"Ingen skillnad mellan grafik och verklighet"

Robot
"Ingen skillnad mellan grafik och verklighet"

En framtid där vi inte kan skilja mellan spelgrafik och verklighet? Så kan det bli, om vi ska tro en Star Wars 1313-utvecklare.

#lucasarts, #star-wars-1313


Medlem
"Ingen skillnad mellan grafik och verklighet"

Grafikmässigt, kanske. Den stora utmaningen ligger dock i att få rörelserna och fysiken att se så realistisk ut som möjligt.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Självklart. Förstår inte varför man ens behöver fråga sig det.

Däremot finns det ju alltid spel som inte försöker eller vill vara realistiska grafikmässigt.

Medlem

Frågan är väl hur utseendemässigt verkliga man vill att spel ska vara, hur roligt är det att skjuta eller hamra ner folk om de ser precis ut som riktiga människor?


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Visst, men om tio år? Njae.

Medlem

De lär få bort de döda blickarna först...

Inaktiv

Grafiken behöver inte se IRL ut men finns mycket mera som kan få spelet att verka verkligare. Känslan, musik, fysik och allt som hör till.

Medlem

Verklig grafik skulle nog bara funka till en vis genre.
Jag vill inte se ett Mario spel med verklig grafik, men skulle vilja se det i ett Battlefield spel tex.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Titta på de senaste 30 årens utveckling i tioårsperioder, det är inte alls otroligt att vi når fotorealism inom ett årtionde eller två.
Vad saker är kapabla till skiljer sig dock från det som faktiskt presteras..

Inaktiv

Det är inget fel på det grafiska - däremot är ju fysik och animationerna under all kritik i många spel. Ta tex spel där man ser sin karaktär bakifrån; tittar man på ben och fötter, i förhållande till farten karaktären håller, så "flyter" karaktären på marken.

Stör mig något otroligt på sådant - och det är inte snack om teknikens under, det är ren lathet från utvecklarna.

Medlem

Inom tio år, I find that hard to belive.

De bästa förrendrerade scenerna som finns idag är en bra bit från fotorealistiskt, speciellt om du har kontroll över kameran (som du ofta har i spel) och kan zooma in på grässtrån, ansikten eller sand. Och de scenerna kan ta veckor för en värstingdator att rendrera en frame.

Visst, om tio år kanske den typen av grafik kan finnas i realtid, men ett tränat öga kommer kunna särskilja det från live-action utan problem.

Och om någon tänker att Kim Libreri inte pratar om folk med "tränat öga" så hälsar min mormor som trodde Uncharted 1 var den nya Indiana Jones-filmen. Isf är vi redan där :).

Medlem

Självklart kommer man inte kunna se någon skillnad på grafik och verklighet i framtiden, det är lika uppenbart som att jorden kommer gå under i framtiden. Den stora frågan är när vi inte kommer kunna se skillnad. Det lär nog inte vara inom en jätte nära framtid då man än så länge fortfarande kan skilja på specialeffekter i dyra filmer och verklighet.

Varför bry sig så jävligt om grafik? Det hela är överdrivet, kom med lite kreativitet istället!

Medlem

Fotorealism i all ära, men hellre att de är lite mer kreativa med gameplay och story....

Frågan är också, vill vi ha fotorealistiska spel egentligen? Inte jag iallafall..

Medlem

Sålänge vi kan skilja mellan robotar och människor bryr jag mig inte!

Medlem
Skrivet av Baxxow:

Sålänge vi kan skilja mellan robotar och människor bryr jag mig inte!

Beware the pod people

Medlem

Varför skaffa sig asgrym grafik när många spel saknar gameplay som fan... Seriöst var är mina 10.000 guys on the screen at the same time..

Medlem

Tycker det känns som att spel mer och mer börjar fokuseras på Tablets och annat skräp. Är dom säkra på 10 år?

Medlem

Inte inom tio år, det tror jag verkligen inte.

Inaktiv

5år om vi inte hade haft konsollitis?

