Counter-Strike: GO släpps på tisdag – se trailern nu

Medlem

Jag har spelat cs sen den första första första betan, la av när source kom. Spelat CSS en 20-30h senaste 5åren kanske. Vid första betan (våren 1999) var vi 20 st testare, alla aktiva planethalflige anhängare. På den tiden användes inte ordet hax. På den tiden så va det inte fusk som aimbot etc, det dök upp på senare betor när det vart större/störst. Då sa man "sluta haxxa", då man sköts igenom väggar för att folk oftast fuska. Därmed har jag aldrig symboliserat hax med "skillshot" igenom en dörr. Utan använder mig av just "skilled shot". Haxxa samhör mer med fuskande enligt mig. Hax, haxxor, haxxa (svenskt)..

" In-game, cheating is often referred to as "hacking" in reference to programs or "hacks" executed by the user." -Wiki

Medlem
Skrivet av Håkan:

Måste ju säga att "haxxa"-diskussionen är mer intressant. Har aldrig hörttalas om det tidigare och då känner jag mig inte så gammal, slutade väl spela CS "typ" 2008 och spelat det sen urminnes tider. Låter ju helt mobbat om jag ska vara ärlig, det är ju som andra nämnt "wall penetration". Kan ju förstå att man säger haxxa om det handlar om att bugga ut spelet med bunnyjump, springa på "himlen" o utnyttjar andra fula knep.

Japp så jag lämnar det till de yngre som gillar... sånt...


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Richiraptor:

Jag har spelat cs sen den första första första betan, la av när source kom. Spelat CSS en 20-30h senaste 5åren kanske. Vid första betan (våren 1999) var vi 20 st testare, alla aktiva planethalflige anhängare. På den tiden användes inte ordet hax. På den tiden så va det inte fusk som aimbot etc, det dök upp på senare betor när det vart större/störst. Då sa man "sluta haxxa", då man sköts igenom väggar för att folk oftast fuska. Därmed har jag aldrig symboliserat hax med "skillshot" igenom en dörr. Utan använder mig av just "skilled shot". Haxxa samhör mer med fuskande enligt mig. Hax, haxxor, haxxa (svenskt)..

" In-game, cheating is often referred to as "hacking" in reference to programs or "hacks" executed by the user." -Wiki

Det är därför som det idag är som det är i online spel för gränsen/tolkningen av vad som är fusk är så hårfin. Och skills är i dag inte samma som när man spelade clan fps.
Så visst låter hax som att utnyttja en svaghet i spelet (typ fusk) hur det kan bli ett OK spelsätt fattar jag inte .. Men tydligen nya tider och tolkningar.. tyvärr! Dagens FPS spel har för hög tolerans av "vissa " saker. Så har lagt ner det mesta FPS i dag.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Värst vad populärt det vart att diskutera haxx ^^

Vad man säger när man skjuter någon genom en vägg är väl helt ointressant?
Om jag säger Haxx, Skill shot, Pro shot, Wall penetrating shot, eller något sånt spelar väl ingen roll?
Tänk om ni möter en 40åring och han säger Haxx, Är han en omogen p12 unge då?
Det är ju mer dom som kallar folk för p12 som är omogna .. Tycker jag i alla fall

Man kan kalla det en massa olika saker, Varför skulle man inte få kalla det Haxx om man vill?
*Nu ska jag dra en haxx, Nu ska jag dra en Skill shot, Nu ska jag dra en Wall penetrating shot..*
vad är lättast att säga som svensk? jag säger inget när jag skjuter/dödar genom väggar men dom som gör det får väl kalla det vad dom vill?

Medlem

Inget sikte? Bara statiska EXTREMT-ÅT höger vapen på skärmen? Världens längsta vänsterarm för att nå bort och hålla i vapnet... suck.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Source Film Maker?

Medlem

Haxxa var väl när man sköt genom väggar man kanske inte borde kunna skjuta igenom, ibland genom halva kartan osv. Har för mig 1.5 var full av sådana ställen, folk stod och sköt in i hörn och på andra sidan kartan dog någon annan väldigt sur snubbe.

Medlem

Jag vill ha en remake på quake 1 tack!

CS gav oss inget annat än massa idoter på internet och i spelen.

