Återupplev Half-Life – Black Mesa ute nu
Osammanhängande Tjöt
För det första så märks det att du inte har spelat Half - Life spelen rakt igenom, du har inte lagt märke till mycket om storyn. Du har tagit "nyckelord" för att beskriva en story, och då får man den inte att verka så djup.
Tillåt mig göra ett exempel, Metal Gear Solid ; Träningsuppdrag som går åt helvete, Solid Snake måste stoppa metal gear (igen), jadajada supersoldater, mot alla odds, blabla.
Det får Metal Gear Solid att låta ganska tunt det med.
För det andra så är det inte så att någon ens föreslagit att det skall vara så extremt djupt som saker måste vara för dig tydligen. Men jag kan inte minnas att direkt många filosofi klasser tagit upp karaktärer som tex Solid Snake? Så varför skulle dom? Gordon Freeman är skulle vara intressant att analysera just för mystiken kring han. Det är ofta obesvarade frågor som skapar ett djup kring en karaktär.
Karaktärerna är verkligen inte tomma, jag blev lite lätt rörd i slutet på EP2. Alla som spelat igenom förstår vilken scen jag menar. Fan till och med DOG satte sig på näthinnan som en stark karaktär.
Nämen!
Ansiktena är nog snyggare i BM än HL2, och jag älskar hur vapnen kan bli smutsiga. Sjukt att en nästan 10 år gammal spelmotor kan konkurrera med dagens spelgrafik.
Fantastiskt spel f.ö., grabbarna bakom borde bli anställda av Valve!
Ja jag är så jäkla imponerad av så mycket.. Alla detaljer, både i modeller och i världen. Satt första timmen i nåt slags adrenalineufori. Förväntningarna och förhoppningarna har alltid varit höga för min del och hittills har inget gjort mig besviken (sånär som en lite stel animation vad gäller kofotshuggandet, men det kan rentav vara meningen).
Personligen har jag blivit snudd på beroende av PÅ/AV (toggle) vad gäller duckande (och kom på att jag ville ha en slöare gång) så jag slängde ihop ett par script. De skall inte störa med standardkontrollerna dock, och det är ju bara att ändra manuellt. Släng in i autoexec.cfg förslagsvis.
[info]//Toggles "sneaking" with Caps Lock
alias "runon" "cl_forwardspeed 450;alias togglerun runoff"
alias "runoff" "-speed;cl_forwardspeed 100;alias togglerun runon"
runon
bind "CAPSLOCK" togglerun[/info]
//Toggles ducking with "C"
alias "duckon" "-duck;alias toggleduck duckoff"
alias "duckoff" "+duck;alias toggleduck duckon"
duckon
bind "c" toggleduck
//SHIFT = run, but also disables crouch/sneak scripts
alias +running "runon;+speed;duckon"
alias -running "runon;-speed"
bind "SHIFT" "+running"
//CTRL = crouch, but also disables sneak script (or you'll crouch slooooow)
alias +ducking "runon;+duck"
alias -ducking "duckon"
bind CTRL +ducking
Helt fantastiskt!
Så länge sen jag spelade hl1 så måste fråga om någon har koll, Office Space anekdoten "tps reports", va den med redan i hl1?
EN annan grej, kunde man ge snubben utan toapapper en rulle förut?
Nej, en hel del nytt. "Office Space" släpptes ju året efter HL så det lär ju inte varit med ;). Snubben med toapapperet fanns där, men han bara harklade sig besvärat när man drog i dörren i originalet vad jag minns.
"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell
Helt fantastiskt!
Så länge sen jag spelade hl1 så måste fråga om någon har koll, Office Space anekdoten "tps reports", va den med redan i hl1?
EN annan grej, kunde man ge snubben utan toapapper en rulle förut?
Jag provade att ge honom skurhinken... Då kom nån kommentar "Gordon please, you're scaring me", men jag vet inte om det kanske triggades av att jag gick nära båset bara.
Jag laddade ner och provade lite snabbt. Jag tog mig till kofoten, men det som slog mig var hur lång den där inledande tågsekvensen faktiskt är, vilket modigt drag av Valve back in the days att ge spelarna så mycket bakgrundshistoria för att man ska känna att Gordon har någonting där att göra.
Han kanske inte pratar, men han är verkligen inte nameless.
Kul att du tog upp det!
Faktiskt precis vad jag och en polare snackade om häromdagen. Vilket jättekliv för spelbranchen/genren med just denna introduktion.
Innan var man ju van med Quake, första monstret runt hörnet och med pistol i hand direkt.
I Half-Life stod man helt plötsligt utan vare sig HUD eller tillhygge. Stort och modigt, men framförallt viktigt!
Det är verkligen en SJUK förbättring på Half-Life 1, jag älskade spelet men Black Mesa source är verkligen hur bra som helst. Okej source är ganska daterat men det skiner fortfarande och detta spelet visar det om inte annat.
Tips är att klicka på alla NPCs för att låsa upp ännu mer dialog.
Dom har verkligen fått allt att verka så mycket större än vad det är, bakgrunds sceneriet är riktigt härligt. Det känns mycket mörkare och hemskare precis som det borde vara.
Massa riktigt härliga skämt har dom lagt till och gått efter sin egen vision för att ge det en mycket bättre stämning i spelet osv. Sjukt imponerad minst sagt.
"]
Helt fantastiskt!
Så länge sen jag spelade hl1 så måste fråga om någon har koll, Office Space anekdoten "tps reports", va den med redan i hl1?
EN annan grej, kunde man ge snubben utan toapapper en rulle förut?
Nej, en hel del nytt. "Office Space" släpptes ju året efter HL så det lär ju inte varit med ;). Snubben med toapapperet fanns där, men han bara harklade sig besvärat när man drog i dörren i originalet vad jag minns.
