Hello, World!

Medlem
Hello, World!

Har varit sugen på att lära mig ett nytt språk ett bra tag nu, for the fun of it, och då menar jag inte ett naturligt språk, utan snarare ett formellt sådant. Det finns en uppsjö olika kodspråk, som fungerar olika bra till olika tillämpningar. Efter lite sandlådelek med kommandolir och batch-script känner jag mig mer sugen på ett högnivå, och tänkte testa på Python utan en större anledning till varför just det språket.

Jag har hittat ett par bra tutorials, men om någon vet med sig en riktigt bra syntaxlista eller liknande, så får ni gärna slänga in en kommentar nedan.

Allt börjar med att hälsa på världen.

#blogg

Medlem
Hello, World!

Satt själv för första gången i går med Django (ett ramverk till Python) och måste säga att jag är imponerad. Utan några större Python-skillz så, på 1,5 timma, lyckades jag installera och konfigurera Django, skapa ett projekt och bygga min första modul (en blogg) med admingränssnitt. Man kan ju då tänka sig vad man hinner åstadkomma när man väl kan ramverket. Kör på med Python och ta en titt på Django om du vill bygga nått på webben!

Medlem

http://docs.python.org/ finns både syntax- och funktions-referenser.

Medlem

Grymt musse1, tackar! I skrivande stund så kör jag lite test enligt den här sidan. Verkar den okej?

Python Docs fick man med när man drog ner Python Shell, men det är så otroligt mycket text (ironiskt nog), så jag tänkte börja med en enklare tutorial först för att lära mig grundsyntax, och sedan när jag börjar förstå helheten så kommer jag nog att börja söka själv i Docs.

Är Django motsvarigheten till något i ASP.NET eller PHP?
Tänkte hålla mig cross-OS, vilket är anledningen till att jag inte började med exempelvis C++.

Medlem

Har ingen koll på den tutorial du länkade till men den är säkert bra. Ser ut att gå från grunden om man inte kan programmering sedan tidigare. Det bästa är nog att läsa några olika och sedan påbörja ett mindre projekt och testa sig fram.

Django är ett ramverk så som Zend framework, CodeIgniter eller CakePHP. Ett ramverk är ju till för att startsträckan från kod till produkt ska bli så liten som möjligt. Man får med mycket bas-grejer som man kanske själv annars behöver (typ databaslager etc) om man bygger något från grunden. Det är till för att underlätta.

Dock är det kanske fel ände att börja i om man ska lära sig ett språk. Det kan bli svårt att hålla isär vad som faktiskt är, i detta fall, Python och vilka metoder och klasser som ingår i ramverket Django.

Men som sagts är jag helt novis också på Python men det är kul att labba med. Ett snyggt språk! Snygg syntax.

Medlem

Ah, då är jag med. Tack för förklaringen där, sparade mig några minuters googlande!

Föll också för syntaxen, den är clean ut. Jag vet inte riktigt vad fördelen med Python är mot andra språk i applicering, men jag vet att det är vanligt att använda när man programmerar mot skrivare, och säkert allmänt hackande. Ett gammalt hederligt språk liksom, påstås vara bättre än C++ i objektorientering, men det är inget jag vet.

Medlem

Kanske kan Dive into Python eller mer nybörjarvänliga How to think like a Computer Scientist vara av intresse ?

Vad gäller fördelar Python har mot C++ och dess kompisar är det mest att man kan få väldigt mycket gjort med väldigt lite kod i jämförelse och ofta (beroende på vad man programmerar för något) utan någon nämnvärd prestandaskillnad. Med det sagt är dock Python inte i närheten av lika snabbt som välskriven C/C++-kod i vissa fall, vilket är mycket svårare att få till bra jämfört med Python. (Som tur är dock så kan man utan större problem använda C/C++ kod i Python-program om man nu verkligen behöver.)


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Tack för tipsen Parzec! "Dive into Python" kan jag nog kolla lite mer på senare, då den verkar vara riktad mot erfarna programmerare (ej undertecknad), men däremot så slog jag till på "Python Programming for the Absolute Beginner" - verkar vara en OK bok för nybörjare.

Jag tror dig, det är ett känsligt ämne det där med vilket språk som är det bättre. Det är väl mer eller mindre erkänt att C fortfarande regerar när det kommer till minnesallokering/alignment/layout och så vidare, men jag tänker att jag måste börja någonstans, och Python verkar vara bra. C++ är väldigt vanligt, så det kan jag, teoretiskt, plocka upp rätt snabbt efter att jag har bemästrat Python. Eric Raymond verkar gilla det i alla fall, men har jämför det främst mot Perl.

Min förhoppning är att detta kommer göra så att jag lär mig fler språk inom sin tid, och att jag förhoppningsvis kan göra någon sorts praktisk nytta.

Medlem

Python är ett alldeles utmärkt språk att börja med och lite beroende på hur man vill definiera saker så är C skapligt att börja med medans jag nog skulle vilja påstå att C++ är hemskt som första val. Man kan göra mycket med python men många vill inte gärna erkänna det eftersom det är mycket coolare, tuffare och bättre att köra med C/C++ som de stora grabbarna gör.

Grejjen med programmering är ju att språken inte är det viktigaste utan det är tänket bakom som är kärnan. Så, precis som du tänkt själv, kommer du ha mycket lättare att ta itu med andra språk om du blir bra på Python, till exempel. (Det under förutsättning att du lär dig den procedurella programmeringen och inte den funktionella men jag är rätt säker på att ingen nybörjarbok rör så mycket vid den funktionella delen )


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Challenge accepted

Jag håller mig till svenskan och engelskan, men vill gärna bli bättre på japanska


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Någon anledning till att det blev ett programeringsspråk och inte ett kodspråk?

Annars så är PHP bra, om du vill kunna göra hemsidor och webbapplikationer som går att köra på alla plattformar. Gratis och finns massor mer resurser, ett svenskt forum är http:///www.phpportalen.net där jag själv var aktiv ett bra tag sedan. (Blev mindre tid över när man gick fån skolbänken till arbetsbänken.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vill tipsa om http://www.codecademy.com/ också. Riktigt bra sajt om man gillar gamification (du får achievements om du klarar kursen). De har precis fått upp en kurs i Python!

Medlem
Skrivet av conthox:

Någon anledning till att det blev ett programeringsspråk och inte ett kodspråk?

Annars så är PHP bra, om du vill kunna göra hemsidor och webbapplikationer som går att köra på alla plattformar. Gratis och finns massor mer resurser, ett svenskt forum är http:///www.phpportalen.net där jag själv var aktiv ett bra tag sedan. (Blev mindre tid över när man gick fån skolbänken till arbetsbänken.)

Nej, har inte tänkt så mycket på det. Är inte jätteintresserad av att göra webbapplikationer för tillfället, men PHP verkar som ett bra språk att lära sig. Det är väl mer script-baserat om jag har förstått det rätt?

Skrivet av musse1:

Vill tipsa om http://www.codecademy.com/ också. Riktigt bra sajt om man gillar gamification (du får achievements om du klarar kursen). De har precis fått upp en kurs i Python!

Haha, riktigt skön sida. Tack för tipset, den är nu bokmärkt.

1
Skriv svar