Gamestop: "Andrahandsmarknaden är bra för branschen"

Robot
Gamestop: "Andrahandsmarknaden är bra för branschen"

Gamestop-chefen säger att försäljning av begagnade spel är bra för spelbranschen och att kunderna alltid kommer att vilja ha möjligheten att köpa använda spel.

#madden-07


Medlem
Gamestop: "Andrahandsmarknaden är bra för branschen"

Ja inte för att jag själv köper så hemskt många spel. Men jag kommer ju iallafall ALDRIG mer köpa några spel ifall de tar bort möjligheten till vidareförsäljning av spelen.

Medlem

Självklart ska man kunna sälja vidare. Man köper en ägodel, sjukt om man inte kan få sälja den ägodelen vidare.

Medlem

Klart dom tycker det, de tjänar ju mycket pengar.

Medlem

Det är tack vare giriga utvecklare och företag som förväntar sig att vi ska lägga 6-700 kronor på ett spel som gör att fildelning och andrahandsförsäljning existerar!

Medlem
Skrivet av beltet:

Självklart ska man kunna sälja vidare. Man köper en ägodel, sjukt om man inte kan få sälja den ägodelen vidare.

Det är en jävla skillnad på att privatpersoner säljer lite spel på blocket eller till kompisar och att ett företag köper in spel skitbilligt och sen säljer dom för 100'ish kr under nypris och tar allt som vinst. Dvs de tjänar pengar utan att utvecklarna får ett öre, något jag skulle säga är värre än piraterna som iaf inte tjänar pengar på det.

Så ja andrahands-marknaden borde få finnas kvar men det som t.ex. gamestop pysslar med behöver försvinna.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Tycker det är jäkligt bra att det finns andrahandsförsäljning, för man kanske vill ha ett gammalt spel som inte säljs längre, och då är ju det typ enda chansen att hitta det spelet, oftast rätt billigt också

Medlem

Är inne lite på samma bana som den gode Wardancer här ovan. Skulle gärna se att butikskedjorna som använder sig av "storskalig" begagnathandel kan låta en summa gå tillbaka till utvecklarna. Det är trotts allt de som förser oss med spel.

Medlem

I det här läget måste man ta hänsyn till kulturen. Folk upptäcker spel genom att köpa begangnat. Folk måste få ha en möjlighet att veta att spel kan hittas billigare. Allt kan inte vara 600-700kr om intresset för spel ska bestå.

Medlem

Parabellum: tror inte att priserna orsakar pirater. De kommer finnas så länge man kan ladda ner bara för att de kan.

Medlem

Själv fyndade jag Dead Space 1 & 2 till 360 i torsdag för 79:- respektive 99:- på Game! Kostar inte mycket nya nu heller men helt okey enligt mig

Medlem

För att gamestop har sådana bra priser va?

Gamestop är ett av de bästa bevisen på att folk är idioter.

Medlem

Sen alla som snackar om 699:- för spel kan ju sluta gå till gamestop och game... för det går i princip alltid hitta spel för betydligt lägre pris än så. Inte ovanligt att få tag i helt nya release för 500'ish kronor om man tittar runt lite. Sen har ju t.ex. butiker som Elgiganten haft riktigt låga priser vid storrelease så som Gears of War och Halo spelen, 399:- på releasedagen.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Personligen köper jag inte från GameStop då jag verkligen hatar alla jävla stickers de trycker på fodralen.

Jag må vara knäpp men deras jädra klistermärken och "rea" priser gör inte mig precis sugen på att köpa spel hos dem.

Medlem

Jag har aldrig hört en biltillverkare klaga på att bilfirmor säljer begagnade bilar för att det hämmar biltillverkarnas försäljning. Jag förstår inte problemet.

Medlem
Skrivet av Typhor:

Är inne lite på samma bana som den gode Wardancer här ovan. Skulle gärna se att butikskedjorna som använder sig av "storskalig" begagnathandel kan låta en summa gå tillbaka till utvecklarna. Det är trotts allt de som förser oss med spel.

Skrivet av Wardancer:
Skrivet av beltet:

Självklart ska man kunna sälja vidare. Man köper en ägodel, sjukt om man inte kan få sälja den ägodelen vidare.

