Diablo III-skaparen ber om ursäkt för sitt utbrott

Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Sebastian Lind:

Denna "ursäkten" är usel. För det första ber han aldrig Brevik ordagrant om ursäkt, de enda han bokstavligen ber om ursäkt är communityn. Hur vore det med att säga det till Brevik istället? Dessutom är halva brevet (som borde vara en ursäkt för jävligt klantigt beteende, inget annat) bara ren PR för kommande Diablo III-förändringar. Nej, det här känns inte genuint.

Du är usel på att läsa. Detta kan bara tolkas på ett sätt:
"Jag har högre förväntningar på mig själv än att uttrycka mina känslor på ett så bryskt och respektlöst sätt mot en annan utvecklare som Dave, någon som förtjänar att behandlas med mer respekt."

Det han säger är att han inte borde ha uttryckt sig så kontroversiellt/hårt, inte att han inte står för det han sagt. Var är ursäkten? Nej, han tycks mer intresserad av att be om ursäkt till fansen än den som borde få ursäkten, dvs Brevik.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Denna "ursäkten" är usel. För det första ber han aldrig Brevik ordagrant om ursäkt, de enda han bokstavligen ber om ursäkt är communityn. Hur vore det med att säga det till Brevik istället? Dessutom är halva brevet (som borde vara en ursäkt för jävligt klantigt beteende, inget annat) bara ren PR för kommande Diablo III-förändringar. Nej, det här känns inte genuint.

Detta. Sen låter det fortfarande som att Brevik skulle ha snackat skit om Wilsons mamma eller något liknande. Allt killen sa var ju att han skulle ha gjort spelet olikt. Och det kan ju fan alla hålla med om.

Medlem

Så nu förväntar sig att vi ska känna symptai :P? Nej det köper jag inte har han sagt sitt så får han stå för det också >_<.

Blir ju svårt att visa sympati när han beter sig som ett barn XD.

Medlem

Vad sjutton är det som skulle ha krävt många år av tungt utvecklande..?
Det är ju det simplaste spelet någonsin.

Avskyr såna grisar, utvecklar ett dåligt spel och går sen mot attack mot alla som påpekar dess brister.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Spelar ingen jävla roll vad han säger, han hatar Dave iallafall. På samma sätt som jag hatar Jay den feta skitstöveln. Sabbade min favorit franchise med pengar och casual-lir i tanke. Blizzard borde ha gjort sig av med den där clownen. Fy fan att game designern på ett sånt här stort företag kan bete sig på det här viset utan att åtgärder vidtas.

Medlem

Han har ju totalt fistat sönder hela spelserien, kommer ju knappast komma ett Diablo 4 efter den här floppen.

Det bästa som kan hända är att spelet blir hackat så spelmekaniken blir densamma som i de förra diablo-spelen och spelbart på en egen masterserver (lite som man gjort med WoW).

Medlem

signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Han kanske insåg att D3 suger!

Medlem

Paragon systemet suger så jävla hårt, vem fan pallar lvla igen, det är nu efter 60 MASSA DUNGEONS, MER ATT EXPLORA, efter effekterna utav diablo ska visas etc etc.... jävla stolpskott jay wilson... fuck that loser

Medlem

Se gärna denna tidiga gameplayfilm och jämför med hur spelet blev till slut:

http://eu.battle.net/d3/en/media/videos/?keywords=&view#/game...

Inaktiv

Diablo 3 är ju värdelöst skräp som smutsar ner namnet på en bra spel serie.

Medlem

Han skrev det ju på en privat Facebook. Istället för att han skall behöva be om ursäkt för saker han skriver på sin privata Facebook, så kanske folk skall sluta snoka om vad han skriver på sin privata Facebook.

Jag tar inte ställning till hurvida det var rätt eller fel det han sa osv. Jag säger bara att vi inte direkt har rätt att ha en åsikt om något som inte är sagt till oss eller yttrat på ett publikt forum.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Sounds like someone got their hand caught in the cookie jar, and now have to play nice with the community

Tror inte ett skvatt på Jay Wilson's ursäkt. Hans chefer på Activision/Blizzard såg säkert inlägget, och blev antagligen inte särskilt glada över kommentaren. Utan Dave Brevik, så hade dom inte haft ett Diablo överhuvudtaget. Visa lite respekt för fan. Sen att D3 suger i jämförelse med D1/D2, gör ju inte direkt saken bättre.

Kollade precis FL3JM's länk. Gameplayn såg otroligt mycket roligare ut i den, och till och med UI:t såg bättre ut.

