"Flickväns-läget" i Borderlands 2 rör upp känslor

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av dmn:

Tjejer ÄR ju sämre på spel, så det är ju inget konstigt med ett sånt läge?

Tjejer är även sämre på att köra bil. De är också sämre på fysiskt arbete och förtjänar därför en lägre lön än män. Fan, kvinnor duger ju egentligen bara till hushålssysslor, så att de ska jobba överhuvudtaget är väl överkant.

Nej, tacka vet jag att 50-talet är över.

Yeap, 2010-talet är här! Fattar inte att alla nervärderar ett samhälle där man klarade sig på en lön per hushåll... Känner många, både män och kvinnor, som mer än gärna hade sett att den ena parten kunnat spendera sin tid i hemmet...

Skulle väl inte vara så dåligt med att ha en fruga som smetar in så mkt att ni kan sitta hemma och gejma dagarna i ända?

Medlem

Tycker det var lite roligt faktiskt!

Jag tycker att tjejer oftast är bra på spel dock. En av mina polare på steam är en norsk tjej som är snuskigt bra på nästan alla spel. Känner till flera andra brudar som smiskar ordentligt med röv i tex Team Fortress 2.

Medlem
Skrivet av dmn:

Tjejer ÄR ju sämre på spel, så det är ju inget konstigt med ett sånt läge?

Asså är det INGEN mer än jag som ser ironin i den här kommentaren? Kom igen nu för fan! Det är ju ett skämt.

Medlem

Först ut vill jag säga, bra sagt Harpa.

Efter att ha läst kommentarerna här så blir man rädd, har inte mänskligheten kommit längre?
Lika populärt som det är att vara PK är det att inte vara PK. Ärligt talat, spelar det någon roll?

Detta handlar mer om sunt förnuft vilket det inte verkar finnas mycket av, kommentarerna att döma.
Om en tjej vill bli bra på ett spel, så blir hon det och kan bli minst lika bra som en kille.

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av SchnitzlFritzl:
Skrivet av SajCo:
Skrivet av dmn:

Tjejer ÄR ju sämre på spel, så det är ju inget konstigt med ett sånt läge?

Haha rätt kul att se hur många som blev butthurt utav den här kommentaren, vita riddare på hästar?

Iallafall rent generellt så håller jag med, men såklart finns det undantag. Män är generellt sätt bättre på allt förutom vissa undantag då tjejer är bättre, kolla sporten, uppfinningar etc. Där är majoriteten män, och är bättre på allt!

Sen är det självklart inget dåligt i sig, it's just nature, vi män är mer utformade för sådant.

Du kanske sov under dina samhällskunskapslektioner men att män är historiskt sätt mer dominanta i forskningsvärlden har att göra med dåtidens samhällsuppbyggnad dvs patriarkatet, något som började tyna bort för ca 40 år sedan, och inte något biologiskt resonemang.

@Sajco; Herregud vilken sne bild. Har du tittat på världen den senaste tiden? Skillnaden kanske är att kvinnorna inte är så matcho att de måste skryta med allt de gör, medans män gärna gör det..

+1 på SchnitzlFritzl. Historiskt sett har väl inte kvinnorna fått någon speciellt rättvis bild.. Men de har precis samma förutsättningar som män har, det handlar bara om vilja.

Och när det kommer till tänkande arbete och liknande, är det knappast någon hemlighet att kvinnorna generellt sett vinner.

Skrivet av Ducci:
Skrivet av Stag:
Skrivet av dmn:

Tjejer ÄR ju sämre på spel, så det är ju inget konstigt med ett sånt läge?

Jag vill se dig slå min flickvän i Quake.

Lägg av du har ju ingen tjej!

Någon som är avundsjuk kanske?

HAHAHAHAHAHA
Oj, Snapp vilken comeback.
Du vet nu måste du bevisa det,
FB länka annars ljuger du.

Medlem

Hur svårt ska det vara? bara döp det till partnerläge eller liknande...

Redaktör
Skrivet av SajCo:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av SajCo:

Sen är det självklart inget dåligt i sig, it's just nature, vi män är mer utformade för sådant.

Men kvinnor får ju högre betyg än män i skolan. Hur går det ihop – sätter skolsystemet orättvisa betyg? Eller kan det vara så att kvinnor trots större kunskap inte får samma möjligheter som männen?

