World of Warcraft-spelarna blir färre

Robot
World of Warcraft-spelarna blir färre

"Endast" 9,1 miljoner betalande prenumeranter återstår när Activions skräder siffror.

#activision-blizzard, #diablo-iii, #world-of-warcraft, #world-of-warcraft-mists-of-pandaria


Medlem
World of Warcraft-spelarna blir färre

Så småningom kommer WoW att gå F2P med. Inte snart men fortsätter de att tappa spelare sä kommer nog Activision att krama ur de sista slantarna ur WoW.

Nåväl, Titan snart?

Medlem

Inte specielt konstigt i ett spel som knappt har förändrats förutom att blivit enklare sedan släpptes. Titta på eve med ny grafik motor osv.

Medlem

Brukar inte antalet subscriptions dala nedåt i slutet på en expansion, och explodera i början på nästa? Det är bara ~2 månader kvar tills MoP? Dessutom GW2 om mindre än en månad...

Medlem

jo men alltså BARA 9 miljoner, inget annat spel är ju ens i närheten så dem klarar nog hålla på ett tag till skall ni se!


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Faktafel - 9 miljoner prenumeranter stämmer inte. Om jag minns rätt är ungefär 6 miljoner av dessa från den asiatiska marknaden där de inte följer ett prenumerationsformat; de säljer endast "game cards" förladdade med runt 65 timmars speltid.

Medlem
Skrivet av wrajjt:

Brukar inte antalet subscriptions dala nedåt i slutet på en expansion, och explodera i början på nästa? Det är bara ~2 månader kvar tills MoP? Dessutom GW2 om mindre än en månad...

Nej, subscriptions ökade i slutet av original-WoW och Burning Crusade. Wrath of the Lich King tappade ungefär 100,000 precis innan Cataclysm släpptes.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Faktafel - 9 miljoner prenumeranter stämmer inte. Om jag minns rätt är ungefär 6 miljoner av dessa från den asiatiska marknaden där de inte följer ett prenumerationsformat; de säljer endast "game cards" förladdade med runt 65 timmars speltid.

"As of June 30, 2012, Blizzard Entertainment's World of Warcraft remains the #1 subscription-based MMORPG and had approximately 9.1 million subscribers"

Direkt från kvartalsrapporten. Låter som de inte har game cards medräknat alls.

Medlem
Skrivet av wrajjt:
Skrivet av Stephan:

Faktafel - 9 miljoner prenumeranter stämmer inte. Om jag minns rätt är ungefär 6 miljoner av dessa från den asiatiska marknaden där de inte följer ett prenumerationsformat; de säljer endast "game cards" förladdade med runt 65 timmars speltid.

"As of June 30, 2012, Blizzard Entertainment's World of Warcraft remains the #1 subscription-based MMORPG and had approximately 9.1 million subscribers"

Direkt från kvartalsrapporten. Låter som de inte har game cards medräknat alls.

Jag vet.

De har game cards medräknat, de har bara en väldigt bred tolkning av "subscribers". Det är ju en rapport för aktieägare, den går ut på att få allt att låta bra. Jag hade samma reaktion som dig tills jag fick siffrorna presenterade för mig - tyvärr har jag inte länken till dem nu eftersom jag sitter på jobbet.

Medlem
Skrivet av Stephan:
Skrivet av wrajjt:
Skrivet av Stephan:

Faktafel - 9 miljoner prenumeranter stämmer inte. Om jag minns rätt är ungefär 6 miljoner av dessa från den asiatiska marknaden där de inte följer ett prenumerationsformat; de säljer endast "game cards" förladdade med runt 65 timmars speltid.

"As of June 30, 2012, Blizzard Entertainment's World of Warcraft remains the #1 subscription-based MMORPG and had approximately 9.1 million subscribers"

Direkt från kvartalsrapporten. Låter som de inte har game cards medräknat alls.

Jag vet.

