New Super Mario Bros. 2

Robot
New Super Mario Bros. 2

Peach är ännu en gång kidnappad av Bowser och fången i lavaland. Men Mario kunde inte bry sig mindre, han har ju en miljon guldmynt att samla ihop.

#new-super-mario-bros, #nintendo, #new-super-mario-bros-2, #new-super-mario-bros-wii, #super-mario-3d-land, #new-super-mario-bros-u-1


Medlem
New Super Mario Bros. 2

Hade varit fett najs med ett Mario för hardcore spelare

Medlem

Mynten skulle man kunna använda i ett auktionshus för att köpa uppgraderingar Eller för att som en namninsamling till Nintendo. Alla spelare kommer upp i totalt 1 miljard mynt, då gör vi ett bättre Mario. I annat fall är det som Fredrik skriver, meningslöst.

Skrivet av Rasmus96:

Hade varit fett najs med ett Mario för hardcore spelare

Tja, att klara alla specialbanor och ta alla gömda stjärnor/mynt i Super Mario 3D Land är kanske inte megasvårt, men ändå en utmaning även för riktigt duktiga spelare. Synd att den här titeln inte verkar ha lika mycket content som 3D Land.

Skrivet av Ehru:

Mynten skulle man kunna använda i ett auktionshus för att köpa uppgraderingar.

Mario goes Diablo! Det vore något.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Rasmus96:

Hade varit fett najs med ett Mario för hardcore spelare

Det finns ju "hacks" där banorna blir otroligt svåra men ändå spelbara. Try those out for size!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Vad jag har förståt så utvecklades denna titel främst utav ett nytt, hyfsat oerfaret team på N, vilket kanske kan vara en anledning till bristen på nyheter och den väldigt säkra väg som man valde. Jag antar att Ns skarpaste designers sitter och fipplar med WiiU versionen, då dom förhoppningsvis inser vikten av att den blir mer eller mindre awesome.

Medlem

Milk that franchise TO THE GROUND!

Medlem

finns massvis andra spel som är typ som mario fast mycket svårare som t.ex Super Meat Boy, The Other Brothers och I Wanna Be The Guy Gaiden, det finns fler men jag orkar inte lista upp dom, och jag tror de finns gamla moddade 8 bits mario banor som är helt sinnesjukt svåra,

jag kan bara säga Google stuff = If you seek you shall find

Medlem
Skrivet av Rasmus96:

Hade varit fett najs med ett Mario för hardcore spelare

Super mario bros - the lost levels och Sunshine ... Där har du två svåra spel

Skrivet av Kerrai:

Milk that franchise TO THE GROUND!

Fast på vilket sätt är detta mjölkning? Motivera gärna! Ser fram emot ditt svar.

Medlem

Super mario kommer aldrig vara som NES spelet, speed run på 13 min eller hur var det?

Redaktör
Ponny
Skrivet av b_bob:

finns massvis andra spel som är typ som mario fast mycket svårare som t.ex Super Meat Boy, The Other Brothers och I Wanna Be The Guy Gaiden, det finns fler men jag orkar inte lista upp dom, och jag tror de finns gamla moddade 8 bits mario banor som är helt sinnesjukt svåra,

jag kan bara säga Google stuff = If you seek you shall find

Super Meat Boy


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Kerrai:

Milk that franchise TO THE GROUND!

Fast på vilket sätt är detta mjölkning? Motivera gärna! Ser fram emot ditt svar.

Mjölkning hade nog snarare varit att ge ut NSMB1 i "3D". Detta är mer, som sagt, att ta den säkra vägen. Man gamblar inte, utan kör på det man vet funkar, istället för att testa massa nya koncept som kanske funkar, men riskerar att inte göra det. Ett bra sätt att få ut ett hyfsat spel ganska snabbt helt enkelt.

Medlem

Nämn inte Super Meatboy, vill bara skrika rakt ut av frustration varje gång jag påminns om det =D

Medlem
Skrivet av b_bob:

finns massvis andra spel som är typ som mario fast mycket svårare som t.ex Super Meat Boy, The Other Brothers och I Wanna Be The Guy Gaiden, det finns fler men jag orkar inte lista upp dom, och jag tror de finns gamla moddade 8 bits mario banor som är helt sinnesjukt svåra,

jag kan bara säga Google stuff = If you seek you shall find

I Wanna be the guy gaiden är ju verkligen bara trial and error.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Rasmus96:

Hade varit fett najs med ett Mario för hardcore spelare

Det finns ju "hacks" där banorna blir otroligt svåra men ändå spelbara. Try those out for size!