Och vart vill du komma med det?

Faktum kvarstår att män är överrepresenterade i sporten, (esporten, nu när vi ändå pratar om spel) jakt, komma på uppfinningar (i och med att män är mer logiska varelser än kvinnor). etc.

Varför är fotbollen så mansdominerad? Varför är det fler män än kvinnor som kollar på fotboll överhuvudtaget? Varför har många ledare i MÅNGA fall varit män? Varför är det så få kvinnliga inom e-sporten? Jag kan hålla på hela dagen, men jag antar att du förstår vart jag vill komma.

Är det då en slump att vi är överrepresenterade i dessa områden? Är det en slump att vi då råkar vara bättre på det mesta, än dom inom det?

Män är starkare, därför vinner de i princip allt som belönar fysisk styrka. Absolut ingen slump. Men jag tror inte spel hör dit, jag vet inga typiskt manliga egenskaper som skulle göra dem bättre på spel än kvinnor. Jag tror det handlar om att fler män spelar (i alla fall den typ av spel vi skriver om här på FZ).

Jag ville komma fram till att det kan finnas andra än medfödda orsaker till att kvinnor är sämre på något, och att "flickvänsläge" (som låter som nåt från 50-talet) kan uppfattas som rätt fördomsfullt. Jag betvivlar att John Hemingway byggde sitt uttalande på kalla hårda fakta om mäns och kvinnors medfödda förmågor att lira Borderlands. Möjligen skämtade han, men av Randy Pitchfords reaktion att döma föll det inte i särskilt god jord.


signatur
Medlem

Oj oj en sån lyckad kommentar att kläcka... NOOB läge kanske? Eller Rookie läge? Men att blanda in kön... så jävla illa, har inget med saken att göra! Fy fy fy

Medlem
Skrivet av Harpa:
Skrivet av dmn:

Tjejer ÄR ju sämre på spel, så det är ju inget konstigt med ett sånt läge?

Det som är så intressant är att såna här inlägg bevisar, mer än något annat, att den här debatten måste fortsätta att tas. När folk faktiskt tror på allvar att det är så världen är funtad, är det viktigt att man inte slutar diskutera och uppmärksammar att vi är fast i sociala och kulturella mönster, och att vi är barn av vår tid.

Jo, jag tackar jag...Harpan uppvisar prov på ett stänk av Minervas visdom såhär på kvällskvisten.

En stilla undran, vad gör FZ för att ta debatten ?
Annat än att publicera en "nyhet" som är ett trollbete utan dess like förstås.

Ett steg i rätt riktning som jag gärna skulle se är att det kommer fram en kvinnlig skribent på FZ.

Om den här tråden bevisar något så är det att det behövs vädras en hel del i spelbranschen, för här luktar unket värre. Jag trodde dessutom att den generella mognadsnivån på FZ-communityn var högre än så här.

Medlem
Skrivet av Ducci:

HAHAHAHAHAHA
Oj, Snapp vilken comeback.
Du vet nu måste du bevisa det,
FB länka annars ljuger du.

Ursäkta? Hur gammal är du egentligen?

Huvudet på spiken Sebbe.. Mognadsnivån verkar vara lite rubbad ibland.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv
Skrivet av dmn:

Tjejer ÄR ju sämre på spel, så det är ju inget konstigt med ett sånt läge?

Kan du komma med dessa bevis att det är så? Finns inget som säger att tjejer är värdelösa i fps, utan det är både och inom båda könen, finns tjejer som är bättre än killar i spel.
Istället för att vara en nedvärderande grottman så kan du börjar använda din klump i skallen för att tänka. För du har nog glömt att den är till för det.

Inaktiv
Skrivet av Shrudder:
Skrivet av SchnitzlFritzl:
Skrivet av SajCo:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av SajCo:

Sen är det självklart inget dåligt i sig, it's just nature, vi män är mer utformade för sådant.

Men kvinnor får ju högre betyg än män i skolan. Hur går det ihop – sätter skolsystemet orättvisa betyg? Eller kan det vara så att kvinnor trots större kunskap inte får samma möjligheter som männen?

Och vart vill du komma med det?

Faktum kvarstår att män är överrepresenterade i sporten, (esporten, nu när vi ändå pratar om spel) jakt, komma på uppfinningar (i och med att män är mer logiska varelser än kvinnor). etc.

