Gamestop: "Andrahandsmarknaden är bra för branschen"

Medlem
Skrivet av Simmoo:
Skrivet av Dalthor-san:

Jag har aldrig hört en biltillverkare klaga på att bilfirmor säljer begagnade bilar för att det hämmar biltillverkarnas försäljning. Jag förstår inte problemet.

Det är för att dom fortfarande tjänar pengar på bilen genom reservdelar, underhåll m.m.

Är inte DLC lite samma sak, om vi nu ska fortsätta med jämförelsen av bilar som ju är så populär när det rör sig om andrahandsförsäljning.

Medlem

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om begagnathandeln. O ena sidan hatar jag GameStop just för att man får mellan 20-30 kr för ett gammalt spel och sen står det där på hyllan dagen efter för 120. O andra sidan tycker jag det är synd att så många spelföretag idag försöker hindra andrahandsförsäljning genom DRM, begränsat antal installationer mm, vilket drabbar konsumenten, som jag tycker ska ha rätt till att sälja vidare sin vara.
Alltså tycker jag om andrahandsförsäljning om det gäller mellan privatperson > privatperson, inte företag > privatperson.

Sen måste jag bara kasta en liten sten i det glashus som, hela diskussionen kring att spelutvecklarna borde få en andel av intäkterna från t.ex GameStops begagnathandel, faktiskt är.

Ni som kommer med detta förslag, jag förstår er tanke och skulle gilla om det skulle funka. Men det skulle det inte, och det gör det inte.
För det är aldrig *UTVECKLARNA* som får de stora pengarna, utan det är producenterna, utgivarna, och däribland främst VDn. Folk som Bobby Kotick.
Och dessa personer varken behöver eller förtjänar våra pengar lika mycket som utvecklarna gör.

KoP
Medlem

Klart dom tycker att begagnat marknaden är "bra för branschen". Vilka syftar dom på med "branschen" då? Troligtvis sig själva. Tycker att både Game och Gamestop erbjuder futtigt låg betalning för folk som säljer/byter in sina gamla spel via dem och kan inte riktigt se varför så många väljer att göra det. :S

Kräng era spel via Blocket eller liknande istället. Det borde ge en bättre avkastning än att bli lurade av Game/Gamestop.

Medlem

Tja, 6 veckor kanske låter mycket men jämför med hur länge man i snitt behåller en film eller skiva innan man säljer dem vidare...
Sen kan man snabbt konstatera att de flesta inbytesdeals i butiker bara gäller någon vecka när spelen är som nyast, har de en månad eller två på nacken är de inte ens värda skivan de är tryckt på :/

Nej, jag säljer då mina spel privat, men även det är sällan då jag hellre behåller dem. Få spel jag köpt som saknar återspelningsvärde, men då brukar jag se till att köpa bra spel också
Sen handlar jag sällan på release, väntar man någon månad så är de flesta buggarna borta och spelet säljs mycket billigare

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av beltet:

Självklart ska man kunna sälja vidare. Man köper en ägodel, sjukt om man inte kan få sälja den ägodelen vidare.

Det är en jävla skillnad på att privatpersoner säljer lite spel på blocket eller till kompisar och att ett företag köper in spel skitbilligt och sen säljer dom för 100'ish kr under nypris och tar allt som vinst. Dvs de tjänar pengar utan att utvecklarna får ett öre, något jag skulle säga är värre än piraterna som iaf inte tjänar pengar på det.

Så ja andrahands-marknaden borde få finnas kvar men det som t.ex. gamestop pysslar med behöver försvinna.

Ja det är ju troligen en av de stora anledningarna till att vi ser hur våra spel blir mer o mer låsta till diverse spelkonton hos Valve/EA/Ubisoft osv. Dom struntar väl i om man säljer några spel vidare men när någon annan drar in miljoner i vinst är det inte lika ok. Och givetvis är det vi konsumenter som fått lida för det då vi inte kunnat sälja vidare våra spel, förrän nu

(http://www.sweclockers.com/nyhet/15618-eu-domstolen-digitalt-...)