Well, i'm gonna need a belt.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Rasmus96:

Hade varit fett najs med ett Mario för hardcore spelare

Det finns ju "hacks" där banorna blir otroligt svåra men ändå spelbara. Try those out for size!

http://www.youtube.com/watch?v=r86NLwCYXfk

Kaizo Mario, klarade spelet, tog en veckas spelande.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Kerrai:

Milk that franchise TO THE GROUND!

Fast på vilket sätt är detta mjölkning? Motivera gärna! Ser fram emot ditt svar.

På vilket sätt mjölkar nintendo inte sin maskot Mario? på samma sätt som SEGA tar all must ur Sonic. Tennis, Golf, OS, Fotboll, Baseball, Rollspel. Manga, film, anime, tv-serie.

Finns det någonstans Mario inte dyker upp? Sedan känns det som kraften Nintendo lägger ner på nya spel nu är sjukt låg. Det ger ingen kraft till innovation då det inte säljer, det är bara att procusera samma gamla skit fast med lite ny bandesign. Men detta ser man inte bara i spelvärlden utan även i film (nyinspelningar dominerar ju nu för tiden) och tv.

Men Mario och till viss del Sonic är rätt mjölkade.. och ingenting jätte innovativt eller nytt har väll gjorts till dessa serier sedan starten?

Men det kanske blev en rant istället för att helt förklara hur Mario mjölkas

Medlem

Mja Super Meat Boy är verkligen ultra skoj men otroligt frustrerande ibland.
Jag har dock bara kommit till "5:e världen" och planerar inte o spela det på ett tag tills jag får lust att sätta mig med ett "mario" spel igen.

För nuvarande spelar jag tribes ascend trots att jag har smite.
För tribes ascend är ett typ av spel jag saknat på marknaden ett bra tag, men funderar starkt på att köpa Darksiders 2 när de väl kommer.

Vad jag vet om darksiders 2 är att de kommer vara bra och mycket större till skillnad från 1:an som man blev djupt besviken på att de var alltför kort.

Så ja jag hoppas dom lyckas leverera men inte bara för min skull utan också för deras skull.

Vad jag har hört är att studion som gjort darksiders håller på o stängas ner på grund av att dom inte lyckats nå dom numrerna som dom hade hoppats på och deras sista hopp är Darksiders 2

Skrivet av Kerrai:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Kerrai:

Milk that franchise TO THE GROUND!

Fast på vilket sätt är detta mjölkning? Motivera gärna! Ser fram emot ditt svar.

På vilket sätt mjölkar nintendo inte sin maskot Mario? på samma sätt som SEGA tar all must ur Sonic. Tennis, Golf, OS, Fotboll, Baseball, Rollspel. Manga, film, anime, tv-serie.

Finns det någonstans Mario inte dyker upp? Sedan känns det som kraften Nintendo lägger ner på nya spel nu är sjukt låg. Det ger ingen kraft till innovation då det inte säljer, det är bara att procusera samma gamla skit fast med lite ny bandesign. Men detta ser man inte bara i spelvärlden utan även i film (nyinspelningar dominerar ju nu för tiden) och tv.

Men Mario och till viss del Sonic är rätt mjölkade.. och ingenting jätte innovativt eller nytt har väll gjorts till dessa serier sedan starten?

Men det kanske blev en rant istället för att helt förklara hur Mario mjölkas

Ah, du menar att Mario mjölkas eftersom han dyker upp i så många olika sammanhang? Som jag uppfattade det så diskuterade vi huvudserien och inte alla spinoffs. Nåväl, även om vi tar i beaktande alla olika Mario-serier som finns så har jag svårt att se det som mjölkning. Visst släpps det en mängd olika Mario-titlar hela tiden, men majoriteten håller trots allt oftast väldigt god kvalité inom sina respektive genrer. Sen vore det så klart totalt vansinne av Nintendo att skapa t ex ett partyspel utan att dra nytta av spelvärldens kanske allra mest populära universum och figurer, håller du inte med om det? När man kan lira med klassiska och välkända figurer som Mario, Luigi m fl så tror jag få skulle föredra 20 helt nya karaktärer som vore helt okända, istället. Det är helt enkelt väldigt ologiskt att inte dra nytta av det helt unika karaktärsgalleri som Nintendo trots allt skapat sig under flera decenniers tid.

