett specifikt freemium spel."

Så ja, det är ett problem.

Det är inte meningen att barn under 18 ska kunna göra det utan målsmans tillstånd heller. Kids under 18 är inte direkt den köpstarkaste gruppen gamers ändå.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Annanaz:

Text.

Det är inte meningen att barn under 18 ska kunna göra det utan målsmans tillstånd heller. Kids under 18 är inte direkt den köpstarkaste gruppen gamers ändå.

Nej, det är ju just det ja säger.

Sen ang "Kids under 18 är inte direkt den köpstarkaste gruppen gamers ändå" Avarange var väll 35år hörde jag någonstans för ett tag sedan, så du har ju helt rätt på så sätt. Men personligen tror jag det är bra mycket mer 10-14 som spelar Cod/Bf3/Moh en vad det är från äldre generationer.

Med det sagt tror jag att EA:s målgrupp är barn. (likaså Activison)


signatur

Rwa?

dmn
Medlem
Skrivet av Annanaz:

Med det sagt tror jag att EA:s målgrupp är barn. (likaså Activison)

Då tror du helt fel. Deras mål är att tjäna pengar, tjäna pengar gör man genom att göra spel som så många som möjligt köper. Barn under 18 år är INTE den största gruppen spelare, så varför skulle de rikta in sig på dem?

Det är många med mig som har spelat spel sen början av 80-talet, vi är de största konsumenterna av spel och det är också oss de stora bolagen försöker nå med sina spel.

Medlem
Skrivet av bleak:

Heroes of Newerth är ruskigt generösa. Alla hjältar är gratis att spela på vilka sätt man vill. Endast skins, taunts, statresets etc som kostar.

Finns en ganska simpel anledning till det. Vilket spel tror du kommer påverkas medt när Dota 2 har släppts, LoL eller HoN? Det är inte så mycket generositet ifrån deras sida som det är ett nödvändigt ont för att kunna hålla sig i matchen.

Skrivet av jimsam100234:

Ungefär som dota 2 då?

Dota 2 kan göra det för det är Steam och Valve som ligger bakom spektaklet. De behöver inte tjäna pengar på spelet i sig, utan de tjänar mer pengar på credden de skaffar genom att spelet är gratis så folk är mer villiga att köpa mer på deras egentliga kassako, Steam. Det är ganska simpelt egentligen och brilljant. Det är en annorlunda historia för LoL, där de var en hyfsat liten och precis grundad studio som var tvungna att trycka ut ett spel asap, och HoN som utvecklades aven redan etablerad studio och baserades på deras tidigare spel . Det är på ett sätt oschysst konkurrens då det bara finns ett visst antal företag som har mäjligheten att gå med förlust med ett spel (som jag inte ens tror de kommer göra för det är valve) för att tjäna pengar.

Inaktiv

Freemium är ett alternativ till att ha ett demo, det är bara bra om man inte vill köpa grisen i säcken och inte vill bli lurad av nån idiot(alla) recensent igen.


signatur

knarka loss era hungriga

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av Tybalt:

När det gäller tävlingsmomentet i F2P-spel så urholkas det i allmänhet av mikrotransaktioner. Även om en del säger att det är "side-grades" så är det högst subjektivt om det verkligen är "side grade" eller "pay to win".

Vill man ha ett tävlingsinriktat spel bör sådana mikrotranaktioner vara rent kosmetiska saker.

Håller med om att rent kosmetiska prylar är bäst och förmodligen enklast, men vad det gäller sidegrades så beror det IMO på hur de är utformade.

Om en sidegrade i realiteten bidrar till Pay2Win, så anser i alla fall jag att den upphört att vara en sidegrade i ordets rätta bemärkelse.

Med andra ord, en "riktig" och korrekt designad sidegrade ger inte upphov till Pay2Win IMO.

SE

Personligen gillar jag inte "sidegrades". Är ett rött punktsikte eller ett grönt bättre? Om en person spelar bättre med ett grönt så ger det en fördel om den personen kan välja den färgen.

Tävlingsmomentet urholkas direkt om inte alla spelare har tillgång till samma möjligheter i spelet.

Detta är subjektivt.

Mitt förslag är att ge alla spelare samma möjligheter om man vill ha en bra tävling. Notera att jag inte pratar om hur roligt ett spel är. Många gillar CoD och spel där man har rollspelsmekanik och "levlar upp" sin karaktär trots att en spelare med låg "level" inte har tillgång till samma saker.

Nåväl, tur för mig att det fortfarande finns servrar för UT99 igång. Spelade senast i helgen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

1. Köp av fulla spelet sedan stora expansioner.
2. Köp av "fulla" spelet med små DLC's.
3. Köp av spelet men bara kosmetiska microtransactions.
4. Free2Play med obligatoriska microtransactions?

Möjligtvis:
5. Köp av spelet samt microtransactions som låser upp "fulla" spelet.

Bra exempel på det är Guild Wars 2. Där du utöver köp av spelet måste betala om du vill låsa up character slots/bag space/bank space etc, vilken dem flesta seriösa kommer att göra.

Blir bara sämre samt dyrare i min bok. Att item shops bidrar företaget med mer pengar på lång sikt är ingen nyhet.

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:

Demos kräver ofta att man gör en speciell demoversion av spelet, så eventuellt är det kanske lite lättare ur utvecklingssynpunkt att göra spelet gratis i grunden och låta folk "prova" det på det sättet?

Personligen så tror jag att F2P kommer att vara framtidens modell (i alla fall för vissa typer av spel) då det mesta verkar peka mot det just nu.

Dock finns det några saker som IMO bör undvikas så långt det är möjligt om det ska fungera bra:

- Inget "Pay2Win". Det man betalar för bör enbart vara sidegrades eller kosmetiska saker, men allt som har någon form av "värde" vad gäller konkret gameplay bör inte gå att köpa.

- Undvika köpbart material som splittrar upp spelarbasen i multiplayer lir. Exempel på detta är t.ex. mappacks eller saker som ger tillgång till exlusiva områden av spel.

I övrigt så tycker jag att man i alla fall bör ge F2P modellen en rimlig chans innan man dömer ut den helt. Det är trots allt en förhållandevis ny företeelse som först nu börjar ta fart på allvar.

SE

jag spawnar litte på ett mmorpg i huvudet & på papper som jag inte trodde jag kunne komma på hur jag skulle kunna få till f2p och månadskostnad funkar typ bara på storföretag's spel.
men jag kom på ett sätt och man kan klassa det som en typ av p2w men ser det som ballanserad pga allt man köper påvärkar på ett sätt alla spelare och inte bara den enskilda.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Skrivet av Droppz:

Bra exempel på det är Guild Wars 2. Där du utöver köp av spelet måste betala om du vill låsa up character slots/bag space/bank space etc, vilken dem flesta seriösa kommer att göra.

Sen får du dock räkna in med att GW2 kostar inte i månaden, eftersom att dem redan förklarat att dem inte behöver den sortens kostnad. Jämfört med WoW som kostar i månaden bara för att du ska få fortsätta spela spelet du betalt 500kr för när det var nytt. Sen lägg på all den månadskostnad du betalat för att fortsätta spela spelet, det är en jävla massa pengar.

Medlem

Man kan ju spela LoL helt utan att lägga en krona om man vill, det är bara skins och om man vill lösa Champions fortare som man betalar för samt Run-sidor om man behöver fler sådana.

Inga måsten öht där.

12
Skriv svar