"Flickväns-läget" i Borderlands 2 rör upp känslor

Medlem

För det första så är det väl knappast överraskande att Gearbox har en antikverad syn på kvinnor.

För det andra så har han ju egentligen bara låtit deras insider-jargon spilla ut i media, vilket var jävla klantigt, men det säger ju också något om hur de ser på sin publik. Det heter ju inte Girlfriend Mode i spelet, liksom, det här är bara den typen av snack de kör med på kontoret.

På ett sätt är allt det här en storm i ett vattenglas men samtidigt är det jävligt trist att bli påmind om att den här attityden fortfarande är så inristad i de flesta utvecklarstudiorna. Spel är inte något för tjejer om de inte är rosa eller superlätta, liksom.

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av dmn:

Tjejer ÄR ju sämre på spel, så det är ju inget konstigt med ett sånt läge?

Och systematiserade generaliseringar av olika typer av människor har varit en bra idé exakt när?

T ex. vid marknadssegmentering? Får du hem mycket direktreklam gällande billiga sport-bh'er i brevlådan? Det vore väl tråkigt att blanda alla herr- och damparfymburkar i samma förpackning på hyllan? Det känns även rätt snyggt med veg eller laktosfria hyllor i mataffären. Det är praktiskt att det skrivs in svårighetsgrad och typ av hoj på motorcykelkurser på storbanor när man ska boka. Och du, varför inte i dator & tv-spel lägga in ett litet förenklat interface för de som inte spelar så ofta eller inte orkar grotta ner sig?! Det är väl helt fantastiskt att segmentera så gott det går! Avvikelser finns det alltid dock.

Att kalla det för "girlfriend mode" må vara känsligt och osmidigt och något företaget slängde ur sig. Men visst är det lätt att förstå hur det gick till med tanke på att kvinnor och därmed flickvänner är en minoritet på kundkartan?

Medlem
Skrivet av pirinto:
Skrivet av dmn:

Tjejer ÄR ju sämre på spel, så det är ju inget konstigt med ett sånt läge?

Din empiriska studie innefattandes din syster är inte generell för samtliga kvinnor tyvärr

Jag kan ju säga det att min syster är mycket bättre än mig på vissa spel och speltyper, ett tag var hon en bättre healer än mig dock så drog jag om hon där eftersom jag spelade mer än hon men jag kan nästan satsa pengar på att hon är bättre än mig på att köra support i LoL.

Tycker själv det är dumt att kalla det för "flickväns-läge" för det finns så jävla många tjejer som äger på spel. Dom hade hellre kunnat kallat det för t.ex "Familje-läget" eller "Nybörjar-läge"

Medlem

Min flickvän har precis börjat spela lite datorspel efter lite tvång:)
Diablo3, sedan Skyrim! Jag kan då säga att vid båda spelen var hon riktigt jävla sopig (mest tydligt var det i skyrim då hon knappt vet hur man ska använda t-bord + mus, diablo3 har väl redan girlfriend mode - alltså allt innan inferno. Lite synd kanske att kalla det för just det. Men för spelare som är helt nya för datorspel behövs någonting alldeles jätteenkelt:)

Medlem
Skrivet av SchnitzlFritzl:
Skrivet av SajCo:
Skrivet av dmn:

Tjejer ÄR ju sämre på spel, så det är ju inget konstigt med ett sånt läge?

Haha rätt kul att se hur många som blev butthurt utav den här kommentaren, vita riddare på hästar?

Iallafall rent generellt så håller jag med, men såklart finns det undantag. Män är generellt sätt bättre på allt förutom vissa undantag då tjejer är bättre, kolla sporten, uppfinningar etc. Där är majoriteten män, och är bättre på allt!

Sen är det självklart inget dåligt i sig, it's just nature, vi män är mer utformade för sådant.

Du kanske sov under dina samhällskunskapslektioner men att män är historiskt sätt mer dominanta i forskningsvärlden har att göra med dåtidens samhällsuppbyggnad dvs patriarkatet, något som började tyna bort för ca 40 år sedan, och inte något biologiskt resonemang.

