GC: EA begränsar The Old Republic-släppet

Medlem

Låter vettigt imo, Inte hela världen ifall jag inte kan börja spela exakt vid launch veckan.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

MMO idag är något helt annat än vad det var så sent som 2004, "publiken" har växt något offantligt de senaste åren (tack vare Blizzard och WoW) och väldigt få klarar/kommer klara en smärtfri release. Det finns inte en "stresstest", "öppen beta" eller annan form av simulering som kan reflektera den mängd personer du får vid en release, det är nästan helt omöjligt att förutse vad effekten av tillväxten i antalet anslutna gör på dina system.

Företag är inte dumma, om man får välja mellan att lägga ut (detta är fiktiva siffror!) 10M på hårdvara mot att lägga ut 2M så väljer man givetvis det lägre talet och skalar sig upp eftersom, det finns ingen som helst mening att överdimmensionera, det är bara så idiotiskt från alla synvinklar. Sen måste man givetvis placera sig i närheten av "smärtgränsen" än mycket under den av ganska uppenbara anledningar.

Helt rätt gjort av dem.

Sen visst handlar det helt klart om marknadsföring, helt motsatt vad andra skriver ovan så visst f-n handlar det om att få den bas man tar in att dom skall få en så positiv upplevelse som möjligt. Se det så här, word-of-mouth är i det särklass bästa marknadsföringen som existerar i dagsläget och att ha 400 000 som talar om en positiv upplevelser är helt klart bättre än 600 000 som talar om en dålig upplevelse.

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Cliffie:

Jag tyckte att det här lät fruktansvärt korkat första gången jag hörde det... men sen började jag tänka efter. Sure, det låter som ett sätt att få spelare att förhandsboka, men på samma gång kan jag inte nämna ett enda MMO jag spelat som inte haft total kaos i starten (och jag har varit med i starten av säkert 6 st stora MMOs). För mycket folk i newbie ytorna, servrar som krashar osv. Att släppa in mer folk med 3-4 dagars mellanrum kanske inte är en så dum idé ändå.

Ska bli intressant att se vad som händer.

LOTRO hade en väldigt smärtfri launch må jag säga.

Ja likaså Rift, den va väldigt bra

Spelade tyvärr aldrig Rift efter launch, och releasen av LoTRO var ändå relativt liten i jämförelse med "de riktigt stora" (Trotts att det är ett fantastiskt bra MMO).

Medlem

Sen kan vissa launcher varit sämre än andra.

Vet många hade problem med ex wow , men jag började spela först tror det var andra eller 3veckan och det var lugna puckar för mig iaf.

Det man får hoppas är ju att begränsningen verkligen hjälper så det inte är nån 100% baktanke vilket det kan vara.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Orka bry sig. WoW med jedis.

Inaktiv

Åh nej spelet ser ut att suga så grymt hårt! Vad gör vi för att säkra förbokningarna?

Medlem
Skrivet av Warwick:

Det här är ju pinsamt FZ, detta lärde jag redan två månader sen.

Vad du gnäller hela tiden.

Medlem

Jag tror det här delvis har att göra med att dom vill skapa en "sold out"-craze som WoW och Wii hadde när dom släpptes. Det är utsålt och då vill folk ha det mer, dom gör det till den nya stora grejjen utan att det nödvändigtvis behöver vara det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Vet inte vad jag ska tro. Bara hoppas att jag får den förtur som det talades om vid förbokningarna i.o.m att jag köpt collectors edition. Annars blir jag allt annat än klad hest.

Medlem

Hihi... ja, nu beror dålig försäljning av spelet pga "begränsat släpp" och inte pga "spelet suger".

Medlem
Skrivet av palmtree:

Orka bry sig. WoW med jedis.

Nej, det är inte wow med jedis.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Mycket tacksamt, redan pre-ordrad.

Medlem

Taggad till tusen.

Medlem
Skrivet av wrajjt:

Hihi... ja, nu beror dålig försäljning av spelet pga "begränsat släpp" och inte pga "spelet suger".

Spelar ingen roll om spelet suger eller ej. Det kommer att sälja i mängder och har redan nu sålts i mängder. Varumärket 'Star Wars' fungerar så.

Skrivet av Neatherblade:
Skrivet av palmtree:

Orka bry sig. WoW med jedis.

Nej, det är inte wow med jedis.

Såna här kommentarer kommer alltid att finnas. Folk förstår inte design. De ser färger på skärmen och associerar till något som de känner igen och sen hävdar de att det är "samma". Inte lönt att lägga energi på dem.

