Hutchinson: "Rasism i spelbranschen"

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Droopydawg:

Den här artikeln var någorlunda intressant ända till Fredrik skrev:
"Tycker du att spelkritiker är för snälla mot japanska titlar – och tror du att det har att göra med rasism?"

Varför frågar du oss? Detta är ju ett påhopp på er yrkeskår. Hur känner ni inför det? Och hur går dom interna diskutionerna på FZ om ämnet? Det hade varit intressant och höra er ståndpunkt.

Varför tror du vi har möjlighet att kommentera artiklar överhuvudtaget? Freddan försöker få igång en diskussion.

Och jag tillförde till diskussionen med en motfråga till skaparen av artikeln.

Eller sådana åsikter ska inte vara tillåtna tycker du? Så tolkar jag ditt inlägg och nedröstning.

Inaktiv
Skrivet av Droopydawg:

Den här artikeln var någorlunda intressant ända till Fredrik skrev:
"Tycker du att spelkritiker är för snälla mot japanska titlar – och tror du att det har att göra med rasism?"

Varför frågar du oss? Detta är ju ett påhopp på er yrkeskår. Hur känner ni inför det? Och hur går dom interna diskutionerna på FZ om ämnet? Det hade varit intressant och höra er ståndpunkt.

Håller med. Det är journalisterna det gäller inte vi andra. Men jag själv gillar inte asiatiska spel. Antar att det är för att jag inte är funtad som en asiat

Medlem

Vita kränkta män.


signatur
Medlem

Hur i helvete kan man ens få för sig att kalla det för rasism?

Patetiskt...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Frilansare
Skrivet av raefzm88:

Fz, nya Aftonhoran, med fokus på homosexualitet i spel, genusdebatter och antirasism!

Det var tråkigt att du tycker så. Vi ska framöver hålla oss till att räkna polygoner och lista vapen-stats.

Frilansare
Skrivet av Droopydawg:

Den här artikeln var någorlunda intressant ända till Fredrik skrev:
"Tycker du att spelkritiker är för snälla mot japanska titlar – och tror du att det har att göra med rasism?"

Varför frågar du oss? Detta är ju ett påhopp på er yrkeskår. Hur känner ni inför det? Och hur går dom interna diskutionerna på FZ om ämnet? Det hade varit intressant och höra er ståndpunkt.

Varför inte fråga er? Ni gör ju sajten lika mycket som vi. Vi försöker att inte basunera ut våra personliga åsikter på nyhetsplats. Men eftersom du frågar, han har en poäng i allt förutom rasistspåret.

Medlem

Jag tror det där säger mer om Alex Hutchinson än om 'branschen'.
Spel bedöms efter hur kul eller fängslande de är och det är många olika aspekter i många olika kombinationer som kan göra ett spel bra. Det är dessutom något väldigt subjektivt vad man upplever som bra.
Tror Alex Hutchinson att hans smak är normen bland spelare så har han hybris. Om någon tycker att Bayonetta är bättre än Gears of war så beror det på att Bayonetta har något tilltalande som GoW inte har även om det inte är storyn. Nationalitet har inte med saken att göra och att påstå det tyder på att man själv har ett rasistiskt tankesätt.

Medlem

"Det går inte som min stolthet vill, måste hitta något att skylla på."
Alla spel man gör är ju perfekta, så det måste ju bero på saker som piratkopiering, kopieringsskydd och japaner om man inte får det betyg eller det marknadsvärde man drömde om...

Det är väl han själv som är rasistisk/nationalistisk med en sån bias han har i sina uttalanden?
Skulle jag vara sån skulle jag bara säga "Amerikaner och fransmän.......".

Medlem

Men alltså.. vänta nu. Jämför han Gears of War och Bayonetta? Varför det? Är inte ens samma genre i min mening. OKEJ det är 3e person.. Men där slutar likheterna.

Förövrigt har jag aldrig blivit så BLOWN AWAY som jag blev av Bayonetta första gången jag spelade det. Hade 0 förväntningar för det verkade helskumt men JÄVLAR vilket gameplay det spelet har. helt.jäva.sinnessjukt.tight.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Droopydawg:

Den här artikeln var någorlunda intressant ända till Fredrik skrev:
"Tycker du att spelkritiker är för snälla mot japanska titlar – och tror du att det har att göra med rasism?"

Varför frågar du oss? Detta är ju ett påhopp på er yrkeskår. Hur känner ni inför det? Och hur går dom interna diskutionerna på FZ om ämnet? Det hade varit intressant och höra er ståndpunkt.