@Sajco; Herregud vilken sne bild. Har du tittat på världen den senaste tiden? Skillnaden kanske är att kvinnorna inte är så matcho att de måste skryta med allt de gör, medans män gärna gör det..

+1 på SchnitzlFritzl. Historiskt sett har väl inte kvinnorna fått någon speciellt rättvis bild.. Men de har precis samma förutsättningar som män har, det handlar bara om vilja.

Och när det kommer till tänkande arbete och liknande, är det knappast någon hemlighet att kvinnorna generellt sett vinner.

Skrivet av Ducci:
Skrivet av Stag:
Skrivet av dmn:

Tjejer ÄR ju sämre på spel, så det är ju inget konstigt med ett sånt läge?

Jag vill se dig slå min flickvän i Quake.

Lägg av du har ju ingen tjej!

Någon som är avundsjuk kanske?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv

När Apple lanserade surfplattan så var det med att den lämpade sig utmärkt för barn och kvinnor. Den formuleringen fick de äta upp.

Medlem

Nu är det väl så att det generellt är fler killar än tjejer som spelar spel, så om man läser lite mellan raderna så är det klart vad han menar.

Sen kan man ju tolka det som man vill, och eftersom vi är svenskar måste vi tolka det på ett negativt sätt och fullständigt misslyckas att ta det med en klackspark.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av SajCo:

Sen är det självklart inget dåligt i sig, it's just nature, vi män är mer utformade för sådant.

Men kvinnor får ju högre betyg än män i skolan. Hur går det ihop – sätter skolsystemet orättvisa betyg? Eller kan det vara så att kvinnor trots större kunskap inte får samma möjligheter som männen?

Och vart vill du komma med det?

Faktum kvarstår att män är överrepresenterade i sporten, (esporten, nu när vi ändå pratar om spel) jakt, komma på uppfinningar (i och med att män är mer logiska varelser än kvinnor). etc.

Varför är fotbollen så mansdominerad? Varför är det fler män än kvinnor som kollar på fotboll överhuvudtaget? Varför har många ledare i MÅNGA fall varit män? Varför är det så få kvinnliga inom e-sporten? Jag kan hålla på hela dagen, men jag antar att du förstår vart jag vill komma.

Är det då en slump att vi är överrepresenterade i dessa områden? Är det en slump att vi då råkar vara bättre på det mesta, än dom inom det?


signatur

Life is short , play more

Medlem

"Borderlands 2 har INGET flickvänsläge. Den som säger något annat har fått fel information eller försöker göra ett drama av något som inte finns"

Bra anti-gamer rubriker där FZ. tack för att ni forstätter cementera gamers som barn och nerdar.

Medlem

Oj vad många mesar till män det finns här inne. Springer och leker feminister för att få respekt av genusmaffian.

Han, hon. Problem?

Medlem

Sverige i ett nötskal, varför blir man inte förvånad. Till och med i USA har det inte blivit så här illa än, när man inte vågar sägar någonting av rädsla för att stöta sig med någon gruppering. Tur att IT står för Inte Träffas, så att alla kan ordkriga över nätet i stället.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tompa:
Skrivet av SajCo:

Sen är det självklart inget dåligt i sig, it's just nature, vi män är mer utformade för sådant.

Men kvinnor får ju högre betyg än män i skolan. Hur går det ihop – sätter skolsystemet orättvisa betyg? Eller kan det vara så att kvinnor trots större kunskap inte får samma möjligheter som männen?

Kunskap är inte direkt avgörande för betyg i skolan, däremot arbetsinsatsen. Om du nu inte var medveten om det så finns det en utbredd uppfattning bland yngre killar att det är töntigt/nördigt/whatever att plugga - en åsikt det täcka könet sällan delar.

Medlem

Ajajaj nästan så att man inte vågar att posta här för att inte bli påhoppad av feminister.

OT:

Löjligt som fan att ta illa upp över en sådan här sak.