Det är en jävla skillnad på att privatpersoner säljer lite spel på blocket eller till kompisar och att ett företag köper in spel skitbilligt och sen säljer dom för 100'ish kr under nypris och tar allt som vinst. Dvs de tjänar pengar utan att utvecklarna får ett öre, något jag skulle säga är värre än piraterna som iaf inte tjänar pengar på det.

Så ja andrahands-marknaden borde få finnas kvar men det som t.ex. gamestop pysslar med behöver försvinna.

Så när jag åker ner till bilhandlaren för begagnad bilköp ska bil-tillverkarna få..... tja.... rest my ever so over abused "car example" case

Inaktiv

Köper man en skiva så ska man kunna sälja den men köper man via nätet till ett privat konto så ska man inte kunna sälja det!

Medlem

Så länge man köper spelen och inte hyr dem så ska man kunna sälja vidare dem


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Jag har aldrig hört en biltillverkare klaga på att bilfirmor säljer begagnade bilar för att det hämmar biltillverkarnas försäljning. Jag förstår inte problemet.

Det är för att dom fortfarande tjänar pengar på bilen genom reservdelar, underhåll m.m.

Medlem
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av beltet:

Självklart ska man kunna sälja vidare. Man köper en ägodel, sjukt om man inte kan få sälja den ägodelen vidare.

Det är en jävla skillnad på att privatpersoner säljer lite spel på blocket eller till kompisar och att ett företag köper in spel skitbilligt och sen säljer dom för 100'ish kr under nypris och tar allt som vinst. Dvs de tjänar pengar utan att utvecklarna får ett öre, något jag skulle säga är värre än piraterna som iaf inte tjänar pengar på det.

Så ja andrahands-marknaden borde få finnas kvar men det som t.ex. gamestop pysslar med behöver försvinna.

Jag frågar dig om du har en aning om vad du pratar om? Game i England gick omkull och Game i Sverige köptes upp av Nordic Games för de hade stora ekonomiska problem. Om du hade den blekaste aning om hur LITE pengar det finns i att sälja nya spel och konsoller så hade du inte klagat. På dessa produkter har man liten eller ingen marginal alls och därför tar man igen den med råge på begagnade produkter.

Det kanske ser annorlunda ut i USA, men här i Sverige så blir man inte miljonär på att driva en spelbutik, oavsett om man säljer begagnat i drivor.

Medlem
Skrivet av =FFM=FH:

Så när jag åker ner till bilhandlaren för begagnad bilköp ska bil-tillverkarna få..... tja.... rest my ever so over abused "car example" case

Bara för att käfta emot, Varför skulle inte tillverkaren kunna få pengar för det? Finns mig veterligt ingen naturlag som förhindrar det.
Ser det som ett bra mycket bättre alternativ än att Begagnatmarknaden tas bort helt.

Skrivet av Exxo:

Ja inte för att jag själv köper så hemskt många spel. Men jag kommer ju iallafall ALDRIG mer köpa några spel ifall de tar bort möjligheten till vidareförsäljning av spelen.

Då köper du inga moderna PC-spel längre som aktiveras via STEAM eller ORIGIN?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Typhor:
Skrivet av =FFM=FH:

Så när jag åker ner till bilhandlaren för begagnad bilköp ska bil-tillverkarna få..... tja.... rest my ever so over abused "car example" case

Bara för att käfta emot, Varför skulle inte tillverkaren kunna få pengar för det? Finns mig veterligt ingen naturlag som förhindrar det.
Ser det som ett bra mycket bättre alternativ än att Begagnatmarknaden tas bort helt.

Finns ingen naturlag som förhindrar stölder, mord, idioti, irrelevanta argument eller backstreet boys..... so you Fail on that point.

Köp leder till ägandeskap, ägandeskap ger fulla rätten till användning, ansvar och kontroll av produkt... samt ägandeskap ger ensamma rätten och möjligheten för just överlåtelse av ägandeskap på egna villkor.

Detta har inget med någon konstig naturlag att göra. Helt enkel att ägaren bestämmer.
Har du något som helst emot detta så kan du få suga på följande påstående:

Om ingen kan äga någonting kan ingen heller bli bestulen.

Omvänt betyder:
För att kunna bli bestulen behövs ägandeskap.

