Medlem
Skrivet av Fenix:

lite småhäftigt att de använder sig av irl-information för stjärnhimlen

Det gör de ju redan i ArmA 2

Medlem

....dubbelpost

Medlem
Skrivet av Floffe:

Tjecker är inte per automatik antisovjetiska. Väldigt många tjecker stödde och stöder det system de hade tidigare. Kommunistpartiet är fortfarande ett av de största.

Queens Gambit gjordes visserligen inte av BI, men de tvistade originalkampanjen till någon kungahussaga, där man slogs mot elaka kommunister som ville störta kungafamiljens snällregim.

(Stjärn)himlen har ju alltid varit riktig för de breddgrader/årtal (inom rimliga gränser) som matats in. Det är så man kan navigera tex. Men den är väldigt low-res.

Inte per automatik, det påstår jag inte. Skall man generalisera (vilket jag gjorde) så påstår jag nog ändå att de flesta i dagens Tjeckien inte är alltför förtjusta i ryssar i allmänhet.

Nu känner jag iofs inte några tjecker själv, men däremot flera andra som bott och levt bakom järnridån och ingen av dem skulle ens pissa på en ryss om han brann. Huruvida detta stämmer med Bohemias medarbetare har jag givetvis ingen aning om, men det känns rimligt att anta att känslorna är mer negativa än positiva.

Om man tar med i beräkningen att amerikanska spel- och filmskapare i flera årtionden exploaterat konfliken mellan öst och väst på ett spekulativt sätt och därigenom till och med kunnat hetsa upp en, för övrigt passifierad svensk befolkning att tro att "ryssen kommer", så är det inte speciellt svårt att ta steget och tänka sig att de som faktiskt LEVT under reella förhållanden i ett sovjetockuperat land i årtionden hyser vissa känslor kring sina "naturliga antagonister" och att dessa känslor i huvudsak är negativa.

Visst är det så att de som var med på den tiden det begav sig och levde i ett kommunistiskt, politiskt system där det givetvis (som i alla politiska system, finns för och nackdelar) känner en viss trygghet och fortsätter att lägga sin röst på detta systems nutida företrädare. Observera att jag inte lägger någon politisk värdering i vilket politiskt system som används - antisovjetisk och antikommunistisk är de facto två olika påståenden. Ungefär som att man nödvändigtvis inte stödjer imperalism bara för att man är demokrat (lite tillspetsat).

Jag påstår inte att du har fel i ditt påstående, men "konflikten" mellan öst och väst (USA-RUS) är fortfarande, för de flesta, en verklighet även om det börjar blekna betänkligt och fokus ligger kanske mera i väst och arabvärlden i de flesta media idag och troligvis Kina i framtiden. Det är dock inte speciellt länge sedan fokus låg på den ständiga konfliken mella USA och Ryssland (titta på större sportsammanhang under 80-, 90- och 00-talet).

Dessutom är det så att västerländsk media, i form av böcker, film och spel, väcker gamla konflikter i brist på nya. Och i brist på riktiga konflikter så slåss vi mot aliens . Avsaknaden av dagen storpolitiska konflikter avspeglas i att vi hittar på och dramatiserar konfliker som inte existerar. Småskaliga och lokala konflikter (som Libyen, Syrien eller valfritt afrikanskt land) är alltför abstrakta och väcker inte tillräckligt med känslor hos folk.

Jag kan ha fel, har inte tänkt på detta speciellt mycket innan jag skrev mitt inlägg. Hur som helst ser jag det inte som speciellt ologiskt att Bohemia väljer en hyfsat nutida konflikt (USA-Iran). Tidigare har de spelat på en gammal konflikt mellan Väst-Öst. Extrapolerar man den utvecklingen så kommer ARMA 4 utspela sig i rymden (såvida inte shit happens....).

Medlem

Hade mer eller mindre aldrig hört talas om serien innan DayZ-modden blev populär, och efter att ha läst det här så är intresset på topp.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Inaktiv

Har inga negativa kommentarer om det här. Arma 3 och Rome 2 är dom spel jag vill ha. Resten kan slänga sig i väggen.