Inaktiv

Det där namnet är ju något som hittades på endast för att försöka provocera känns det som. Tycker det är bra att dom släpper en till karaktär, kommer ju vara en annan sorts spelstil för denna karaktär, kan nog bli intressant.

Gillar namnet på skill tree, passar bra in i Borderlands humorn. (Jag menar såklart Best Friends Forever, inte det där tramset om att det skulle finnas något "flickvänsläge")

Inaktiv

Efter att ha läst kommentarerna ovan förstår jag varför gamers har dåligt ryckte, samt varför vissa gamers beslutade sig för att ha en egen liten homosexuell gathering, eller Gayming som dom kallar det.
Man skäms ju fan, en massa homofobiska o kvinnohatande (ni diskriminerar utan att veta om det, sorgligt) 4chan wannabes.

Avstängd

Det var ett jävla gnäll.

Lite historia nu. Kvinnans roll och makt har inte alltid varit underlägsen. Under vikingatiden innan kristendomen kom till norden hade kvinnor det bra och fick mycket ansvar, bland annat dem som ansvarade för all nycklar till gården. Och de kunde skilja sig om de ville, då la dem nyckelknippan på bordet. Därför det är otur idag att lägga nycklar på bordet

Många kvinnor som bestämde över vad männen skulle göra då man trodde att de kunde trolla. Sen kom kristendomen och förtryckte kvinnan tillbaka till köket.

Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av SajCo:

Sen är det självklart inget dåligt i sig, it's just nature, vi män är mer utformade för sådant.

Men kvinnor får ju högre betyg än män i skolan. Hur går det ihop – sätter skolsystemet orättvisa betyg? Eller kan det vara så att kvinnor trots större kunskap inte får samma möjligheter som männen?

Det här är OT så det sjunger om det men ja - jag hävdar med bestämdhet att skolan diskriminerar pojkar genom att nedvärdera de arenor där pojkar generellt är duktigare än flickor. Exempelvis så anses skriftliga prov bättre och nyttigare än muntliga prov.

(nej, det betyder inte att jag förnekar diskriminering av kvinnor)

Medlem
Skrivet av Aresz:

Efter att ha läst kommentarerna ovan förstår jag varför gamers har dåligt ryckte, samt varför vissa gamers beslutade sig för att ha en egen liten homosexuell gathering, eller Gayming som dom kallar det.
Man skäms ju fan, en massa homofobiska o kvinnohatande (ni diskriminerar utan att veta om det, sorgligt) 4chan wannabes.

+1

Inaktiv
Skrivet av Aresz:

Efter att ha läst kommentarerna ovan förstår jag varför gamers har dåligt ryckte, samt varför vissa gamers beslutade sig för att ha en egen liten homosexuell gathering, eller Gayming som dom kallar det.
Man skäms ju fan, en massa homofobiska o kvinnohatande (ni diskriminerar utan att veta om det, sorgligt) 4chan wannabes.

Jag kan inte påstå att jag känner igen mig i den beskrivningen men jag väljer helt klart att sällskapa med misogyna tonårstroll framför politiskt korrekta bajskorvar som du alla dagar i veckan.

Medlem

Själv skulle jag vilja ha ett pojkvänsläge. :I
Eller ja, först en pojkvän då.

Medlem

Har spelat med tjejer sedan Quake på 90-talet och slutsatsen är att om en tjej hittar ett spel hon verkligen gillar så spelar hon det i regel som en gudinna.
Nä, tjejer är inte alls dåliga på spel, det är mycket vanligare att spelen är dåliga helt enkelt och killar har mycket lägre standard.

Medlem

otroligt många hjärndöda kommentarer om "vilket kön som är bäst".

påminner mig om när jag gick på dagis

Medlem

Lesson One:
Var aldrig ironisk på internet.

Skrivet av SajCo:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av SajCo:

Sen är det självklart inget dåligt i sig, it's just nature, vi män är mer utformade för sådant.