De har game cards medräknat, de har bara en väldigt bred tolkning av "subscribers". Det är ju en rapport för aktieägare, den går ut på att få allt att låta bra. Jag hade samma reaktion som dig tills jag fick siffrorna presenterade för mig - tyvärr har jag inte länken till dem nu eftersom jag sitter på jobbet.

Intressant där! Fixa gärna källa så ser jag till att uppdatera nyheten. Jag visste att en fet majoritet var asiater, men har inte reflekterat över begreppet prenumeranter. Värt att notera är dock att det är samma sätt att mäta prenumeranter som vi/andra gjort well, hur länge som helst Fast det är bra att tydliggöra vad begreppet egentligen innebär.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Det är väl inget nytt, folk lämnar spelet och sen när nästa expansion kommer så ökar mängden folk igen. Har alltid varit så.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Harpa:
Skrivet av Stephan:
Skrivet av wrajjt:
Skrivet av Stephan:

Faktafel - 9 miljoner prenumeranter stämmer inte. Om jag minns rätt är ungefär 6 miljoner av dessa från den asiatiska marknaden där de inte följer ett prenumerationsformat; de säljer endast "game cards" förladdade med runt 65 timmars speltid.

"As of June 30, 2012, Blizzard Entertainment's World of Warcraft remains the #1 subscription-based MMORPG and had approximately 9.1 million subscribers"

Direkt från kvartalsrapporten. Låter som de inte har game cards medräknat alls.

Jag vet.

De har game cards medräknat, de har bara en väldigt bred tolkning av "subscribers". Det är ju en rapport för aktieägare, den går ut på att få allt att låta bra. Jag hade samma reaktion som dig tills jag fick siffrorna presenterade för mig - tyvärr har jag inte länken till dem nu eftersom jag sitter på jobbet.

Intressant där! Fixa gärna källa så ser jag till att uppdatera nyheten. Jag visste att en fet majoritet var asiater, men har inte reflekterat över begreppet prenumeranter. Värt att notera är dock att det är samma sätt att mäta prenumeranter som vi/andra gjort well, hur länge som helst Fast det är bra att tydliggöra vad begreppet egentligen innebär.

Jag hittade inte en bra källa för exakta siffror för den asiatiska regionen, men Wikipedia har en bra beskrivning över hur "prenumerations-modellen" fungerar i Sydkorea och Kina:

http://en.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft#Regional_varia...

Hade jag inte suttit på jobbet hade jag gjort en noggrannare sökning. Sorry!

Medlem
Skrivet av Stephan:
Skrivet av Harpa:
Skrivet av Stephan:
Skrivet av wrajjt:
Skrivet av Stephan:

Faktafel - 9 miljoner prenumeranter stämmer inte. Om jag minns rätt är ungefär 6 miljoner av dessa från den asiatiska marknaden där de inte följer ett prenumerationsformat; de säljer endast "game cards" förladdade med runt 65 timmars speltid.

"As of June 30, 2012, Blizzard Entertainment's World of Warcraft remains the #1 subscription-based MMORPG and had approximately 9.1 million subscribers"

Direkt från kvartalsrapporten. Låter som de inte har game cards medräknat alls.

Jag vet.

De har game cards medräknat, de har bara en väldigt bred tolkning av "subscribers". Det är ju en rapport för aktieägare, den går ut på att få allt att låta bra. Jag hade samma reaktion som dig tills jag fick siffrorna presenterade för mig - tyvärr har jag inte länken till dem nu eftersom jag sitter på jobbet.

Intressant där! Fixa gärna källa så ser jag till att uppdatera nyheten. Jag visste att en fet majoritet var asiater, men har inte reflekterat över begreppet prenumeranter. Värt att notera är dock att det är samma sätt att mäta prenumeranter som vi/andra gjort well, hur länge som helst Fast det är bra att tydliggöra vad begreppet egentligen innebär.

Jag hittade inte en bra källa för exakta siffror för den asiatiska regionen, men Wikipedia har en bra beskrivning över hur "prenumerations-modellen" fungerar i Sydkorea och Kina:

http://en.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft#Regional_varia...

