Left 4 Dead 2 snabbare till Linux än Windows 7

Robot
Left 4 Dead 2 snabbare till Linux än Windows 7

Valve röjer att OpenGL-versionen på Linux av zombiemörsarsen för tillfället får ut fler bilder per sekund på samma system än med Windows 7 och DirectX/OpenGL.

#nyhetstips, #valve, #left-4-dead-2


Medlem
Left 4 Dead 2 snabbare till Linux än Windows 7

go linux !!

Inaktiv

Spännande ändå, ska man i framtiden som gamer "tvingas" byta OS och köra något helt nytt? Känner att det både vore väldigt nice samt väldigt krångligt.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Spännande ändå, ska man i framtiden som gamer "tvingas" byta OS och köra något helt nytt? Känner att det både vore väldigt nice samt väldigt krångligt.

Dom distros som är menade för desktops/laptops är faktiskt väldigt enkla att installera och använda, skulle nog säga att dom t.o.m. är enklare att använda än Windows.

Medlem

Naw! Valve ni e so goe!

Redaktör
Skrivet av Karelazi:
Skrivet av Aresz:

Spännande ändå, ska man i framtiden som gamer "tvingas" byta OS och köra något helt nytt? Känner att det både vore väldigt nice samt väldigt krångligt.

Dom distros som är menade för desktops/laptops är faktiskt väldigt enkla att installera och använda, skulle nog säga att dom t.o.m. är enklare att använda än Windows.

Delvis, skulle jag säga. Jag är ganska novis på Linux, har snabbtestat en del distar genom åren och har mest erfarenhet av Ubuntu, där jag kört den senaste versionen ett tag. Vissa saker är enklare än i Windows, t.ex. programbiblioteket där man enkelt kan läsa om och testa sig fram. Men saker utanför det kan bli rätt bökiga, t.ex. att installera Spotify - enkelt när man väl läst sig till hur man gör, men det krävs en del jobb för att hitta dit . Vet man ingenting om Linux blir det rätt stökigt att börja mecka med terminalen, krävs nästan steg-för-steg-guider. Där är Windows med sina .exe-installerare överlägset.


signatur
Medlem

En fråga är hur bakåt kompatibelt är det?
Har inget emot framstegs utveckling men det jag sett hitintills av linux har det fungerat då ligt med win program.
Men om tex valve tänker köra med båda sys på olika servrar så varför inte.
Bara de inte glömmer att många sitter kvar i win och en övergång tar tid. O klart att linux flyter snabbare om man skalar bort en massa.
Men kan jag ha kvar samma bra surf maskin om jag byter till linux i win har jag i dag båda delarna.
Jo har testat linux men har mer det jag vill ha som fungerar i win just nu så vi får se.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Karelazi:
Skrivet av Aresz:

Spännande ändå, ska man i framtiden som gamer "tvingas" byta OS och köra något helt nytt? Känner att det både vore väldigt nice samt väldigt krångligt.

Dom distros som är menade för desktops/laptops är faktiskt väldigt enkla att installera och använda, skulle nog säga att dom t.o.m. är enklare att använda än Windows.

Delvis, skulle jag säga. Jag är ganska novis på Linux, har snabbtestat en del distar genom åren och har mest erfarenhet av Ubuntu, där jag kört den senaste versionen ett tag. Vissa saker är enklare än i Windows, t.ex. programbiblioteket där man enkelt kan läsa om och testa sig fram. Men saker utanför det kan bli rätt bökiga, t.ex. att installera Spotify - enkelt när man väl läst sig till hur man gör, men det krävs en del jobb för att hitta dit . Vet man ingenting om Linux blir det rätt stökigt att börja mecka med terminalen, krävs nästan steg-för-steg-guider. Där är Windows med sina .exe-installerare överlägset.

Precis det jag menar, inte aktuellt alls för gemen gamer, fjortis och farmor o farfar som vill facebooka o lira lite cod. För oss som varit med ett tag kan vi lösa allt med lite googling, och vi vet hur datorsystem fungerar och har meckat en del tidigare. Men vi är inte många i jämförelse med alla riktiga noobs där ute, och dom är också konsumenter som betalar för sig. Givetvis stannar dom vid Windows eller iOS.

