Smör vs. Margarin

Inaktiv
Smör vs. Margarin

Vilket köper ni helst smör, bregott eller margarin?

Smör = Kärnad grädde + salt

Bregott = Kärnad grädde + rapsolja + salt

Margarin = Billig växtolja + Extraktionsbensin (hexan) + Aceton + Nickelspån + Natronlut
Fosforsyra + Citronsyra + Blekmedel + Metanol (bildas av natriummetylatet vid omestringen)
+ PAH (polycykliska aromatiska kolväten, några av de mest cancerframkallande ämnen som finns)

Källa:
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/m-fakta...


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Margarin, godast imho.

Edit: Eftersom margarin var med som ett alternativ trodde jag det bara gällde på macka. Till macka tycker jag bäst om bordsmargarin men att steka i blir det någon form av olja och baka med blir det smör.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Till vad? Macka? baka eller steka?

Damn va skit det var i Margarin


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv

Allt som allt, jag har lämnat pollen öppen för fler alternativ.
Dock så verkar den inte funka just nu. :/

edit: Det verkar inte funka att ha flera svarsalternativ i pollen.
Det får bli det ni helst använder.

Själv använder jag bregott på mackan och smör i bakning.
Röstade dock smör.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Bregott på mackan och smör i bakverk om jag själv får välja.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

phi
Medlem

Beror helt och hållet i vilket sammanhang.

Bregott på mackan, smör till bakning men steker även vissa saker i bregott tillsammans med olja för smakens skull.

Medlem

Smör i bakning annars olja vid matlagning och stekning. Olivolja är gött gött!
Bara ost + annat på mackan.


signatur

Have a good time!

Medlem

Olivolja till all matlagning.
Olivolja på mackan (eller någon slags färskost).


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Bregott med havssalt till mackor. Margarin används för matlagning.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Skribent

Jag väljer margarin för att det till skillnad från smör inte innehåller mättat fett. Det är en vild diskussion om smör vs margarin där LCHF förespråkarna står längst fram och skriker mest. Idag är väl de flesta såkallade experter ense om att man ska äta smör och riktiga fetter och riktig grädde osv men samtidigt blir vi fetare och fetare...

Medlem

Margarin är skit och det är skamligt att det fortfarande tillverkas. Smör/Bregott all the way.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag väljer margarin för att det till skillnad från smör inte innehåller mättat fett. Det är en vild diskussion om smör vs margarin där LCHF förespråkarna står längst fram och skriker mest. Idag är väl de flesta såkallade experter ense om att man ska äta smör och riktiga fetter och riktig grädde osv men samtidigt blir vi fetare och fetare...

Finns ju annat än fett som leder till viktuppgång (kolhydrater).

Själv tycker jag att fett mättar bra och detta gör ju att jag inte käkar godis eller liknande.

Kcal in vs kcal ut är den gyllene regeln som gäller oavsett vad du käkar.. då spelar det ingen roll om du äter fett eller kolhydrater.


signatur

Have a good time!

Medlem

Svarade annat. Ytterst få tillfällen använder jag Bregott men annars är det olivolja när jag lagar mat och sen antingen färskost eller hårdost på mackan. Kommer aldrig nånsin röra margarin efter den där innehållsförteckningen.

Medlem

Kör både med margarin och smör, alternerar väl antar jag.

*edit*

Rapsolja som finns i bregott behandlas med t.ex.citronsyra, fosforsyra, oxalsyra, natronlut.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Skribent
Skrivet av Brain:
Skrivet av Shadee:

Jag väljer margarin för att det till skillnad från smör inte innehåller mättat fett. Det är en vild diskussion om smör vs margarin där LCHF förespråkarna står längst fram och skriker mest. Idag är väl de flesta såkallade experter ense om att man ska äta smör och riktiga fetter och riktig grädde osv men samtidigt blir vi fetare och fetare...

Finns ju annat än fett som leder till viktuppgång (kolhydrater).

Själv tycker jag att fett mättar bra och detta gör ju att jag inte käkar godis eller liknande.

Kcal in vs kcal ut är den gyllene regeln som gäller oavsett vad du käkar.. då spelar det ingen roll om du äter fett eller kolhydrater.

Jo det klart att gör du av med mer energi än du stoppar i dig så går du ner i vikt. Kolhydrater är "hjärnans bränsle" och avsett vad någon säger så mår man i det långa loppet inte bra av att kapa kolhydrater ur kosten, speciellt inte om du tränar.

