Därför ska du bry dig om "nya" Final Fantasy XIV

Robot
Därför ska du bry dig om "nya" Final Fantasy XIV

Square Enix berättar och visar under en timmes presentation varför du ska bry dig om återfödseln av Final Fantasy XIV.

#final-fantasy-xiv, #square-enix


Medlem
Därför ska du bry dig om "nya" Final Fantasy XIV

Ser ut som en riktig snoozefest

Det är tragiskt att de tycks ha investerat så mycket i projektet att de bara inte har råd att låta det misslyckas. Lite gulligt med återupplivningsförsöket, dock. Man kan knappast anklaga dem för att inte försöka ställa sina misstag till rätta, även om jag personligen har svårt att se att de ska kunna vända på steken två år senare. Känns som det här skeppet seglat, Square Enix.

Medlem

Det är defintivt mycket bättre nu än vad det var på release, Köpte 14 för 30 kr på webhallen för någon månad sen och testa, tror faktiskt att många av de som lirar 11an kommer gå över till detta då det känns väldigt likt men ändå nytt. Innan testade jag beta, eller ja... Jag lyckades aldrig starta spelet pga buggarna

Medlem

Såg videon igår och tyckte den var kul, fast jag är ju också intresserad av hur det går för 2.0.

Önskar att den var längre för det var mycket dom inte pratade om som dom har nämnt förut.

Ganska enkelt att hitta uppdaterad info angående 2.0 om man är angelägen att söka efter det. Här är dock en vad jag tror är mindre enkel att hitta bit av information angående 2.0, relativt ny och översatt från japanska till engelska.

http://forum.square-enix.com/ffxiv/threads/14967-Translations...

Medlem

Kan inte FZ ta och recensera nyversionen? Man blir lite nyfiken


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det är tragiskt att de tycks ha investerat så mycket i projektet att de bara inte har råd att låta det misslyckas. Lite gulligt med återupplivningsförsöket, dock. Man kan knappast anklaga dem för att inte försöka ställa sina misstag till rätta, även om jag personligen har svårt att se att de ska kunna vända på steken två år senare. Känns som det här skeppet seglat, Square Enix.

Tror det har en ganska stor chans att vara ett lyckat försök.

Det har samma namn men spelet är gravt annorlunda från vad FFXIV är idag och vet inte ens om jag skulle jämföra 2.0 med vad spelet var under den tiden som 75-90% av folk lämnade spelet.

Det är klart om dom inte verkligen har dom sakerna som dom säger att dom har i 2.0 och att det igen känns lika "tomt" som FFXIV gjorde vid sitt släpp så har du nog rätt men jag har inte riktigt fått känslan att dom tror att det kommer att bli en mega succe rakt av...

... utan mer utav att dom som spelar nu kommer vilja fortsätta spela, en viss % utav dom som spelade förut kommer prova spelet igen och denna gång förhoppningsvis vilja fortsätta spela och sen så är det nog så att dom förväntar sig att det kommer nytt folk som provar spelet för första gången men inte lika mycket som FFXIV hade när det släpptes.

Dom skulle inte klaga om det blev en massiv succe på en gång men det som är mer troligt att hända är att det får en boost av spelare i början och sedan över tiden blir större och större men det kommer säkert ta ett tag men så vitt jag minns så var det något liknande vad gäller FFXI.

Skrivet av korosuu:
Skrivet av Sebastian Lind:

Det är tragiskt att de tycks ha investerat så mycket i projektet att de bara inte har råd att låta det misslyckas. Lite gulligt med återupplivningsförsöket, dock. Man kan knappast anklaga dem för att inte försöka ställa sina misstag till rätta, även om jag personligen har svårt att se att de ska kunna vända på steken två år senare. Känns som det här skeppet seglat, Square Enix.

Tror det har en ganska stor chans att vara ett lyckat försök.

Det har samma namn men spelet är gravt annorlunda från vad FFXIV är idag och vet inte ens om jag skulle jämföra 2.0 med vad spelet var under den tiden som 75-90% av folk lämnade spelet.

