Receptäpplet

Medlem
Receptäpplet

Dags för en hårdvarufråga!

Har Apple verkligen uppfunnit något själva?

Hittade ett intressant klipp på Youtube, där två insatta hårdvaruvetare har spekulerat i huruvida Apple har uppfunnit något i hårdvaruväg eller inte, och gjort en liten tävling av det.
De går igenom olika produkter som folk påstår att Apple har uppfunnit, eller varit först med, och synar det. Återigen, så är det hårdvara som är fokuset, även om de nämner att OS X som dagens Mac körs på är baserat på UNIX och FreeBSD. Diskussionen har uppkommit efter all löjlig pajkastning som har skett mellan de olika elektronikföretagen den senaste tiden, där killarna i videon menar att Apple håller tillbaka utvecklingen.

Kolla och avgör själva.

#blogg

Medlem
Receptäpplet

signatur

Burn in the light.

Medlem

Tack för bilden, redruM.

Många kloka ord i den videon. Jag har aldrig ägt en Apple-produkt eftersom det verkar som om man köper en sorts livsåskådning man måste sälla sig till om man ska tillhöra den exklusiva skaran.

Apple har uppfunnit suget efter onödigt dyra produkter, men de är inte de enda. Vad det gäller att de stämmer folk till höger och vänster, det är riktigt tramsigt, men det är så det funkar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Många kloka ord i den videon. Jag har aldrig ägt en Apple-produkt eftersom det verkar som om man köper en sorts livsåskådning man måste sälla sig till om man ska tillhöra den exklusiva skaran.

Apple har uppfunnit suget efter onödigt dyra produkter, men de är inte de enda. Vad det gäller att de stämmer folk till höger och vänster, det är riktigt tramsigt, men det är så det funkar.

Det trodde jag faktiskt inte, jag har fått för mig att du är äppeltokig. Haha, skönt att jag hade fel. Är också stolt ägare av inga Apple-produkter.


signatur

Burn in the light.

Skrivet av redruM:
Skrivet av walter_iego:

Många kloka ord i den videon. Jag har aldrig ägt en Apple-produkt eftersom det verkar som om man köper en sorts livsåskådning man måste sälla sig till om man ska tillhöra den exklusiva skaran.

Apple har uppfunnit suget efter onödigt dyra produkter, men de är inte de enda. Vad det gäller att de stämmer folk till höger och vänster, det är riktigt tramsigt, men det är så det funkar.

Det trodde jag faktiskt inte, jag har fått för mig att du är äppeltokig. Haha, skönt att jag hade fel. Är också stolt ägare av inga Apple-produkter.

Det finns ingen anledning i världen att jag som formgivare skulle sitta med verktyg som jag vet är sämre än de som är mest optimala. PC:n är så mycket snabbare och trevligare att arbeta med, dessutom gillar jag Windows gränssnitt och alla små problem man kan råka ut för ibland.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag har inget emot apples produkter i sig, förutom att jag inte har så stor lust att betala de priser de tycker om att sätta, men en del av deras fan-base liknar religiösa kulter. Visst finns det fanboys i alla läger men apple verkar ha lyckats dressera en alldeles speciell sorts aggressiva fanboys. Det är ju inte för inte som iPhone'n kallas/kallades "The Jesus phone".

Apple och Blizzard påminner lite om varandra, de hittar inte på mycket eget nytt men de plockar go'bitar och sätter ihop till något som folk vill ha.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Bra bild redruM, sorgligt men sant.

Apple uppfinner sällan hjulet men de är bra på två saker.

1) Med sin trogna skara köpare tvingar de utvecklingen framåt. Kolla bara på skärmupplösningar t ex.

2) Tekniken må ha existerat sen länge men det är när Apple implementerar den som folk verkligen börjar använda den på riktigt. Se bara på deras tolkning av videosamtal, Facetime och hur smidigt upplägg de valt.

De är sällan "först" att komma med något, men när de väl lanserar sin variant så blir den accepterad av den större massan, och dessutom snabbt applicerad av andra i konkurrerande miljöer därför att folk vant sig och förutsätter att "det" ska finnas där också.

Apple är lite som Blizzard. De kommer nästan aldrig med nått unikt, men de polerar sina implementeringar av idéer/koncept till snudd på perfektion.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Helt sjukt Parzec, vi fick till samma slutknorr haha. Skrev mitt inlägg innan jag kollade igenom alla kommentarer.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Helt sjukt Parzec, vi fick till samma slutknorr haha. Skrev mitt inlägg innan jag kollade igenom alla kommentarer.

Great minds think alike! , är vad jag har hört


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

Great minds think alike! , är vad jag har hört

Visst är det så!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar