Diablo III – tolv bortkastade år?

Robot
Diablo III – tolv bortkastade år?

Miljoner människor kastade sig över Diablo III när det släpptes i maj och tolv års väntan belönades med... error 37! En skakig start, och kontroverserna har fortsatt hagla – tolv år rakt ner i vasken. Men är det verkligen så enkelt?

#diablo-iii, #diablo, #diablo-ii, #diablo-ii-lord-of-destruction


Medlem
Diablo III – tolv bortkastade år?

För lite nytt. Blizzard har blivit fega. De gör som alla gamla rävar förväntar sig istället för att vara innovativa och visa vad de kan. Deras topp var när de släppte WoW, WC3, SC och Diablo 2. De spelen vara alla grymma när de släpptes och har varit enorma spel i sina dagar. WoW lever fortfarande men börjar nu dö ut. SC2 blev ett SC1 med lite bättre grafik och lite nya enheter. Diablo 3 blev ett Diablo 2 med uppdaterad grafik och andra banor. WoW expansionerna.. ja jag vet inte nu för tiden, spelar inte WoW längre. Hoppas att deras nya mmo vågar bryta ny mark och att de kan visa hur bra Blizzard är när det gäller innovation.

Medlem

Jag tycker spelet var kul och så förutom det lilla faktum att jag var tvungen att ha minst 4 defensiva spells ute på min bar för att köra inferno act 3/4 (Pre nerf, tyvm).

Det talades mycket om valmöjlighet, men även om den fanns där i teorin funkade den inte i praktik. Det var helt enkelt så att du SKULLE ha en viss resistance och vissa healing / def spells för att inte bli överkörd av random spells som uppenbarligen var gjorda för spelare som kan undvika dom, melee kan inte undvika men Blizzard missa det helt tydligen... argh, nu blir jag sur av att tänka tillbaka.

Iaf, har inte spelat mer än 20 min efter inferno nerfen som kom. Jag var på diablo innan det, hade fruktansvärt svårt att ens klara shadow phase... Efter nerf... Gå afk, håll in musknappen, wtf


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Dom dödade Deckard Cain, nuf said

Spoilertaggar addade

Medlem

Tack för god läsning, väl skriven artikel! Helt i linje med min egen filosofi!

Medlem

kanske fansen av denna speltyp ska invänta Path of Exile?, är personligen inte så stort fan av denna typ av spel men PoE är lockande + att det kommer va free-to-play

Medlem

Måste vara en av de tråkigaste spelen man spelat.... bortkastade pengar.

Medlem

Personligen tycker jag att introduktionen av AH förstörde all spänning; och spänning inför nytt loot är 'allt' hack n' slash har att erbjuda.

Det droppar i stort sett aldrig något intressant för ens egen nivå och när undantaget visar sitt vackra ansikte, då har man redan köpt något som är maginellt bättre - från just AH:n.

För egen del ser jag nu fram emot Torchlight 2 som faktiskt verkar ha det där "phat lewt" som jag eftersöker.

Hej då, Diablo 3. Tack för inget.

Medlem

Spelet blev helt enkelt för tråkigt och enformigt för min del. När jag nådde Inferno med min Babar så hade jag redan spelat igenom spelet tre gånger och gjort allt. Gillar inte det nya skill systemet heller.

Personligen hatar jag grinding, spela timme efter timme för att bara hitta bättre items. Tar man CS, Quake, Warcraft3 och SC2 tex så har alla samma möjligheter när spelet startar och det handlar om att utveckla din egen skill.

Medlem

Jag har mycket att säga om d3, det mesta negativt. Men det här är de tre viktigaste faktorerna som förstörde spelet:

- Spelet har inget nytt jämfört med d2, det har inte ens allt från d2: det är ett enklare spel. Snacka om utveckling som går bakåt! Lägg därtill att de konstant visade upp ett mer komplext d3 under utvecklingstiden så förstår man att det d3 man fick är ett nedmonterat hopkok som inte alls tog 11 år att utveckla!
- Dålig balans överallt till att börja med: sen nerfar dom gear eller boostar elites för att de som har köpt de dyraste sakerna tycker att det blev för lätt. Så alla som inte hunnit så långt kan inte klara av inferno på grund av detta.
- Auktionshuset och urusla drop-rates förstör poängen med spelet!