Det är klart om dom inte verkligen har dom sakerna som dom säger att dom har i 2.0 och att det igen känns lika "tomt" som FFXIV gjorde vid sitt släpp så har du nog rätt men jag har inte riktigt fått känslan att dom tror att det kommer att bli en mega succe rakt av...

... utan mer utav att dom som spelar nu kommer vilja fortsätta spela, en viss % utav dom som spelade förut kommer prova spelet igen och denna gång förhoppningsvis vilja fortsätta spela och sen så är det nog så att dom förväntar sig att det kommer nytt folk som provar spelet för första gången men inte lika mycket som FFXIV hade när det släpptes.

Dom skulle inte klaga om det blev en massiv succe på en gång men det som är mer troligt att hända är att det får en boost av spelare i början och sedan över tiden blir större och större men det kommer säkert ta ett tag men så vitt jag minns så var det något liknande vad gäller FFXI.

Möjligt att läget kan stabilisera sig på sikt med en liten men trogen fan-skara, absolut. Men oavsett hur många förbättringar som kommer får man inte glömma att första intrycket är det som stannar kvar hos folk, och det blir tufft för dem att kunna ändra på den flopp-stämpel som FF XIV fått. Sen underlättar det ju inte direkt heller att MMO-genren har så brutalt, stenhård konkurrens, och Square Enix måste lyckas med konststycket att locka folk till ett två år gammalt (men förbättrat) spel, samtidigt som WoW tuffar på och glödheta nya titlar som Guild Wars 2 äntrar scenen.

Men ja, vi får väl se, helt enkelt.

Medlem

Undrar om det är bättre oprimerat än förut.
Min dator klarade knappt av det förut...

Medlem
Skrivet av Wingu:

Undrar om det är bättre oprimerat än förut.
Min dator klarade knappt av det förut...

Jo det är bättre optimerat nu, ska fungera på fler datorer nu och dom som det redan fungerade på förut borde ha bättre flyt.

Medlem

Mjaaa, skulle ju vilja prova på det, men inget jag skulle lägga ner pengar på. Synd, då jag gillar Final Fantasy i övrigt.

Medlem
Skrivet av korosuu:
Skrivet av Wingu:

Undrar om det är bättre oprimerat än förut.
Min dator klarade knappt av det förut...

Jo det är bättre optimerat nu, ska fungera på fler datorer nu och dom som det redan fungerade på förut borde ha bättre flyt.

Trevligt. Då kanske man kan ge det en chans ändå.

Inaktiv

Fyfan vad tråkigt spelet var, vågar man testa det igen trots gw2?


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

F2P or GTFO >:(
Mitt collector's edition får samla damm tills spelet blir F2P.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

F2P or GTFO >:(
Mitt collector's edition får samla damm tills spelet blir F2P.

Det är väl möjligt att dom skulle kunna göra F2P rätt men jag hoppas verkligen att dom inte börjar med F2P.

Communityn blir alltid värre för att nämna en av nackdelarna.

Min collectors edition är nog i samma status som din just nu men när jag har möjligheten att spela 2.0 så kommer dammsugaren fram.

Medlem

Förhansköpte FF XIV och har aldrig varit så besviken på ett köp innan.
Kunde lika väl bränt pengarna. Spelet var nästintill ospelbart när jag fick händerna på det, dessutom tog det ungefär 2 timmar innan man ens hade reggat kontot och skapat en karaktär. Mest kryptiska kontoskapningen någonsin, tur att man hade tillgång till google translate.

Medlem
Skrivet av GnutAh:

Spelet var nästintill ospelbart när jag fick händerna på det, dessutom tog det ungefär 2 timmar innan man ens hade reggat kontot och skapat en karaktär.

Regga konto tog sin tid. Gillade inte Playonline till FFXI och jag hoppades att de inte skulle använda det till FFXIV. Det var ännu jobbigare nu med gametime då de inte använde Timecards utan man var fortfarande tvungen att regga ett kreditkort och sedan köpa deras timecrystals eller vad de nu var (jag ville inte ha ett spel som bara drar pengar varje månad).