Varför är fotbollen så mansdominerad? Varför är det fler män än kvinnor som kollar på fotboll överhuvudtaget? Varför har många ledare i MÅNGA fall varit män? Varför är det så få kvinnliga inom e-sporten? Jag kan hålla på hela dagen, men jag antar att du förstår vart jag vill komma.

Är det då en slump att vi är överrepresenterade i dessa områden? Är det en slump att vi då råkar vara bättre på det mesta, än dom inom det?

Suck...du verkar ha sovit igenom svenskalektionerna också eftersom du inte kunde förstå mitt svar på din förra post. Men om jag ska gå ner på din nivå så kan jag upplysa dig om att svenska damlaget i fotboll är mer framgångsrikt än herrlaget och att det nu finns fler flickor än pojkar som spelar fotboll på knattenivå i Sverige.

Och slutligen, för att citera Tupac, glöm inte vem det var som födde dig på denna jord. Det kan ingen man göra.

Verkar som att du sov igenom svensklektionerna du med.

Du kan ju inte jämföra herr- och damlaget genom att säga att damlaget är mer framgångsrikt eftersom herrlaget spelar mot andra herrlag och damlaget mot andra damlag.

Vet inte om det gjorts någon match mellan herr- och damlaget, men jag skulle satsa alla mina pengar på att herrlaget skulle vinna. Just för att män är bättre i alla sporter som kräver fysik just pga överlägsen fysik.

I datorspel däremot handlar det väl mest om att det inte finns i närheten lika många tjejer som spelar som det finns killar.

1. Det är skitsnack att killar är bättre i alla sporter jämfört med tjejer.

2. Det är jävligt många tjejer som spelar men det är inte alla som orkar showa upp sig att dom gör det.

Dags att använda hjärnan

Skrivet av Sebastian Lind:

Om den här tråden bevisar något så är det att det behövs vädras en hel del i spelbranschen, för här luktar unket värre. Jag trodde dessutom att den generella mognadsnivån på FZ-communityn var högre än så här.

Ja du Sebastian, så här ser det ut i varenda tråd som handlar om kön och "ras" nuförtiden på fz. Varför vet jag inte, möjligen att sena 90-talisterna/00-talisterna i allmänhet har dykt upp och en hel generation verkar sakna nån form av empati och tolerans. Eller kan det vara att SD:s inträde i riksdagen har legitimerat främlingsförakt/pk-hat/kvinnoförakt/homofobi? Hur som helst är det en mycket tråkig utveckling som jag inte tror blåser bort på ett bra tag.

Ni på fz skulle iofs kunna ta ett visst ansvar och skriva mer om kvinnliga gamers i positiv bemärkning, kanske ett repotage?

Sedan är det givetvis så att alla beter sig som skitstövlar bakom sin anomynitet på internet, i verkligheten vågar inte rasisten/kvinnohataren/homofoben yttra sig för hen skäms för sina fördomar.

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Ducci:

HAHAHAHAHAHA
Oj, Snapp vilken comeback.
Du vet nu måste du bevisa det,
FB länka annars ljuger du.

Ursäkta? Hur gammal är du egentligen?

Huvudet på spiken Sebbe.. Mognadsnivån verkar vara lite rubbad ibland.

Huvudet på spiken, öhh du måste vara gammal asso super old.
Ung i sinnet, såklart hellre det än gammal å sur.

Medlem
Skrivet av SchnitzlFritzl:

Ja du Sebastian, så här ser det ut i varenda tråd som handlar om kön och "ras" nuförtiden på fz. Varför vet jag inte, möjligen att sena 90-talisterna/00-talisterna i allmänhet har dykt upp och en hel generation verkar sakna nån form av empati och tolerans. Eller kan det vara att SD:s inträde i riksdagen har legitimerat främlingsförakt/pk-hat/kvinnoförakt/homofobi? Hur som helst är det en mycket tråkig utveckling som jag inte tror blåser bort på ett bra tag.

Ni på fz skulle iofs kunna ta ett visst ansvar och skriva mer om kvinnliga gamers i positiv bemärkning, kanske ett repotage?

Sedan är det givetvis så att alla beter sig som skitstövlar bakom sin anomynitet på internet, i verkligheten vågar inte rasisten/kvinnohataren/homofoben yttra sig för hen skäms för sina fördomar.