Medlem
Skrivet av Jarnehall:

Inom tio år, I find that hard to belive.

De bästa förrendrerade scenerna som finns idag är en bra bit från fotorealistiskt.

Jag tyckte exempelvis att många förrenderande sekvenser från filmen Titanic var svåra att skilja från verkligheten när jag såg den på bio. Och den filmen har ändå 15 år på nacken.

Medlem

Jag skulle vilja se spel med riktigt bra AI. Alltså att AI'n tar nya beslut baserat på förutsättningarna som finns i just ett tillfälle. Och då menar jag inte strid utan helt genererad dialog. Så då måste vi komma mycket längre inom så kallad natural language generation. Vi behöver också talsyntes som inte suger (här finns det MYCKET att göra). Sen kommer det hela bara se konstigt utan extremt välgjord kroppspråkssimulering, där kommer varje mikrorörelse räknas. Sen känns 10 pers på ett torg inte särskilt realistiskt. Medeltida strider med 20 mot 20...=/

Medlem

De senaste fem åren har ingenting hänt när det gäller den grafiska utvecklingen. Kolla på Crysis och Crysis 2 – nästan ingen skillnad. Eller FarCry 2 och 3. Eller för den delen Oblivion och Skyrim. Vissa texturer var till och med fulare i Skyrim!

Jag tycker synd om de som har köpt ett nytt grafikkort de senaste åren. De får knappast någon valuta för pengarna eftersom spelen inte blir mer krävande.

Men snart kommer nästa konsolgeneration så att utvecklingen kan gå framåt i några år till (tills den stannar igen).

Skrivet av showerguy:

Grafiken behöver inte se IRL ut men finns mycket mera som kan få spelet att verka verkligare. Känslan, musik, fysik och allt som hör till.

Håller inte med alls fysik grafik ljud och animationer måste bli mycket bättre för att öka spelkänslan.

Varför begränsar du dig till att bara några grejer måste bli bättre?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mikaelh:

Eller för den delen Oblivion och Skyrim. Vissa texturer var till och med fulare i Skyrim!

Du menar på allvar att den grafiska skillnaden mellan dessa två är ickeexisterande alt. väldigt liten? Inser du hur lite man bryr sig om vad du skriver om ämnet i fråga när din egen förmåga och insikt att avgöra vad som är grafiska framsteg och inte är så begränsad?

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Mikaelh:

Eller för den delen Oblivion och Skyrim. Vissa texturer var till och med fulare i Skyrim!

Du menar på allvar att den grafiska skillnaden mellan dessa två är ickeexisterande alt. väldigt liten? Inser du hur lite man bryr sig om vad du skriver om ämnet i fråga när din egen förmåga och insikt att avgöra vad som är grafiska framsteg och inte är så begränsad?

Skillnaden är obetydlig mellan Oblivion och Skyrim om man jämför med skillnaden mellan Morrowind och Oblivion.

Medlem
Skrivet av Murken Gurka:

Självklart. Förstår inte varför man ens behöver fråga sig det.

Däremot finns det ju alltid spel som inte försöker eller vill vara realistiska grafikmässigt.

Som t.ex. Minecraft. Verklighetstrogen grafik i det spelet... njae, skulle inte fungera.

Medlem
Skrivet av intro18:
Skrivet av showerguy:

Grafiken behöver inte se IRL ut men finns mycket mera som kan få spelet att verka verkligare. Känslan, musik, fysik och allt som hör till.

Håller inte med alls fysik grafik ljud och animationer måste bli mycket bättre för att öka spelkänslan.

Varför begränsar du dig till att bara några grejer måste bli bättre?

Läs om...

Medlem
Skrivet av Aresz:

5år om vi inte hade haft konsollitis?

Varför tror folk att konsolerna håller tillbaka utvecklingen? Det är ju faktiskt inte sant.

Medlem

konsolerna håller tillbaka utvecklingen tills nästa generation konsoler kommer, då funkar det något år igen sen är det samma visa vi sitter i just nu.

12
Skriv svar