Medlem
Skrivet av Xzet:
Skrivet av Caoz:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av beltet:

Självklart ska man kunna sälja vidare. Man köper en ägodel, sjukt om man inte kan få sälja den ägodelen vidare.

Det är en jävla skillnad på att privatpersoner säljer lite spel på blocket eller till kompisar och att ett företag köper in spel skitbilligt och sen säljer dom för 100'ish kr under nypris och tar allt som vinst. Dvs de tjänar pengar utan att utvecklarna får ett öre, något jag skulle säga är värre än piraterna som iaf inte tjänar pengar på det.

Så ja andrahands-marknaden borde få finnas kvar men det som t.ex. gamestop pysslar med behöver försvinna.

Jag frågar dig om du har en aning om vad du pratar om? Game i England gick omkull och Game i Sverige köptes upp av Nordic Games för de hade stora ekonomiska problem. Om du hade den blekaste aning om hur LITE pengar det finns i att sälja nya spel och konsoller så hade du inte klagat. På dessa produkter har man liten eller ingen marginal alls och därför tar man igen den med råge på begagnade produkter.

Det kanske ser annorlunda ut i USA, men här i Sverige så blir man inte miljonär på att driva en spelbutik, oavsett om man säljer begagnat i drivor.

Game UK (inte bara den engelska delen av Game utena hela UK...viktigt sak ska du veta) gick under av helt andra skäl serru.

1. Games personal var otrevliga och för på, vilket många här i England klagade på.

2. De vägrade betala Nintendo, EA mfl direkt för nya titlar och sa att de betalar i efterhand, vart eftersom de säljer spelen, detta leder till att de får titlar i rullning och sen få in dem efter några veckor och sen gömma undan. Nya titlar och pracka på kunder begagnade versioner. så säg butiken fick 30 ex av ett spel från Nintendo, de säljer 15 och får tillbaka 5 inom loppet av några veckor, de "gömmer" sen de nya, så kunderna köper de begagnade. så de säljer 20 ex och betalar Nintendo för 15. Och detta ledde ju till slut att många spelstudios slutade att "sälja" spel till GAME, GAME går miste om stortitlar, folk går till konkurrenterna CeX, ASDA, HMV eller helt enkelt handlar online, alla dessa andra hade (och har) bättre priser och bättre andrahands handel, samt trevligare och KUNNIGARE personal än Game uk.

3. De smällde upp för många butiker, för fort.

Andrahand Handeln är en otroligt vinstdrivande för Gamestop mfl.

Svar på punkt 1, att personalen är otrevlig, många här verkar inte gilla Gamestop speciellt mycket så de borde också ha problem?

2. Storföretagen slutade sälja spel till Game på kredit för att Game inte hade pengar kvar och företagen inte ville skicka iväg spel till ett företag där det kunde gå omkull och man inte skulle få betalt för sina spel i efterhand.

Sen är det ett jävla skitsnack att man "gömde" spel, både Game och Gamestop rekommenderar en begagnad produkt före en ny om man har båda inne, men man har alltid en nyhetssektion och en begagnatsektion. Nytt på väggarna och begagnat i olika hyllsystem mitt i butiken.

3. Självklart tjänar Gamestop massor på begagnat men de tjänar inte mycket på annat, har du kollat hur mycket en hyra på ett köpcenter kostar? Vad det kostar att ha personal, skeppa varorna, packa upp dem osv? Det blir mycket mindre över än vad du kan tänka dig. Det går att tjäna pengar när man har tusentals butiker som Gamestop har, men skulle du försöka sätta upp en enskild butik skulle du gå omkull på nolltid.

Medlem

Microsoft: "Xbox är bra för konsolmarknaden"

Vad är det för poäng med partiska uttalanden som nyheter?

Medlem
Skrivet av Cliffie:
Skrivet av Dalthor-san:

Jag har aldrig hört en biltillverkare klaga på att bilfirmor säljer begagnade bilar för att det hämmar biltillverkarnas försäljning. Jag förstår inte problemet.