"Sedan känns det som kraften Nintendo lägger ner på nya spel nu är sjukt låg."

Du får så klart tycka som du vill, men om du jämför exempelvis snittbetyg på Metacritic så ligger Nintendo fortsatt väldigt högt.

"Men Mario och till viss del Sonic är rätt mjölkade.. och ingenting jätte innovativt eller nytt har väll gjorts till dessa serier sedan starten?"

Vet inte varför du blandar in Sonic här – han har inget med saken att göra. Men angående innovation i Marios huvudspel så skrev jag nyligen ett inlägg i en annan tråd kring det, som jag saxar in här:

"Du menar alltså på fullaste allvar att det inte skett väldigt stora förändringar mellan Super Mario Bros. > Super Mario Bros. 3 > Super Mario World > SMW2: Yoshi's Island > Super Mario 64 > Super Mario Sunshine > Super Mario Galaxy ?

På ~25 år har det kommit ett fåtal Mario-uppföljare som inte fört med sig stora skillnader, medan de extremt innovativa uppföljarna är desto fler. Tittar vi på de bärbara spelen specifikt ser det ut så här:

Super Mario Land > SM Land 2: 6 Golden Coins > SM Land 3: Wario Land > New Super Mario Bros. > Super Mario 3D Land > New Super Mario Bros. 2

Första Super Mario Land-trilogin är tre extremt olika spel, likaså SM 3D Land. De enda två väldigt "klassiska" Mario-spelen är just New Super Mario Bros.-serien, vilket också är lite poängen med de spelen. Återigen: var finns mjölkningen eller bristen på innovation? När det gäller de renodlade Mario-spelen så är det tvärtom en av de mest välskötta och välutvecklade spelserierna som finns."

Så i korthet så ja, jag kan förstå hur du tänker ifall du anser att det är mjölkning bara för att ett visst varumärke dyker upp väldigt ofta – trots att spelen håller hög kvalité. Själv gör jag ganska stor åtskillnad mellan huvudspelen och sidospåren, och sen vore det som sagt kommersiellt vansinne att inte dra nytta av Mario, så jag antar att jag helt enkelt bara har mindre problem med det än vad du har. Man måste trots allt ha i åtanke att alla spelföretag är ute efter att tjäna pengar, och så mycket mer poppis än Mario blir inte en spelfigur.

Angående innovation i Marios huvudspel har du däremot tokfel. Visst "hoppar man från vänster till höger" i alla plattformsspel (förutom 3D-liren), men det är ju trots allt också själva grundessensen i vad som är just plattformsgenren. Förändringarna, förbättringarna och nytänkandet mellan de olika Mario-spelen är enormt och ofta genialiskt, och att klaga på att alla Mario-uppföljare är "ungefär samma sak" är som att klaga på att man kör bil i alla rally-spel, eller att man spelar FPS i förstapersonsvinkel.

Med den logiken är det i stort sett omöjligt för alla uppföljare i alla serier någonsin att kunna vara innovativa.

Medlem

Jag gillar inte inflationen av guld pengar, men jag antar att det inte är lika illa som i Lego-spelen...

Medlem

Håller med Sebastian här i diskussionen om mjölkning. Tänker dock inte ge mig ut på det farvattnet själv, mer än att säga att jag håller med. Huvudspelen tycker jag håller riktigt bra standard och innovation, medan sidospelen är just det; sidospel.

Tillbaks till topic; jag sitter och lirar NSMB2 just nu faktiskt (på mitt Japanska 3DS, om någon undrar hur). Har inte hunnit spela så mycket än, men precis som i ettan till DS känns det på tok för lätt för mig som är van vid de gamla spelen. Vissa banor skiner dock till ordentligt, även om majoriteten av banorna inte är någon direkt utmaning alls.

