Michel Ancel: "Enormt mycket minne i Wii U"

Robot
Michel Ancel: "Enormt mycket minne i Wii U"

Mannen bakom Rayman och Beyond Good & Evil hävdar att Wii U har en enorm minneskapacitet och gör den perfekt för 2D-spel som Rayman Legends och New Super Mario Bros. U.

#rayman-legends, #new-super-mario-bros-u-1, #beyond-good-evil, #nintendo


Medlem
Michel Ancel: "Enormt mycket minne i Wii U"

Jag tycker inte det verkar så svårt att förstå vad WiiU handlar om. Jag minns när man spela Four Swords på GC med varsin GBA och många andra funktioner till den verkar ju funka som antingen en DS-pekskärm eller en Wii-fjärrkontroll. I mean, det de gjorde på Rayman Legends-trailern känns ju som den extra parent-kontrollen som fanns till Super Mario Galaxy.

Och jag är inte så intresserad utav nånting av det där. Det är bara gimmicks

Medlem

Nintendo är något på spåren, men tyvärr kommer det nog gå lika illa som det gjorde för Dreamcast!
Men jag hoppas att det kommer att gå bra, konsolvärlden behöver något nytt, och Nintendo är först ut.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Älskar Wii, Nintendos alster och kommer även skaffa en Wii U omgående vid release.

Medlem

Alla har vi nog olika definitioner av "enormt mycket".

Medlem

Huruvida Wii U:s tabletgamepad är skiten eller skitdålig är inte så viktigt. Nintendo är först med en ny konsol, till ett hyfsat lågt pris, har massor med pengar och kända spelserier och en ordentlig marknadsandel, och de har för första gången en konsol som är kapabel att visa HD-grafik och som kan erbjuda ordentligt spel online. Wii U kommer inte att kännas lika gammal om några år som Wii gjorde, tror jag. Teknikracet har stannat av lite. PS4 och Xbox 720 får gärna visa att jag har fel, att man kan göra massor med spännande saker med prestandan i dem. Vi får väl se.

Medlem

På tal om BG&E... Beyond Good & Evil 2 skulle passa till WiiU.

Medlem

Kommer säkert sluta som DreamCast, har hört rykten att Nintendo trots så sjukt stor popularitet har haft finanskris

Medlem

Verkar som Nintendo gör en repris på Wii men den här gången är jag inte lika säker på att det kommer bli en lika lyckad satsning som då. Wii U har helt klart potential men det gäller för Nintendo att visa denna och det tycker jag de inte lyckats med...än.

Medlem
Citat:

He says Wii U is a surprising machine, which can display full HD on the main screen while streaming a different image at 800X480 on the tablet, and keeping a 60 i/s framerate. Källa:

Hur kommer det sig att så många utvecklare säger olika saker om Wii U? Vissa prisar den och andra ratar den, någon säger att den är bättre än dagens konsoller, andra säger att den är underlägsen. Konstigt.

Men men så länge det släpps bra spel till Wii U så är i alla fall jag nöjd. Om den presterar bra så är det ett plus i kanten!

Medlem

Namnet suger, men konsollen blir säkert bra!

Medlem
Skrivet av Aevir:
Citat:

He says Wii U is a surprising machine, which can display full HD on the main screen while streaming a different image at 800X480 on the tablet, and keeping a 60 i/s framerate. Källa:

Hur kommer det sig att så många utvecklare säger olika saker om Wii U? Vissa prisar den och andra ratar den, någon säger att den är bättre än dagens konsoller, andra säger att den är underlägsen. Konstigt.

Men men så länge det släpps bra spel till Wii U så är i alla fall jag nöjd. Om den presterar bra så är det ett plus i kanten!

Om den är bättre eller sämre beror väl lite på vad man ska ha den till för sorts spel kanske? Ancel säger ju att den passar till just 2D-spel.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Kommer säkert sluta som DreamCast, har hört rykten att Nintendo trots så sjukt stor popularitet har haft finanskris

Hela Japan har varit och är fortfarande hårt drabbad av finanskrisen tack vare att statsskulden har ökat enormt dom senaste 20 åren och är idag uppe i över 200% av sitt BNP, vilken får Sveriges dryga 40% av BNP att kännas som en fis i rymden. Det är därför bland annat Sony skär ner på personal, och många andra japanska jättar.

Inaktiv

Om Wii U har enormt mycket minne vad har jag då, räknat på samma skala, i min PC?