Man ska hålla sig till en balanserad kost och äta rimliga portioner av det man tycker om samt tänka på att äta mer fibrer (det mättar bra), frukt och grönt. Fett behövs det också för att hålla sig mätt längre och undvika småätande. Jag har valt bort smör, ost och liknande till förmån för andra fettkällor men tycker man väldigt mycket om smör och ost är det bara köra på men tänka sig för när det gäller andra fettkällor med högt kcal innehåll. Sedan det allra viktigaste: att undvika (eller kraftigt dra ner på) alla "dolda" sockerfällor såsom fruktyoghurt, vitt bröd, juice, saft, läsk och liknande.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Margarin = Billig växtolja + Extraktionsbensin (hexan) + Aceton + Nickelspån + Natronlut
Fosforsyra + Citronsyra + Blekmedel + Metanol (bildas av natriummetylatet vid omestringen)
+ PAH (polycykliska aromatiska kolväten, några av de mest cancerframkallande ämnen som finns)

[info]- Billig växtolja stämmer då inte på svenska margariner, oljan renas i flera steg och filtreras tills den får önskvärd kvalité.[/info]

- Extraktionsbensin används inte längre (knappt?) i Sverige för att utvinna oljor i fröer.

- Metanol är jag osäker på då anvädningen av natriummetylat inte är så vanlig längre i
omestringen (enzymer används istället) men om det förekommer är det väldigt små mängder. Förresten så förekommer metanol naturligt i små mängder i bland annat frukter och juicer.

- Nickel, "Vegetabiliska livsmedel som spannmål och bönor innehåller naturligt högre halter nickel än animaliska livsmedel..." margarin innehåller vegetabiliska fetter så det är inte så konstigt.

- Att margarin kan innehålla spår av PAH beror på att i vissa fall utvinner man olja ur fröen under värme (varmpressade). Samma sak händer med mat man grillar, PAH bildas utanpå. Men i och med att man filtrerar oljan med hjälp av bland annat aktivt kol tas PAH:et bort.

- Lut och fosforsyra används men alla rester filtreras bort.

- Blekningen tar inte bara bort färgämnen utan även eventuella tungmetallar. Ångdestilleringen tar bort smaken och eventuella lösningsmedelsrester.

Huruvida allt detta är sant vet jag inte, men jag litar på att det som Livsmedelsverket skrivit stämmer.

Källor:
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fett-och-ol...
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tal...
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tal...
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overka...

Med det vill jag säga att margarin inte är en sådan farlig produkt som din källa vill få den att framstå. Hade de margariner som säljs i livsmedelsbutikerna varit farliga eller orena hade de stoppats av Livsmedelsverket för länge sen.

Personligen föredrar jag smör, då tillverkningsprocessen är ganska enkel jämfört med margarin men främst av allt - för att det är det godaste!

Inaktiv

Väldigt bra grävt!
Jag håller med dig om att smör är godast. De kostar inte många kronor mer och det behövs ingen tillsatt arom, dvs Acetoin och diacetyl för att det skall smaka som smör.
Sen har vi inte nämnt transfetter ännu. I Sverige är det frivilligt att deklarera om en produkt innehåller transfetter
Naturligt är godast helt enkelt.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Vilket köper ni helst smör, bregott eller margarin?

Smör = Kärnad grädde + salt

Bregott = Kärnad grädde + rapsolja + salt

Margarin = Billig växtolja + Extraktionsbensin (hexan) + Aceton + Nickelspån + Natronlut
Fosforsyra + Citronsyra + Blekmedel + Metanol (bildas av natriummetylatet vid omestringen)
+ PAH (polycykliska aromatiska kolväten, några av de mest cancerframkallande ämnen som finns)

Källa:
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/m-fakta...

Till att börja med så innehåller inte margarin aceton, utan acetoin, vilket även finns i smör och är en viktig del av smaken, och flera andra saker av det du rabblar upp som t.ex. nickelspån, blekmedel m.m. är typiskt industrimargarin, som inte är samma sak som vanligt bordsmargarin.

PAH är cancerframkallande, men all PAH är inte cancerframkallande, och jag skulle tippa på att du dör av en stroke av att äta smör innan du får cancer av margarin.

Jag använder både smör och margarin. Jag vet exakt i vilka sammanhang dom lämpar sig bäst, men skulle jag behöva välja ett utav dom så skulle jag utan tvekan välja margarin. Att äta 80% fett på mackan, i maten, i bakverk osv dag ut och dag in kommer att leda till högt kolesterol som i sin tur kommer leda till att din kropp stänger ner. Levern kommer att svikta, du får ökad risk för blodproppar, hjärnan tar stryk och du ökar risk för Alzheimers.

Så variation är det bästa, och våga att avstå från smör/margarin på mackan ibland. Ta t.ex. leverpastej, kaviar, en extra ostskiva, skinka, skiva upp lite ägg och gurka.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Sipmo:

Vilket köper ni helst smör, bregott eller margarin?

