Spel till verklighet!?

Medlem
Spel till verklighet!?

Är det nån som upplevt att nåt de sett eller gjort i ett spel har ”förts” över till verkligheten? När jag spelade en massa Zelda så ibland när jag såg stora stenblock på fält och åkrar, så undrade jag om det fanns en skatt eller gömda gångar under dem, som skulle komma fram om jag bombade dem! Jag har också problem att se röda dörrar utan att ”transporteras” in i Mirror Edge’s värld, där röda dörrar betydde att man skulle sparka/slå in dem!

Vad har ni upplevt?

Det finns även forskning inom detta specifika ämne och genom att fylla i denna enkät kan ni hjälpa till i denna forskning:
www.gametransferphenomena.com/survey.html

/aasecond

Nej, inte riktigt. Jag kan skilja på spel och verklighet, och blir lite orolig att du spelar för mycket?

I annat fall att det inte är så att du spelar mycket, kan det mycket väl handla om "associationer". Självklart kan man ställas inför objekt i verkligheten som påminner om detaljer i något spel, och det är inte konstigt. Spel är modellerade efter vår värld.

Jag tänker inte fylla i någon enkät, men ville ändå skriva ett par ord.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Nah, inte vad jag kan komma på...

Medlem

Nix.. Har hänt att jag har drömt att jag har vart med i något spel och vaknat förvirrad. Men har inte yrslat runt vid dagsljus.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

KoP
Medlem

Nepp. Fiction är fiction och verklighet är verklighet.

phi
Medlem

Du spelar för mycket.

Har väll hänt en enstaka gång eller två, varade bara i några sekunder dock, man kommer på sig själv och måste förklara för sig själv vad som just hände. Läskigt att det sker omedvetet på riktigt och inte i stil med "varför kan jag inte pinch-zooma" och sen kommer på att detta är ju en riktig bok av papper. Hjärnan är det skummaste vi har i kroppen och kräver mer forskning om yttre och mental påverkan.

Stöd hjärnforskning idag, i do.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Efter att ha nött sönder SSX 3 för några år sedan så gick jag runt och tänkte på bra rail-ställen i verkligheten, såg jag ett fint räcke någonstanns så kom suget att åka snowboard.
Nu på sistone så har jag efter en hel del Dayz spelande kommit på mig själv med att vilja zooma in (som man kan göra med högerklicken i spelet) i verkligen när jag sett någon text en bit bort, tyvärr så har detta inte fungerat ;P

Medlem

Hehe, tack för era svar. Ja, finns säkert många olika saker som kan uppstå i den "mystiska" hjärnan. Det är nog det sista vi kommer att fullständing kunna kartlägga, om någonsin...
Tror inte jag spelar för mycket, ibland inget, normalt ca 1 tim/dag, ibland mer. Tror det mer beror på spelen i fråga och personliga egenskaper, vissa kanske inte upplever dessa hjärn-snubblor lika ofta som andra

1
Skriv svar