Now that's how you make a point

Medlem
Skrivet av Caoz:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av beltet:

Självklart ska man kunna sälja vidare. Man köper en ägodel, sjukt om man inte kan få sälja den ägodelen vidare.

Det är en jävla skillnad på att privatpersoner säljer lite spel på blocket eller till kompisar och att ett företag köper in spel skitbilligt och sen säljer dom för 100'ish kr under nypris och tar allt som vinst. Dvs de tjänar pengar utan att utvecklarna får ett öre, något jag skulle säga är värre än piraterna som iaf inte tjänar pengar på det.

Så ja andrahands-marknaden borde få finnas kvar men det som t.ex. gamestop pysslar med behöver försvinna.

Jag frågar dig om du har en aning om vad du pratar om? Game i England gick omkull och Game i Sverige köptes upp av Nordic Games för de hade stora ekonomiska problem. Om du hade den blekaste aning om hur LITE pengar det finns i att sälja nya spel och konsoller så hade du inte klagat. På dessa produkter har man liten eller ingen marginal alls och därför tar man igen den med råge på begagnade produkter.

Det kanske ser annorlunda ut i USA, men här i Sverige så blir man inte miljonär på att driva en spelbutik, oavsett om man säljer begagnat i drivor.

Game UK (inte bara den engelska delen av Game utena hela UK...viktigt sak ska du veta) gick under av helt andra skäl serru.

1. Games personal var otrevliga och för på, vilket många här i England klagade på.

2. De vägrade betala Nintendo, EA mfl direkt för nya titlar och sa att de betalar i efterhand, vart eftersom de säljer spelen, detta leder till att de får titlar i rullning och sen få in dem efter några veckor och sen gömma undan. Nya titlar och pracka på kunder begagnade versioner. så säg butiken fick 30 ex av ett spel från Nintendo, de säljer 15 och får tillbaka 5 inom loppet av några veckor, de "gömmer" sen de nya, så kunderna köper de begagnade. så de säljer 20 ex och betalar Nintendo för 15. Och detta ledde ju till slut att många spelstudios slutade att "sälja" spel till GAME, GAME går miste om stortitlar, folk går till konkurrenterna CeX, ASDA, HMV eller helt enkelt handlar online, alla dessa andra hade (och har) bättre priser och bättre andrahands handel, samt trevligare och KUNNIGARE personal än Game uk.

3. De smällde upp för många butiker, för fort.

Andrahand Handeln är en otroligt vinstdrivande för Gamestop mfl.

Medlem
Skrivet av =FFM=FH:
Skrivet av Typhor:
Skrivet av =FFM=FH:

Så när jag åker ner till bilhandlaren för begagnad bilköp ska bil-tillverkarna få..... tja.... rest my ever so over abused "car example" case

Bara för att käfta emot, Varför skulle inte tillverkaren kunna få pengar för det? Finns mig veterligt ingen naturlag som förhindrar det.
Ser det som ett bra mycket bättre alternativ än att Begagnatmarknaden tas bort helt.

Finns ingen naturlag som förhindrar stölder, mord, idioti, irrelevanta argument eller backstreet boys..... so you Fail on that point.

Köp leder till ägandeskap, ägandeskap ger fulla rätten till användning, ansvar och kontroll av produkt... samt ägandeskap ger ensamma rätten och möjligheten för just överlåtelse av ägandeskap på egna villkor.

Detta har inget med någon konstig naturlag att göra. Helt enkel att ägaren bestämmer.
Har du något som helst emot detta så kan du få suga på följande påstående:

Om ingen kan äga någonting kan ingen heller bli bestulen.

Omvänt betyder:
För att kunna bli bestulen behövs ägandeskap.

Now that's how you make a point

Så din fantastiska slutsatts ska således tolkas som att det är bättre att Begagnatmarknaden försvinner helt?