Varför inte fråga er? Ni gör ju sajten lika mycket som vi. Vi försöker att inte basunera ut våra personliga åsikter på nyhetsplats. Men eftersom du frågar, han har en poäng i allt förutom rasistspåret.

Ni utrycker ju era personliga åsikter dagligen här genom era recensioner

Men jag tackar så mycket för svaret! Vad tror du det är som gör att speljournalister inte sågar japanska spel lika hårt då?
Är det att man inte alltid är säker på vad som bara är dåligt eller vad som är genuin spelkultur? Och därför slätar över det lite även om man kan tycka det är småkonstigt?

Frilansare

En recension är en persons subjektiva åsikt. En nyhet ska vara objektiv (så långt det går, det finns såklart ett mått av subjektivitet i exempelvis nyhetsurvalet). Sedan spårar vi ju också ur ibland

Jag tror att EN DEL spelkritiker är så himla (bra ord!) insnöade på den japanska kulturen att de inte förmår se brister i en del spel. Precis som att man gärna hyllar den där tv:n man köpt för 25000 även om man innerst inne vet att den har rejäla brister. Men det är högst mänskligt. Man försvarar sina livsval.

Medlem

Hahahahaha, seriöst?

Recensioner är en persons tycke om ett spel, vi har alla våra fördomar men det låter som han tror det är någon form av tinfoil hat konspiration här.

Medlem

Ja, fast man får faktiskt fundera lite över vad det är som gör att man ofta gillar japanska spel trots att det ofta är extrema brister. Japanerna brukar vara bra på att få en att bry sig om karaktärerna. Gör man det så fungerar det trots skrattretande dåliga historier. Västerländska spel tenderar vara precis tvärtom - bättre story där man struntar i karaktärerna.

Liknande saker kan man se grafiskt. Ofta är japanska spel dåliga rent tekniskt, men har artistiskt tilltalande grafik som man därför upplever som fantastiskt även om det rent tekniskt är skräp.

Detta är ju generaliseringar, men det går inte att komma ifrån att japanska spel oftast är väldigt annorlunda västerländska spel. Och om man dår är uppväxt med och gillar det japanska stuket så blir man ofta rätt okritisk mot det.

Jag menar, jag skulle aldrig spela ett västerländskt spel med så idiotisk och utflippad story som i Phoenix wright-spelen, men japanskt så fungerar det

Medlem

Det känns som om Alex Hutchinson skulle behövs slå upp rasism i en ordbok. Eller wikipedia eller nå't.

Det har blivit ett så urtvättat ord att det används i de mest konstiga situationer och ofta verkar det bara som om de desperat ropar på uppmärksamhet.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Nu är det väl så att vi här i denna del av världen inte ser mer än kanske 1 % av alla japanska spel? Är det konstigt att de är bra? Jag skulle välja FF VII över gears of war och bayonetta. I övrigt så gillar jag att japanerna har ett annat tänk, de vågar också oftare lite mer. För er som inte förstår vad jag menar så kolla på kommentatorspåret till Appleseed 2 och lyssna på vad den amerikanska kollegan säger egentligen och om hur han troligen bidrog till att filmen var "mindre bra".


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Tycker inte rasism är rätt ord, men däremot så är det klart att det finns en del glorifiering. Som exempel kan vi ta FF-serien. Tittar man närmare är storyn närmast rappakalja nu och då, men det som fungerar är ju att de fått rappakaljan att klaffa med karaktärernas samspel och delvis mycket bra berättande när man jämför med genomsnittet, i alla fall i några av spelen - det är ju så klart subjektivt.

Jag förstår helt vad han är ute efter, men citatet är lite väl live-intervju ordagrant.

Själv gillar jag vissa japanska spel för att de vågar vara orealistiska. Det behövs inte alltid finnas en förklaring som visas upp i spelet, eller en slags realismhysteri (trots att spelet ifråga kan vara helt orealistiskt). Ibland fungerar den här filosofin, men andra gånger funkar det mycket bra att skippa det.

Medlem

Västvärlden i ett nötskal, allt är rasistiskt...


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ligger nog en del i vad han säger, Bayonetta, Lolipop Chainsaw, Dead or Alive, finns gott om Asiatiska/Japanska spel som "kommer undan" med ren sexism och "förlegad kvinnosyn", inte minst när det är en achievement att kika under kjolen på den kvinnliga huvudpersonen
Som jämförelse vill jag påstå att The Witcher både 1 och 2 fick mycket kritik/uppmärksamhet för dess sexscener, trots att dessa var klart mer välgjorda och smakliga än de "bikinilägen" som ofta finns i Japanska spel. Eller mAss effect för den delen (Miranda).

