"Låst Windows 8 väldigt dåligt för indiespel"

Robot
"Låst Windows 8 väldigt dåligt för indiespel"

Minecraft-skaparen tror att ett öppet Windows gör framtiden till en roligare spelplats.

#valve, #minecraft, #blizzards, #sony


Medlem
"Låst Windows 8 väldigt dåligt för indiespel"

Kan någon förklara vad AAA titlar är för mig?

Medlem

Att betala för minecraft är dåligt


signatur

AYY LMAO

Medlem

Först nu har jag insett varför de gnäller på Windows 8. Har inte riktigt satt mig in i det tidigare! duh!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

bob
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Kan någon förklara vad AAA titlar är för mig?

Stortitlar á Call of Duty, Uncharted eller The Elder Scrolls serien för att nämna några.

Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Kan någon förklara vad AAA titlar är för mig?

Antar han menar franchise spel som typ Call of Duty, Battlefield, C&C å så vidare. Men det e ju bara vad jag tror.....

Medlem

Så när kommer att hater/whiners att skriva, när vavle och blizz uttala sig om att W8 är dåligt va det fullt med kommentarer att dom bara gnällde för att dom skulle förlora pengar etc. Ska bli intressant vad som kommer att skrivas nu, antar inget eftersom Notch är på "goda" sidan

Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Kan någon förklara vad AAA titlar är för mig?

Generellt är det väl titlar med stor budget inte bara till utvecklingen av spelet utan också till marknadsföring, tror jag.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av bob:
Skrivet av Rasmus117:

Kan någon förklara vad AAA titlar är för mig?

Stortitlar á Call of Duty, Uncharted eller The Elder Scrolls serien för att nämna några.

Haha, CoD AAA.. återvunnet spel sedan CoD4

Medlem

"AAA"-spel är spelvärdens motsvarighet till filmvärdens "Blockbusters". Stora, påkostade produktioner altså.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Skall bli intressant att se vad som händer, vad utvecklarna väljer att göra.

Btw. "hitta bästa pris på Windows XP"... hehe.

// edit

Det f-n inte klokt att WinXP fortfarande kostar nästan 2 000 kr, om nu det verkligen är det billigaste köpstället.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vad är det egentligen som kan bli "låst"? Vad menar man egentligen?

Är det distribuering i onlinebutiken man pratar om? För Win7 har ju som bekant ingen sådan (i samma bemärkelse), så "sämre" blir det ju knappast.

Man kommer kunna köra Steam precis som innan vad jag förstår, vid sidan av Microsofts egna lösning.

Utan att ha läst på så låter det som att de är rädda för konkurrens. Att de är rädda att "glömmas bort" om folk börja använda Microsofts butik.

Har jag missat något?

Medlem

Det är väl egentligen ingen skillnad mot win7 som inte hade affär? De kan väl fortfarande sälja på samma sätt som de gör idag via steam eller själva?

Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Kan någon förklara vad AAA titlar är för mig?

spel som kräver batterier

Medlem

Problemet ligger ju i att det mer och mer börjar likna Apples trasiga model. Huvudanledningen till att PC slår Mac är ju just spelen och att det är "lättare" att göra och släppa till PC änsålänge. Skulle detta ändras så skulle det bli problem då indie-spelen skulle få flytta till Linux eller nåt. Apple är ju redan ett "lost cause" när det kommer till spel men de kännar pengar så Microsoft lutar sig nog lite och det hållet medans spelskapare vill stampa ut alla tankar på toppstyre innan Windows också går förlorat som spelplatform och slutar med bara massa AAA titlar och ingen som släpper något nytt då det inte går eller de helt enkelt inte får då det inte håller måttet enligt Microsoft.

Finns ju Linux kvar men kan bli jobbigt där då det inte har bra stöd för "stora" spel och det kan vara struligt för många att sitta och skifta mellan OS bara för att byta spel. Bristen på nytänkande kan sedan döda spelmarknaden på PC.

Visst det är inget "toppstyre" i Win8 än men baby steps people.

Medlem

Det är en sak att Apple kör med slutna system då de även står bakom hårdvaran. Verkar som Microsoft nu tror att bara för att de släpper ett OS så ska de också ha rätten att kunna tjäna pengar på varje produkt som skapas till det. Detta kommer säkerligen leda till att många utvecklare/utgivare börjar koncentrera sig på Linux där detta storhetsvansinne inte finns.

Edit: Kan även röra sig om ett missförstånd då Win 8 ju även kommer användas till deras kommande surfplatta och det kanske inte alls kommer påverka vad man kan göra på en PC.

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Vad är det egentligen som kan bli "låst"? Vad menar man egentligen?

Är det distribuering i onlinebutiken man pratar om? För Win7 har ju som bekant ingen sådan (i samma bemärkelse), så "sämre" blir det ju knappast.

Man kommer kunna köra Steam precis som innan vad jag förstår, vid sidan av Microsofts egna lösning.

Utan att ha läst på så låter det som att de är rädda för konkurrens. Att de är rädda att "glömmas bort" om folk börja använda Microsofts butik.

Har jag missat något?

Det är mer i stil av licensavtal för utvecklare. Är inte helt säker på ifall det gäller enbart butiken eller om det gäller hela Windows 8. Om det är för hela windows kan det medfölja att Microsoft vill ha en andel av digitala försäljningar via 3d parts program så som steam och origin. Det är väldigt dåligt.