Medlem
Skrivet av Typhor:

Någon som vet om det kommer finnas stöd för handkontroll?

HÄDELSE!!!

Medlem
Skrivet av Natrium:
Skrivet av Typhor:

Någon som vet om det kommer finnas stöd för handkontroll?

HÄDELSE!!!

Förklara gärna så utförligt du kan, så att en mindre begåvad person så som mig själv kan förstå, hur ovanstående besvarade min fråga.

Medlem
Skrivet av Typhor:
Skrivet av Natrium:
Skrivet av Typhor:

Någon som vet om det kommer finnas stöd för handkontroll?

HÄDELSE!!!

Förklara gärna så utförligt du kan, så att en mindre begåvad person så som mig själv kan förstå, hur ovanstående besvarade min fråga.

Arma är en simulator, det finns bokstavligen för många kontroller för en handkontroll, såvida du inte vill köra komibanationer där fyra knappar hålls ned samtidigt =P. För övrigt har väl alla spel stöd för handkontroller? Allt som krävs är en PC-kompatibel kontroll såsom en dualshock 3 där man binder tex wasd till d-paden (inte spaken) och musen til spakarna.

Har en polare som är PS3-fanboy som vägrar spela PC-exklusiva spel med mus och tangentbord. HAn lirar allt från BF till diablo 3 med handkontroll.

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av Typhor:
Skrivet av Natrium:
Skrivet av Typhor:

Någon som vet om det kommer finnas stöd för handkontroll?

HÄDELSE!!!

Förklara gärna så utförligt du kan, så att en mindre begåvad person så som mig själv kan förstå, hur ovanstående besvarade min fråga.

Arma är en simulator, det finns bokstavligen för många kontroller för en handkontroll, såvida du inte vill köra komibanationer där fyra knappar hålls ned samtidigt =P. För övrigt har väl alla spel stöd för handkontroller? Allt som krävs är en PC-kompatibel kontroll såsom en dualshock 3 där man binder tex wasd till d-paden (inte spaken) och musen til spakarna.

varför skulle man vilja ha wasd på något annat än spaken? motarbetar lite syftet med handkontroll

Inaktiv

Track ir gör enormt mkt positiv skillnad för ett spel som det här

Medlem
Medlem

Årets mest efterlängtade spel, alla kategorier. Visserligen så kommer det inte ut före 2013 som det ser ut nu men det är för att införa den nya versionen av physX osv.

Hellre ett fungerande spel vid release än ett McGame a´la COD eller BF3 (årtiondets besvikelse).

Med samma modcommunity som till ArmA2 så kan det inte bli något annat än succé.

Inaktiv

någon som har en uppfattning om systemkraven, om man ska ha båda fötterna på jorden och tar dom officiella kraven med en nypa salt?
tänker köpa en ny dator, och vill kunna maxa det här spelet på ultra sen i 1920*1080, samt att det inte blir lagg med massor av ai-spelare osv .. samt att man ska kunna spela in video i fraps utan att det hackar

Medlem

i7 8gig eller 16 i ram, och typ gtx 680 bör du klara dig på riktigninja, för 2013.

Medlem
Skrivet av Typhor:
Skrivet av Draug:
Skrivet av Typhor:
Skrivet av Natrium:
Skrivet av Typhor:

Någon som vet om det kommer finnas stöd för handkontroll?

HÄDELSE!!!

Förklara gärna så utförligt du kan, så att en mindre begåvad person så som mig själv kan förstå, hur ovanstående besvarade min fråga.

Arma är en simulator, det finns bokstavligen för många kontroller för en handkontroll, såvida du inte vill köra komibanationer där fyra knappar hålls ned samtidigt =P. För övrigt har väl alla spel stöd för handkontroller? Allt som krävs är en PC-kompatibel kontroll såsom en dualshock 3 där man binder tex wasd till d-paden (inte spaken) och musen til spakarna.

varför skulle man vilja ha wasd på något annat än spaken? motarbetar lite syftet med handkontroll

Du kan inte ha spelat konsolspel länge.

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av Typhor:
Skrivet av Draug:
Skrivet av Typhor:
Skrivet av Natrium:
Skrivet av Typhor:

Någon som vet om det kommer finnas stöd för handkontroll?