Medlem

Är väl inte så konstigt, som att programera två program ett i assembler och ett i C++ och sedan tycka, WOW programmet från Assemblern är 50% snabbare, GO Assembler!

Fast programmet i Assembler krävde 2000 sidor kod jämfört
med kanske 10 i C++

Open GL kräver kanske inte 200 gånger mer kod än DX
men det kräver betydligt mer meckande.

tka
Medlem

303 eller 315 fps ligger klart inom felmarginalen om man tar hänsyn till att det inte är samma bakgrundsprocesser som körs i båda operativsystemen och att drivrutinerna inte är exakt samma.

Det går dessutom alltid att få ut mer prestanda genom att använda OpenGL-calls direkt istället för att använda Direct3D som adapter emellan. Anledningen till att DirectX i Windows och andra frameworks i *nix ändå används är för att slippa "uppfinna hjulet" igen och igen och igen...

Medlem

Får hoppas att windows får lite konkurrans. MS har länge varit för slappa (kolla bara på IE)

Inaktiv

Inget en konsol spelare bryr sig om,
pc har man bara 3 saker till, betala räkningar, lira mmo och porrsurfa.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

ELF
Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Karelazi:
Skrivet av Aresz:

Spännande ändå, ska man i framtiden som gamer "tvingas" byta OS och köra något helt nytt? Känner att det både vore väldigt nice samt väldigt krångligt.

Dom distros som är menade för desktops/laptops är faktiskt väldigt enkla att installera och använda, skulle nog säga att dom t.o.m. är enklare att använda än Windows.

Delvis, skulle jag säga. Jag är ganska novis på Linux, har snabbtestat en del distar genom åren och har mest erfarenhet av Ubuntu, där jag kört den senaste versionen ett tag. Vissa saker är enklare än i Windows, t.ex. programbiblioteket där man enkelt kan läsa om och testa sig fram. Men saker utanför det kan bli rätt bökiga, t.ex. att installera Spotify - enkelt när man väl läst sig till hur man gör, men det krävs en del jobb för att hitta dit . Vet man ingenting om Linux blir det rätt stökigt att börja mecka med terminalen, krävs nästan steg-för-steg-guider. Där är Windows med sina .exe-installerare överlägset.

Precis det jag menar, inte aktuellt alls för gemen gamer, fjortis och farmor o farfar som vill facebooka o lira lite cod. För oss som varit med ett tag kan vi lösa allt med lite googling, och vi vet hur datorsystem fungerar och har meckat en del tidigare. Men vi är inte många i jämförelse med alla riktiga noobs där ute, och dom är också konsumenter som betalar för sig. Givetvis stannar dom vid Windows eller iOS.

Håller med er båda. Skulle vilja gå över till Linux, men känner inte att jag vill sitta och pilla i terminalen för att installera en drivrutin eller ett program. Linux ha en liten bit kvar att gå innan det är tillräckligt användarvänligt även för gamers med stor datorvana.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

allt är väl snabbare i linux? inget nytt


signatur

//monster

Redaktör
Skrivet av ELF:

Linux ha en liten bit kvar att gå innan det är tillräckligt användarvänligt även för gamers med stor datorvana.

Det där har sagts i åtminstone tio års tid. Det blir enklare hela tiden, men det behövs mycket jobb för att gemene man ska lämna Linux. OS X har ju kommit en liten, liten bit på väg, delvis tack vare att det är så oerhört användarvänligt, men mycket hänger nog också på extremt bra marknadsföring av varumärket Mac.


signatur
Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Karelazi:
Skrivet av Aresz:

Spännande ändå, ska man i framtiden som gamer "tvingas" byta OS och köra något helt nytt? Känner att det både vore väldigt nice samt väldigt krångligt.

Dom distros som är menade för desktops/laptops är faktiskt väldigt enkla att installera och använda, skulle nog säga att dom t.o.m. är enklare att använda än Windows.