Fast det är en väldigt stor skillnad på t.ex. Bioshock och en bil. Bioshock är en upplevelse som du spelar en, kanske två gånger, och sedan är du klar. En bil använder du under en lång period och när du säljer den så kan du inte åka bil längre. Du måste ha en bil. Ett annat problem är att en bil blir sämre allt efter att tiden går, den slits ut, så det finns ett värde i att köpa en ny bil. Ett begagnat spel dock är mer eller mindre identiskt mot hur det var från första början så motivationen till att köpa nytt är väldigt liten. Ut över det så har biltillverkare även reservdelar, vilket skulle kunna liknas med en subscription fee, och det vet vi ju redan att förläggare/devs är väldigt sugna på att införa så mycket som det bara går då det ger en stadig ström med pengar. Som en ett litet sidospår så är begagnat en av anledningarna till att vi ser så mycket påklistrad multiplayer. Det är mer som en bil, när du säljer spelet kan du inte längre spela multiplayer med dina vänner (som du ofta gör över en längre tid) och därför vill du inte göra dig av med det.

Missuppfatta inte mig, jag tycker att man ska kunna sälja spel i andra hand. Du äger varan så du har all rätt att sälja den vidare. Mitt problem med marknaden dock kommer ifrån hur GameStop lurar både konsumenten och utvecklarna genom att ge den som säljer sitt spel extremt lite för sitt spel och sen sälja det för 50 kr under fullpris. Sen snurrar det spelet runt mellan konsumenter som får ta den bakifrån från GameStop för att de måste ha pengar för nästa månads release, GameStops hyllor samt folk som vill ha spelet för 50kr mindre än vad det kostar nytt (för att alla vill ju självklart spara pengar).

Det måste finnas en bättre lösning än det vi har just nu.

Jag håller med dig om problemet om att du får löjligt lite för spelet du lämnar in hos gamestop med tanke på va dom kränger det för sen. Man skulle nog få mer om han lade ut på blocket eller tradera men ibland vill man vara smidig och enkel även om man känner att man får nått hårt därbak från GS vilket nog är en stor anledning till att det fortfarande funkar för dom. och tack för den pedagogiska förklaringen ^^

Medlem

Jag tror att många fysiska spelbutiker skulle gå omkull om begagnatförsäljningen försvann. Ser det mest som en service till kunderna, man erbjuder fler alternativ till en vara de vill köpa. Och sparar kunderna pengar på att köpa begagnat, då är ju chansen större att de köper fler spel ( kanske nya?).

Medlem

Jag köper inte begagnade spel men betalar nästan alltid under 300 spänn ändå, min hemlighet? Steam


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Caoz:
Skrivet av Xzet:
Skrivet av Caoz:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av beltet:

Självklart ska man kunna sälja vidare. Man köper en ägodel, sjukt om man inte kan få sälja den ägodelen vidare.

Det är en jävla skillnad på att privatpersoner säljer lite spel på blocket eller till kompisar och att ett företag köper in spel skitbilligt och sen säljer dom för 100'ish kr under nypris och tar allt som vinst. Dvs de tjänar pengar utan att utvecklarna får ett öre, något jag skulle säga är värre än piraterna som iaf inte tjänar pengar på det.

Så ja andrahands-marknaden borde få finnas kvar men det som t.ex. gamestop pysslar med behöver försvinna.

Jag frågar dig om du har en aning om vad du pratar om? Game i England gick omkull och Game i Sverige köptes upp av Nordic Games för de hade stora ekonomiska problem. Om du hade den blekaste aning om hur LITE pengar det finns i att sälja nya spel och konsoller så hade du inte klagat. På dessa produkter har man liten eller ingen marginal alls och därför tar man igen den med råge på begagnade produkter.

Det kanske ser annorlunda ut i USA, men här i Sverige så blir man inte miljonär på att driva en spelbutik, oavsett om man säljer begagnat i drivor.