HÄDELSE!!!

Förklara gärna så utförligt du kan, så att en mindre begåvad person så som mig själv kan förstå, hur ovanstående besvarade min fråga.

Arma är en simulator, det finns bokstavligen för många kontroller för en handkontroll, såvida du inte vill köra komibanationer där fyra knappar hålls ned samtidigt =P. För övrigt har väl alla spel stöd för handkontroller? Allt som krävs är en PC-kompatibel kontroll såsom en dualshock 3 där man binder tex wasd till d-paden (inte spaken) och musen til spakarna.

varför skulle man vilja ha wasd på något annat än spaken? motarbetar lite syftet med handkontroll

Du kan inte ha spelat konsolspel länge.
http://www.syntaxerror.nu/joy030.jpg

Fråga: Hur många av de som överväger att spela detta spel med en handkontroll tror du tänker använda denna nintendo kontroll?

Skrivet av riktigninja:

någon som har en uppfattning om systemkraven, om man ska ha båda fötterna på jorden och tar dom officiella kraven med en nypa salt?
tänker köpa en ny dator, och vill kunna maxa det här spelet på ultra sen i 1920*1080, samt att det inte blir lagg med massor av ai-spelare osv .. samt att man ska kunna spela in video i fraps utan att det hackar

På E3 körde man med denna setupen

"Operating System: Windows 7 Enterprise 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1
Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 970 @ 3.20GHz (12 CPUs), ~3.2GHz
Memory: 12288MB RAM
DirectX Version: DirectX 11
Card name: NVIDIA GeForce GTX 580
Monitor Model: V3D245
Disk Model: C300-CTF DDAC256MAG SCSI Disk Device"

Spelet körde jämt med denna setupen så den klarar troligtvis sämre datorer

Medlem
Skrivet av Typhor:
Skrivet av Draug:
Skrivet av Typhor:
Skrivet av Draug:
Skrivet av Typhor:
Skrivet av Natrium:
Skrivet av Typhor:

Någon som vet om det kommer finnas stöd för handkontroll?

HÄDELSE!!!

Förklara gärna så utförligt du kan, så att en mindre begåvad person så som mig själv kan förstå, hur ovanstående besvarade min fråga.

Arma är en simulator, det finns bokstavligen för många kontroller för en handkontroll, såvida du inte vill köra komibanationer där fyra knappar hålls ned samtidigt =P. För övrigt har väl alla spel stöd för handkontroller? Allt som krävs är en PC-kompatibel kontroll såsom en dualshock 3 där man binder tex wasd till d-paden (inte spaken) och musen til spakarna.

varför skulle man vilja ha wasd på något annat än spaken? motarbetar lite syftet med handkontroll

Du kan inte ha spelat konsolspel länge.
http://www.syntaxerror.nu/joy030.jpg

Fråga: Hur många av de som överväger att spela detta spel med en handkontroll tror du tänker använda denna nintendo kontroll?

Ingen - det är just därför vi lirar på PC! xD

Inaktiv

Det här kanske kommer göra hardcore-fans bananas men jag skulle gärna vilja spela Arma med större möjligheter att tänka på att skjuta på fienden utan att behöva ge andra soldater orders - jag gillar helt enkelt inte att behöva dirigera folk när kulorna viner. Går det att få till sådana spelupplevelser i Arma 2? (Har precis köpt från gog.com)

Skrivet av anon_98854:

Det här kanske kommer göra hardcore-fans bananas men jag skulle gärna vilja spela Arma med större möjligheter att tänka på att skjuta på fienden utan att behöva ge andra soldater orders - jag gillar helt enkelt inte att behöva dirigera folk när kulorna viner. Går det att få till sådana spelupplevelser i Arma 2? (Har precis köpt från gog.com)

Det går att göra i editorn, du kan låta en datorspelare vara "teamleader" och bara panga på, eller så behöver du inte vara i en squad, allt är möjligt.

Däremot vet jag inte om det går i kampanjen.

Medlem

Äntligen ett spel värt att köpa.

12
Skriv svar