I Minecraft är alla hen

Medlem
Skrivet av DrAbraham:

Förstår inte vad problemet med ordet "hen" är.

Har själv finska rötter, vilket säkert förklarar varför hen inte stör mig. För er som inte vet så existerar inte han och hon som ord i finska språket, utan finskan har bara "hän" som man säger om BÅDE män och kvinnor. Eftersom jag är uppväxt med det så är det normalt för mig. För mig kändes det mer konstigt att svenskan skulle krångla med både han och hon, en och ett (existerar inte i finskan heller); tyskan med der, die och das gör det hela bara ännu värre; samma engelskan med a och an, he, she, it etc.

Ok, klart jag förstår fördelarna med han och hon, det blir lättare för folk att förstå vem man pratar om osv. MEN betyder det att hen därför är automatiskt dåligt?
T.ex. om en okänd gärningsperson har begått ett brott, om man inte vet könen på den personen är det väl ypperligt att använda hen då?
Pekar du en person bakifrån utan att veta om det är kille eller tjej funkar hen med osv osv.

I situationer där man inte vet könet så är väl hen väldigt bra att ha?

Vet att en del reagerar över att nån bara hittar på nya ord, men det är så språk utvecklas. Nån börjar med nåt nytt, som sen fastnar hos den stora massan på något sätt.

Hen funkar alldeles utmärkt att använda när man inte vet nåns kön, eller när nån inte vill definiera sig som man eller kvinna.

Håller helt med här. Personligen tycker jag att det finska språket har en betydligt smidigare utformning än det svenska: "Hen" fyller en funktion och ett hål i (det svenska) språket medan "han/hon" inte saknas alls i finskan.

Kan även tycka att erkännandet av stavningen "-ej" istället för "-ig" ("dej", "mej") borde vara en större orsak till irritation, likaså försvenskningen av ord som "mail" ("mejl").

Youtuber
Skrivet av chopper:
Skrivet av figgehn:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Riwl:

Allvarligt..? Svårt att bara säga att alla ser likadana ut men ändå är av olika kön? Way to make it more complicated.

Det är väll mer komplicerat om det finns mer en ett kön, fast alla har samma utseende, en att bara säga: Det finns bara ett kön.

Blir väldigt svårt att fortplanta sig med bara ett kön.

Du har inte läst biologi va?

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nl%C3%B6s_reproduktion

Allmänbildning verkar inte vara ditt starkaste kort. Det finns inga en königa som kan fortplanta sig.
Det handlar om något annat om fortplantning kan ske.... lol

Förstår inte riktigt vad du skriver, men kan försöka göra en tolkning:

Menar du att det inte finns några djur med ett kön som kan fortplanta sig?

"Fortplantning, även förökning eller reproduktion, kallas det när djur, människor eller växter förökar sig och för livet vidare till en ny generation. "

Alltså räcker det med att en celldelning har genomförts för att fortplantning har uppnåtts.

Eller påstår du att det finns t.ex tjejbaciller?


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Medlem
Skrivet av Zhin:

FZ goes Aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article15187882.a...

Case and point

Medlem
Skrivet av BirkaViking:

Hen?

Jag som trodde att det bara fanns 2 kön lol.

Varför blanda in feministisk marxism på en spelsida?

Skrivet av North:
Skrivet av molg:
Skrivet av PaZ:

Eftersom "hen" har etablerat sig som könlöst pronomen så är det väl väldigt passande i det här sammanhanget? Förstår inte hur folk kan bli så himla upprörda över ett ord som inte avslöjar könet på individen det syftar på.

Håller med. Att ett litet ord kan vara så skrämmande för vissa. Vita kränkta män...

Vadå "etablerat"? I rödgröna kretsar måhända men inte i stort. Det är ett hittepåord som ingår i en politisk agenda. Jag tror på jämlikhet och inte enfaldig likhet.