Allt som allt är detta inga subjektiva åsikter utan vi kan gå igenom artiklar, jämföra spel, etc. för att komma fram till detta. Faktum är att d3 är en inget annat än en monumental katastrof: ett avloppsrör kopplat till en turbin och riktat mot en stor fläkt med alla d2 fans under.
D3 har en teoretiskt stor spelarbas p.g.a. d2: man kan säga att d2 sålde tio miljoner d3 exemplar. D3 kommer inte sälja många d4 exemplar om det någonsin görs.

Blizzard ni existerar inte längre för mig.

Medlem
Skrivet av Touhatsu:

Jag har mycket att säga om d3, det mesta negativt. Men det här är de tre viktigaste faktorerna som förstörde spelet:

- Spelet har inget nytt jämfört med d2, det har inte ens allt från d2: det är ett enklare spel. Snacka om utveckling som går bakåt! Lägg därtill att de konstant visade upp ett mer komplext d3 under utvecklingstiden så förstår man att det d3 man fick är ett nedmonterat hopkok som inte alls tog 11 år att utveckla!
- Dålig balans överallt till att börja med: sen nerfar dom gear eller boostar elites för att de som har köpt de dyraste sakerna tycker att det blev för lätt. Så alla som inte hunnit så långt kan inte klara av inferno på grund av detta.
- Auktionshuset och urusla drop-rates förstör poängen med spelet!

Allt som allt är detta inga subjektiva åsikter utan vi kan gå igenom artiklar, jämföra spel, etc. för att komma fram till detta. Faktum är att d3 är en inget annat än en monumental katastrof: ett avloppsrör kopplat till en turbin och riktat mot en stor fläkt med alla d2 fans under.
D3 har en teoretiskt stor spelarbas p.g.a. d2: man kan säga att d2 sålde tio miljoner d3 exemplar. D3 kommer inte sälja många d4 exemplar om det någonsin görs.

Blizzard ni existerar inte längre för mig.

Kom ihåg att det riktiga utvecklar teamet för diablo och diablo 2 gjorde INTE diablo 3. Dem håller på med Torchlight serien.

Edit: Checka torchlight 2, ser mkt roligare ut iaf. Även Lineages version av "Diablo"

Medlem
Skrivet av bomiis:

Spelet blev helt enkelt för tråkigt och enformigt för min del. När jag nådde Inferno med min Babar så hade jag redan spelat igenom spelet tre gånger och gjort allt. Gillar inte det nya skill systemet heller.

Personligen hatar jag grinding, spela timme efter timme för att bara hitta bättre items. Tar man CS, Quake, Warcraft3 och SC2 tex så har alla samma möjligheter när spelet startar och det handlar om att utveckla din egen skill.

Då spelar du nog fel spel...

Medlem

Men spelet är ju kass. Och Hampus, det handlar inte om att hitta prylar, utan om att köpa dom. Värdelöst.

Inaktiv

"Glöm inte att Diablo III inte är ett massivt onlinerollspel "

Var det inte just ett mmo som Blizz hävdade att man skulle jämföra det med, för att avfärda alla möjliga sorters kritik.

Medlem

Det känns ganska konstigt - att jag inte köpt Diablo 3 alltså. Gillade Diablo 1 och 2 väldigt mycket, så jag förväntar mig att när Diablo 3 kommer så blir det bra.

Sedan spelar jag betan ett par ggr genom utvecklingen, men det är ju bara tråkigt, för lätt på något sätt, inga skills som jag minns det, karaktärer som bara är skit (varför måste alla gå Sacred på klasser idag, det är ju sämst att inte ha standard, ingen vill att de skall förnya sig heller, så sluta med det), kändes mer linjärt än de andra, mindre på något sätt.