Delvis, skulle jag säga. Jag är ganska novis på Linux, har snabbtestat en del distar genom åren och har mest erfarenhet av Ubuntu, där jag kört den senaste versionen ett tag. Vissa saker är enklare än i Windows, t.ex. programbiblioteket där man enkelt kan läsa om och testa sig fram. Men saker utanför det kan bli rätt bökiga, t.ex. att installera Spotify - enkelt när man väl läst sig till hur man gör, men det krävs en del jobb för att hitta dit . Vet man ingenting om Linux blir det rätt stökigt att börja mecka med terminalen, krävs nästan steg-för-steg-guider. Där är Windows med sina .exe-installerare överlägset.

Precis det jag menar, inte aktuellt alls för gemen gamer, fjortis och farmor o farfar som vill facebooka o lira lite cod. För oss som varit med ett tag kan vi lösa allt med lite googling, och vi vet hur datorsystem fungerar och har meckat en del tidigare. Men vi är inte många i jämförelse med alla riktiga noobs där ute, och dom är också konsumenter som betalar för sig. Givetvis stannar dom vid Windows eller iOS.

Håller med er båda. Skulle vilja gå över till Linux, men känner inte att jag vill sitta och pilla i terminalen för att installera en drivrutin eller ett program. Linux ha en liten bit kvar att gå innan det är tillräckligt användarvänligt även för gamers med stor datorvana.

Drivrutiner brukar man inte behöva installera igenom terminalen. Man brukar inte behöva installera drivrutiner alls, det brukar göras per automatik

Medlem

Om det finns någon som gör en linux dist som är enkel att installera, administrera och använda kommer jag att gå över till den. Vill inte behöva sitta och skriva massa kommandon för att få ett program installerat eller internet att fungera...

Linux är dåligt för allmänheten just för att det är för komplext för de icke linux nerds som finns, och dom är många fler än de som orkar lära sig linux. Vänd på det och windows har en stark utmanare.

Har sagt detta i många år och hitills så finns det ingen dist som kan konkurera med windows vad det gäller hem-användning...


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem

sen förstår jag inte hur dem kan gömföra testet alls windows 7 64 bitars mot 32 bitars Linux i så fall borde dem gömfört med samma bitars .. är ju som att gömföra smör och margarin

sen så tror jag inte dem gömför dirextX 11 utan snarare 9 som håller på att försvinna ut . kolla bara på Diablo 3 det flyter ju på mkt bättre på windows 8 än 7 så är då windows 7 sämre ?

Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Om det finns någon som gör en linux dist som är enkel att installera, administrera och använda kommer jag att gå över till den. Vill inte behöva sitta och skriva massa kommandon för att få ett program installerat eller internet att fungera...

Linux är dåligt för allmänheten just för att det är för komplext för de icke linux nerds som finns, och dom är många fler än de som orkar lära sig linux. Vänd på det och windows har en stark utmanare.

Har sagt detta i många år och hitills så finns det ingen dist som kan konkurera med windows vad det gäller hem-användning...

Du har fel. Ubuntu har vuxit till sig nu och är en värdig motståndare till windows/OSX. Jag har gått över till Ubuntu själv nu och enligt mig är den lättare att använda än win7 och då är jag ingen *nix nörd.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Karelazi:
Skrivet av Aresz:

Spännande ändå, ska man i framtiden som gamer "tvingas" byta OS och köra något helt nytt? Känner att det både vore väldigt nice samt väldigt krångligt.

Dom distros som är menade för desktops/laptops är faktiskt väldigt enkla att installera och använda, skulle nog säga att dom t.o.m. är enklare att använda än Windows.

Delvis, skulle jag säga. Jag är ganska novis på Linux, har snabbtestat en del distar genom åren och har mest erfarenhet av Ubuntu, där jag kört den senaste versionen ett tag. Vissa saker är enklare än i Windows, t.ex. programbiblioteket där man enkelt kan läsa om och testa sig fram. Men saker utanför det kan bli rätt bökiga, t.ex. att installera Spotify - enkelt när man väl läst sig till hur man gör, men det krävs en del jobb för att hitta dit . Vet man ingenting om Linux blir det rätt stökigt att börja mecka med terminalen, krävs nästan steg-för-steg-guider. Där är Windows med sina .exe-installerare överlägset.