Hade jag inte suttit på jobbet hade jag gjort en noggrannare sökning. Sorry!

Toppen, uppdaterade nyheten något. Sen får de som vill fördjupa sin kunskap möjlighet att göra så. Tackar


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Med tanke på hur gammalt spelet är så är det väldigt många spelare som fortfarande spelar och man kan inte kalla WoW något annat än en Succé!

Medlem

Hur dom betalar är väll ändå inte relevant när det kommer till antalet premunanter, man är ju fortfarande en premunant även om man inte betalar med en automatiskt förnyande betalnings metod.

Medlem
Skrivet av Cnopt:

Hur dom betalar är väll ändå inte relevant när det kommer till antalet premunanter, man är ju fortfarande en premunant även om man inte betalar med en automatiskt förnyande betalnings metod.

Nja, det är ganska relevant. Traditionella prenumerationer genererar konstant inkomst oavsett hur mycket eller hur lite spelaren spelar. I Asien betalar man för varje minut man spelar och "prenumererar" därför inte på tjänsten. Ett gamecard kan räcka en vecka, en månad eller ett halvår beroende på hur aktiv man är.

Det gör det svårt att jämföra en "västerländsk prenumeration" med en "asiatisk prenumeration". De två är inte värda lika mycket monetärt sett, och det är svårt att veta hur man ska räkna en gamecard-prenumeration som "aktiv". Är den aktiv så länge de har minuter kvar på sitt konto? Eller är den aktiv så länge de har loggat in senaste månaden?

Min poäng är att de siffror som presenteras i dessa shareholder conference calls är suspekta eftersom de är vinklade för att få aktieägarna att bli så nöjda som möjligt. Att säga att WoW har 9,1 miljoner prenumeranter reflekterar därför inte hela sanningen.

Medlem

Själva poängen med siffran "9.1 miljoner" är ju inte att vara exakt med antalet. Det är ju helt uppenbarligen ett avrundat användar antal som har haft sina konton aktiva. Just därför fungerar vilken betal metod som helst.

Ska man jaga en exakt siffra så måste man lägga skillnad på dom, helt rätt men så länge man arbetar i grövre termer så har det ingen som helst betydelse.

Ska man sitta och vara petig så kan man ju ifrågasätta om folk som hade kontot aktivt 5-6 timmar med en 30 dagars premunation som överlappade två kvartal räknas som bra eller dåligt gällande siffrorna på det nuvarande eller det tidigare kvartalet. Ovanpå det så finns det diverse sätt att få ett gäng gratis dagar och spela med, t.ex 10 dagar. Medans du har dina 10 dagar aktiva så kan du också slänga up pen 6 månaders premunation. Du betalar dock inte för den föränn dina 10 dagar är över och kan på så sätt även stänga ner kontot och ta bort 6 månaders premunationen du satt upp. Hur räknas sådanna konton?

Att få 9.1 miljoner av dom så där ger oss en någorlunda ide om hur det ligger till, meningen var aldrig att berätta exakt hur det är.

Medlem

Slog inte WoW rekord med 12 miljoner spelare när Cataclysm släpptes? Blir kul att se om det blir nytt rekord när MoP kommer eller om WoW verkligen har börjat tappa och inte kommer nå upp till gamla siffror längre. Att spelarantalet sjunks det sista året är inte så konstigt pga inte så mycket nytt att göra, men en ny expansion brukar ju resultera i ökning av antalet spelare.

Kvittar för mig personligen dock, gillar WoW själv och kommer fortsätta spela i perioder Bryr mig inte så värst mycket om det är 1 miljon eller 10 miljoner andra som spelar det.

Medlem
Skrivet av Cnopt:

Själva poängen med siffran "9.1 miljoner" är ju inte att vara exakt med antalet. Det är ju helt uppenbarligen ett avrundat användar antal som har haft sina konton aktiva. Just därför fungerar vilken betal metod som helst.

Ska man jaga en exakt siffra så måste man lägga skillnad på dom, helt rätt men så länge man arbetar i grövre termer så har det ingen som helst betydelse.