Det jag tyckte var lustigt med character creatorn i FFXIV var att det fanns så lite att ändra på.
I en developer film så sa de att man kunde sitta flera timmar med att skapa en karaktär, men för mig tog det mindre än en kvart att gå igenom allt man kunde välja mellan på en Miqo´te.

Men jag antar att om man lägger ihop tiden för varje ras och kön så kommer sw upp i en timme eller mer.
Character creatorn ska inte vara ett jävla minigame, SquareEnix

FFXIV blev en ganska stor besvikelse och inte ens att det blev F2P kunde få mig tillbaka med alla de tusentals med brister och ologiska valen de gjort.

2.0 kanske får en chans, men inte innan det gått ett halvår eller något så man får se vad som händer.
Vill inte råka ut för ett nytt APB då servrarna körs i ett par månader och sedan stängs ner pga brist på folk eller buggar som gör det ospelbart för majoriteten av spelarna (typ i stil med när Rage släpptes).

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av GnutAh:

Spelet var nästintill ospelbart när jag fick händerna på det, dessutom tog det ungefär 2 timmar innan man ens hade reggat kontot och skapat en karaktär.

Regga konto tog sin tid. Gillade inte Playonline till FFXI och jag hoppades att de inte skulle använda det till FFXIV. Det var ännu jobbigare nu med gametime då de inte använde Timecards utan man var fortfarande tvungen att regga ett kreditkort och sedan köpa deras timecrystals eller vad de nu var (jag ville inte ha ett spel som bara drar pengar varje månad).

Det jag tyckte var lustigt med character creatorn i FFXIV var att det fanns så lite att ändra på.
I en developer film så sa de att man kunde sitta flera timmar med att skapa en karaktär, men för mig tog det mindre än en kvart att gå igenom allt man kunde välja mellan på en Miqo´te.

Men jag antar att om man lägger ihop tiden för varje ras och kön så kommer sw upp i en timme eller mer.
Character creatorn ska inte vara ett jävla minigame, SquareEnix

FFXIV blev en ganska stor besvikelse och inte ens att det blev F2P kunde få mig tillbaka med alla de tusentals med brister och ologiska valen de gjort.

2.0 kanske får en chans, men inte innan det gått ett halvår eller något så man får se vad som händer.
Vill inte råka ut för ett nytt APB då servrarna körs i ett par månader och sedan stängs ner pga brist på folk eller buggar som gör det ospelbart för majoriteten av spelarna (typ i stil med när Rage släpptes).

Tog ungefär 1 timme att skapa kontot, eftersom allting var på Japanska och helt out of context.

1 Timme innan man hade pusslat ihop att man faktiskt var tvungen att fixa en character slot.

Ja, vafan var det om kristallerna? den skiten kommer jag ihåg!

Man kan nästan säga att man köpte spelet för den lilla musikfilen som spelades upp så fort man blev klar med ett quest. Den där klassiska Final Fantasy-låten.

Btw, Kan ta ett tag innan man ens lägger en enda enkrona på ett Final Fantasy-spel igen.

Knappt värt att ens blunda på efter allt detta + FF XIII.

Och inte för att sprida mer circlejerk, men tacka vet jag GW2.

Det var allt. Rant slut.

Medlem

OM jag köper det här får de nog bli till ps3. Men vi får se. Det fel dom gjorde var att dom släppte det så fort. Dom borde jobbat längre på det. Och om jag ska vara lite positiv så skulle de ju vara roligt om det faktiskt blev bättre, främst för spelarna och för final fantasys framtid :).

Medlem

Jag minns en gång i tiden när final fantasy var WOW.
Nu är det bara "GÄSP"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Om dom ska lyckas i längden måste dom satsa på många roliga saker att göra i spelet, just nu är det väldigt mycket fokus på grafik, nätverkskod, skills och klasser känns det som, sånt som man förväntar sig ska finnas där utan att behöva lyftas fram allt för mycket. Kollar man på videon är det nästan bara sånt dom pratar om sen lite om quest och "andra surprises". Tror inte det är tillräckligt för att locka folk från FFXI t.ex.

Medlem

De skulle kanske inte varit så störda att släppa ett sådant trasigt lir till att börja med, så kanske de hade haft kvar lite hype nu... nötter.

1
Skriv svar