Men kvinnor får ju högre betyg än män i skolan. Hur går det ihop – sätter skolsystemet orättvisa betyg? Eller kan det vara så att kvinnor trots större kunskap inte får samma möjligheter som männen?

Och vart vill du komma med det?

Faktum kvarstår att män är överrepresenterade i sporten, (esporten, nu när vi ändå pratar om spel) jakt, komma på uppfinningar (i och med att män är mer logiska varelser än kvinnor). etc.

Varför är fotbollen så mansdominerad? Varför är det fler män än kvinnor som kollar på fotboll överhuvudtaget? Varför har många ledare i MÅNGA fall varit män? Varför är det så få kvinnliga inom e-sporten? Jag kan hålla på hela dagen, men jag antar att du förstår vart jag vill komma.

Är det då en slump att vi är överrepresenterade i dessa områden? Är det en slump att vi då råkar vara bättre på det mesta, än dom inom det?

Suck...du verkar ha sovit igenom svenskalektionerna också eftersom du inte kunde förstå mitt svar på din förra post. Men om jag ska gå ner på din nivå så kan jag upplysa dig om att svenska damlaget i fotboll är mer framgångsrikt än herrlaget och att det nu finns fler flickor än pojkar som spelar fotboll på knattenivå i Sverige.

Och slutligen, för att citera Tupac, glöm inte vem det var som födde dig på denna jord. Det kan ingen man göra.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Har spelat med tjejer sedan Quake på 90-talet och slutsatsen är att om en tjej hittar ett spel hon verkligen gillar så spelar hon det i regel som en gudinna.
Nä, tjejer är inte alls dåliga på spel, det är mycket vanligare att spelen är dåliga helt enkelt och killar har mycket lägre standard.

Den bästa kvinnliga Q3(Miss.Q) spelaren platsar inte i ett Open Cup division 3 lag på clanbase. Hur mycket dom än spelar så kan dom aldrig bli bättre än världens bästa manliga spelare i dess spel. Tråkigt, men så är det, inget och gnälla över eller att fortsätta jämnföra. Det är därför det finns en turnering för kvinnor och en för män. Och varför kvinnor får vara med på männens turneringar men männen inte får vara med på kvinnornas.

Den enda jag kan komma på som faktiskt var tillräckligt bra för att spela i männens turneringar och spelade på hög nivå var Queen* från A-Laget i CS 1.5(eller tidigare än så).

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Jag trodde att "fickvänsläget" var när man spelade spelet på konsol.

Ironi + humor = +10

O konsol spel är ok bara jag slipper dem på PC.

Men bara en inskränkt idiot kan kläcka ur sig något som detta.
Hmm... US president ämne?


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av SchnitzlFritzl:
Skrivet av SajCo:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av SajCo:

Sen är det självklart inget dåligt i sig, it's just nature, vi män är mer utformade för sådant.

Men kvinnor får ju högre betyg än män i skolan. Hur går det ihop – sätter skolsystemet orättvisa betyg? Eller kan det vara så att kvinnor trots större kunskap inte får samma möjligheter som männen?

Och vart vill du komma med det?

Faktum kvarstår att män är överrepresenterade i sporten, (esporten, nu när vi ändå pratar om spel) jakt, komma på uppfinningar (i och med att män är mer logiska varelser än kvinnor). etc.

Varför är fotbollen så mansdominerad? Varför är det fler män än kvinnor som kollar på fotboll överhuvudtaget? Varför har många ledare i MÅNGA fall varit män? Varför är det så få kvinnliga inom e-sporten? Jag kan hålla på hela dagen, men jag antar att du förstår vart jag vill komma.

Är det då en slump att vi är överrepresenterade i dessa områden? Är det en slump att vi då råkar vara bättre på det mesta, än dom inom det?

Suck...du verkar ha sovit igenom svenskalektionerna också eftersom du inte kunde förstå mitt svar på din förra post. Men om jag ska gå ner på din nivå så kan jag upplysa dig om att svenska damlaget i fotboll är mer framgångsrikt än herrlaget och att det nu finns fler flickor än pojkar som spelar fotboll på knattenivå i Sverige.