Men underhållning är det verkligen! På ett sätt är det ganska härligt att inte behöva oroa sig för att jag kommer förlora, kan slappspela och leka runt. Satsar dessutom alltid på att hitta alla 3 stjärnmynt första gången jag drar igenom en bana, och det händer faktiskt att jag inte klarar av det. Andra myntet på första världens torn (minibossbanan, om man ens kan kalla den det) var riktigt klurig! Sånt gillar jag

Att samla 1 miljon småmynt får vi se om jag kommer att orka med, men när jag fick över 400 mynt på första banan kändes det som att det inte kommer ta så lång tid. Speciellt eftersom jag vill ha alla stjärnmynten och ibland måste köra en del banor flera gånger. Dessutom finns ju "coin rush"-läget, som jag faktiskt tyckte var riktigt skoj! Spring igenom 3 banor på raken och samla så många mynt du kan, och du har bara väldigt kort tid på dig. Inga extraliv heller.

Hur som helst, ska försöka närma mig min poäng med inlägget. Personligen tycker jag att både första "New" SMB och detta är för lätta, men något jag upptäckte med ettan var att när jag satte spelet i händerna på mitt ex. som inte är van vid spel var det plötsligt ett ganska utmanande spel. Hon klarade ju spelet, men vissa banor fick hon försöka flera gånger på. Jag tror att det skulle vara samma sak med detta, tvåan, också. Perfekt svårighetsgrad för henne, skulle jag säga.

Att Nintendo satsar mer på casual-spelare är väl kanske ingen jättenyhet, men detta fick mig att inse att spelet kanske egentligen inte är så lätt som vi vana gamers upplever det. Låt oss säga att målgruppen ändrats och svårighetsgraden med det, så är det kanske inte så konstigt att jag upplever spelet som väldigt enkelt. Eftersom jag växte upp med första SMB till NES, och har spelat högvis med plattformare sedan dess, sitter det i blodet hur spel som detta funkar. Inte konstigt att jag (bokstavligt talat) flyger fram genom banorna.

Men även om jag inte längre tillhör huvudmålgruppen tycker jag att det är ett riktigt kul spel. Vill jag ha något mer utmanande finns det somsagt andra alternativ. Mario är fortfarande sjukt roligt att spela, inte minst för humorn och nostalgikänslan. Älskar också bandesignen, som trots den lätta svårighetsgraden oftast är riktigt genomtänkt och underhållande.

3/5 är fortfarande ett okej betyg, men själv skulle jag nog satt 4/5 just i och med att det faktiskt prickar helt rätt på den tänkta målgruppen (enligt mina åsikter). Pengagimmicken är fortfarande meningslös, men den förstör åtminstone inte upplevelsen så mycket. Något som skulle varit underbart hade ju varit möjligheten att kunna välja svårighetsgrad, så att det kunde ge utmaning till fler typer av spelare. Vet dock inte hur man bäst skulle lösa det... Kortare tid att klara banorna? Fler fiender? Tåligare fiender? Bäst hade ju varit specialanpassade banor, men då blir det ju dubbelt så mycket content egentligen, och det kanske man inte kan förvänta sig.


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem

Köpte spelet igår, jag är då rätt så nöjd

Medlem
Skrivet av Rasmus96:

Hade varit fett najs med ett Mario för hardcore spelare

Är det inte bara att leta reda på ett NES och köra 1:an till 3:an?

Här är ett iaf: http://nintendo8.com/game/314/super_mario_brothers_3/

Medlem

Nu är det genomspelat, dock inte upplåst tillräckligt för att ta sig an Stjärnvärlden. Så det räcker väl några dagar till. Men 400 spänn? Osäkert


signatur
Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Kerrai:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Kerrai:

Milk that franchise TO THE GROUND!

Fast på vilket sätt är detta mjölkning? Motivera gärna! Ser fram emot ditt svar.

På vilket sätt mjölkar nintendo inte sin maskot Mario? på samma sätt som SEGA tar all must ur Sonic. Tennis, Golf, OS, Fotboll, Baseball, Rollspel. Manga, film, anime, tv-serie.

Finns det någonstans Mario inte dyker upp? Sedan känns det som kraften Nintendo lägger ner på nya spel nu är sjukt låg. Det ger ingen kraft till innovation då det inte säljer, det är bara att procusera samma gamla skit fast med lite ny bandesign. Men detta ser man inte bara i spelvärlden utan även i film (nyinspelningar dominerar ju nu för tiden) och tv.

