Ny SSD, problem med Marvell-chipset/SATA 3 på moderkort?

Medlem
Ny SSD, problem med Marvell-chipset/SATA 3 på moderkort?

Jag har stött på lite problem som jag hoppas att någon kanske kan hjälpa mig med, då jag själv har fått rejäl huvudvärk av det

Jag fick för mig att det hade varit trevligt med en eller två nya SSDs för att göra datorn lite piggare och tänkte då köpa två Samsung 830 SSD 128Gb. En för OS/Win7 och en för spel.

Efter att ha kollat upp det lite så verkar det tydligen vara rejält med strul med de Marvell-chipset/controller som finns på flera moderkort och som man kopplar SSDn till/via med SATA 3 (6Gb/s).. Detta då själva Marvell-chipset tydligen har en begränsad hastighet/bandbredd redan från tillverkning vilket gör att man inte kan utnyttja SSDn fullt ut.

- Vilka Gigabyte moderkort kan Ni rekommendera som då har en Intel-chipset (eller annat chipset) för SATA 3? Har hört att de moderkort som har ett Z68-chipset skall använda sig av istället för Marvell för SATA 3-kontakterna.

- Bonusfråga: Det ironiska är att jag då har ett moderkort med en CPU-socket 1156 (Gigabyte GA-P55A-UD3) samt en processor med 1156-socket (Intel Core i5 760 2,8GHz). Denna 1156-socket finns inte på de nya moderkort jag kollat på, utan de heter då 1155. Måste jag köpa en ny processor också eller är den jag har kompatibel med en 1155-socket?

Blev ett långt inlägg men jag tänkte att det var lika bra att vara noggrann med info redan från början

All hjälp uppskattas enormt


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

Du ska alltid köra på Intells portar om du har, Marvel ger oftast ganska dåliga hastigheter.

Medlem

En rätt kunskapskrävande fråga, om du vill vara säker på ett snabb svar förslår jag att du även lägger upp en post på http://www.sweclockers.com/ . Där hittar du definitivt folk med rätt kunskaper

Edit: FIxade länken

Uppföljaren till 1156 är 1155. Du behöver alltså tyvärr köpa en ny processor (Sandy Bridge (alla 1155-chipset)/Ivy Bridge (vissa moderkort med Z68 fungerar, Z77)) om du byter till 1155. Jag hade rekommenderat ett Asus-kort med 1155-socket samt Z77-chipset då det är ett nyare chipset med lite fler funktioner än Z68. Jag har både Marvell och Intel-portar på min plattform (X79) och Marvell är betydligt sämre.

Ett exempel (2x SATA3, 4x SATA2, 2x SATA3 Marvell): http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=755700
Billigare MSI, samma mängd portar förutom att inga marvell-portar finns (2x SATA3, 4x SATA2): http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746688


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Xixor, Precis så tolkar jag det också, tack!

Ap@n, Tack för tipset, jag har inget konto där så det har bara blivit att man tidigare läst i forumet utan att posta. Men jag kanske kan dubbelkolla med dem också, även om..
..The Shady Shader har svarat väldigt utförligt.
Det var precis det jag var rädd för gällande processorn och 1155/1156-socket på moderkortet. Fast jag får nog tyvärr hålla fast vid mitt nuvarande moderkort och processor med 1155-socket samt kassa SATA3-portar med Marvell-chipset, då det fortfarande är relativt nytt och systemet flyter på oerhört bra och smärtfritt. Tack ändå Shady för tipsen på Gigabyte-moderkort som jag bad om, men även ASUS-korten.

Jag kommer nog att beställa SSD-diskarna till veckan och sedan koppla dem till de SATA2-portar med Intel-chipset som finns, eftersom det ändå lär gå fortare än med de mekaniska diskar jag har nu

Tack för all hjälp, väldigt uppskattat!


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem
Medlem
Skrivet av Sharpblade:

Xixor, Precis så tolkar jag det också, tack!

Ap@n, Tack för tipset, jag har inget konto där så det har bara blivit att man tidigare läst i forumet utan att posta. Men jag kanske kan dubbelkolla med dem också, även om..
..The Shady Shader har svarat väldigt utförligt.
Det var precis det jag var rädd för gällande processorn och 1155/1156-socket på moderkortet. Fast jag får nog tyvärr hålla fast vid mitt nuvarande moderkort och processor med 1155-socket samt kassa SATA3-portar med Marvell-chipset, då det fortfarande är relativt nytt och systemet flyter på oerhört bra och smärtfritt. Tack ändå Shady för tipsen på Gigabyte-moderkort som jag bad om, men även ASUS-korten.

Jag kommer nog att beställa SSD-diskarna till veckan och sedan koppla dem till de SATA2-portar med Intel-chipset som finns, eftersom det ändå lär gå fortare än med de mekaniska diskar jag har nu

Tack för all hjälp, väldigt uppskattat!

Ja gör så att du kopplar de till intells Sata2 du kommer ändå märka av en enorm skillnad om du bara kört mekaniska hårddiskar förut!

1
Skriv svar