Bli en del av spelet med Oculus Rift

Robot
Bli en del av spelet med Oculus Rift

Virtual Reality-headsetet Rift har blivit en enorm succé på Kickstarter på bara en dag. Är det här framtiden för spelbranschen?

#valve, #epic-games, #id-software, #doom-3-2


Medlem
Bli en del av spelet med Oculus Rift

Blir spännande att se resultatet av detta.

Medlem

Självklart är VR framtiden för datorspel, det handlar bara om att ta fram teknik som är tillgänglig för alla.

Medlem

Fetälskat VR ända sedan man såg på gräsklipparmannen och maskinerna som fanns på grönan.

Hoppas det här blir något vettigt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Undrar om det faktiskt kommer att lyckas, och isåfall, vad är nästa steg?

Medlem

Att ha dessa medans man spelar Amnesia .....

Medlem

Så..

När frugan kommer och stör i spelandet, så måste man hädanefter inte bara behöva ta av sig headsetet, utan även glasögonen..

Medlem
Skrivet av Rasmus96:

Att ha dessa medans man spelar Amnesia .....

Instant heart attack!

Medlem

slender... huuuu

Medlem

ÄNTLIGEN!

Trodde att vi skulle behöva vänta typ 20 år på detta.

Medlem

Dig deep, brothas!

Kan bli riktigt najs det här! Tokdiggar även namnet, lagom cybrigt xD

Medlem
Skrivet av nixi:

slender... huuuu

Precis, amnesia i all ära men Slender är spelet som skulle lyftas till oanade höjder
Rent generellt kan alla s.k. skräckspel tjäna otroligt mycket på just VR, långt mer än ex. FPS.

Tänk dig att du går runt i staden, du hör mystiska ljud i omgivningen men kan inte se något speciellt, bara känslan av att någon, något, följer dig. Då du är ensam i en främmande, till synes öde stad, så inser du snabbt att det vore en god idé att söka skydd inomhus. Du vänder dig snabbt åt sidan och ser mycket riktigt en dörr som står på glänt.
Mot bättre vetande öppnar du en dörr och medan den långsamt glider upp inser du snabbt ditt misstag. Mitt på golvet sitter en hulkande, människolik varelse med stripigt hår och trasiga kläder. Hjärtat börjar slå snabbare, svetten bryter fram och du vänder dig snabbt om för att gå innan varelsen upptäcker dig.

Du sträcker fram handen för att dra igen dörren när du ser varelsen vända sitt huvud mot dig, blotta synen gör dig stel av skräck. Du vill springa därifrån men benen vägrar lyda dig, du vänder dig mot dina fötter och ser till din fasa hur golvet inte längfe är ett golv utan en flytande, mörk sörja som du sakta sjunker allt djupare ner i.
Plötsligt vänder sig varelsen om och tycks upptäcka dig, ett djuriskt av triumf hörs och den går sakta mot dig. Du inser snabbt att din första reflektion var helt fel, om än varelsen har mänskliga drag så är den inte mänsklig, långt ifrån. Varelsen sträcker ut en hand mot dig och rätar samtidigt på sitt huvud så du får se dess ansikte. En våg av vämjelse och illamående sköljer över dig av blotta åsynen av denna avgrundsande. Varelsen sträcker ut sin hand mot dig och när du känner den landa på din axel skriker du högt av fasa.

//Detta är anledningen till att man inte ska kombinera skräckspel med headset, Virtual Reality glasögon och en flickvän som skyndsamt lägger en hand på ens axel för att fråga om man är hungrig.
Detta kan mycket väl bli något vil alla får "avnjuta" när/om Oculus Rift slår igenom. Alan Wake, Silent Hill, Amnesia, Slender, möjligheterna för att skricka högt av ren fasa är oändliga...och det helt utan fotorealism (pun intended)

Medlem

Detta kommer bli sjukt popis problemet är ju bara att VR endast kommer fungera i vissa spel, esport spel? glöm det.

Där emot! i spel med känsla exempel survival/horror spel (alla First person spel) inga fågelvy spel eller 3d.

Kommer detta vara popis i dvs det lyckas och blir bra vilket jag hoppas på, oftast är gave newell någon man kan faktist lita på det han säger.

Tror han på detta tror jag på det och ja tänk er dead space med VR fyfan =D

Inaktiv

Keff att next gen dev kits redan är ute och inte verkar ha vr av någon anledning.


signatur

knarka loss era hungriga

Medlem

Hmm, har ju kommit i vågor det där med VR briller. Fanns ju för länge sedan och blev aldrig riktigt populära. Min erfarenhet är att folk blir ganska lätt åksjuka när de kör med VR brillor/hjälmar. Men cool pryl, jag skulle gärna använda dem, hade inga problem med åksjuka då jag använde VR brillor på våra SUN stationer, men många hade det.

Medlem

Lyckas de få de att fungera utmärkt så sign me up, skulle vara sjukt kul att testa.

Medlem

Skrevs det inte för ett tags sedan om att Valve eventuellt, kanske, möjligen sökte hårdvaru-folk?

Lite långsökt kanske; Men om nån utvecklare borde gå i bräschen och generera extra mycket uppmärksamhet för sånt här så vore det dom.

Medlem

Mirror's Edge med denna...

Medlem

SHUT UP AND TAKE MY MONEY!

Medlem

Hoppas det inte floppar som t.ex. Playstation move eller dylikt.
Håller tummarna på att detta blir sweet

Medlem
Skrivet av Fargo:

SHUT UP AND TAKE MY MONEY!

Agree, möjligtvis bilen också.

Älskar verkligen möjligheterna med utveckling av den här typen.