Bra sagt.

Det är även pga detta som jag röstar för att man inte har nick på forumet, utan måste använda sitt riktiga namn.. Många beter sig inte lika illa då. Det tycks inte bara handla om värderingar och liknande dock, utan verkar vara lika mycket "måste-bevisa-mig-"cool"-begär". Ungefär som när min generations hårdhudingar stod och skröt med sina ringsignaler på telefonerna.

@Ducci; Ung i sinnet kan man vara, men det har ingenting att göra med att bete sig omoget. Vet inte om du fick tag i en 3.0'a för mycket ikväll kanske?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv
Medlem

Håller med SchnitzlFritzl
Skulle vara kul det där med reportage saknar det också på FZ och nu finns det rätt stora pro gamers både tjejer och killar, skulle lätt kunna tänka mig att läsa om MrsViolence karrierskliv efter det att hon blev super känd.
Men inte bara om tjejer även om det är gött, så skulle det vara kul att veta vad HeatoN och grabbarna gör nu.
Mer långa Reportage.

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av dmn:

Tjejer ÄR ju sämre på spel, så det är ju inget konstigt med ett sånt läge?

Och systematiserade generaliseringar av olika typer av människor har varit en bra idé exakt när?

Det är inte bara en bra idé utan en ren förutsättning för mycket forskning. Tänk dig en studie; 500 kvinnor, hälften äter massa brocolli och resten äter normalt, de som åt mycket brocolli har lägre risk för sjukdom x. Ska slutsatsen vara att 500 specifika kvinnor blir friskare utav brocolli eller ska det vara att kvinnor generellt blir friskare av brocolli?

Byt ut till valfri vetenskap och ämne. Ganska tröttsamt med dessa ryggmärgsreflexer mot generaliseringar. Generaliseringar är varken bra eller dåliga i sig utan får sitt värde i dess sanningshalt.

Medlem

Bra idé men dåligt namngivande, givet vilka de vill locka borde de kalla det "harcore 1337 MLG Sniperz" läge, gott om p12or som skulle få det lättare
Skämt å sido, jag tycker det är bra att de gör separata "instegsmodeller" för nya spelare, istället för att göra grundspelet löjligt enkelt. Räcker väl att kalla det "beginners mode" eller "trial run", "light mode", något ditåt.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Jag trodde att "fickvänsläget" var när man spelade spelet på konsol.

Jopp, har man en flickvän så är det mycket smidigare att lira på konsol. Att plugga in en extra mus + tangentbord ger inte riktigt samma känsla

OnT:
Bra att DLCn var gratis om man var med i deras "first acess club" aka förhandsbokade. Extra vapen, loot och DLC, låter bra

Medlem

Jag skulle vilja påstå att benämningen "flickvänsläget" är riktat emot de kvinnor/tjejer som INTE spelar. "Gamers" (hatar det ordet) är överrepresenterade av män, fortfarande, även om det börjar jämna ut sig liiite. Men faktum kvarstår att med simpel logik (finns fler killar som spelar än tjejer) så kommer det finnas ett stort antal par där killen är betydligt mer van vid spel, i detta fall fps, än tjejen. Och då kan ju något som detta vara bra.

Detta kan eventuellt uttnytjas i min egen umgänges krets, då vi har några som är, vad skall vi säga, begränsade i sina fps kunskaper

Medlem
Skrivet av Dejavo:
Skrivet av Preed:
Skrivet av dmn:

Tjejer ÄR ju sämre på spel, så det är ju inget konstigt med ett sånt läge?

Och systematiserade generaliseringar av olika typer av människor har varit en bra idé exakt när?

Det är inte bara en bra idé utan en ren förutsättning för mycket forskning. Tänk dig en studie; 500 kvinnor, hälften äter massa brocolli och resten äter normalt, de som åt mycket brocolli har lägre risk för sjukdom x. Ska slutsatsen vara att 500 specifika kvinnor blir friskare utav brocolli eller ska det vara att kvinnor generellt blir friskare av brocolli?

Byt ut till valfri vetenskap och ämne. Ganska tröttsamt med dessa ryggmärgsreflexer mot generaliseringar. Generaliseringar är varken bra eller dåliga i sig utan får sitt värde i dess sanningshalt.

