Nervryckningar i handen

Medlem
Nervryckningar i handen

Som tråd titel lyder så har jag börjat få nervryckningar i höger handen har på senare tid suttit o spelat mycket skyrim o BF3 eftersom jag är nu arbetslös o söker jobb mellan varven. Kan nervryckningarna ha nåt att göra med spelandet?

Medlem

Utan att vara utbildad ergonom så kan jag nog påstå att; ja, det har med spelandet att göra.
-är man inte van och/eller sitter fel så är ju risken stor att handleder och nervknippen tar mycket stryk och det leder säkert till nervryckningar/domningar/värk i händer och handleder.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Kan få att det rycker till i tummen, rätt ovanligt men det händer.

Köp ett paket sådana här "duopad", det kommer hjälpa på ett par dagar:

http://www.duopad.se/start.php


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Zymac:

Utan att vara utbildad ergonom så kan jag nog påstå att; ja, det har med spelandet att göra.
-är man inte van och/eller sitter fel så är ju risken stor att handleder och nervknippen tar mycket stryk och det leder säkert till nervryckningar/domningar/värk i händer och handleder.

Lämnade datorn ett tag nu idag inte ens spelat o kan säga när jag böjer fingrarna eller ska sträcka ut dem så känns det lite grann i fingrarna kan även säga att fönstret står öppet 24/7 kan det ha nå påverkan också? Kan hända att jag sitter o knäcker fingrarna till och från bara.

Finns det nåt annat man kan köpa för att träna upp handen? för jag sitter rätt i stolen o i rätt höjd
Glömde tillägga har en sån där IKEA datastol med armstöd låter armen ligga där på armstödet fort jag använder musen kan det också vara nå bra sätt att försöka få handen o armen ligga rakt?

Medlem

Beror mycket på hur man sitter också. Har man handleden rakt, eller svakt lutande nedåt (framåt-nedåt) så är det mildare för handleden, bäst är såklart om de hålls rakt. Lutar man leden mot bordsskivan, t ex så att kanten på bordet ligger mot leden så kan det påverka. Dels på grund av lutningen av handen och dels på grund av trycket mot leden.

Sedan kan man generellt säga att det aldrig är bra att ha någon kroppsdel kvar i samma ställning under en längre tid. Det är alltid bra att röra på sig med jämna mellanrum.

Googla runt lite så får du säkert ett par bra tips om hur du skall sitta och så vidare. Detta kanske känns lite onödigt och fånigt om man är ung, men det kan hjälpa.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av GurkaN021:
Skrivet av Zymac:

Utan att vara utbildad ergonom så kan jag nog påstå att; ja, det har med spelandet att göra.
-är man inte van och/eller sitter fel så är ju risken stor att handleder och nervknippen tar mycket stryk och det leder säkert till nervryckningar/domningar/värk i händer och handleder.

Lämnade datorn ett tag nu idag inte ens spelat o kan säga när jag böjer fingrarna eller ska sträcka ut dem så känns det lite grann i fingrarna kan även säga att fönstret står öppet 24/7 kan det ha nå påverkan också? Kan hända att jag sitter o knäcker fingrarna till och från bara.

Finns det nåt annat man kan köpa för att träna upp handen? för jag sitter rätt i stolen o i rätt höjd
Glömde tillägga har en sån där IKEA datastol med armstöd låter armen ligga där på armstödet fort jag använder musen kan det också vara nå bra sätt att försöka få handen o armen ligga rakt?

Läs på här, http://en.wikipedia.org/wiki/Tendinitis. och här http://sv.wikipedia.org/wiki/Musarm
Men vad du skall gjöra är att vila armen rejält innan du sätter dig igen. Sen skall du strecha armen och gå ifrån datorn ungefär var timme.

Medlem

Får tacka för era svar får försöka gå ifrån datorn då och då o sträcka ut armen o handen.

1
Skriv svar