Kom ihåg när aimbot kom till quake 1 och de som använde det låg då i underläge Det var tider det.


signatur

IDKFA

Medlem

Spelat betan en del nu och gillar det verkligen! Man får dock hoppas att det inte blir allt för populärt bland 1.6-fansen, så slipper man se en miljon trådar om 100 fps i CS GO och liknande på vartenda spelforum.


signatur

Can't blame the stone for being cold

Medlem
Skrivet av Håkan:

Måste ju säga att "haxxa"-diskussionen är mer intressant. Har aldrig hörttalas om det tidigare och då känner jag mig inte så gammal, slutade väl spela CS "typ" 2008 och spelat det sen urminnes tider. Låter ju helt mobbat om jag ska vara ärlig, det är ju som andra nämnt "wall penetration". Kan ju förstå att man säger haxxa om det handlar om att bugga ut spelet med bunnyjump, springa på "himlen" o utnyttjar andra fula knep.

Fattar ni inte själva hur dumt "wall penetration" låter? Om jag sitter o praccar ska jag skrika PENETRERA GULA VÄGGEN" till mina polare? Eller känns det bättre att säga "haxxa gula"? Att säga att folk är kids för att de säger haxxa är bara dumt. Jag har spelat cs sen beta 3.2, och visst man sa inte haxxa då, men det har man fan gjort en jävla massa år nu. Fattar man inte att haxxa är ett legitimt uttryck så visar man bara hur ignorant man är gällande cs-scenen.

Inaktiv
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Jason Statham:
Skrivet av MaXMC:

Som nån som spelat CS sedan innan det blev 1.6 ... Nä det hette inte Haxxa då heller...
Haxxa är något som alla småkidds som kom när 1.5 släpptes måste ha hittat på...

Tur man slutade spela seriöst efter beta 3 när allt slutade i deathmatch.. Under betorna var det mer som ett snabbt Rainbow Six (den gamla typen) efter att bombläget tog över för att gisslanräddningen buggade så mycket så förlorade spelet sin charm.

Den äldsta träffen på Haxxa jag kan hitta är från 2006. Det är ju 6 år efter att det släpptes som retail första gången... krythorian har rätt....

Testade cs beta 7 tror jag det var tidigt 2000, innan 1.0 full släpptes retail. Hursomhelst tiderna mellan 1.3-1.5 hörde åtminstonde jag många och även mig själv använda just ordet haxa en hel del, runt 2002-2003.

Bombläget var otroligt buggigt när det kom.

Hörsägen räknas inte, backa upp det med en källa.
Allt var buggigt innan, men alla som spelade spelade som ett lag och sammarbetade, gjorde stegvis framryckning etc. idag springer alla omkring som idioter och hoppar....

Källan är mina kära barndomsvänner, vilket antagligen inte lär duga för dig. Förövrigt så var CS snabbare i de tidigare betorna och bhop osv var nog ett problem/feature redan då. Att tex hoppa runt utan att tappa fart osv togs bort efter 1.3 om jag minns rätt.

Geeks Gaming
Skrivet av imbamakaber:

Source Film Maker?

Medlem
Skrivet av Jason Statham:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Jason Statham:
Skrivet av MaXMC:

Som nån som spelat CS sedan innan det blev 1.6 ... Nä det hette inte Haxxa då heller...
Haxxa är något som alla småkidds som kom när 1.5 släpptes måste ha hittat på...

Tur man slutade spela seriöst efter beta 3 när allt slutade i deathmatch.. Under betorna var det mer som ett snabbt Rainbow Six (den gamla typen) efter att bombläget tog över för att gisslanräddningen buggade så mycket så förlorade spelet sin charm.

Den äldsta träffen på Haxxa jag kan hitta är från 2006. Det är ju 6 år efter att det släpptes som retail första gången... krythorian har rätt....

Testade cs beta 7 tror jag det var tidigt 2000, innan 1.0 full släpptes retail. Hursomhelst tiderna mellan 1.3-1.5 hörde åtminstonde jag många och även mig själv använda just ordet haxa en hel del, runt 2002-2003.

Bombläget var otroligt buggigt när det kom.

Hörsägen räknas inte, backa upp det med en källa.
Allt var buggigt innan, men alla som spelade spelade som ett lag och sammarbetade, gjorde stegvis framryckning etc. idag springer alla omkring som idioter och hoppar....

Källan är mina kära barndomsvänner, vilket antagligen inte lär duga för dig. Förövrigt så var CS snabbare i de tidigare betorna och bhop osv var nog ett problem/feature redan då. Att tex hoppa runt utan att tappa fart osv togs bort efter 1.3 om jag minns rätt.

Det beror nog helt enkelt på vilka man spelade med. Jag spelade som mest mellan beta1 och beta 3 och hade i princip slutat vid 1.3. Bunny hopping var inget som ens användes i de kretsar jag spelade (med vänner och internationellt). Jag tror det var för att vi alla ville ha ett Rainbow Six och inte en quake-klon.

123
Skriv svar