Medlem
Skrivet av m0lin:

Undrar om det faktiskt kommer att lyckas, och isåfall, vad är nästa steg?

Sett filmen Gamer? Vi får väl hoppas att vi är på väg dit! Inte att vi skulle kriga med riktiga människor, men i det stora hela!

Medlem

Många här tänker bara skräckspel varför det?
Kan absolut tänka mig FPS spel, bilspel ja det mesta faktiskt.
Så ja hoppas på en bra utveckling av detta.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Det mest underbara är väl hur mycket mer av spelvärlden man kommer se. Ens ögon har ju som sagt betydligt bredare synfält än en tv/skärm exempelvis.
110 grader synfält here we come

Medlem

Påverkar det dock hälsan på någotvis ? Man vill ju inte sabba synen mer än vad det redan är.

Men ifall det fungerar perfecto mento ! Då vill jag gärna se hur man kan göra olika spel till detta. War of the Roses Oculus Rift Edition någon ?

Intresserad av RTS spel I Oculus Rift också, eftersom att det är mitt intresse av att göra spel I den genren och detta är troligtvis min framtid om det lyckas =D !

Medlem
Skrivet av Digu21:

Påverkar det dock hälsan på någotvis ? Man vill ju inte sabba synen mer än vad det redan är.

Men ifall det fungerar perfecto mento ! Då vill jag gärna se hur man kan göra olika spel till detta. War of the Roses Oculus Rift Edition någon ?

Intresserad av RTS spel I Oculus Rift också, eftersom att det är mitt intresse av att göra spel I den genren och detta är troligtvis min framtid om det lyckas =D !

Personer som lätt blir åksjuka bör ta det lugnt med sådana här gizmos. Men man sabbar ju inte synen av att använda en kikare så där är det ingen fara. Jag testade spyglass ver och den var tyvärr inte tekniskt bra så jag längtar till detta fungerar och hoppas på stöd från spel utvecklare om/när det kommer.
Men misstänker att de blir dyra i början...


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Digu21:

Påverkar det dock hälsan på någotvis ? Man vill ju inte sabba synen mer än vad det redan är.

Men ifall det fungerar perfecto mento ! Då vill jag gärna se hur man kan göra olika spel till detta. War of the Roses Oculus Rift Edition någon ?

Intresserad av RTS spel I Oculus Rift också, eftersom att det är mitt intresse av att göra spel I den genren och detta är troligtvis min framtid om det lyckas =D !

Personer som lätt blir åksjuka bör ta det lugnt med sådana här gizmos. Men man sabbar ju inte synen av att använda en kikare så där är det ingen fara. Jag testade spyglass ver och den var tyvärr inte tekniskt bra så jag längtar till detta fungerar och hoppas på stöd från spel utvecklare om/när det kommer.
Men misstänker att de blir dyra i början...

Ok riktigt gött att höra ! Jag tänker mer och mer på möjligheterna med Virtual Reality och detta kan skapa stora möjligheter ! Om sådär några år när man är färdig med sin Spelutvecklarutbildning så kan det vara sådant här jag kommer att syssla med. Vill gärna göra riktigt coola RTS spel till dessa och såklart flera olika sorters genrer m.m.

Hoppas det lyckas och ifall det är så att dem är billiga att tillverka så kommer det troligtvis vara billiga att köpa. Däremot att ifall dem är dyra att produrcera kommer också priset att höjas. Vi får helt enkelt se hur det blir, men jag är glad att det är påväg iaf ! =D

Medlem

Härligt när det går framåt.

Minns när jag hörde surroundljud första gången (inte bio) och blev alldeles snurrig.

Medlem
Skrivet av Digu21:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Digu21:

Påverkar det dock hälsan på någotvis ? Man vill ju inte sabba synen mer än vad det redan är.

Men ifall det fungerar perfecto mento ! Då vill jag gärna se hur man kan göra olika spel till detta. War of the Roses Oculus Rift Edition någon ?

Intresserad av RTS spel I Oculus Rift också, eftersom att det är mitt intresse av att göra spel I den genren och detta är troligtvis min framtid om det lyckas =D !

Personer som lätt blir åksjuka bör ta det lugnt med sådana här gizmos. Men man sabbar ju inte synen av att använda en kikare så där är det ingen fara. Jag testade spyglass ver och den var tyvärr inte tekniskt bra så jag längtar till detta fungerar och hoppas på stöd från spel utvecklare om/när det kommer.
Men misstänker att de blir dyra i början...

Ok riktigt gött att höra ! Jag tänker mer och mer på möjligheterna med Virtual Reality och detta kan skapa stora möjligheter ! Om sådär några år när man är färdig med sin Spelutvecklarutbildning så kan det vara sådant här jag kommer att syssla med. Vill gärna göra riktigt coola RTS spel till dessa och såklart flera olika sorters genrer m.m.

Hoppas det lyckas och ifall det är så att dem är billiga att tillverka så kommer det troligtvis vara billiga att köpa. Däremot att ifall dem är dyra att produrcera kommer också priset att höjas. Vi får helt enkelt se hur det blir, men jag är glad att det är påväg iaf ! =D

Det finns en gizmo (har tyvärr glömt namnet) som många använder i tex Arma 2 en del fäster du på skärmen och sedan 3st på tex ditt headsett vid varje öra och en mitten uppe på huvudet. Det funkar så att vrider du på huvudet tex till vänster så ser du åt vänster i spelet många i clan sofs spelar arma med detta o är riktigt nöjda då helikopter mm blir lätt styrda. Samt att gunner siktet hamnar där du tittar.
Har inte testat själv men det kanske blir om jag börjar spela Arma 3...


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

12
Skriv svar