Precis det jag menar, inte aktuellt alls för gemen gamer, fjortis och farmor o farfar som vill facebooka o lira lite cod. För oss som varit med ett tag kan vi lösa allt med lite googling, och vi vet hur datorsystem fungerar och har meckat en del tidigare. Men vi är inte många i jämförelse med alla riktiga noobs där ute, och dom är också konsumenter som betalar för sig. Givetvis stannar dom vid Windows eller iOS.

"De" använder det OS'et som "vi" installerar/rekommenderar åt de.

Jag vill gärna spela spelen, inte lägga ned 3 timmar på att kolla i en manual hur jag installerar dem. Av den anledningen föredrar jag Windows 8 i vilken skepnad som helst.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag ser bara positivt på att spelen får komma till Linux och Mac OS X så länge de utvecklas först till PC och sedan portas. Jag litar på att Valve gör ett bra jobb.

Medlem
Skrivet av cinderella:
Skrivet av RedEyeJoe:

Om det finns någon som gör en linux dist som är enkel att installera, administrera och använda kommer jag att gå över till den. Vill inte behöva sitta och skriva massa kommandon för att få ett program installerat eller internet att fungera...

Linux är dåligt för allmänheten just för att det är för komplext för de icke linux nerds som finns, och dom är många fler än de som orkar lära sig linux. Vänd på det och windows har en stark utmanare.

Har sagt detta i många år och hitills så finns det ingen dist som kan konkurera med windows vad det gäller hem-användning...

Du har fel. Ubuntu har vuxit till sig nu och är en värdig motståndare till windows/OSX. Jag har gått över till Ubuntu själv nu och enligt mig är den lättare att använda än win7 och då är jag ingen *nix nörd.

Ok? Det var nyheter för mig.
Får ta och kolla på Ubuntu och sen får vi väl alla hoppas på att utvecklarna lägger ner mer energi på spel till linux så man kan byta helt.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Redaktör
Skrivet av RedEyeJoe:

Får ta och kolla på Ubuntu och sen får vi väl alla hoppas på att utvecklarna lägger ner mer energi på spel till linux så man kan byta helt.

Testkör från usb-sticka, det ger rätt bra info om hur systemet funkar och är samtidigt snabbt. Du kan använda Linux Live USB för att fixa bootbar usb-sticka. Det är även hyfsat enkelt att fixa dual-boot med Windows om man bestämmer sig för att installera det. Bestämmer man sig för att byta finns även en setup-fil som körs direkt från Windows.

Det finns tonvis med bra info på Ubuntus supportsidor.


signatur
Medlem
Skrivet av Aresz:

Spännande ändå, ska man i framtiden som gamer "tvingas" byta OS och köra något helt nytt? Känner att det både vore väldigt nice samt väldigt krångligt.

Nej vi kommer aldrig Tvingas att använda linux efter som OpenGl även finns till Windows , bara M$ som inte vill Dela med sig DirectX till andra OS så man "tvingas" använda Windows,
Om detta går som det ska så har Linux och Macintosh en stor chans att bli marknads ledare

Medlem

Vore ju inte fel om de integrerade Wine med Steam så spel som inte kompilerade för linux kan emuleras smidigt.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Tummen:

Inget en konsol spelare bryr sig om,
pc har man bara 3 saker till, betala räkningar, lira mmo och porrsurfa.

Det är fan fjollor som du som gör att de släpper skitspel. Du bara sitter där med din satans handikappskontroll i din jävla soffa och jollrar "Fan vad bra med konsol.. jag som har sådana problem med att förstå tangentbord". Det är fan sådana som du som har gjort att vi har 3rd person shooters, save points och de satans "Don't turn off your console while the game is saving". Fy faan! Inte fan kan man trycka bort de satans jävla logotyperna i konsollspelen heller. Det är också ditt fel.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Robboy:

Om detta går som det ska så har Linux och Macintosh en stor chans att bli marknads ledare

Hahaha. Nej, jag är inte en MS Fanboi men Windows (alla varianter) har över 80% av marknaden. Mac har 7% och Linux 1%. Inte en sportmössa har de. Tråkigt men sant. Ingen skulle bli gladare än jag om det blev lite mer konkurrens på marknaden.

Edit: http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Finns inte en chans att de tar risker när vi pratar sådana siffror. Det är därför vi får leva med DX och inte OpenGL.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

1
Skriv svar