How-To-Pano

Medlem
How-To-Pano

Jag försöker mig på att visa hur jag gör panoramabilder i Photoshop
Bare with me, jag brukar inte göra tutorials...

Först... välj ut vilka filer du vill öppna i Photoshop. (Jag använder CS4).

Jag väljer alltid att arbeta med RAW-filer men har man inte möjlighet eller kunskap att göra det så funkar JPG-filer naturligtvis också. Man kan då hoppa över några steg i den här tutorialen... jag hintar senare vart ni ska ta vid igen.

I RAW-konverteraren, man kan säga där man framkallar sina råfiler, så ser ni alla bilderna på vänstersidan. Här lägger jag på olika toner, gör dem svartvita eller andra justeringar vad gäller ljus/kontrast osv... jag väljer att applicera förändringarna på alla bilder så att det inte skiljer något i justering på dem. Detta skulle se konstigt ut när vi sedan ska montera ihop dem till en enda bild.

När jag är nöjd med mina justeringar, ni ser att jag valde att göra dem svartvita och sedan lägga på en svag sepia-ton, så öppnar jag samtliga bilder in i Photoshop.

**Hit kommer ni direkt som väljer att arbeta med JPG-filer.**

Nästa steg blir att sammanfoga bilderna... smidigt är att du slipper göra någonting alls utan låter programmet tänka åt dig

Klicka på "Add open files"

Man bör sträva efter att fotografera på lite mindre bländare vid panorama. Dels för att man vill ha långt skärpedjup oftast men också för att slippa optiska fel så som vinjettering (mörkare i kanterna av bilden). Ni ser att jag för säkerhets skull klickat i "Vignette removal" för att låta programmet ta bort eventuell kvarstående vinjettering. Åter igen något som ser konstigt ut när man sammanfogar fler bilder, men som är snyggt enligt mig om det bara gäller en bild.

Jag kör AUTO här som ni ser. Tycker det funkar bra. Klicka OK och programmet sätter igång i en rasande fart!

Efter en stund (beroende på datorprestanda och antal filer) så kommer ni till en bild som ser ut ungefär så här.

Lägg märke till att du i lagerpaletten har alla separata filer. Dessa vill vi göra till ett enda lager så vida vi inte ska finjustera något manuellt.
Vi behöver också bli av med allt det vita i kanterna, något som blir av att vi har olika vinklar på bilderna. Nedan ser ni hur jag har markerat för att beskära bort detta överflöd.

Beskuret och färdigt! Här kan jag nu välja att göra justeringar som gäller hela bilden (kanske lägga på lite vinjettering t ex). Jag skärper upp bilden i det här läget.

Sedan VOILA! Det färdiga resultatet

Hoppas ni förstår processen och känner er manade att testa själva. Det är superkul!

#blogg

How-To-Pano

CS4? Lever du på medeltiden?

Bra tutorial, jag har aldrig testat att göra panorama, än...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

haha... ja du walter. Jag har pröjsat riktiga pengar för min kopia och även om jag skulle vilja så kostar en uppgradering dryga 5000:- senast jag kollade. CS4 funkar finfint

Medlem
Skrivet av manuelek:

haha... ja du walter. Jag har pröjsat riktiga pengar för min kopia och även om jag skulle vilja så kostar en uppgradering dryga 5000:- senast jag kollade. CS4 funkar finfint

Det har jag med, C6:an är värd varje krona, speciellt om man använder Photoshop mycket. CS4 är det inget fel på


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Har du köpt med studentrabatt eller? Annars är det ju svindyrt. Jag passade på sista terminen på sjuksköterskeprogrammet.

Lite därför jag inte är sugen på att pröjsa de där 5' för en uppgradering. Gav totalt ca 1900:- för min CS4 Extended

Medlem

2716:- inkl frakt tar de tydligen för en uppgradering nu. Adobe har ju sänkt sina priser rätt rejält vilket är trevligt.

Medlem
Skrivet av manuelek:

2716:- inkl frakt tar de tydligen för en uppgradering nu. Adobe har ju sänkt sina priser rätt rejält vilket är trevligt.

Nice! Adobe är ju rätt medvetna om att många inte ens hade hittat till deras produkter utan piratversioner. Bra om det möts halvvägs, då lär betydligt fler ta steget över.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag älskar mitt Photoshop men tycker nog att det är lite väl dyrt för en hobby-fotograf. Att man dessutom bara får engelsk version då man köper som student är också rätt crappy, förhoppningsvis har de ändrat det i samma veva som de justerade priset.

Men först ut blir det mer RAM-minne i min iMac. Har precis hittat 4GB-konsoler för 299:- så nu blir det 12GB eller 16GB i slutet av månaden.... den är rätt slö med 4GB trots sin i7 quad-core processor.

Medlem

swoosh.. som vanligt. Funderar jag på något dröjer det inte länge förrän jag slår till. Nu är 12GB RAM-minne beställt tillsammans med en HDMI-adapter till laptopen. När kommer nästa lön???

1
Skriv svar