Stämmer nog väl att man kan bortförklara allt "snusk" med "det är ett Asiatiskt spel, där kan man vänta sig tentakler och hentai". Sant i sig, men ska man bara acceptera det om man klagar på samma sak i västerländska spel?
Ska man inte försöka döma på samma villkor, hålla sig till sin moraliska kompass.
Å andra sidan, skulle alla Asiatiska spel dömas hårt pga sexism skulle vi nog inte se många som lyckades nå mer än 3 i betyg

Inaktiv
Skrivet av Droopydawg:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Droopydawg:

Den här artikeln var någorlunda intressant ända till Fredrik skrev:
"Tycker du att spelkritiker är för snälla mot japanska titlar – och tror du att det har att göra med rasism?"

Varför frågar du oss? Detta är ju ett påhopp på er yrkeskår. Hur känner ni inför det? Och hur går dom interna diskutionerna på FZ om ämnet? Det hade varit intressant och höra er ståndpunkt.

Varför tror du vi har möjlighet att kommentera artiklar överhuvudtaget? Freddan försöker få igång en diskussion.

Och jag tillförde till diskussionen med en motfråga till skaparen av artikeln.

Eller sådana åsikter ska inte vara tillåtna tycker du? Så tolkar jag ditt inlägg och nedröstning.

Jag tolkade ditt inlägg som att du ifrågasatte det faktum att läsarna ens tillfrågades.
Jo, givetvis får du ha sådana åsikter och jag har inte tummat ned ditt inlägg, det ska krävas bra mycket för att jag ska tumma ned någon istället för att diskutera med människan.

Medlem

Orka bry sig... Är spelet bra så skiter jag i vilket... Leta i vilket spel som helst så hittar man säkert något... blir inte mindre uppenbart för att någon pekar ut det.


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem

Ingenting jag lagt märke till, om något så minns jag bara hur mycket skit final fantasy serien fått på sistone.

Men, det kanske är enklare att ha överseende med en story som utspelar sig i ett flummigt och ofta gulligt universum och ett spel med kanske mer allvarlig stämning. Jag vet inte, men bayonetta till exempel har jag uppfattat som tänkt att vara way over the top, har aldrig spelat det eller gears of war, men i just det fallet om jag uppfattat det rätt kan man väll nästan komma undan med vad som helst.

Medlem

rasism är så urvattnat bland pkmedia så det har förlorat all betydelse.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Gortie:

Vita kränkta män.

Tröttsamt patetiskt uttryck.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Tröttsamt patetiskt uttryck.

Attans. Nu kommer jag inte kunna sova.


signatur
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av raefzm88:

Fz, nya Aftonhoran, med fokus på homosexualitet i spel, genusdebatter och antirasism!

Det var tråkigt att du tycker så. Vi ska framöver hålla oss till att räkna polygoner och lista vapen-stats.

Det var ju ett moget och oerhört roligt svar. Absolut behöver man inte fokusera på att räkna stats och polygoner, men man kan ju försöka hålla sig inom ämnet (gaming, ifall ni glömt) och inte bedriva patetiskt pissjournalistik alá aftonhoran med topics som "RASISM I SPELET!!" för att få folk att bli provocerade och att klicka.

Inte bara min åsikt detta, den gemene attityden mot Fz är att ni degenererar er själva genom att konstant posta sådan här dynga.

inb4 ban igen ,,l,,

Medlem

Rasism vet jag inte men nog fan kommer österländska spel undan i större grad med pissiga historier.

Medlem

Rasism är ett lustigt begrepp att använda i detta sammanhang, inga raser är ju direkt inblandade här

kulturdiskriminering möjligtvis... haha, kolla, jag uppfann ett nytt ord


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Idono:

Folk överprisar inte saker bara för att det är japanskt. Det finns stora skillnader mellan västerländska spel och Japanska. Många stora spel från väst är relativt hjärndött jämfört med Japanska. Stora RPG spel som är rena skämtet i jämförelse. Alla gillar inte överdriven simplifiering och dras därför till dem lite mer komplexa japanska spelen.

Hmm, "Japanska" spel och "komplext" i samma text, nu har jag sett allt. Japanska (om vi ska generalisera här, finns ju utstickare både i öst och väst) spel är väl kända för att de har samma djup som en fingerborg och tenderar att vara extremt repetitiva. Till och med Japanska spel som står mig nära hjärtat som Super Maria 64 är ju egentligen rent barnsliga i sitt historieberättande. Och efter alla dessa år med Nintendo, hur mycket vet vi egentligen om denne medelålders italienska rörmokare med förkärlek till kvinnor i rosa och pasta? Inte mycket utöver det jag just nämnde.