Ja precis, hade för mig att hl släpptes 97 och office space 98, anywho, otroligt roligt
Jag laddade ner och provade lite snabbt. Jag tog mig till kofoten, men det som slog mig var hur lång den där inledande tågsekvensen faktiskt är, vilket modigt drag av Valve back in the days att ge spelarna så mycket bakgrundshistoria för att man ska känna att Gordon har någonting där att göra.
Han kanske inte pratar, men han är verkligen inte nameless.
Åka runt en "tunnel bana" är ingen bakgrund historia.
Jag kommer bli ner röstad så in i helvette men det är bara för att ni vet detta är sant och inte vill erkänna det:
Half Life världen är tom, plat och har tråkiga karaktärer.
Vad vet vi om Gordon Freeman? Att han är 27 år gammal och har en PHD från MIT? Jobba på Black Mesa som en scrub? Jaha. Han kan slåss med en crowbar och springa runt och skjuta. WOW SÅ JÄVLA DJUPT! UTAN ATT SÄGA ETT ORD!!!
G-Man? Vet vi inte skit om
Idioten med grå hår i tvåan? knappt något om honom heller.
Det finns ingen riktig HISTORIA eller Berättelse i det hela.
Det är bara O SHIT ALIENS, - ok.
2:an O SHIT MORE ALIENS, ON EARTH! - ok
Spela Fallout 1 / 2 , Planescape Torment, Baldurs Gate , Final Fantasy 7, för en djup berättelse med många spännande karaktärer.
Half Life är 15 år gammalt och alla vil ha 3:an som att Half Life två vorre bästa spelet någonsin.
Dags att gå vidare människor.
Själv hoppas jag HL 3 aldrig släpps , vilket är rent dummt av valve med tanke på alla Valve Sheep som kommer köpa spelet på direkten, även om det är samma skit som från 15 år sedan.
Förstå mig inte fel, Half Life 1 är ett av det bästa spelen som gjorts, Half Life 2 var bra den också. Men snälla, säg inte denna SAGA och värld är något mer än en tom apokalyptik skit bakgrund till ett spel som alla valve drones tror är det bästa som spel världen någonsin har erbjudit.
Jag har spelat Black Mesa fram till strax efter man springe på en hound eye.
Kan ni säga JÄSP?
Kul nostalgi trip och väldigt fint gjort av skaparna. Kanske lite för sent dock.
Source engine har varit skit gammal nu i flera år, Portal 2 är snyggt och det funkar för det spelet men snälla... gameplay är direkt från 1997 och utan en stark och spännande story är detta ingen som håller.
Det är svårt att förstå vad "gamers" tycker idag , men med tanke på allt SKIT som släpps och allt SKIT som får 9/10 , 10/10 så kan det inte vara något vettigt.
Aja, snart Kommer Wii U och Bayonetta 2. Så något att se fram emot finns det iaf.
Ha kul med ner röstningen hat0rs
Ok, du klankar ner på Half-Life för att det inte är djupt osv, hur är det med storyn i Bayonetta som du verkar lovprisa? Precis, likadant där med storyn och alla fanboys till Bayonetta, de är värre kan jag lova.
Men att snacka skit om ett 15år gammalt FPS-spel för storyns djup, är lite.. jag vet inte vad, tossigt?
Spelen var revolutionerande när de kom, de gjorde något nytt som ingen annan gjort innan, inte så konstigt att många lovprisar Half-Life än idag. Det kommer inte så många nyskapande spel nu för tiden precis, blir mycket att man tänker tillbaka på gamla spel då och vad de gjorde med en jämfört med spelen idag. Inte spelat ett enda spel sen Half-Life 2 (Som jag kommer på just nu) som gett mig en wow-känsla, kanske första Uncharted.
Blixten friterade min router och mitt moden förra helgen så jag har varit utan internet i en vecka, men nu kan jag äntligen tanka ner det här spelet <3
Kollade lite när Robbaz spelade på youtube, det ser riktigt fräscht ut, ser fram emot att få spela själv
Game long and prosper
stuff
Vadå ingen handling? Måste allting berättas för dig, förstår du inte subtilitet?
http://members.shaw.ca/halflifestory/
Där har du en summering av hela handlingen från HL1 till HL2 EP 2. Allting kan listas ut genom att *observera din omgivning* och lyssna på vad karaktärerna säger. Det behövs inte cutscenes mellan varje karta eller en sidekick som spottar ur sig uppenbar information för att ge spelet en djup handling.
Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.
Sådär, då var det slut. Det var riktigt kul och snyggt. Ofta ställen var det till och med med snyggare än HL2 dock med mer buggar och kraschar.
Det är snyggare än HL2 i princip överallt, texturerna är mycket mer högupplösta i BM och detaljnivån av utvecklarna både på bandesign, vapen, ljud m.m är ju sjukt imponerande.
Floffe du visar verkligen hur löjliga "fanboysen" är... Det är såna som du som ger den här industrin en dålig bild. Båda har sina fördelar och nackdelar.
Nix pix. Finns INGA fördelar med konsol. Och kom inte med soffan och lira med 19 polare. Det håller inte...
Det finns MÅNGA fördelar med konsol, likaså har PC:n också många fördelar... dock är nackdelarna fler och lite jobbigare.
Floffe du visar verkligen hur löjliga "fanboysen" är... Det är såna som du som ger den här industrin en dålig bild. Båda har sina fördelar och nackdelar.
Nix pix. Finns INGA fördelar med konsol. Och kom inte med soffan och lira med 19 polare. Det håller inte...
Jag har ju inte ens 19 polare