RIP Blizzard North


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Jag förstår att vi lever i en värld där alla företag måste vara politiskt korrekta, men jag avskyr personligen att det ligger i vår mänskliga natur att gå på häxjakt.

Han har exakt lika mycket rätt att kalla Brevik för en skitstövel som ni har att kalla Jay och Diablo 3 för skit.

Håller med dig till 100%

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Jag förstår att vi lever i en värld där alla företag måste vara politiskt korrekta, men jag avskyr personligen att det ligger i vår mänskliga natur att gå på häxjakt.

Han har exakt lika mycket rätt att kalla Brevik för en skitstövel som ni har att kalla Jay och Diablo 3 för skit.

Fast nu sa han ju inte ordagrant "skitstövel", utan sa... "Fuck that loser!". En annan variant kan vara "Screw him!". Ingen av dessa varianter kan översättas till det betydligt snällare "skitstövel" som du använder.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Jag tycker att det verkade komma ifrån hans hjärta. Man måste också låta de grabbarna göra sitt eget spel. Det är kreativa förmågor med egna viljor och idéer. Och nej jag tycker inte om Diablo 3. Jag knarkade 2an men 3an var ett helt annat spel för mig. Vilket jag menar liksom är att förvänta.

Medlem
Citat:

Jag förstår att vi lever i en värld där alla företag måste vara politiskt korrekta, men jag avskyr personligen att det ligger i vår mänskliga natur att gå på häxjakt.

Han har exakt lika mycket rätt att kalla Brevik för en skitstövel som ni har att kalla Jay och Diablo 3 för skit

Här är en till som håller med.

Brevik ska inte skita på hela spelet som han gjorde. Även om han tycker så så kastade han hela teamet under bussen genom att mer eller mindre säga "de är för korkade för att utveckla spelet, hade Blizz North gjort spelet så hade allt varit frid".

För det första så kan man fråga sig om Brevik är så genialisk vad har han gjort efter D2? Hellfire:London, inte direkt extremt nyskapande. Hans nyaste spel, Marvel någonting, är bara ännu en kopia.

Snarare hade de tur i spelskapandet och gjorde en produkt som låg rätt i tiden samt att det var LAGET som gjorde det. Brevik har inte på något sätt visat att han är exceptionell.

#2 är, D3 är inget dåligt spel. Förväntningarna låg på perfektion men mangementmentet har fipplat jävligt mycket med spelet, tvingat dem att starta om flera gånger. Klart att det tär på utvecklingstiden- och kvalitén.

Wilson överreagerade men det var Brevik som började med att skita på hela laget. Det är dessutom extra illa eftersom han själv är ex-Blizz och borde visa lite lojalitet med sina före detta kamrater och för det andra så har han själv ingen auktoritet.

Han skapade inte D2 själv och när han har gått vidare så har han skapat en enda skitprodukt efter en annan, med andra ord, han är knappast i en position att visa att han själv är så duktig då han inte har gjort något alls på över 10 år som är vettigt och han har försökt och försökt och misslyckats.

Wilson var omogen men det var Brevik som syndade först genom att bryta lojalitetet och ren jävla folkvett och började skita på hela företaget och teamet, speciellt när han själv bara gjort loserspel efter loserspel i väldigt många år nu.

Brevik får fan tåla lite skit tillbaka då han kastade först, plus att hans case är långt ifrån vattensäkert från hans jävligt försvagade position och lång radda misslyckade spel post-D2.

Medlem

Vad sorgligt att han gav en ursäkt. Han sa ju bara precis vad alla hade sagt.

Du kommer in på jobbet en onsdag;
-Lasse som brukade jobba här tycker att vi gjorde ett dåligt jobb.
-Jaha, han kan dra åt helvete.
..och sedan fortsätter dagen som vanligt.

Det här är inga konstigheter. Om du pratar skit om folk, så kommer dom prata skit om dig när det väl spridit sig till dom.
Ärligt så skäms jag av att jag läste deras facebook konversation, och det borde ni också göra.
Det här är inga partiledare som fifflar med fakturor som det ska spioneras på, pekas ut och sättas på skampålen, det är vanliga människor som försöker göra sitt jobb som har en (vad dom trodde) privat konversation. Att någon överhuvudtaget förväntar sig att det ska komma officiella ursäkter, är helt ärligt så jävla sorgligt.

