Inaktiv
Sömnproblem

Ja, nu sitter man uppe igen även fast man gick och la sig för över en timme sen.

I natt vet jag inte vad det är, känner mig stressad men vet inte över vad...

Någon som har samma problem eller har några tips vad vad man kan göra för att ha lättare att somna? Hör gärna av er.

Skägg.
10 Chambers

Har du vänt på dygnet?


signatur
Medlem

Provat mindfulness? Det körde jag med när jag hade mycket på gång i livet.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Jag har gått och lagt mig vid 03.00-tiden nu i över två år. För egen del handlar det om för mycket jobb, samt att jag är en kvällsmänniska. Om jag vill trötta ut mig själv funkar det bäst med fysisk aktivitet, träning eller flytta lådor Då kommer tröttheten smygande och man somnar som en stock.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Nej jag har inte direkt vänt på dygnet, somnade runt 8 imorse och är uppe redan nu. Vaknade utan att ställa något larm eller liknande :< Jag sprang förra veckan totalt 4 timmar och då blev det mitt i natten dessa dagar men hjälpte inte mig så värst mycket, blir trött i kroppen men känner mera att jag kommer upp i varv.

Aldrig hört talas om mindfulness ska kolla upp det.

Medlem

Att försöka somna i en timme är väl inte överdrivet mycket? Låter som om du kanske får lite panik av att du inte somnar vilket sedan spär på din sömnlöshet? När jag var yngre tog det minst en timme varje kväll innan jag somnade (läs ~16 år). Idag tar det ungefär kvarten.

Mitt tips är att bara slappna av. Det gör ingenting om du inte somnar på en kväll. Det viktiga är att du ligger och slappnar av. Då kommer sömnen automagiskt.

Sedan undrar jag om det finns några störningsmoment? T.ex. något ljus som blinkar, att solen gått upp, fåglar som låter osv.

Viktigast av allt är att du skaffar dig rutiner på när du ska vakna och gå och lägga dig. Dvs att du bestämmer en tid du ska gå upp varje morgon och en tid du ska gå och lägga dig varje kväll. Jag föreslår dagar från 7 till 22.


signatur

Have a good time!

Inaktiv

Brukar inte stänga av min dator på kvällarna, kan vara en liten faktor.

Tacksam för alla svar

Medlem

Tänk inte på att du inte kan somna - det gör det bara ännu värre. Försök trötta ut sinnet istället för bara kroppen. Stäng av alla datorer, släck alla onödiga ljus och apparater som låter. Lägg dig i sängen och koppla av med en intressant bok innan du lägger dig. Jag tycker det hjälper väldigt mycket att läsa en bok då jag alltid blir trött i skallen efter någon timmas läsning. Men det är jag det.

KoP
Medlem

Sov sött.

Det blir riktigt fint ljud när man spelar både video 1 och video 2.

Video 3 är inaktiverad men går att lyssna på YouTube.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Skulle rekommendera träning, gå ut och spring 20 minuter på eftermiddagen och pröva om det hjälper något. Spring vad du än gör inte på kvällen(eftersom du redan har svårt att somna) för då kommer kroppen bara bestämma sig för att du inte ska vila och vägra somna. Om du däremot springer på eftermiddagen så kommer din kropp ha tid att varva ned ordentligt.

Annars så borde du pröva att varva ned genom exempelvis mindfullness som det nämndes här tidigare, försök gå och lägg dig tidigare varje kväll, även fast det är svårt att somna. Det tror jag kan hjälpa i längden.

Hoppas det löser sig
//Athaleos

Medlem

avstå från cola och energidrycker hjälpte mig

Medlem

Jag brukar alltid slänga på en film varje kväll och ha som mål att se den. Tar 15 minuter så har jag somnat, funkar bättre än man kanske tror.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Enkelt, en ljudbok i stilla lugnt tempo, t.ex. svenska versionen av Sagan om Ringen, fantastiskt mysig att somna till.

Medlem
Skrivet av fall:

Ja, nu sitter man uppe igen även fast man gick och la sig för över en timme sen.

I natt vet jag inte vad det är, känner mig stressad men vet inte över vad...

Någon som har samma problem eller har några tips vad vad man kan göra för att ha lättare att somna? Hör gärna av er.

Mariujana kan hjälpa i vissa fall, men ta det försiktigt och se till att du är i ett land där det är tillåtet.


signatur

Wasted.White.Boys

Inaktiv

Tacksam för alla svar, ska pröva mig fram lite och se hur det går.

Medlem

Manowar Kill

we got the biggest amps, and man they blast


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Fokusera på det "mörka" du ser när du blundar.

Fråga inte varför! Bruka funka för mig, då slutar man tänka på allt annat


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Har alltid lidit av sömnlöshet, man går å lägger sig man kan inte somna. Och det är just tanken att, "Fan, jag kan inte somna. Måste snart gå upp igen... Aj aj aj." Osv osv, som sen gjorde att man blev stressad istället. Vad jag fick göra var helt enkelt att skaffa en ny "hobby". Jag började läsa böcker. När man läst i en-två timmar någonting, så brukar man vara trött. Vissa nätter somnar man inte alls, men då har man iaf läst en bra bok, samt att man inte brukar vara särskillt trött dagen efter ändå.

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Har alltid lidit av sömnlöshet, man går å lägger sig man kan inte somna. Och det är just tanken att, "Fan, jag kan inte somna. Måste snart gå upp igen... Aj aj aj." Osv osv, som sen gjorde att man blev stressad istället. Vad jag fick göra var helt enkelt att skaffa en ny "hobby". Jag började läsa böcker. När man läst i en-två timmar någonting, så brukar man vara trött. Vissa nätter somnar man inte alls, men då har man iaf läst en bra bok, samt att man inte brukar vara särskillt trött dagen efter ändå.

För mig som bibliofil så är det precis vad man inte ska göra för då blir det ingen sömn alls förrän boken är utläst...

Medlem

Har du tid och ork så gymma, då sover du gott.

Medlem

jag brukade under en period skriva av mig, har det gått en bra stund går jag upp och skriver det som rör sig i tankarna. Nu på senare tid har det hjälpt att gå och sätta sig i soffan och titta på något tråkigt debattprogram, kan då gå på 10 minuter innan ögonen börjar stänga sig.

Jag tror att för min del handlar det om att man under dagen samlar på sig en massa saker och reflekterar över dom när man väl hoppar i säng och ska börja sova. Det är ju sällan som man i dagsläget bara sitter i all tysthet och inte gör nånting.


signatur

thank you, come again

Medlem

Hade själv en sån period förut, det kan hjälpa att ta en promenad känner jag precis innan man ska lägga sig (är trevlige förstås om man har någon o gå med).

Medlem

Har haft sömnproblem sedan 12-årsåldern. Inte kunnat somna innan 3-4 oavsett när jag gick upp och hur länge jag följt den rutinen. Spelade ingen roll om jag tränade, ändrade kost etc.

Nuförtiden så har jag jobb som tillåter mig att gå och lägga mig 3-5 på morgonen och sova till 12-tiden på dagen. Men tidigare hade jag ett jobb som krävde att jag gick upp 5 på morgonen, då höll det inte att vara vaken till 3 på nätterna, men problemet var att jag inte kunde somna tidigare än så, detta trots att jag i 3-4 månader gått upp vid 5 på morgonen.

Fick först Imovane utskrivet av läkare och senare fick jag gå över till Halcion som är en väldigt kraftig sömnmedicin.

Nu använder jag dock varken eller då mitt nuvarande jobb som sagt låter mig somna 3 på natten och ändå sova 8 timmar.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

1
Skriv svar