Medlem

Det betyder alltså att EA inte tror på spelet och begränsat antalet servrar så om det floppar/dör fort så håller de förlusterna låga.
Sen satsar de på att snabbt kunna bygga hype med att det "är slutsålt" överallt för att kunan locka ytterligare en oinsatt casual eller två till nästa (misslyckade) WoW klon.
I värsta fall vill de bara skapa hype men begränsar inte alls utgåvan, som med alla "special edition" nu för tiden. Vilket som är det bara dålig stil av dem, hyr in nog med servrar för att hålla ett MMO levande eller gtfo n00bs

Medlem

Trolleri


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Inte direkt oväntat.

Ska bli riktigt spännande att sätta tänderna i detta.

Och till alla gnälliga WoW-fanbois: Lägg ner.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Scourged:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av White Moose:
Skrivet av Gandir:

Vad är det som är så konstigt med det? Blizzard gjorde samma när World of Warcraft kom.

Nej, Blizzard gjorde inte samma sak.

Så vad gjorde Blizzard då? De bara slutade tillverkar skivor och det var därför det var brist på dem och de inte fanns att köpa spelet i butik på något ställe i världen kort efter spelet kom ut på marknaden?

Blizzard gjorde ett begränsat tryck av skivor sedan dröjde de någon månad innan de gjorde tryck nummer två.

De slutade skicka ut fler skivor för att servrarna inte klarade av det snabbt stigande spelar antalen.

Ja och varför tror du EA gör som det gör då, för att det har obegränsat med servers och inte har någon som helst aning om hur många spel det räknar med att sälja? Det gör det så klart av samma anledning de har planerat för ett antal servers och de tänker inte sälja mera än va det antalet servers klarar av.

Själv tror jag att de gör ett smart drag, men jag säger bara att det i Blizzards fall inte var samma sak.

Medlem
Skrivet av marduk:

Och till alla gnälliga WoW-fanbois: Lägg ner.

Låt dem hållas. De är väl nervösa och rädda att deras WoW skall gå under... vilket det självklart inte kommer att göra. Så deras rädsla är obefogad, men likförbannat finns den där.

Inaktiv

trams.. det här säger dom bara för fler ska skynda sig till butiken och köpa skiten

Medlem
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av marduk:

Och till alla gnälliga WoW-fanbois: Lägg ner.

Låt dem hållas. De är väl nervösa och rädda att deras WoW skall gå under... vilket det självklart inte kommer att göra. Så deras rädsla är obefogad, men likförbannat finns den där.

Guild Wars 2 och detta.. bye bye WoW!

Medlem

Kommer ändå att floppa!


signatur

AYY LMAO

Inaktiv
Skrivet av marduk:

Inte direkt oväntat.

Ska bli riktigt spännande att sätta tänderna i detta.

Och till alla gnälliga WoW-fanbois: Lägg ner.

Tvärtom jag är star wars fan boi. Sätter hopper till GW2 dock

Medlem

Smart av 2 andledningar: Massa folk förbokar och det skapas automatiskt hype över saker som är begränsade. MMO servrar dör alltid vid launch (om det är populära spel/franchises) se t.ex. WoW som krashar vid varenda patch (iaf så länge jag spelade). Det går inte dimensionera servrarna efter mängden folk som försöker spela och registrera sig de första 3-4 dagarna. Bättre låta ett visst antal registrera sig i taget. Om det sköts på rätt sätt är det ju egentligen ingen skillnad på att ge förbokningsexeplar en veckas försprång vilket en hel del spel gjort tidigare.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

äntligen ett mmo för oss som är födda på 70 och 80 talet och växt upp med star wars. haha komme rigåg hur man lekte starwars sommaren 86 på en camping i dalarna och jag var smugglarn han solo!

Medlem
Skrivet av papajoe:

äntligen ett mmo för oss som är födda på 70 och 80 talet och växt upp med star wars. haha komme rigåg hur man lekte starwars sommaren 86 på en camping i dalarna och jag var smugglarn han solo!

Är ju dock inget i det här spelet som faktiskt fanns på 70 och 80 talet...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av papajoe:

äntligen ett mmo för oss som är födda på 70 och 80 talet och växt upp med star wars. haha komme rigåg hur man lekte starwars sommaren 86 på en camping i dalarna och jag var smugglarn han solo!

Är ju dock inget i det här spelet som faktiskt fanns på 70 och 80 talet...

Öh vad fanns 1977 som var med i första filmen?

Medlem

Varför ligger det här som heta nyheter? Ett år gammalt ju.

12
Skriv svar