Sedan en sak till, detta med grafiken, Blizzard är ju dålig idag, varför håller de på med den där soft-edge-cartoon skiten? Diablo 1, Diablo 2 och StarCraft hade alla tre grafik som var mer skarp, rak, hård, "verklig" - det var så mycket bättre, man kom liksom in i spelet mer då. Det är nästan så att man tror att de inte kan göra något annat, eller? Hade Diablo 3 åtminstonne stämningen av Diablo 1 eller 2 hade jag kunnat lägga 500 kr åt sidan på den upplevelsen.

Det är snyggt och välproducerat, men seriöst, varför är Terraner runda och varför är alla stenar i Diablo 3 så sandpapprade och fina?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag stör mej på att legendary är så kassa, de man hittsr. 12år sej på att fixa en sån sak........


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Intuiz:
Skrivet av bomiis:

Spelet blev helt enkelt för tråkigt och enformigt för min del. När jag nådde Inferno med min Babar så hade jag redan spelat igenom spelet tre gånger och gjort allt. Gillar inte det nya skill systemet heller.

Personligen hatar jag grinding, spela timme efter timme för att bara hitta bättre items. Tar man CS, Quake, Warcraft3 och SC2 tex så har alla samma möjligheter när spelet startar och det handlar om att utveckla din egen skill.

Då spelar du nog fel spel...

Kanske, men med tanke på hur många det är som tröttnat på spelet så saknas det ju något.

Medlem
Skrivet av Intuiz:
Skrivet av Touhatsu:

Jag har mycket att säga om d3, det mesta negativt. Men det här är de tre viktigaste faktorerna som förstörde spelet:

- Spelet har inget nytt jämfört med d2, det har inte ens allt från d2: det är ett enklare spel. Snacka om utveckling som går bakåt! Lägg därtill att de konstant visade upp ett mer komplext d3 under utvecklingstiden så förstår man att det d3 man fick är ett nedmonterat hopkok som inte alls tog 11 år att utveckla!
- Dålig balans överallt till att börja med: sen nerfar dom gear eller boostar elites för att de som har köpt de dyraste sakerna tycker att det blev för lätt. Så alla som inte hunnit så långt kan inte klara av inferno på grund av detta.
- Auktionshuset och urusla drop-rates förstör poängen med spelet!

Allt som allt är detta inga subjektiva åsikter utan vi kan gå igenom artiklar, jämföra spel, etc. för att komma fram till detta. Faktum är att d3 är en inget annat än en monumental katastrof: ett avloppsrör kopplat till en turbin och riktat mot en stor fläkt med alla d2 fans under.
D3 har en teoretiskt stor spelarbas p.g.a. d2: man kan säga att d2 sålde tio miljoner d3 exemplar. D3 kommer inte sälja många d4 exemplar om det någonsin görs.

Blizzard ni existerar inte längre för mig.

Kom ihåg att det riktiga utvecklar teamet för diablo och diablo 2 gjorde INTE diablo 3. Dem håller på med Torchlight serien.

Edit: Checka torchlight 2, ser mkt roligare ut iaf. Även Lineages version av "Diablo"

Du kanske tänker på Lineage Eternal? Där går de tillbaka till första Lineage's gameplay och stil, istället för att som i tvåan köra på tredjepersons-mmorpgstuket.

Medlem

Riktigt bra skrivet! Fint att få en D3 artikel ur ett annorlunda perspektiv!

Uppmuntrar gärna att folk kollar på denna vid:

http://www.youtube.com/watch?v=bdwQ5aXOStQ&feature=my_favorit...

Han har lirat D3 i livestreams osv...

personligen så köper jag inte i D3 själva: Spela 3 svårigheter för att till slut komma till den 4. Dessutom rewardsen i D2 var sååååå mycket bättre.

Du kunde lägga en item hos en blacksmith så det blev ett gult item. Ett quest gav massa stenar minns jag. En del gav ju skillpoints osv men det är inget man kan precis gemföra i D3 dock.