Ska man sitta och vara petig så kan man ju ifrågasätta om folk som hade kontot aktivt 5-6 timmar med en 30 dagars premunation som överlappade två kvartal räknas som bra eller dåligt gällande siffrorna på det nuvarande eller det tidigare kvartalet. Ovanpå det så finns det diverse sätt att få ett gäng gratis dagar och spela med, t.ex 10 dagar. Medans du har dina 10 dagar aktiva så kan du också slänga up pen 6 månaders premunation. Du betalar dock inte för den föränn dina 10 dagar är över och kan på så sätt även stänga ner kontot och ta bort 6 månaders premunationen du satt upp. Hur räknas sådanna konton?

Att få 9.1 miljoner av dom så där ger oss en någorlunda ide om hur det ligger till, meningen var aldrig att berätta exakt hur det är.

Det är hela min poäng, att siffrorna inte återspeglar sanningen - de är väldigt generöst avrundade uppåt för att ge en bättre bild av WoWs situation för aktieägarna. För gemene man som vill jämföra olika MMOs (av någon anledning...) är den väldigt missvisande jämfört med spel som bara har en traditionell prenumerationsmetod.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Min poäng är att de siffror som presenteras i dessa shareholder conference calls är suspekta eftersom de är vinklade för att få aktieägarna att bli så nöjda som möjligt. Att säga att WoW har 9,1 miljoner prenumeranter reflekterar därför inte hela sanningen.

De räknar folk som varit aktiva senaste 30 dagarna i game rooms (e.g PC bangs) för Kinesiska/Koreanska time cards. Så siffrorna reflekterar hur aktiv spelarbasen är ganska bra.

Skrivet av Blizzard:

World of Warcraft’s Subscriber Definition

World of Warcraft® subscribers include individuals who have paid a subscription fee or have an active prepaid card to play World of Warcraft, as well as those who have purchased the game and are within their free month of access. Internet Game Room players who have accessed the game over the last thirty days are also counted as subscribers. The above definition excludes all players under free promotional subscriptions, expired or cancelled subscriptions, and expired prepaid cards. Subscribers in licensees’ territories are defined along the same rules.

Asien uppskattades representera runt 10% av omsättningen 2009 (total omsättning runt 1 miljard dollar), så det vore kanske intressantare att se vilken del av världen som Blizzard tappar spelare från.

Medlem

Everything dies.

Medlem

Taget från blizzard.

Citat:

At June 30, 2012, the worldwide subscriber base for World of Warcraft was 9.1 million, compared to a subscriber base of 10.2 million at March 31, 2012, and 11.1 million at June 30, 2011, with a greater loss of subscribers in the East than in the West for both the 3-month and 12-month periods (in which the “East” includes China, Taiwan, and Korea, and the “West” includes the regions of North America and Europe).

Contributing factors to the lower subscribers were likely the launch of Diablo III in the quarter, which provided consumers with an alternative gaming experience to World of Warcraft (although Diablo III has not yet launched in China), as well as the lack of new content patches in all geographies resulting in less overall game play. Looking forward, Blizzard Entertainment expects to release World of Warcraft: Mists of Pandaria™ on September 25, 2012, which will deliver new game content in all regions that is expected to further appeal to the gaming community (with availability in mainland China to be announced at a later date).

enligt dom är det till större delen Öst som slutat, sen menar dom på att D3 påverkat vilket är ganska logiskt då det sålt 10 miljoner kopior och många av dom wowspelare som tar en paus.

Inaktiv

Tror inte wow kommer gå f2p förens de är nere på under 5milj spelare. Varför skulle de göra det? Förstå hur mycket pengar de fortfarande tjänar på skiten.

Medlem

Största orsaken torde vara att det har varit otroligt dött på innehållsfronten. Senaste stora patchen var 4.3 som kom i november förra året.

Tror att de flesta tröttnat på innehållet och sparar sina prenumerationer till Mists of Pandaria.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Inaktiv

Är väl bara normalt att det faller och sedan när expansionen kommer så kommer många tillbaka ?