Och slutligen, för att citera Tupac, glöm inte vem det var som födde dig på denna jord. Det kan ingen man göra.

Verkar som att du sov igenom svensklektionerna du med.

Du kan ju inte jämföra herr- och damlaget genom att säga att damlaget är mer framgångsrikt eftersom herrlaget spelar mot andra herrlag och damlaget mot andra damlag.

Vet inte om det gjorts någon match mellan herr- och damlaget, men jag skulle satsa alla mina pengar på att herrlaget skulle vinna. Just för att män är bättre i alla sporter som kräver fysik just pga överlägsen fysik.

I datorspel däremot handlar det väl mest om att det inte finns i närheten lika många tjejer som spelar som det finns killar.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Skrivet av Shrudder:
Skrivet av SchnitzlFritzl:
Skrivet av SajCo:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av SajCo:

Sen är det självklart inget dåligt i sig, it's just nature, vi män är mer utformade för sådant.

Men kvinnor får ju högre betyg än män i skolan. Hur går det ihop – sätter skolsystemet orättvisa betyg? Eller kan det vara så att kvinnor trots större kunskap inte får samma möjligheter som männen?

Och vart vill du komma med det?

Faktum kvarstår att män är överrepresenterade i sporten, (esporten, nu när vi ändå pratar om spel) jakt, komma på uppfinningar (i och med att män är mer logiska varelser än kvinnor). etc.

Varför är fotbollen så mansdominerad? Varför är det fler män än kvinnor som kollar på fotboll överhuvudtaget? Varför har många ledare i MÅNGA fall varit män? Varför är det så få kvinnliga inom e-sporten? Jag kan hålla på hela dagen, men jag antar att du förstår vart jag vill komma.

Är det då en slump att vi är överrepresenterade i dessa områden? Är det en slump att vi då råkar vara bättre på det mesta, än dom inom det?

Suck...du verkar ha sovit igenom svenskalektionerna också eftersom du inte kunde förstå mitt svar på din förra post. Men om jag ska gå ner på din nivå så kan jag upplysa dig om att svenska damlaget i fotboll är mer framgångsrikt än herrlaget och att det nu finns fler flickor än pojkar som spelar fotboll på knattenivå i Sverige.

Och slutligen, för att citera Tupac, glöm inte vem det var som födde dig på denna jord. Det kan ingen man göra.

Verkar som att du sov igenom svensklektionerna du med.

Du kan ju inte jämföra herr- och damlaget genom att säga att damlaget är mer framgångsrikt eftersom herrlaget spelar mot andra herrlag och damlaget mot andra damlag.

Vet inte om det gjorts någon match mellan herr- och damlaget, men jag skulle satsa alla mina pengar på att herrlaget skulle vinna. Just för att män är bättre i alla sporter som kräver fysik just pga överlägsen fysik.

I datorspel däremot handlar det väl mest om att det inte finns i närheten lika många tjejer som spelar som det finns killar.

Jag vet mycket väl att herrarna skulle spöa damerna rejält, det är empiriskt bevisat. Varför jag gjorde den jämförelsen var för att sjunka ner på SajCo's barnnivå, då hans argument i stil med "ÖH VI GJORDE ATOMBOMBEN LIKSOM SUG PÅ DEN PK-FITTGENUSMAFFIAKULTURMARXISTBÖG YEAH BROFIST!!!1111" var nog det pinsammaste jag sett.

Medlem
Skrivet av dmn:

Tjejer ÄR ju sämre på spel, så det är ju inget konstigt med ett sånt läge?

Det som är så intressant är att såna här inlägg bevisar, mer än något annat, att den här debatten måste fortsätta att tas. När folk faktiskt tror på allvar att det är så världen är funtad, är det viktigt att man inte slutar diskutera och uppmärksammar att vi är fast i sociala och kulturella mönster, och att vi är barn av vår tid.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Skriv svar