I vilken följd ska man se Star Wars?

Medlem
I vilken följd ska man se Star Wars?

Tjena! Får hem Star Wars collection 1-6 i eftermiddag, och precis som ämnet följer, i vilken följd ska man se det? Vissa säger att man ska börja med dom äldsta, vissa säger att man ska se dom i ordning(1-6)
Vad säger ni?

Medlem

Vill man följa storyn till punkt och pricka så ska man se i nummerordning. Annars kan man väl se 4-6 och sedan se 1-3 som en tillbakablick.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Har man inte sett dem förr bör man se de gamla först då vissa scener i de gamla filmen inte alls blir lika minnesvärda då man redan vet dessa saker eftersom man sett de nya filmerna först, men ser man däremot de gamla först kommer det helt klart dyka upp en del wtf-moments, såvida man inte blivit sönderspoilad redan innan som de flesta har blivit numera.

Får be om ursäkt om inlägget är rörigt, har svårt att formulera mig väl när jag är såhär trött i huvudet.

Du ska se originaltrilogin, det finns inga andra Star Wars-filmer.

Medlem

Du kan se filmerna i följande ord 4,5,6,1,2,3 eller om du vara mer ''regelriktigt'' eller som det ''ska'' vara så går du från 1,2,3,4,5,6 men som sagt du får mer wtf moments om du tar första alternativet så jag skulle nog gå på det först


signatur

I love the smell of napalm in the morning.

Medlem

4 5 6... thats it!

Medlem

Jag tycker att man kan se 1-3 och 4-6 som två olika trilogier där du kan se dom separat eller i följd, det spelar ingen roll.

Skrivet av Sebastian Lind:

Du ska se originaltrilogin, det finns inga andra Star Wars-filmer.

Helt korrekt. Tummen upp!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag tycker att man kan se 1-3 och 4-6 som två olika trilogier där du kan se dom separat eller i följd, det spelar ingen roll.

Det här är nog det jag håller med om mest i den här tråden. 4-5-6 är helt klart mycket vassare, men 1-2-3 kan också ses fast då som en egen trilogi. Men om du har förväntningarna de andra "nördarna" i den här tråden hade när de såg 1-2-3 (eller kanske började kolla på 1:an tills Jar-Jar Binks visade sin varumärkesförnedrande nuna) så kommer du hata 1-2-3 vad du än gör


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

man får se dom i vilken ordning man vill

Bäst vore kanske om du inte såg dom alls !!!!

Medlem

Vill du veta allt om Myokloriner så skall du se del ett till tre.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skrivet av Tybalt:

Vill du veta allt om Myokloriner så skall du se del ett till tre.

"Midi-Chlorians"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Harpa:

Nörd för att man ogillar de nya Star Wars-filmerna? Really?

Skrivet av Sebastian Lind:

Harpa:

Nörd för att man ogillar de nya Star Wars-filmerna? Really?

"The dark side is strong in that one, my lord..."


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Den nya samlingen är ju tyvärr sabbad av Lucas med digitalt bjäfs och förlängda sångnummer.

Jag är så konservativ att jag håller mig till orginaltrilogin... På laserdisc.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Jag är väldigt glad att George Lucas – i ett plötsligt anfall av klarsynthet – gick med på att släppa originalversionerna (så som de såg ut på bio!) av trilogin som "extramaterial" i en av DVD-utgåvorna.

Medlem

Film 1-3: Bättre koreografi och effekter. Jar Jar Binks
Film 4-6: Mer genomtänkt story. Ingen Jar Jar Binks.

Finns egentligen ingen anledning att se film 1-3.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Tybalt:

Vill du veta allt om Myokloriner så skall du se del ett till tre.

"Midi-Chlorians"


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Du ska se originaltrilogin, det finns inga andra Star Wars-filmer.

Hear hear!

Och för att förstärka denna sanning så bjuder jag på ett youtubeklipp med en fin sång


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jag är väldigt glad att George Lucas – i ett plötsligt anfall av klarsynthet – gick med på att släppa originalversionerna (så som de såg ut på bio!) av trilogin som "extramaterial" i en av DVD-utgåvorna.