Skrivet av North:
Skrivet av Mikaelh:

För att förtydliga är hen ett ord som vi inte använder på FZ. När TT, SVT, Dagens Nyheter och andra respekterade medier börjar använda det kanske vi också gör det. Jag skrev hen i rubriken som en rolig grej.

Och för den som funderar är detta min personliga åsikt kring hen:
Jag ogillar extrem feminism och genustalibaner. Men jag gillar ordet hen. Eftersom jag är journalist och använder mig väldigt mycket av det svenska språket märker jag ofta hur praktiskt det skulle vara med ett sådant ord.

Antagligen är de flesta som vill ha ordet hen i svenskan inte feminister – utan personer som helt enkelt tycker att det är ett bra ord. Många andra språk har motsvarigheter till "hen" (finskan har exakt samma ord och uttal) och det handlar inte om att sudda ut existensen av könsorgan – utan om att ha ett praktiskt ord när man pratar om någon som man inte vet vilket kön hen har.

Jag håller med dig om att "hen" fyller ett syfte i att ersätta "hon/han" när man inte vet vilket av dem det gäller men det används inte så. Inte heller i FZ:s artikel. Könlöst = hen.

De som hittat på ordet har inte tänkt klart för hur blir exempelvis objekt- och genetivformen?

Hen används flitigt på ett felaktigt sätt att göra individer könsneutrala (jag har rasat över detta på min dotters skola och har faktiskt fått dem att sluta använda det ordet kring barnen då ordet barn är lagom könsneutralt).
Första gången jag kom i kontakt med detta ord var när jag av en slump råkade på en transexuell person som kallade sig själv "hen" just för att HON var förr i en MANS kropp. Således odefinierat kön då hen dels var väldigt androgyn och känslor och beteende var i allra högsta drag en kvinnas.......men med snopp. Föd di fel kropp med andra ord.
DETTA är för mig och många andra rätt användande av ordet "hen". Inte att könsneutralisera personer generellt.

Kan för övrigt säga att det är den synen merparten av homo, bi och transexuella har kring detta ord.

En man eller kvinna född i fel kropp är en "hen".......nothing more.....nothing less....

Medlem
Skrivet av degenvf:

Vem kunde tro att hälften av fz's läsare även tillhörde bottenskrapet på flashback forum?

Snarare så är den andra delen den mest oroande, den PK och icke-tänkande skaran av idioter som inte gillar skämt och kritik.
De som är Valve och Minecraft Fanboys.De patetiska nördarna.

Medlem

Verkar som vissa har drabbats av ordfobi och blir bokstavligen avsnoppade av att bli kallade något könsneutralt. Ha lite stake..

PaZ
Medlem
Skrivet av Lonefox:
Skrivet av BirkaViking:

Hen?

Jag som trodde att det bara fanns 2 kön lol.

Varför blanda in feministisk marxism på en spelsida?

Skrivet av North:
Skrivet av molg:
Skrivet av PaZ:

Eftersom "hen" har etablerat sig som könlöst pronomen så är det väl väldigt passande i det här sammanhanget? Förstår inte hur folk kan bli så himla upprörda över ett ord som inte avslöjar könet på individen det syftar på.

Håller med. Att ett litet ord kan vara så skrämmande för vissa. Vita kränkta män...

Vadå "etablerat"? I rödgröna kretsar måhända men inte i stort. Det är ett hittepåord som ingår i en politisk agenda. Jag tror på jämlikhet och inte enfaldig likhet.

Skrivet av North:
Skrivet av Mikaelh:

För att förtydliga är hen ett ord som vi inte använder på FZ. När TT, SVT, Dagens Nyheter och andra respekterade medier börjar använda det kanske vi också gör det. Jag skrev hen i rubriken som en rolig grej.

Och för den som funderar är detta min personliga åsikt kring hen:
Jag ogillar extrem feminism och genustalibaner. Men jag gillar ordet hen. Eftersom jag är journalist och använder mig väldigt mycket av det svenska språket märker jag ofta hur praktiskt det skulle vara med ett sådant ord.