Rätten till ägande är fullständigt onödigt att diskutera då detta heller inte är någon naturlag.
Pudelns kärna är den att Speltillverkarna anstränger sig allt mer för att förhindra piratkopiering och begagnathandel då detta inte gagnar dem. Och om alternativet är Begagnathandel med provision till Tillverkarna eller Ingen Begagnathandel, så är det ett väldigt enkelt val för mig iaf. Jag vill spela spel och Mer pengar till tillvarkarna = Mer Spel. Det är inget äganderätt kan trolla fram

Inaktiv

Handlar alltid på Gamestop. Ja det är dyrare. Men här i stan är personalen verkligen super trevliga, dom är extremt hjälpsamma, har i 99,9% av fallen alltid dom senaste spelen i lager, grymma reor (köpte tex häromdagen Wet för 1kr), möjligheten att lämna in oanvända spel snabbt och smidigt och framförallt så har dom gott om schyssta tillbehör

<3 Gamestop

(haha nej jag jobbar faktiskt inte där, hade dock gärna gjort det)

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Jag har aldrig hört en biltillverkare klaga på att bilfirmor säljer begagnade bilar för att det hämmar biltillverkarnas försäljning. Jag förstår inte problemet.

Fast det är en väldigt stor skillnad på t.ex. Bioshock och en bil. Bioshock är en upplevelse som du spelar en, kanske två gånger, och sedan är du klar. En bil använder du under en lång period och när du säljer den så kan du inte åka bil längre. Du måste ha en bil. Ett annat problem är att en bil blir sämre allt efter att tiden går, den slits ut, så det finns ett värde i att köpa en ny bil. Ett begagnat spel dock är mer eller mindre identiskt mot hur det var från första början så motivationen till att köpa nytt är väldigt liten. Ut över det så har biltillverkare även reservdelar, vilket skulle kunna liknas med en subscription fee, och det vet vi ju redan att förläggare/devs är väldigt sugna på att införa så mycket som det bara går då det ger en stadig ström med pengar. Som en ett litet sidospår så är begagnat en av anledningarna till att vi ser så mycket påklistrad multiplayer. Det är mer som en bil, när du säljer spelet kan du inte längre spela multiplayer med dina vänner (som du ofta gör över en längre tid) och därför vill du inte göra dig av med det.

Missuppfatta inte mig, jag tycker att man ska kunna sälja spel i andra hand. Du äger varan så du har all rätt att sälja den vidare. Mitt problem med marknaden dock kommer ifrån hur GameStop lurar både konsumenten och utvecklarna genom att ge den som säljer sitt spel extremt lite för sitt spel och sen sälja det för 50 kr under fullpris. Sen snurrar det spelet runt mellan konsumenter som får ta den bakifrån från GameStop för att de måste ha pengar för nästa månads release, GameStops hyllor samt folk som vill ha spelet för 50kr mindre än vad det kostar nytt (för att alla vill ju självklart spara pengar).

Det måste finnas en bättre lösning än det vi har just nu.

Medlem
Skrivet av Simmoo:
Skrivet av Dalthor-san:

Jag har aldrig hört en biltillverkare klaga på att bilfirmor säljer begagnade bilar för att det hämmar biltillverkarnas försäljning. Jag förstår inte problemet.

Det är för att dom fortfarande tjänar pengar på bilen genom reservdelar, underhåll m.m.

Medans spelföretagen får pengar via dlc's och liknande! Och vissa av dessa dlc's är rent av sviniga då de lätt kunde ha följt med spelet från början. Och då tala vi inte om de hutlösa priser vi får från spelen när många av dem släpps i oklart skick. Med t.ex. buggar och mera.


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv

Ja, de begagnade spelen är ju de enda spelen man köper från gamestop om man köper något från gamestop överhuvudtaget.
För prisen på nya spel är gamestop fasen värst på att sätta.
Finns knappt någon annan spelbutik i sverige med högre priser på nya spel.


signatur

Måndag gör jag ingenting, ingenting, ingenting, tisdag ser jag mig omkring, mig omkring, mig omkring!

Medlem

Man har kunnat sälja och köpa spel så länge som konsoler och datorer funnits. Visst ogillar jag att företag som Gamestop tjänar pengar på den här verksamheten men samtidigt är det ju upp till köparen om den vill sälja till en butik (och få sämre betalt) eller till en privatperson (där möjligheten finns att få bättre betalt) och detta lär helt klart även påverka antalet nya spel som säljs. Ta bort denna handel och jag tror de kommer märka en försämring av nya spel.

12
Skriv svar