Finns det flera utgåvor och i så fall vilka skall man införskaffa?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Jag är knappast någon expert på Star Wars, men jag kan tänka mig att det finns åtminstone ett par olika DVD-släpp av Star Wars-rullarna, ja. Sen kan det ju ibland vara så att "samma" utgåvor skiljer sig delvis mellan olika regioner. Men jag kan ha fel.

Medlem

Jag som älskade Jar-Jar Binks när jag var liten. Riktigt skön lirare ju!


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:

Jag som älskade Jar-Jar Binks när jag var liten. Riktigt skön lirare ju!

Jag har mycket respekt för Jar-Jar efter när jag själv som yngre var tvungen att gå som Jar-Jar till ett halloween party, då det var den enda kostymen tillgänglig.

Skribent

Oavsett vilken ordning du ser filmerna i ska du inte följa länken till FZ:s EosCode-manual och läsa om hur man gör spoilertaggar. Där står det en rejäl Star Wars spoiler. Bara ett tips

Medlem

Jag gillar verkligen Machete-ordningen: 4, 5, 2, 3, 6.

Den utelämnar helt ettan, eftersom den suger och är helt poänglös för historien ändå, samt ger tvåan och trean lite mer vikt då de liksom blir som en lång flashback efter twisten i slutet av Empire.

Läs här: http://static.nomachetejuggling.com/machete_order.html

Medlem

Filmerna är hemska - punkt. De är oftast totalt ologiska (framförallt 4an och 6an). Dock fungerar 5an som bra substitut om du fått slut på sömnpiller.


signatur

I drank what?

Skribent

Nu jävlar bumpar jag den här 7 år gamla tråden och ställer frågan igen!
Det känns ju i alla fall hyfsat aktuellt när Episode IX är runt hörnet, även om Episode VIII dödade Star Wars hypen för i princip alla jag har pratat med. Själv har jag inte gillat varken Episode VII, VIII eller Solo men tyckte Rouge One var bra.

I vilken ordning ska man se filmerna? Ska man räkna med de fristående filmerna och passa in dem tidsmässigt i de vanliga filmerna? Ska man se någon serie mellan några filmer, som det är med Marvelfilmer och Agents of S.H.I.E.L.D?

Många frågor, finns det några svar?

edit: Hur passar den nya "The Mandalorian" in i allting?

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:

Du ska se originaltrilogin, det finns inga andra Star Wars-filmer.

Detta!

Ser original-trilogin först. Sen ser du de nya filmerna som komplement.

Finns inget annat sätt. Om någon säger motsatsen så är de inga riktiga star wars-fans.

Inaktiv
Skrivet av Shadee:

Nu jävlar bumpar jag den här 7 år gamla tråden och ställer frågan igen!
Det känns ju i alla fall hyfsat aktuellt när Episode IX är runt hörnet, även om Episode VIII dödade Star Wars hypen för i princip alla jag har pratat med. Själv har jag inte gillat varken Episode VII, VIII eller Solo men tyckte Rouge One var bra.

I vilken ordning ska man se filmerna? Ska man räkna med de fristående filmerna och passa in dem tidsmässigt i de vanliga filmerna? Ska man se någon serie mellan några filmer, som det är med Marvelfilmer och Agents of S.H.I.E.L.D?

Många frågor, finns det några svar?

edit: Hur passar den nya "The Mandalorian" in i allting?

Svarade på en otroligt gammal post tydligen då jag inte visste att detta var en necro.

Säger som innan.. Se originaltrilogin först. Sen ser du de tre "nya" efter det varpå du ser de allra nyaste.

Nya serien kan bli intressant. Hoppas på att det inte blir för mycket disney över det utan att det håller en vuxen stämning.

Medlem

@anon_326725: PG-13, inget våld eller berättelse som är för svåra att förstå. Måste böja sig för lägsta gemensamma nämnare vet du så att Mickey Mouse Mafian kan maximera vinsten.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

12
Skriv svar