Medlem
Skrivet av wrajjt:

Brukar inte antalet subscriptions dala nedåt i slutet på en expansion, och explodera i början på nästa? Det är bara ~2 månader kvar tills MoP? Dessutom GW2 om mindre än en månad...

Jo det är ju så och så är det alltid i slutet av en expansion... Dom som är kvar dom sista månaderna står i SW/orgrimmar och taggar inför nästa expansion eller farmar.

Medlem
Skrivet av Brandter:

Tror inte wow kommer gå f2p förens de är nere på under 5milj spelare. Varför skulle de göra det? Förstå hur mycket pengar de fortfarande tjänar på skiten.

Varför låta det gå free 2 play överhuvudtaget? Stäng ner servrarna när det börjar bli för lite folk då slipper dom utgifter för servrarna.

Medlem
Skrivet av Stephan:
Skrivet av Cnopt:

Själva poängen med siffran "9.1 miljoner" är ju inte att vara exakt med antalet. Det är ju helt uppenbarligen ett avrundat användar antal som har haft sina konton aktiva. Just därför fungerar vilken betal metod som helst.

Ska man jaga en exakt siffra så måste man lägga skillnad på dom, helt rätt men så länge man arbetar i grövre termer så har det ingen som helst betydelse.

Ska man sitta och vara petig så kan man ju ifrågasätta om folk som hade kontot aktivt 5-6 timmar med en 30 dagars premunation som överlappade två kvartal räknas som bra eller dåligt gällande siffrorna på det nuvarande eller det tidigare kvartalet. Ovanpå det så finns det diverse sätt att få ett gäng gratis dagar och spela med, t.ex 10 dagar. Medans du har dina 10 dagar aktiva så kan du också slänga up pen 6 månaders premunation. Du betalar dock inte för den föränn dina 10 dagar är över och kan på så sätt även stänga ner kontot och ta bort 6 månaders premunationen du satt upp. Hur räknas sådanna konton?

Att få 9.1 miljoner av dom så där ger oss en någorlunda ide om hur det ligger till, meningen var aldrig att berätta exakt hur det är.

Det är hela min poäng, att siffrorna inte återspeglar sanningen - de är väldigt generöst avrundade uppåt för att ge en bättre bild av WoWs situation för aktieägarna. För gemene man som vill jämföra olika MMOs (av någon anledning...) är den väldigt missvisande jämfört med spel som bara har en traditionell prenumerationsmetod.

"As of June 30, 2012, Blizzard Entertainment's World of Warcraft remains the #1 subscription-based MMORPG and had approximately 9.1 million subscribers4"

Nyckelord: approximately.

Kan inte förstå hur du får fram att dom ljugit eller förvrängt det när det står att det är en ungefär siffra bara. Känns som om du bara sitter och försöker hitta fel här...

Vad du uppfattar som en premunant och vad som är en premunant (någon som betalar en avgift för att få speltid) i det här sammanhanget verkar ju helt olika. Bara för att du har en annorlunda syn så gör det inte allt annat falskt dock.

Medlem
Skrivet av Brandter:

Tror inte wow kommer gå f2p förens de är nere på under 5milj spelare. Varför skulle de göra det? Förstå hur mycket pengar de fortfarande tjänar på skiten.

De kommer inte ens gå f2p förrens dom har under en halv miljon. 5 miljoner är ett ruskigt högt antal prenumeranter. Kolla på Eve online, det spelet kör helt på prenumerationer och har inte över en halv miljon. CCP games klarar sig bra på det antalet prenumeranter. WoW kommer inte gå f2p på länge.

Medlem
Skrivet av Skjuludde1:

Nåväl, Titan snart?

Titan kommer nog inte förens efter wow gått free2play.
Varför skapa en till konkurent när de endast kan invänta
tills de fått ut varenda krona från WoW och sen gå ut med
Titan, mer tid på spelet, mer pengar tjänat från Wow equals win

12
Skriv svar