Antagligen är de flesta som vill ha ordet hen i svenskan inte feminister – utan personer som helt enkelt tycker att det är ett bra ord. Många andra språk har motsvarigheter till "hen" (finskan har exakt samma ord och uttal) och det handlar inte om att sudda ut existensen av könsorgan – utan om att ha ett praktiskt ord när man pratar om någon som man inte vet vilket kön hen har.

Jag håller med dig om att "hen" fyller ett syfte i att ersätta "hon/han" när man inte vet vilket av dem det gäller men det används inte så. Inte heller i FZ:s artikel. Könlöst = hen.

De som hittat på ordet har inte tänkt klart för hur blir exempelvis objekt- och genetivformen?

Hen används flitigt på ett felaktigt sätt att göra individer könsneutrala (jag har rasat över detta på min dotters skola och har faktiskt fått dem att sluta använda det ordet kring barnen då ordet barn är lagom könsneutralt).
Första gången jag kom i kontakt med detta ord var när jag av en slump råkade på en transexuell person som kallade sig själv "hen" just för att HON var förr i en MANS kropp. Således odefinierat kön då hen dels var väldigt androgyn och känslor och beteende var i allra högsta drag en kvinnas.......men med snopp. Föd di fel kropp med andra ord.
DETTA är för mig och många andra rätt användande av ordet "hen". Inte att könsneutralisera personer generellt.

Kan för övrigt säga att det är den synen merparten av homo, bi och transexuella har kring detta ord.

En man eller kvinna född i fel kropp är en "hen".......nothing more.....nothing less....

Tror inte att alla transsexuella håller med dig, för vissa är det väldigt viktigt att ha pronomenet för det kön man anser sig tillhöra. För övrigt så finns det flera olika sätt att använda hen, som du uppmärksammat. Varför skulle det bara finnas ett enda och alla andra vara fel?

Medlem

Va är det för fel på "gubbkärring"?

Medlem
Skrivet av PaZ:
Skrivet av Lonefox:
Skrivet av BirkaViking:

Hen?

Jag som trodde att det bara fanns 2 kön lol.

Varför blanda in feministisk marxism på en spelsida?

Skrivet av North:
Skrivet av molg:
Skrivet av PaZ:

Eftersom "hen" har etablerat sig som könlöst pronomen så är det väl väldigt passande i det här sammanhanget? Förstår inte hur folk kan bli så himla upprörda över ett ord som inte avslöjar könet på individen det syftar på.

Håller med. Att ett litet ord kan vara så skrämmande för vissa. Vita kränkta män...

Vadå "etablerat"? I rödgröna kretsar måhända men inte i stort. Det är ett hittepåord som ingår i en politisk agenda. Jag tror på jämlikhet och inte enfaldig likhet.

Skrivet av North:
Skrivet av Mikaelh:

För att förtydliga är hen ett ord som vi inte använder på FZ. När TT, SVT, Dagens Nyheter och andra respekterade medier börjar använda det kanske vi också gör det. Jag skrev hen i rubriken som en rolig grej.

Och för den som funderar är detta min personliga åsikt kring hen:
Jag ogillar extrem feminism och genustalibaner. Men jag gillar ordet hen. Eftersom jag är journalist och använder mig väldigt mycket av det svenska språket märker jag ofta hur praktiskt det skulle vara med ett sådant ord.

Antagligen är de flesta som vill ha ordet hen i svenskan inte feminister – utan personer som helt enkelt tycker att det är ett bra ord. Många andra språk har motsvarigheter till "hen" (finskan har exakt samma ord och uttal) och det handlar inte om att sudda ut existensen av könsorgan – utan om att ha ett praktiskt ord när man pratar om någon som man inte vet vilket kön hen har.

Jag håller med dig om att "hen" fyller ett syfte i att ersätta "hon/han" när man inte vet vilket av dem det gäller men det används inte så. Inte heller i FZ:s artikel. Könlöst = hen.