Men Mario och till viss del Sonic är rätt mjölkade.. och ingenting jätte innovativt eller nytt har väll gjorts till dessa serier sedan starten?

Men det kanske blev en rant istället för att helt förklara hur Mario mjölkas

Ah, du menar att Mario mjölkas eftersom han dyker upp i så många olika sammanhang? Som jag uppfattade det så diskuterade vi huvudserien och inte alla spinoffs. Nåväl, även om vi tar i beaktande alla olika Mario-serier som finns så har jag svårt att se det som mjölkning. Visst släpps det en mängd olika Mario-titlar hela tiden, men majoriteten håller trots allt oftast väldigt god kvalité inom sina respektive genrer. Sen vore det så klart totalt vansinne av Nintendo att skapa t ex ett partyspel utan att dra nytta av spelvärldens kanske allra mest populära universum och figurer, håller du inte med om det? När man kan lira med klassiska och välkända figurer som Mario, Luigi m fl så tror jag få skulle föredra 20 helt nya karaktärer som vore helt okända, istället. Det är helt enkelt väldigt ologiskt att inte dra nytta av det helt unika karaktärsgalleri som Nintendo trots allt skapat sig under flera decenniers tid.

"Sedan känns det som kraften Nintendo lägger ner på nya spel nu är sjukt låg."

Du får så klart tycka som du vill, men om du jämför exempelvis snittbetyg på Metacritic så ligger Nintendo fortsatt väldigt högt.

"Men Mario och till viss del Sonic är rätt mjölkade.. och ingenting jätte innovativt eller nytt har väll gjorts till dessa serier sedan starten?"

Vet inte varför du blandar in Sonic här – han har inget med saken att göra. Men angående innovation i Marios huvudspel så skrev jag nyligen ett inlägg i en annan tråd kring det, som jag saxar in här:

"Du menar alltså på fullaste allvar att det inte skett väldigt stora förändringar mellan Super Mario Bros. &gt; Super Mario Bros. 3 &gt; Super Mario World &gt; SMW2: Yoshi&#039;s Island &gt; Super Mario 64 &gt; Super Mario Sunshine &gt; Super Mario Galaxy ?

På ~25 år har det kommit ett fåtal Mario-uppföljare som inte fört med sig stora skillnader, medan de extremt innovativa uppföljarna är desto fler. Tittar vi på de bärbara spelen specifikt ser det ut så här:

Super Mario Land &gt; SM Land 2: 6 Golden Coins &gt; SM Land 3: Wario Land &gt; New Super Mario Bros. &gt; Super Mario 3D Land &gt; New Super Mario Bros. 2

Första Super Mario Land-trilogin är tre extremt olika spel, likaså SM 3D Land. De enda två väldigt "klassiska" Mario-spelen är just New Super Mario Bros.-serien, vilket också är lite poängen med de spelen. Återigen: var finns mjölkningen eller bristen på innovation? När det gäller de renodlade Mario-spelen så är det tvärtom en av de mest välskötta och välutvecklade spelserierna som finns."

Så i korthet så ja, jag kan förstå hur du tänker ifall du anser att det är mjölkning bara för att ett visst varumärke dyker upp väldigt ofta – trots att spelen håller hög kvalité. Själv gör jag ganska stor åtskillnad mellan huvudspelen och sidospåren, och sen vore det som sagt kommersiellt vansinne att inte dra nytta av Mario, så jag antar att jag helt enkelt bara har mindre problem med det än vad du har. Man måste trots allt ha i åtanke att alla spelföretag är ute efter att tjäna pengar, och så mycket mer poppis än Mario blir inte en spelfigur.

Angående innovation i Marios huvudspel har du däremot tokfel. Visst "hoppar man från vänster till höger" i alla plattformsspel (förutom 3D-liren), men det är ju trots allt också själva grundessensen i vad som är just plattformsgenren. Förändringarna, förbättringarna och nytänkandet mellan de olika Mario-spelen är enormt och ofta genialiskt, och att klaga på att alla Mario-uppföljare är "ungefär samma sak" är som att klaga på att man kör bil i alla rally-spel, eller att man spelar FPS i förstapersonsvinkel.

Med den logiken är det i stort sett omöjligt för alla uppföljare i alla serier någonsin att kunna vara innovativa.

för metacritic är bra på något sätt i huvudtaget? rofl

1
Skriv svar