Ja men en liknelse som faktiskt stämmer överens med det jag menar är ju att man efter den studien skulle säga att broccoli bara är bra för tjejer och att alla tjejer bör äta broccoli men inte män.

Det är klart det finns drag som är vanligare hos olika typer av människor, det jag säger är att man skall inte etablera det som en samhällsnorm eftersom det kan ändras och det gäller inte alla.

Det finns fortfarande män som mår bra av broccoli och kvinnor som inte gör det. Och dessa siffror kan och kommer säkert ändras med tiden. Så låt då var och en äta det den mår bra av?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Väldigt skrämmande å läsa vilka fördomar vissa verkar ha.
Känner många tjejer som är duktiga på spel. Snart kommer väl pojkvänsläget också i "jämnställhetens" namn.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Decado:
Skrivet av Harpa:
Skrivet av dmn:

Tjejer ÄR ju sämre på spel, så det är ju inget konstigt med ett sånt läge?

Det som är så intressant är att såna här inlägg bevisar, mer än något annat, att den här debatten måste fortsätta att tas. När folk faktiskt tror på allvar att det är så världen är funtad, är det viktigt att man inte slutar diskutera och uppmärksammar att vi är fast i sociala och kulturella mönster, och att vi är barn av vår tid.

Jo, jag tackar jag...Harpan uppvisar prov på ett stänk av Minervas visdom såhär på kvällskvisten.

En stilla undran, vad gör FZ för att ta debatten ?
Annat än att publicera en "nyhet" som är ett trollbete utan dess like förstås.

Ett steg i rätt riktning som jag gärna skulle se är att det kommer fram en kvinnlig skribent på FZ.

Jag måste slipa på mina kunskaper om romerska gudar/gudinnor! Kände igen namnet och kom fram till Minerva inte kan vara grekisk, och jovisst var hon romersk. Mytologi är härligt

Nåväl, jag vet inte exakt hur det är tänkt att debatten ska tas, och ju mer jag tänker kring det är det rätt tydligt att fler måste öppna upp för den, på fler ställen. Mycket på grund av att det är just nya generationer av människor på väg, vars föräldrar kanske förväntar sig atit de ska lära sig allt i skolan... Poor bastards! Jag tror det kan bildas en empatisk/moralisk lucka som behöver fyllas på något sätt, i många grupper av ungdomar/barn.

Vad vi på FZ gör? Jag vet inte där heller, men jag tycker om att vi tar upp dylika diskussioner för att få upp människors okunskap till ytan. Det är inte människorna som inte vet som det är fel på, det är okunskapen, eller missriktade kunskaper kanske, som i första hand är boven till dramat. Samt en skvätt avsaknad av reflexiv förmåga. Med det sagt måste man tidigare lära sig ta ansvar för sina handlingar. Exemempelvis är digitala konsekvenser något inte lika "greppbart" som fysiska. Kastar någon en sten på någon, händer något. Skriver en kid på en annan kids facebook, då kanske det inte är lika lätt att utröna vad det är som händer... Well, det var något av ett sidospår.

När jag börjar jobba som socionom skulle det vara jättetrevligt om FZ hittade en nyhetsskribent med helt andra perspektiv än mig själv. Exempelvis i kvinnlig form. Med edge som orkar med att ta sådana här diskussioner utan att falla ihop för lätt (med det sagt ska denne inte behöva utstå onödig skit). Det är dock svårt att frångå att det finns många individer vars världsbilder skulle må väldigt gott av att skakas om litegranna.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Att döma ett spel, eller ett företag, utifrån en enskild individs (må det så vara en lead designer) värderingar och vyer känns rätt osmart. Han må kalla det "Girlfriend mode" - men alla som därifrån drar slutsatsen att Gearbox, Borderlands 2 eller hela designteamet är sexistiska och sitter på samma värderingar är nog ute och cyklar en bit.

Här snackar vi verkligen om att göra en höna av en fjäder, bara för att det är lead designern som hörs och syns betyder det inte att han applicerat alla sina personliga värderingar på spelet eller företaget, bara för att han råkar nämna och använda dem i en intervju.

Människor är olika, vissa anser sig/sin grupp (må det vara kön, politisk tillhörighet, företagstillhörighet, utbildning etc. etc.) vara mer värda än andra, och med tanke på hur vår lilla art är funtad lär det fortsätta vara så.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Frgr:

Först ut vill jag säga, bra sagt Harpa.

