Var han inte redan ute ur garderoben?

Flakmonkey
Var han inte redan ute ur garderoben?

Idag har Mika gått ut ur garderoben, dvs han har gått ut med att han är homosexuell. Självklart är det jättekul för honom att han känner sig mogen för att ta det steget men jag kan inte undgå att tänka på att han redan var ute i allmänhetens ögon. Det är ju lite som när Elton John slutligen medgav att han föredrog killar (även om det självklart var ännu mer uppenbart där) eller när vår alldeles egna Peter Jöback slutligen öppnade dörren. Var det någon som blev förvånad?

Det sorgligaste med det här är förstås att man överhuvudtaget ska behöva "komma ut" istället för att bara vara rak med det från första början. Sorgligt att det fortfarande finns det som ser det som en synd och dessutom en synd som tycks vara bland det värsta man kan göra när det egentligen inte skadar någon annan. Men men, grattis till dig Mika även om jag nog grattade dig första gången jag såg och hörde dig sjunga Grace Kelly.

#blogg

Medlem
Var han inte redan ute ur garderoben?

Jag undrar lite ibland över det där med att "komma ut". Jag menar, ofta så hör man om personer som "kommer ut" och så blir bara reaktionen "jaha. och?", sedan så är det ingen som pratar om det.

Det är som om en del på något sett tilldelar offentliggörandet ett högre värde än vad det är. Jag menar, måste man göra ett offentlig uttalade där man uttryckligen säger det ena eller det andra?

Det känns så fånigt. För mig spelar det ingen som helst roll om någon är det ena eller det andra. (Visst, om en i släkten är homosexuell så kanske man vill veta det.) Att en kändis går ut och säger att han eller hon är det ena eller det andra rör mig inte. Men det är kanske bara jag? En del kanske finner ett intresse av att veta det? Kanske är det så att det inte är en stor sak om en kändis är homo eller inte, utan själva grejjen är att en del har ett intresse av att veta saker om kändisar och precis som att dom vill veta vart dom reser på semester, så vill dom veta vem dom gillar att pussa?

Min slutpoäng: Man skall inte behöva dölja att man är homo, men sedan så behöver man inte skylta med det heller.

Lite mest så kanske. Så du är homo? Ok, och? Vill du ha en medalj?

Vem är Mika föressten?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Flakmonkey
Skrivet av conthox:

Min slutpoäng: Man skall inte behöva dölja att man är homo, men sedan så behöver man inte skylta med det heller.

Lite mest så kanske. Så du är homo? Ok, och? Vill du ha en medalj?

Vem är Mika föressten?

Helt rätt tycker jag, men ibland kan det vara lite viktigt att "komma ut". Som Anja Pärsson tex som gör dte som idrottstjej. I den världen är det ju fortfarande väldigt tabu så då är det alltid bra med det som kan stå för det. Nu väntar man bara på att de som fortfarande är aktiva gör det. Usain Bolt kanske?

Och Mika måste du väl ha hört? Även om man inte gillar det har det varit i princip omöjligt

1
Skriv svar