Game UK (inte bara den engelska delen av Game utena hela UK...viktigt sak ska du veta) gick under av helt andra skäl serru.

1. Games personal var otrevliga och för på, vilket många här i England klagade på.

2. De vägrade betala Nintendo, EA mfl direkt för nya titlar och sa att de betalar i efterhand, vart eftersom de säljer spelen, detta leder till att de får titlar i rullning och sen få in dem efter några veckor och sen gömma undan. Nya titlar och pracka på kunder begagnade versioner. så säg butiken fick 30 ex av ett spel från Nintendo, de säljer 15 och får tillbaka 5 inom loppet av några veckor, de "gömmer" sen de nya, så kunderna köper de begagnade. så de säljer 20 ex och betalar Nintendo för 15. Och detta ledde ju till slut att många spelstudios slutade att "sälja" spel till GAME, GAME går miste om stortitlar, folk går till konkurrenterna CeX, ASDA, HMV eller helt enkelt handlar online, alla dessa andra hade (och har) bättre priser och bättre andrahands handel, samt trevligare och KUNNIGARE personal än Game uk.

3. De smällde upp för många butiker, för fort.

Andrahand Handeln är en otroligt vinstdrivande för Gamestop mfl.

Svar på punkt 1, att personalen är otrevlig, många här verkar inte gilla Gamestop speciellt mycket så de borde också ha problem?

2. Storföretagen slutade sälja spel till Game på kredit för att Game inte hade pengar kvar och företagen inte ville skicka iväg spel till ett företag där det kunde gå omkull och man inte skulle få betalt för sina spel i efterhand.

Sen är det ett jävla skitsnack att man "gömde" spel, både Game och Gamestop rekommenderar en begagnad produkt före en ny om man har båda inne, men man har alltid en nyhetssektion och en begagnatsektion. Nytt på väggarna och begagnat i olika hyllsystem mitt i butiken.

3. Självklart tjänar Gamestop massor på begagnat men de tjänar inte mycket på annat, har du kollat hur mycket en hyra på ett köpcenter kostar? Vad det kostar att ha personal, skeppa varorna, packa upp dem osv? Det blir mycket mindre över än vad du kan tänka dig. Det går att tjäna pengar när man har tusentals butiker som Gamestop har, men skulle du försöka sätta upp en enskild butik skulle du gå omkull på nolltid.

Vad då skitsnack, det var ju fan ett reportage om det här i UK och f d anställda berättade hur de "gömde" spelen och medvetet gjorde det svårare för kunder att hitta nya ex då oftas här i UK så "smällter" oftas Nya och Begagnade hyllorna ihop, på så sätt kan de få folk att fråga efter nya, och på så sätt kunna promota begagnade ex. och även om man hittade en ny version står de där och tjatar att det finns begagnat och att du kan få mer Points eller andra jävla erbjudande om man köper begagnat, det var hela "dörrknackar försäljningen" som var mest irriterande när man handlade på GAME eller Gamestation (tillhör samma koncern).

GAME gjorde dåliga beslut, kunde inte konkurrera med online handeln och andra konkurrenter som började utveckla sin affärsmodell, medan andra erbjöd att man kunde köpa online och få det i brevlådan samma dag stod GAME och trampade på sin utdaterade affärsmodell, och sist så var de anmält pissiga på vad de gjorde och det blev deras fall, inte att det tjänade för lite.
För Gamestation delen finns fortfarande kvar och klarar sig rätt hyffsat och håller på att återhämta sig snabbt, så det är skitsnack att det är dåligt med vinst inom andrahands handeln i spelindustrin, man måste hänga med och göra rätt som i alla andra industrier.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Simmoo:
Skrivet av Dalthor-san:

Jag har aldrig hört en biltillverkare klaga på att bilfirmor säljer begagnade bilar för att det hämmar biltillverkarnas försäljning. Jag förstår inte problemet.

Det är för att dom fortfarande tjänar pengar på bilen genom reservdelar, underhåll m.m.

Är inte DLC lite samma sak, om vi nu ska fortsätta med jämförelsen av bilar som ju är så populär när det rör sig om andrahandsförsäljning.