Efter att ha läst kommentarerna här så blir man rädd, har inte mänskligheten kommit längre?
Lika populärt som det är att vara PK är det att inte vara PK. Ärligt talat, spelar det någon roll?

Detta handlar mer om sunt förnuft vilket det inte verkar finnas mycket av, kommentarerna att döma.
Om en tjej vill bli bra på ett spel, så blir hon det och kan bli minst lika bra som en kille.

Tackar!

Det har väl mycket med att göra med en aldrig tidigare sedd möjlighet att göra sina röster hörda. Jag tror, och kan mycket väl ha fel, att det historiskt är fullständigt naturligt med de här vågorna som slår mot varandra innan det mynnar ut i en något mer sansad (o)balans. Det vill säga, i PK/anti-PK-fallet var Sveriges media inledningsvis noga med att presentera vissa saker som väldigt bra, och när kritiska röster började höras blev de väldigt noga med detta. All kritik var kanske inte rumsren, men problement, som jag ser det, är att även den kritik som var rumsren förkastades och placerades i samma fack som den andra.

Så fort det finns en förblindande extrempol bildas en förblindande extrempol åt andra hållet. Jag tycker det är intressant att debatten i det stora PK-fallet i vissa kretsar numer kan tas på högre nivåer utan att folk skiter ner sig. Ett sidoproblem som skapas är när de två sidorna börjar använda sig av generaliseringar av sin egen, och den andra sidan för att komma med färdigbakade svar som ofta saknar innehåll. Exempelvis "anti-PK:ister" som är säkra på att det bara är för att något bedöms som PK av "maffian", like the good ol' days, och ser motståndet som en envägsbana rakt in i en betongmur. Detta medan "PK:ister" (egentligen fel att använda, då det skapades av motsidan) stärker sin defensiva/offensiva roll genom att, det här är ganska roligt (ironisk, tragiskt, någt sånt) när jag tänker på det ,säger att den andra sidan inte kan klarar av att se helheten, och genom att behandla motståndet som en enkelriktad grupp.

Oj, nu rantade jag visst iväg lite, men det känns ganska skoj att göra ibland Förhoppningsvis kan vi tillsammans sträva efter en värld där man kan tycka olika, acceptera att man inte kan se alla sidor av myntet samtidigt och därigenom argumentativt (på olika nivåer) kan nå fram till en lösningsfokuserad världsbild där... Äsch, nu tar jag det lugnt!

Hoppas allt är väl!


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Det var ju synd. Min fru suger på fps spel så hade varit skoj att kunna spela med henne. Jävla PK kärringar ska alltid förstöra!!

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av SajCo:

Sen är det självklart inget dåligt i sig, it's just nature, vi män är mer utformade för sådant.

Men kvinnor får ju högre betyg än män i skolan. Hur går det ihop – sätter skolsystemet orättvisa betyg? Eller kan det vara så att kvinnor trots större kunskap inte får samma möjligheter som männen?

Eller är det så att männen är svinigt lata i jämförelse?
Jag tar en av världens mest brilliantaste människor som exempel:
"
Han var en drömmare och inte speciellt intresserad i skolan, och en lärare skall ha sagt: "Det blir aldrig något av dig, Einstein".

Efter två år i skola i Aarau i Schweiz tog han där studenten och började sedan 1896 studera vid ETH i Zürich (Zürich tekniska högskola). Han var tvungen att göra två intagningsprov innan han klarade av att komma in på skolan överhuvudtaget.
"

Kan det vara så att betygen inte säger så mycket om hur smart en människa är?

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av SajCo:

Sen är det självklart inget dåligt i sig, it's just nature, vi män är mer utformade för sådant.

Men kvinnor får ju högre betyg än män i skolan. Hur går det ihop – sätter skolsystemet orättvisa betyg? Eller kan det vara så att kvinnor trots större kunskap inte får samma möjligheter som männen?

Japp delvis orättvisa, det var uppe på Rapport för ett par månader sen där dom hade gjort tester på lärare som skulle rätta uppgifter från sina elever och sen gjorde dom blindtester där dom inte visste vilka elevers uppgifter dom rättade.

Skriv svar