Men som sagt, det finns utstickare. Zelda serien är ju ganska innehållsrik när det gäller story, även om väst nu hunnit i kapp och i viss mån sprungit ifrån enligt min mening.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

'Rasism' är det på sätt och vis, men ordet är ändå för starkt laddat.

Det Hutchinson menar är att p.g.a. att de är japanska så sätts inte samma standard.

Jag kan själv tycka att även om Japanerna har en viss särart i sitt spelskapande så finns det en gräns mellan nisch och ren, grå repetition.

Sen finns det en tendens i västerländska samhällen att hylla något bara för att det är utländskt. Men det är en del i en större kultur.

Bloggen 'Stuff White People Like' tar upp många av de här fenomenen. T.ex. "A White person will never be proud of his own culture, instead he will become an expert on YOUR culture and tell you what's right and what's not right for you".

All förklätt i "jag är så empatisk och jag vet bäst, snälla lyssna på mig kära minoriteter".

Det finns drag av samma sak som Hutchinson beskriver sin frustration över, även om det skiljer sig på många sätt.

Men igen, 'rasism' är fel ord att använda. Det handlar inte om hat utöver någon ras eller liknande. Det är snarare en produkt av post-68 samhället och förgreningen till den totala dominansen av det multikulturella tankesättet som sipprar ner på olika sätt.

Minoriteter blir satta i fack och ska tyckas synd om och/eller 'förstås" oavsett om det de sysslar med är bra eller dåligt för 'toleransens' skull.

Jag tror knappast en speljournalist som okritiskt hyllar japanska spel tänker i de banorna, medvetet, men zeitgeisten är ändå något som alla påverkas av, till olika delar.

Sen kan jag hålla med andra i tråden som tycker att vissa tokdissar alla spel som inte är västerländska bara för att de är västerländska. Men det måste inte heller vara ett tecken på rasism, vissa människor tycker helt inte om att exponeras för nya saker i livet.

Själv tänker jag på hela debatten kring Japan som fanns på 80-talet innan den stora kraschen kom och landet började sina långa resa med 'The Lost Decades', där skulderna bara ökade och ökade.

Japan kunde inte förstås enligt västerländska ögon, påstod de västerländska 'experterna' eftersom de spelade Go och vi spelade Schack.

Ja, detta är ett av många argument som utgick på samma sak. En slags multikulturell syn där människor delades upp i fack och fick speciella egenskaper som vi bara skulle 'acceptera att vi inte förstår, så döm inte'.

Ptja, Japan var inte särskilt mycket annorlunda bara för att de spelade Go. De var och är bunda enligt samma ekonomiska regler som alla oss andra.

Samma snack kretsar kring Kina nu. Kina kan aldrig falla eftersom de är kulturellt helt olika och därför måste alla ekonomiska lagar att upphöra etc etc. Vi använder oss av 'västerländska synsätt' och kan därför inte förstå varken Kina eller dess ekonomi. Exakt samma argument som framfördes på 80-talet om Japan.

Även om det går bättre för Kina just nu så har de just haft en massiv bostadsbubbla och demografin ser inte direkt lovande ut.

Detta var lite ekonomi men symptomen är desamma. Det finns vissa som är överdrivet känsliga att kritisera och vara objektiva när det gäller icke-västliga kulturer, ekonomier eller för den delen spel.

Men återigen, 'rasism' är det inte direkt.
En fras som passar bättre är engelskans 'the soft bigotry of lower expectations' blandat med lite omvänd Orientalism.

Medlem

Inte rasism, det är det verkligen inte. Däremot finns det en stor mängd människor (speciellt många speljournalister)som ser japanska spel lite grann som konstvärldens motsvarighet på "modern art" (t.ex konst gjort av skräp eller tavlor som ser ut som nåt en 2åring gör i blöjan, bokstavligt talat). Dem som gillar det, ser ner på oss "vanliga människor" och just påstår att vi är bara för korkade för att förstå vad det handlar om. Jag väljer en "RIKTIG" målning hellre med nåt vackert motiv (aka normal), istället för målningen som "dom fina människorna" väljer målat med brösten på nån storbystad mongolid kvinna i kina.... Hänger ni med?

Japanska spel = Gubbsjuka
Västerländska spel = Seriösa


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

123
Skriv svar