De som hittat på ordet har inte tänkt klart för hur blir exempelvis objekt- och genetivformen?

Hen används flitigt på ett felaktigt sätt att göra individer könsneutrala (jag har rasat över detta på min dotters skola och har faktiskt fått dem att sluta använda det ordet kring barnen då ordet barn är lagom könsneutralt).
Första gången jag kom i kontakt med detta ord var när jag av en slump råkade på en transexuell person som kallade sig själv "hen" just för att HON var förr i en MANS kropp. Således odefinierat kön då hen dels var väldigt androgyn och känslor och beteende var i allra högsta drag en kvinnas.......men med snopp. Föd di fel kropp med andra ord.
DETTA är för mig och många andra rätt användande av ordet "hen". Inte att könsneutralisera personer generellt.

Kan för övrigt säga att det är den synen merparten av homo, bi och transexuella har kring detta ord.

En man eller kvinna född i fel kropp är en "hen".......nothing more.....nothing less....

Tror inte att alla transsexuella håller med dig, för vissa är det väldigt viktigt att ha pronomenet för det kön man anser sig tillhöra. För övrigt så finns det flera olika sätt att använda hen, som du uppmärksammat. Varför skulle det bara finnas ett enda och alla andra vara fel?

Sade jag ALLA? NEJ.........läs om och läs rätt.
Jag sade MÅNGA andra.......det är en STOR skillnad.

Men av de jag träffat är det en förvånandsvärt LITE del som har kallat sig "han" eller "hon" innan utredningen är klar. Först DÅ har de börjat kalla sig vid ett fast kön.
Och ja jag talar bara utefter min egna kontakt med dessa människor.

Inaktiv

Jag har alltid velat vara transexuell i minecraft!

Men vad ska jag jobba som i minecraft nu då? Baka bröd eller arbeta i gruvan?


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem
Skrivet av figgehn:
Skrivet av chopper:
Skrivet av figgehn:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Riwl:

Allvarligt..? Svårt att bara säga att alla ser likadana ut men ändå är av olika kön? Way to make it more complicated.

Det är väll mer komplicerat om det finns mer en ett kön, fast alla har samma utseende, en att bara säga: Det finns bara ett kön.

Blir väldigt svårt att fortplanta sig med bara ett kön.

Du har inte läst biologi va?

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nl%C3%B6s_reproduktion

Allmänbildning verkar inte vara ditt starkaste kort. Det finns inga en königa som kan fortplanta sig.
Det handlar om något annat om fortplantning kan ske.... lol

Förstår inte riktigt vad du skriver, men kan försöka göra en tolkning:

Menar du att det inte finns några djur med ett kön som kan fortplanta sig?

"Fortplantning, även förökning eller reproduktion, kallas det när djur, människor eller växter förökar sig och för livet vidare till en ny generation. "

Alltså räcker det med att en celldelning har genomförts för att fortplantning har uppnåtts.

Eller påstår du att det finns t.ex tjejbaciller?

Det börjar bli fånigt.. 1. Om ett djur har ett kön kan det inte fortplanta sig själv. 2 Ett djur som har kön använder sig inte av cell delning. 3. Du har tex Näbbdjuret i Australien som är ett kloak djur och sådeles två könat och kan fortplanta sig själv och lägger ägg. Men då är det inte ett en könat djur.

Men det var knappast vad notch menade i hans fantasi så kan ju alla varelser fortplanta sig med varandra. Vilket kräver en lösning som inte finns i vår jordiska biologi.

Och det där med tjejbaciller drog ner detta till 12 års gränsen!
Så jag sätter punkt för antingen fattar du eller inte.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Men då måste jag fråga Notch, eftersom huvudkaraktären heter Steve så undrar jag om "hen" är transvestit?

Medlem

Aftonbladet kultur ringde... Dom ville ha sin trams-artikel tillbaka...

Skriv svar