Medlem
Skrivet av Xzander:
Skrivet av Intuiz:
Skrivet av Touhatsu:

Jag har mycket att säga om d3, det mesta negativt. Men det här är de tre viktigaste faktorerna som förstörde spelet:

- Spelet har inget nytt jämfört med d2, det har inte ens allt från d2: det är ett enklare spel. Snacka om utveckling som går bakåt! Lägg därtill att de konstant visade upp ett mer komplext d3 under utvecklingstiden så förstår man att det d3 man fick är ett nedmonterat hopkok som inte alls tog 11 år att utveckla!
- Dålig balans överallt till att börja med: sen nerfar dom gear eller boostar elites för att de som har köpt de dyraste sakerna tycker att det blev för lätt. Så alla som inte hunnit så långt kan inte klara av inferno på grund av detta.
- Auktionshuset och urusla drop-rates förstör poängen med spelet!

Allt som allt är detta inga subjektiva åsikter utan vi kan gå igenom artiklar, jämföra spel, etc. för att komma fram till detta. Faktum är att d3 är en inget annat än en monumental katastrof: ett avloppsrör kopplat till en turbin och riktat mot en stor fläkt med alla d2 fans under.
D3 har en teoretiskt stor spelarbas p.g.a. d2: man kan säga att d2 sålde tio miljoner d3 exemplar. D3 kommer inte sälja många d4 exemplar om det någonsin görs.

Blizzard ni existerar inte längre för mig.

Kom ihåg att det riktiga utvecklar teamet för diablo och diablo 2 gjorde INTE diablo 3. Dem håller på med Torchlight serien.

Edit: Checka torchlight 2, ser mkt roligare ut iaf. Även Lineages version av "Diablo"

Du kanske tänker på Lineage Eternal? Där går de tillbaka till första Lineage's gameplay och stil, istället för att som i tvåan köra på tredjepersons-mmorpgstuket.

Ah, precis!

Medlem
Skrivet av bomiis:
Skrivet av Intuiz:
Skrivet av bomiis:

Spelet blev helt enkelt för tråkigt och enformigt för min del. När jag nådde Inferno med min Babar så hade jag redan spelat igenom spelet tre gånger och gjort allt. Gillar inte det nya skill systemet heller.

Personligen hatar jag grinding, spela timme efter timme för att bara hitta bättre items. Tar man CS, Quake, Warcraft3 och SC2 tex så har alla samma möjligheter när spelet startar och det handlar om att utveckla din egen skill.

Då spelar du nog fel spel...

Kanske, men med tanke på hur många det är som tröttnat på spelet så saknas det ju något.

Kanske, men du kan inte jämföra grinding och hitta bättre items med CS, Quake och SC2.
Vill du att alla ska ha samma möjligheter när spelet startar och krävs s.k skills. Kör Dota2? HoN? eller LoL? (skippa dem 2 sista, skit spel )

Iaf, satsa på sånna spel istället du gillar om du nu hatar grinding.

Jag gillar inte grinding så mycket heller, där om du grindar mest blir du bäst som det är i många MMORPGs... eller Pay to win.

Medlem

Jag skulle inte oroa mig för spelet koreanerna och kinersena kommer att hålla spelet levande i minst 20 år till, blizzard behöver inte änns oss andra


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Blizzard har ljugit om hela utvecklingsprocessen av Diablo 3. Enligt dem har det tagit tolv år att utveckla ett spel som har mindre (genomtänkt) content, färre wep affixes, färre typer av gear (Charms, Gems...) än Diablo 2. Om man tittar på deras första gameplay video så lovar de en hel del som inte existerar i slutprodukten vilket får en vanlig människa att undra; vad fan gjorde dem med dessa 12 år?

Det som var den stora röda varningslampan för mig var när de gjorde en ofantlig mängd förändringar mycket nära release. De tog bort en artisian och PvP samt ändrade runsystemet. Sen att de hade miljoner och åter miljoner kombinationer av skills gjorde mig otroligt skeptiskt. WoW har bara några tusen och de balanserar om i stort sett hela tiden.

På 12 år ska man ha en ofantlig mängd content, oavsett om spelet är ett MMO eller bara ett action RPG. På 12 år ska man analysera och finna de starka sidorna hos liknande spel (D2 osv) och ta dem till nya höjder. På 12 år ska man kunna skapa en produkt där man lyckas hålla kvar majoriteten av sina klienter i mer än två månader.