Medlem
Skrivet av North:

Om Wii U har enormt mycket minne vad har jag då, räknat på samma skala, i min PC?

"Enligt Michel Ancel finns det knappt några minnesbegränsningar i Wii U och att den därför är perfekt för 2D-titlar"...
2D-titlar??? "knappt några minnesbegränsningar"??
Kommer den ens att klara 3D?

Medlem

Även fast WiiU verkar bli keff om man räknar med prestanda i hårdvaran, men själva konsollen och kontrollen tror jag kommer väga upp för det där. Jag kommer också skaffa mig WiiU, första konsoll från Nintendo på länge för mig. Hatade verkligen gamla Wii, tror WiiU är det som Wii borde ha varit från första början. Synd bara att Nintendo ligger efter dom andra hela tiden när det gäller teknologi.

Skrivet av Banjo:

Huruvida Wii U:s tabletgamepad är skiten eller skitdålig är inte så viktigt. Nintendo är först med en ny konsol, till ett hyfsat lågt pris, har massor med pengar och kända spelserier och en ordentlig marknadsandel, och de har för första gången en konsol som är kapabel att visa HD-grafik och som kan erbjuda ordentligt spel online. Wii U kommer inte att kännas lika gammal om några år som Wii gjorde, tror jag. Teknikracet har stannat av lite. PS4 och Xbox 720 får gärna visa att jag har fel, att man kan göra massor med spännande saker med prestandan i dem. Vi får väl se.

En bra indikator på prestanda är att både PS4/Xbox720 kommer klara av Unreal Engine 4, det ska tydligen inte WiiU göra, så det är synd att Nintendo fortsätter satsa på sån gammal hårdvara. Om Nintendo vågade lite, så borde dom vara innovativa som dom är för det mesta, men ändå satsa på dagens teknologi och inte för det mesta den gamla hårdvaran dom försöker få sina konsoller att klara sig på? Nintendo vågar inte, dom vill bara tjäna pengar, istället för att satsa på ordentligt på hårdvaran, ta lite förluster i början och sen tjäna in tillbaka pengarna på alla licenser. Men det är knappt Nintendo har 3dje parts utvecklare, nästan allt kommer från Nintendo själv, åtminstone det mesta som är värt köpa?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

vad pratar vi om för minne? ram? utrymme?

Medlem
Skrivet av Vioche:

vad pratar vi om för minne? ram? utrymme?

RAM så klart, utrymme så skulle det inte ha nån betydelse på hur mycket minne man har till texturer. Du förstår vad jag menar om du läser artikeln igen.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Jag är tveksam till Wii U, inte pga hårdvara eller något utan för att det känns som att den är till för coop på plats, att få hit fyra polare att spela med är fan omöjligt. Får fan planera en Fifa-kväll veckor i förväg, får ta och flytta till ett ställe där grannarna är i rätt åldersgrupp.

Medlem

"Enormt mycket minne" är ju helt klart relativt men om man tittar på de konsoller som är ute nu så är det ju knappast svårt att drämma in ett par gånger mer. XBOX360 och Playstation 3 har 512MB och Wii har 91MB.

Bara det släpps bra spel till Wii U kommer den nog sälja bra den med oavsett hur mycket eller lite minne de stoppat in.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Wii U kommer sälja en del pga Mario, Zelda mm.
Det är dock ganska lätt att redan nu inse att det här är en Gamecube, dvs en snabbare version av föregående konsoll och lite till inget nyskapande.
Gamecube sålde inte sådär bra och hade jag haft aktier i Nintendo hade jag sålt dem.

Medlem

hm Ubi-soft fick ju Rayman Origins att fungera utmärkt i 1080p @ 60 fps på både Xbox 360 och PS3, så det spelet kan inte ha varit så minneskrävande isf.

Medlem

Jag gissar på 2GB. Borde räcka för ett 2D-spel, även i FullHD.

Medlem

Ett Super Metroid 2 skulle sitta fint

Medlem
Skrivet av Lazaroth:

Wii U kommer sälja en del pga Mario, Zelda mm.
Det är dock ganska lätt att redan nu inse att det här är en Gamecube, dvs en snabbare version av föregående konsoll och lite till inget nyskapande..

Säger du att GC var en snabbare version av N64...? Hade du sagt att Wii't var en snabbare GC så visst.

Inaktiv

Var det inte Ubisoft eller nån som klagade på att processorn är för långsam ?
Har för mig att man läst ett reportage här på FZ om att nått eller flera spelföretag som klagat på det.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

1
Skriv svar