Bara skal och inget mer

Medlem
Bara skal och inget mer

Nu i dagarna så har det varit lite snack om linux, ubuntu och spel.
Jag har alltid undrat varför varken microsoft eller linux utvecklarna aldrig gjort ett OS som är totalt nerskalat och däri man får installera dom moduler eller program man vill ha.
Fast också är enkelt för gemeneman att använda.

Ta exempel windows: ta bort *allt* så det enda som finns är själva windows med diverse drivare och en tunn browser. Hur lätt skulle inte det vara att driva för en dator? Sen om man vill ha en massa program osv så får man tanka hem det via deras sida.

Varför det inte finns en sådan dist för linux är för mig en gåta. Och än mer att spelutvecklarna inte testa att göra ett spel för både win och linux.

Ta t.ex ett MMO: där så spelar det ju inte så stor roll på vilket OS du sitter, är ju bara informationen från klienterna som behandlas. Sen så uppskattar ju spelare om ett spel/OS använder det mesta ur ens dator utan att det finns massa andra program som stjäl fps eller bandbredd.

Skulle spelare världen över vara intresserade av ett upprop där man uppmanar till en utveckling av ett rent spel-OS, win eller linux och sen att spelutvecklarna gör spel till detta?

#blogg


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem
Bara skal och inget mer

Vad är det för moduler du vill att användaren ska installera själv? Personligen tycker jag att både windows och linux(har ingen erfarenhet av OS X) har en ganska bra grund. Du behöver ju själv installera hårdvaru drivrutinerna som moderkort,grafikkort osv.

Om man skalar ned detta ännu mer blir det nog svårt att marknadsföra det, då väldigt få av marknadens användare skulle vilja ha ett sådant operativsystem. Stora delen av marknaden består trots inte att datorkunniga personer. Där och med försvinner ju i alla fall microsofts intresse i det hela.

Jag hoppas att fler spel ska komma att stödja openGL och liknande, så att inte alla spel kräver directX och windows. Skulle gärna använda linux om det faktist fanns möjlighet att spela alla spel som släpps.

Medlem

Efter att jag läst rubriken var jag säker på att posten skulle handla om Apple.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Beroende på vilken dist av Linux du laddar ner, så kan du få det riktigt avskalat och ladda ner/programmera vilka moduler du vill till det.

Medlem

Håller med, värre är att företag som dell som slänger in egen mjukvara som mer än sällan inte fungerar som den ska. Nu har jag byggt mina stationära själv, men jag har syskon och föräldrarr som man hjälpt, och jag råder dom alltid att installera om utan det skräpet, för det är tyvärr jag som får fixa det senare, eller brukade vara så, man har lärt sig att säga nej.

Tänkte på liknande innan, fast mer att slippa alla grejer som inte intresserar en, alla windows program och spel ect.
Alla win pc som jag kört har jag ställt om till win98 looken, fast med skuggor bakom text på skrivbordet för det är bara för fult med boxar vid texterna. bara för att slippa att fluff. Mycket jag inte gillade med win7 efter jag gått från xp som dom lagt till eller ändrat på, körde xp64 så länge jag orkade, men så mycket strul med stöd och annat så jag kände mig tvingad att byta upp mig, men som sagt, gillade inte 7an även efter kört det drygt ett år.

Detta var ingen skäl, men jag har övergett windows nu tills vidare för osx, win8 lär inte få tillbaka mig, men man får väl se.

OSX har imponerat även om inte dom senaste uppdateringar har det, kört fortfarande snowleopard, kört mac på tidigare jobb och när jag studerade körde vi mac, allt bara fungerar stämmer rätt bra. Störs inte alls av något extra, jag har enbart lagt till saker som jag velat ha. så som growl och inställningar. skulle vara safari så fall, men inte värre än ie på windows. Gillart kort sagt.

Medlem

Det största som jag vill belysa är att göra ett OS optimerat för spel och att utvecklare gör spel för detta OS.
Hade jag inte spelat så mycket som jag gör så hade jag också gått över till något annat OS bara för surf, film, musik osv.
Men problemet som sagt är att spel, inom PC världen, görs nästan uteslutande för windows vilket är ett tungt och för många dyrt OS bara för att få spela.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem

Som en light version av Windows 8?

Medlem

Yes, vore riktigt bra om Steam knåpade ihop Steam OS eller liknande, bara för spel. Problemet är bara att Nvidia, AMD, Intel och övriga måste ge sitt fulla hårdvarustöd, vilket kan bli knepigt.
Steam håller i alla fall att porta över sin plattform på Linux, vilket är på tiden. De provade ju Left 4 Dead 2 också, och fick ca. 16-20% mer prestanda redan där.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Som en light version av Windows 8?

Tänk windows 98 med bara skrivbordet, drivare och en tunn browser installerad. Vill man ha mer lullull så tankar man det antingen från OS tillverkarens hemsida eller nån annanstans.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

1
Skriv svar