Smör = Kärnad grädde + salt

Bregott = Kärnad grädde + rapsolja + salt

Margarin = Billig växtolja + Extraktionsbensin (hexan) + Aceton + Nickelspån + Natronlut
Fosforsyra + Citronsyra + Blekmedel + Metanol (bildas av natriummetylatet vid omestringen)
+ PAH (polycykliska aromatiska kolväten, några av de mest cancerframkallande ämnen som finns)

Källa:
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/m-fakta...

Till att börja med så innehåller inte margarin aceton, utan acetoin, vilket även finns i smör och är en viktig del av smaken, och flera andra saker av det du rabblar upp som t.ex. nickelspån, blekmedel m.m. är typiskt industrimargarin, som inte är samma sak som vanligt bordsmargarin.

PAH är cancerframkallande, men all PAH är inte cancerframkallande, och jag skulle tippa på att du dör av en stroke av att äta smör innan du får cancer av margarin.

Jag använder både smör och margarin. Jag vet exakt i vilka sammanhang dom lämpar sig bäst, men skulle jag behöva välja ett utav dom så skulle jag utan tvekan välja margarin. Att äta 80% fett på mackan, i maten, i bakverk osv dag ut och dag in kommer att leda till högt kolesterol som i sin tur kommer leda till att din kropp stänger ner. Levern kommer att svikta, du får ökad risk för blodproppar, hjärnan tar stryk och du ökar risk för Alzheimers.

Så variation är det bästa, och våga att avstå från smör/margarin på mackan ibland. Ta t.ex. leverpastej, kaviar, en extra ostskiva, skinka, skiva upp lite ägg och gurka.

Jag tror du har rätt i vad du säger. Speciellt med att variation är bäst.

Jag försökte hitta vad som var skillnad på Industrimargarin och bordsmargarin, men jag kunde inte hitta något om att bordsmargarinet inte var deodoriserat, härdat, blekt och aromiserat.

edit: längre ner på den här sidan står det att det kan finnas rester av Aceton
http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art7.htm

"Det lösningsmedel som används vid fraktionering är aceton, som också kan finnas som rest i margarin. "

http://www.gunnarlindgren.com/aceton.pdf

Ja, ju mer jag söker desto mer övertygad blir jag om att det inte är en bra idé att äta margarin.
http://www.kostdoktorn.se/becel-botfalls-behover-varningstext...


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Bordsmargarin på smörgåsen, stekmargarin och/eller olivolja till stek/kok och olivolja/solrosolja till dressingar. Så det beror på vad man skall ha det till.

Jag har faktiskt inte prövat att steka i smör då det är ganska mycket dyrare, men får prova det när stekmargarinet tar slut nästa gång.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Smör är godast men jävlar vad arg man blir om man ska försöka bre 8graders smör... Därför blir det oftast margarin

Inaktiv
Skrivet av Spiff:

Smör är godast men jävlar vad arg man blir om man ska försöka bre 8graders smör... Därför blir det oftast margarin

Det finns många knep att ta till:

Skrivet av dahlqvistannika:

Smör: Man kan skära en bit, eller ta hela, av ett kallt smörpaket och ställa fram på ett
smörfat på bordet, och hyvla med osthyvel. Samma hyvel kan användas till den feta osten.

Om man förvarar smöret i skafferiet (det håller sig länge utan att härskna), kan det bredas med smörkniv.

Jag funderar på att skaffa ett smörfat, då det anses hälsosammare med smör istället för bregott.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Stä'ller man fram smörfatet en stund innan man skall använda det så går det bra att smöra. Sedan in i kylet igen. Funkar fint så länge man inte glömmer av det och stressar.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Det finns ingen risk att det blir försämrat då? Som till exempel olivolja, där man helst inte skall hålla på och värma det respektive kyla det ofta, utan ha ungefär samma temperatur.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Jag gillar båda, det beror bara till vad, som conthox sa.

Jag blev påmind om att jag hört denna diskussion förut, Och här är filmen som bevisar det
"Smör" - Filmarkivet.se


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Inaktiv

Härlig film!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av conthox:

Det finns ingen risk att det blir försämrat då? Som till exempel olivolja, där man helst inte skall hålla på och värma det respektive kyla det ofta, utan ha ungefär samma temperatur.

Vi har då inte märkt av någon försämring av att göra så, smör verkar tåligt.
Men vi äter det mesta här, så kanske inte är rätt referens om något blir dåligt haha.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Margarin för det mesta. Smör ibland. Aldrig Bregott, det orsakar magsmärtor.

Inaktiv

Hmm, magsmärta?
Kan du äta rapsolja i sallad och så då?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Rapsolja vet jag inte men det skulle kunna vara det. Jag har visserligen en släng av laktosintolerans men som sagt så brukar vanligt smör fungera bra och även en mindre mängd mjölk.

12
Skriv svar