Personligen kommer jag nog aldrig lyssna på Blizzards hype igen, för de förstår inte definitionen av kul längre. De är ett girigt företag vill försöka skapa en pengamaskin a la WoW. Samtidigt förstår man dem. Majoriteten av Blizzards omsättning kommer från WoW subscriptions och spelbranschen är på väg mot en F2P modell. Om WoW dör så dör också majoriteten av Blizzards inkomst. Diablo 3 var inte mer än ett experiment för att se hur stor inkomst ett RMAH kan inbringa. Om Titan skippas med ett RMAH så säger jag tack och hej till Blizzard.

Medlem

Du tog upp en hel den bra punkter, Hampus!

Kan säga att diablo3 har legat på hyllan i över 1 månad nu och varje gång jag läser något "nytt" om diablo3 på fz, ökar inte direkt min motivation för att plocka upp spelet igen.

Tycker fortfarande att spelet känns för mycket "pay-2-win" och även om alternativet finns att man kan äventyra efter på egen hand, ser jag ingen anledning att göra det då sannolikheten för att hitta något bra är så låg att man ändå inte har tid. Fastnade hur länge som helst på Act II, inferno pga otillräckligt bra loot (även om jag hittade 2 legendary).

Skulle nog kunna sammanfatta spelet som en oputsad diamant som hade kunnat bli något mycket större. Istället drivs spelet av giriga privatpersoner som bara vill tjäna pengar pga dåligt lootsystem, genom att sätta "astronomiska" prissättningar för items i auktionshuset som man kan hitta själv på 3 minuter om man har tur.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Tycker fortfarande att spelet känns för mycket "pay-2-win"

Jag sa detta tidigt, redan innan spelet släpptes. Det man fick höra då var något i stil av att ingen tvingar dig att använda RMAH. Men den bryter spelillusionen och förstör hela poängen med att ens bry sig om att spela. Det är som att ha ett "God Mode"-DLC till vilket spel som helst. Hur kul blir det i längden? Jag är helt på din linje och jag hoppas verkligen att Titan inte har någon form av RMAH.

Medlem

Diablo 3 är inte Pay to win, det finns inget att vinna.. ? Förövrigt var det skittråkigt, men tjänade iaf ihop vad man la ut för spelet och lite därtill

Medlem

Efter första genomköraren så var jag och tjejen helt lyriska. Grymt spel, måste spela mer, sedan då man märkte att det var samma visa om igen fast svårare, då tappade vi intresset rätt snabbt.
Jag vill gilla Diablo III men det känns som det kommer bli samma repetitiva kör igen.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Jag testade Path of exile här om dagen och där är det utvecklare som verkligen har intressanta innovativa förändringar gör ARPG. Hade Blizzard bara tagit en handfull av de ideer som finns där och finslipat dessa på det sätt som bara Blizzard kan göra så hade D3 varit något betydligt mer intressant.

Medlem
Skrivet av Hanga:

Blizzard har ljugit om hela utvecklingsprocessen av Diablo 3. Enligt dem har det tagit tolv år att utveckla ett spel som har mindre (genomtänkt) content, färre wep affixes, färre typer av gear (Charms, Gems...) än Diablo 2.

Det finns väl inget som pekar på att de faktiskt suttit heltid och jobbat med det i 12 år, verkar ju inte så troligt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Diablo 3 kunde blivit mycket bättre.

Blizzard lyssnade inte tillräckligt på communityn och då blir det som det blir. I princip all kritik innan stänga betan, under stängda betan, innan öppna betan och under öppna betan blev förlöjligad både av Blizzard och deras fanboys.

Det bästa exemplet är det grafiska designvalet som blev väldigt kritiserat. Blizzard och deras fanboys svarade genom att håna det och avfärda det som strunt: "jaha, du vill väl bara ha tråkiga svarta och bruna miljöer?"

Blizzard har säkert tjänat storkovan på alla sålda spel, men frågar är hur länge AH:n kommer generera inkomster om de inte gör något drastiskt. De kan börja med att sluta ignorera de gamers som kommer med konstruktiv kritik utan att få betalt för det.

Skriv svar