Sen kan det också leda till att indie spel utvecklade av 1-2 personer som inte har så mycket pengar kanske har det svårt att lansera sitt spel på Windows 8 ifall det krävs en licens.

Tänk dig Xbox 360 fast Windows. Sjukt mycket kontroll behov av MS and otroligt stora mängder pengar för att lansera sitt spel.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Så länge inte hårdvaran överskrider begränsningarna i Windows 7 så ser jag inte riktigt varför jag skulle gå ifrån det de närmsta 10 åren.. Då får det nog ske nåt drastiskt på operativsystemfronten, typ ett gamer-OS. Skitnöjd med Win7.

Det var ju hårdvarubegränsningarna som gjorde att jag gick från 9x/ME till XP, och likadant med XP till Win7. Det känns ju som sjuan har en hygglig marginal att gå på. För min del så har Win8 känts helt och hållet ointressant redan från början och ju mer man hör om det, desto mer blir åsikten slagen i sten.

Medlem
Skrivet av conthox:

Skall bli intressant att se vad som händer, vad utvecklarna väljer att göra.

Btw. "hitta bästa pris på Windows XP"... hehe.

// edit

Det f-n inte klokt att WinXP fortfarande kostar nästan 2 000 kr, om nu det verkligen är det billigaste köpstället.

Windows XP är dyrt nu för att utbudet är väldigt lite och det tillkommer inte några fler licenser

Medlem

Ska han också börja snacka skit nu...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Känns som M$ är på G mot ett slutnare system. Blir väl att man får jailbreaka Windows 8 eller "9" för att kunna göra det man vill sen

Inaktiv

Inga kul nyheter förvisso men de påverkar iaf inte mig i nuläget då jag inte har några planer what-so-ever på att införskaffa Windows 8 under överskådlig framtid och jag hoppas innerligt att fler gör samma sak som jag.

Medlem

Yep, rätt trist. Verkar som att man kommer sitta kvar på W7 fett länge. Iof körde man ju XP i typ 7 år, så man ska inte klaga än, men om säkerhetsuppdateringar slutar komma, tja..

bob
Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av bob:

Stortitlar á Call of Duty, Uncharted eller The Elder Scrolls serien för att nämna några.

Haha, CoD AAA.. återvunnet spel sedan CoD4

Återvunnet, ja det stämmer bra det. Men så vitt jag vet har jag inte påstått någonting annat heller. Så vad exakt var meningen med denna citering?

Medlem
Skrivet av Qvisten:

Känns som M$ är på G mot ett slutnare system. Blir väl att man får jailbreaka Windows 8 eller "9" för att kunna göra det man vill sen

Kanske det kommer släppas i olika versioner där bara den dyraste versionen får fri tillgång till CMD? Who knows.

Medlem

Jag var tidigt på Vista, Och har kört W7 sen RC...

Men jag tänker vänta med W8.

Inaktiv

Windows 8 ser inte det minsta intressant ut. Håller mig till Win7 och när det är gammalt så blir det väl linux och konsoller, för jag tänker då inte ha något surfplatta/smartphone OS på min PC.

Medlem
Skrivet av Idono:
Skrivet av MrMadMan:

Vad är det egentligen som kan bli "låst"? Vad menar man egentligen?

Är det distribuering i onlinebutiken man pratar om? För Win7 har ju som bekant ingen sådan (i samma bemärkelse), så "sämre" blir det ju knappast.

Man kommer kunna köra Steam precis som innan vad jag förstår, vid sidan av Microsofts egna lösning.

Utan att ha läst på så låter det som att de är rädda för konkurrens. Att de är rädda att "glömmas bort" om folk börja använda Microsofts butik.

Har jag missat något?

Det är mer i stil av licensavtal för utvecklare. Är inte helt säker på ifall det gäller enbart butiken eller om det gäller hela Windows 8. Om det är för hela windows kan det medfölja att Microsoft vill ha en andel av digitala försäljningar via 3d parts program så som steam och origin. Det är väldigt dåligt.

Sen kan det också leda till att indie spel utvecklade av 1-2 personer som inte har så mycket pengar kanske har det svårt att lansera sitt spel på Windows 8 ifall det krävs en licens.

Tänk dig Xbox 360 fast Windows. Sjukt mycket kontroll behov av MS and otroligt stora mängder pengar för att lansera sitt spel.

Jag har OTROLIGT svårt att tro att det gäller hela OS:et. Och gäller det Windows egna marknadsplats så tror jag inte folk kommer "glömma bort" Steam och liknande för det.

Medlem
Skrivet av robineng:

Windows 8 ser inte det minsta intressant ut. Håller mig till Win7 och när det är gammalt så blir det väl linux och konsoller, för jag tänker då inte ha något surfplatta/smartphone OS på min PC.

Nae, vill du ha sämre effektivitet och färre funktioner, och säkert många andra nackdelar, så gör du helt rätt i att stanna kvar i W7.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

AAA handlar om budget inget annat. Stor företagen har bara råd att lägga ner ett par stora projekt per år det är deras AAA titlar. Sen har de mindre budget på kommande bra spel de får annan rating. Det där är taget från bankvärldens budget klassificeringar.

12
Skriv svar