stoppa spammet!

gnu
Medlem
stoppa spammet!

Det är spamreklam i varje nyhetspost.

Medlem

Och det är en spampost även här. Självklart har crew märkt det, och självklart försöker man stoppa det. Att posta en rad med 6 ord hjälper knappast.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Hej gnu, De webbansvariga vet om detta, Spammet har hållit på under senare delen av sommaren och redaktionen vet om det, de har tidigare vid ett flertal tillfällen sagt att de funderar på en lösning. Problemet är att det inte är en Bot, utan riktiga personer som konstant envisas med att skapa nya konton för att sprida sitt spam.

Det enda vi alla kan göra nu är att rapportera reklam kommentarerna till moderatorerna som tar bort inläggen och profilerna. Detta genom att trycka på "Anmäl" i övre högra hörnet på inläggen och sedan välja den beskrivning som passar bäst för anmälan.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Vi moderatorer jobbar för fulla muggar med att radera spam. Som tidigare sagt är det inte vanliga spambottar som slinker igenom registrationen, utan det är mycket onda människor som vill FZ:a ont. Det enda vi i nuläget kan göra är att radera inlägg och användare manuellt.


signatur

Have a good time!

KoP
Medlem
Skrivet av Brain:

Vi moderatorer jobbar för fulla muggar med att radera spam. Som tidigare sagt är det inte vanliga spambottar som slinker igenom registrationen, utan det är mycket onda människor som vill FZ:a ont. Det enda vi i nuläget kan göra är att radera inlägg och användare manuellt.

Kan man komma tillrätta med ofoget genom att låta nya användare få vänta 1 timme innan dom kan börja skriva i trådarna? Då kanske dom med ont uppsåt tröttnar för deras avsikt är väl att regga sig och så fort som möjligt börja spamma och sen överge kontot direkt?

Skribent
Redaktör
Skrivet av gnu:

Det är spamreklam i varje nyhetspost.

Som sagts ovan: vi vet om det och jobbar på att hitta en lösning som inte drabbar vanliga hederliga användare. Vi är tacksamma om ni anmäler alla spaminlägg, det gör det enklare för oss att radera dem manuellt tills vi lyckas stoppa spammarna.

Skrivet av KoP:
Skrivet av Brain:

Vi moderatorer jobbar för fulla muggar med att radera spam. Som tidigare sagt är det inte vanliga spambottar som slinker igenom registrationen, utan det är mycket onda människor som vill FZ:a ont. Det enda vi i nuläget kan göra är att radera inlägg och användare manuellt.

Kan man komma tillrätta med ofoget genom att låta nya användare få vänta 1 timme innan dom kan börja skriva i trådarna? Då kanske dom med ont uppsåt tröttnar för deras avsikt är väl att regga sig och så fort som möjligt börja spamma och sen överge kontot direkt?

Vi testar lite såna varianter.

Skrivet av Shadee:

ip ban?

Funkar inte, det är nya användare med nya ip-nummer varje gång.


signatur
Testpilot

* Enklare anmälan av just spam vore bra , ytterligare en knapp som är endast för spam är en snabblösning.

* Spamfilter som i epost program som blockerar reklam , som lär sig vad som är reklam.
* Samma inlägg kan ej postas 2ggr.
* Vilka namn som helst tillåts inte som användarnamn , de heter oftast nåt slumpmässigt tryckt på tangentbordet.

Medlem

Enklast vore väl en bättre kontroll vid skapandet av kontot, eller en enklare "bekräfta att du är människa" vid postande av inlägg. Jag skulle inte ha något emot att ha en rad med "skriv svaret på 2+3 i rutan till höger" för att bli av med skräpet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör
Skrivet av conthox:

Enklast vore väl en bättre kontroll vid skapandet av kontot, eller en enklare "bekräfta att du är människa" vid postande av inlägg. Jag skulle inte ha något emot att ha en rad med "skriv svaret på 2+3 i rutan till höger" för att bli av med skräpet.

Det är människor, inte bottar, som spammar.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

Enklast vore väl en bättre kontroll vid skapandet av kontot, eller en enklare "bekräfta att du är människa" vid postande av inlägg. Jag skulle inte ha något emot att ha en rad med "skriv svaret på 2+3 i rutan till höger" för att bli av med skräpet.

Det är människor, inte bottar, som spammar.

Hur vet man det?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av conthox:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

Enklast vore väl en bättre kontroll vid skapandet av kontot, eller en enklare "bekräfta att du är människa" vid postande av inlägg. Jag skulle inte ha något emot att ha en rad med "skriv svaret på 2+3 i rutan till höger" för att bli av med skräpet.

Det är människor, inte bottar, som spammar.

Hur vet man det?

För att vi har olika steg som inte går att automatisera. Fast det kan ju vara cyborgs. Det har vi inte avfärdat.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

För att vi har olika steg som inte går att automatisera. Fast det kan ju vara cyborgs. Det har vi inte avfärdat.

Ah, ok. Det var ett par år sedan som man reggade sig så jag kommer inte ihåg hur det var och det har säkert ändrat sig sedan dess.

Det går inte att köra någon slags IP-range-kontroll? Om man ser att det t ex är personer från IP-adresser i asien så kan man väl spärra dom. (Och hoppas på att det inte är så många FZ-läsare i öst.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

om ni kommer fram till att spammarna är snygga gothbrudar från moskva, så kan ni skicka dom till mig istället för fängelset

Medlem

Jag tror tyvärr den sannolikheten är väldigt liten


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

För att vi har olika steg som inte går att automatisera. Fast det kan ju vara cyborgs. Det har vi inte avfärdat.

Ah, ok. Det var ett par år sedan som man reggade sig så jag kommer inte ihåg hur det var och det har säkert ändrat sig sedan dess.

Det går inte att köra någon slags IP-range-kontroll? Om man ser att det t ex är personer från IP-adresser i asien så kan man väl spärra dom. (Och hoppas på att det inte är så många FZ-läsare i öst.)

Tror inte det heller fungerar av två enkla anledningar:
- Den första anledningen är såklart VPN-tunnlar som är väldigt vanligt nu. Det kan t.ex. se ut som om en person sitter i Vietnam medan denne egentligen sitter i Sverige (om man endast kikar på IP).
- Den andra anledningen är att det finns ett flertal läsare i andra länder än Sverige.


signatur

Have a good time!

Medlem

Ett minimiantal posts innan trådstart kan skapas har jag sagt länge.

(Stoppar inte Ninjan iofs )


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Inaktiv
Skrivet av Konfucius:

Ett minimiantal posts innan trådstart kan skapas har jag sagt länge.

(Stoppar inte Ninjan iofs )

Haha jag slutar skriva här samma dag jag har en otroligt vacker gothbrud som flickvän

Skrivet av riktigninja:
Skrivet av Konfucius:

Ett minimiantal posts innan trådstart kan skapas har jag sagt länge.

(Stoppar inte Ninjan iofs )

Haha jag slutar skriva här samma dag jag har en otroligt vacker gothbrud som flickvän

Riktigninja, du är ett unikum!

1
Skriv svar