Om man tänker efter så är det väl Brevik som borde ursäkta sig. Det var väl han som gick med på att snacka skit om andra, framför kamera, på en stor spelsida. Men det är klart att det inte rimmar så bra om man är bitter att man hade för höga förväntningar, Tex "jag kan inte fatta att jag tröttnade så snabbt på att repetera samma spel om och om igen, när jag älskade att göra det för 12 år sedan.", och sedan söker efter mera folk som inte tyckte om det.
Det är patetiskt att se att folk som inte tyckte om spelet, vill lägga så mycke tid på att övertyga andra att sluta spela. Det ska skrivas listor med alla fel, hotas med mass stämning, enskilda arbetare ska pekas ut som ansvariga.
Vi ser det här om och om igen bland 'gamers'.
Man finner inte det här inom något annat område inom underhållnings indrustrin, vilket gör vår massa till den absolut petigaste, hämndlystna och sämsta konsument grupp man kan ha att göra med.

Jag tror faktiskt inte att nån av dom involverade faktiskt bryr sig någonting om det här (förutom en stackars technical artist som är lite butthurt).

Själv så fick jag nog ut en månads spelande med mina vänner, vilket inte är så kasst.

PS. leave brittney alone!

Medlem

Det var onödigt av Jay Wilson och hans vänner på Blizzard att brusa upp sådär. Nuvarande Blizzard-teamet borde vara mer självkritiska och ta till sig av kritik istället för att skämma ut sig offentligt. De beter sig helt enkelt oprofessionellt. Om man tycker kritik är obefogad kan man antingen bemöta den med argument eller skratta åt den. De som istället sjunker till en 6-årings nivå och går till personangrepp bevisar ju bara att de inte har någonting att komma med, dvs. de har fel.

Alla som spelat föregångarna till Diablo 3 fattar att Diablokänslan i det senaste spelet inte är så stor som den hade kunnat vara. Men Diablo 3 är absolut inget dåligt spel. Den senaste patchen är ett steg i rätt riktning, men det är mycket kvar. Exempelvis PvP som de lovade skulle finnas med från första början.

Medlem

Gillar inte Jay Wilson något speciellt, tycker deras jobb med Diablo 3 varit en katastrof, hur dem lyckades ta bort alla dem fundementala funktionerna som gör ett ARPG bra, då dem har så många titlar att ta inspiration från förutom D1&D2 går bortom mitt förstånd.

Med tanke på hur mycket pengar Blizzard har är det nästan omöjligt att göra ett spel som inte lever upp till förväntan om det nu inte är pga dålig ledning vilket detta var.

Annars tycker jag Diablo 3 känns kul att spela, skönt gameplay och grafik (även om jag velat det skulle vara mer brutalt, och lite mer dystert.)

Ser fram emot att spela "Grim Dawn" då det kommer, vad dem vill uppnå med det spelet är en förbättrad version av Titan Quest vilket är min favorit av alla ARPG's. Rekomenderar det starkt för er som inte hört om det ännu!

Medlem
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av Bojkott:

Vad har han att be om ursäkt för egentligen? Han uttryckte sitt missnöje över något som han byggt upp och som någon annan sedan förstörde.

Diablo 3 är ett bra spel, men det har inte den äkta Diablo-andan i sig.

Du verkar ha missuppfattat artikeln och rubriken.

Nej det gör han inte.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Sebastian Lind:

Denna "ursäkten" är usel. För det första ber han aldrig Brevik ordagrant om ursäkt, de enda han bokstavligen ber om ursäkt är communityn. Hur vore det med att säga det till Brevik istället? Dessutom är halva brevet (som borde vara en ursäkt för jävligt klantigt beteende, inget annat) bara ren PR för kommande Diablo III-förändringar. Nej, det här känns inte genuint.

Du är usel på att läsa. Detta kan bara tolkas på ett sätt:
"Jag har högre förväntningar på mig själv än att uttrycka mina känslor på ett så bryskt och respektlöst sätt mot en annan utvecklare som Dave, någon som förtjänar att behandlas med mer respekt."

Det han säger är att han inte borde ha uttryckt sig så kontroversiellt/hårt, inte att han inte står för det han sagt. Var är ursäkten? Nej, han tycks mer intresserad av att be om ursäkt till fansen än den som borde få ursäkten, dvs Brevik.

Vad snackar du om? Det är precis det han ska be om ursäkt för också; sättet han framför sin åsikt. Inte att han har och yttrade en åsikt, utan sättet han gjorde det på. Eller menar du att man ska hålla käften om ens åsikt inte delas av den allmänna opinionen?

Medlem

Glöm inte bort att ni nästan alla här redan har köpt spelet och därmed investerat i deras nästa projekt? ^^


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Brevik hade all rätt att visa sitt missnöje över Diablo 3. Det är ett bra spel, men den äkta Diablo-andan är helt borta.