Brukar inte spel med "köpe-DLC" vara spel med nyckel som kräver registrering och dyl? Detta för att alla måste köpa ny DLC för varje ex av spelet och spelet i sig är bundet till ett konto så att man inte skall kunna lämna över DLC och/eller spel till en annan person?

Om jag köper ett DLC till ett spel, så är det bundet till det spelet och det går inte att sälja vidare varken spel eller DLC om det är kopplat till ett konto.

Om jag köper ett tillbehör eller en reservdel till min bil, så hindrar det mig inte att sälja vidare tillbehöret, reserdelen eller bilden. Jag kan göra hur jag vill, mitt DLC däremot går inte att sälja vidare...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent

Till er som anser att Gamestop och dylikt borde betala utvecklarna när de säljer begagnade spel:

När en butik köper in ett spel tar de en risk, jag vågar säga att långt ifrån 100% av alla spel de köper in säljs vidare. När sedan spelet säljs tjänar de en slant som ska vägas mot alla spel som köps in som inte säljs. Om nu spelkedjan skulle vara tvingad att betala provision till utvecklaren av spelet borde det ju rimligtvis vara så att de även ska få bidrag av utvecklaren vid inköp. Jämför med skattejämkning vid aktieköp t.ex.

Självklart ser man på en gång att det vore orimligt men jag anser det är lika orimligt att utvecklarna (varför ska inte utgivarna få en till del av kakan också?) ska ha pengar en gång till på ett spel de sålt.

I min mening så är de spelutvecklare som grinar om att deras spel säljs så mycket begagnat och de inte får några pengar lika dumma som de som tror ett piratkopierat spel = en missad försäljning. *Host host* Eastside Hockey Mangager *host host*

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Det är en jävla skillnad på att privatpersoner säljer lite spel på blocket eller till kompisar och att ett företag köper in spel skitbilligt och sen säljer dom för 100'ish kr under nypris och tar allt som vinst. Dvs de tjänar pengar utan att utvecklarna får ett öre, något jag skulle säga är värre än piraterna som iaf inte tjänar pengar på det.

Så ja andrahands-marknaden borde få finnas kvar men det som t.ex. gamestop pysslar med behöver försvinna.

Men alltså ingen tvingar dom, det förstår du väl? Om om en medelintelligent otvingad människa väljer att betala så gör dom det för att de tycker att de fick ett gott värde för det. Det KAN inte vara så svårt att förstå.

Du kanske inte uppskattar faktorer som smidighet med många spel på samma stället, att det går snabbt och enkelt och någon man kan fråga, men andra kanske gör det.

Jag köper mest på zavvi eller ebay men jag kan ändå tänka mig möjliga fördelar som Gamestops kunder värderar.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av beltet:

Självklart ska man kunna sälja vidare. Man köper en ägodel, sjukt om man inte kan få sälja den ägodelen vidare.

Det är en jävla skillnad på att privatpersoner säljer lite spel på blocket eller till kompisar och att ett företag köper in spel skitbilligt och sen säljer dom för 100'ish kr under nypris och tar allt som vinst. Dvs de tjänar pengar utan att utvecklarna får ett öre, något jag skulle säga är värre än piraterna som iaf inte tjänar pengar på det.

Så ja andrahands-marknaden borde få finnas kvar men det som t.ex. gamestop pysslar med behöver försvinna.

Så länge folk är korkade kommer GameStop kunna fortsätta, om folk insåg hur dyra de begagnade spelen är där jämfört med vad ett nytt spel kostar eller vad man får betala på tradera skulle de förmodligen inte handla. Men å andra sidan, sparar du 100kr på att köpa begagnat på GameStop har du ändå sparat 100kr.

Alla skulle behöva bli mer kritiska som konsumenter, göra ordentliga prisjämförelser osv. Men är någon så dum att de köper ett begagnat MW2 till xbox för 399kr på GameStop så tänker inte jag stoppa dem.

12
Skriv svar