Håller fullt med om detta.

Medlem

Trodde först att det stod Breivik... Too soon?

Medlem
Skrivet av Odin:
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av Bojkott:

Vad har han att be om ursäkt för egentligen? Han uttryckte sitt missnöje över något som han byggt upp och som någon annan sedan förstörde.

Diablo 3 är ett bra spel, men det har inte den äkta Diablo-andan i sig.

Du verkar ha missuppfattat artikeln och rubriken.

Nej det gör han inte.

Jo, och det påpekade han/hon själv också i ett senare inlägg: "Jo, jag missuppfattade den, men ändrade så fort ja kunde Dock hann du före :)".

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Denna "ursäkten" är usel. För det första ber han aldrig Brevik ordagrant om ursäkt, de enda han bokstavligen ber om ursäkt är communityn. Hur vore det med att säga det till Brevik istället? Dessutom är halva brevet (som borde vara en ursäkt för jävligt klantigt beteende, inget annat) bara ren PR för kommande Diablo III-förändringar. Nej, det här känns inte genuint.

Japp, killen har skitit i det blå skåpet och det vet han. Väldigt många av oss som är besvikna på D3 är ju det mycket pga att vi kände att det tappade för mycket från D2. Han gör ju sig inte direkt mer populär bland oss genom att däga en sån grej.
Förövrigt så är hela den tråden som ni lade upp här på FZ jävligt rolig. Dom personerna bara stinker ju av mindervärdeskomplex när dom sitter och försöker övertyga varandra om att det Brevik antytt minsann inte stämmer. Patetiskt är vad det är.

Medlem
Skrivet av toast:

Glöm inte bort att ni nästan alla här redan har köpt spelet och därmed investerat i deras nästa projekt? ^^

Ja, varför tror du alla känner sig så jävla lurade för? Smarta klubben går ut och påminner alla om att vi minsann köpt spelet. Vi tackar och bugar!

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Sebastian Lind:

Denna "ursäkten" är usel. För det första ber han aldrig Brevik ordagrant om ursäkt, de enda han bokstavligen ber om ursäkt är communityn. Hur vore det med att säga det till Brevik istället? Dessutom är halva brevet (som borde vara en ursäkt för jävligt klantigt beteende, inget annat) bara ren PR för kommande Diablo III-förändringar. Nej, det här känns inte genuint.

Du är usel på att läsa. Detta kan bara tolkas på ett sätt:
"Jag har högre förväntningar på mig själv än att uttrycka mina känslor på ett så bryskt och respektlöst sätt mot en annan utvecklare som Dave, någon som förtjänar att behandlas med mer respekt."

Det han säger är att han inte borde ha uttryckt sig så kontroversiellt/hårt, inte att han inte står för det han sagt. Var är ursäkten? Nej, han tycks mer intresserad av att be om ursäkt till fansen än den som borde få ursäkten, dvs Brevik.

Vad snackar du om? Det är precis det han ska be om ursäkt för också; sättet han framför sin åsikt. Inte att han har och yttrade en åsikt, utan sättet han gjorde det på. Eller menar du att man ska hålla käften om ens åsikt inte delas av den allmänna opinionen?

Men snälla rara. Det är klart att han ska be brevik om ursäkt när han kallat honom loser öppet. Speciellt eftersom utan Brevik och hans framgångar med Diablo hade vi inte haft denna diskussionen nu, för Diablo 3 Hade inte varit någonting...

Medlem

Att det nya diablo gänget har egna idéer och visioner, fine.. men räknade dom inte med att dom gör ett spel med två berg som bröder? Man måste ju fråga sig varför föregångarna var så populär redan innan man börjar utveckla det, SPECIELLT när det är en ny grupp som ska göra det.
Känns som att allt det som åtminstone jag tyckte var roligt, det ville dom minsann inte ha i deras nya tolkning av diablo.
Hade dom bytt namn på spelet och lanserat det som nånting helt annat så kanske jag fortsatt spelat det, men eftersom det heter just Diablo III så är jag bara föööör besviken för att ens starta det igen.
Nya idéer är ju alltid bra, men pillra inte med det fundamentala. Själva grunden som gjorde det så bra!
Wilson hade några få på facebook som tog hans sida, känns som att Brevik har kvar hela den härliga diablorörelsen.
Måste kännas surt va, Wilson?


signatur

Quake 1,2,3 - CS - UT - B&W 1,2 - Dungeon Keeper - Starcraft 1,2 - Diablo 1,2,(3) - WoW

123
Skriv svar