Obsidians Kickstarter-RPG anpassas till pc

Robot
Obsidians Kickstarter-RPG anpassas till pc

Obsidians old school-rollspel Project Eternity ska bli helt pc-anpassat. Utvecklaren funderar inte ens på att göra en konsolversion.

#obsidian-entertainment, #project-eternity


Medlem
Obsidians Kickstarter-RPG anpassas till pc
Citat:

En konsolversion ska inte utvecklas.

Grisarna flyger för fullt utanför.

Inaktiv
Medlem

Glädjetårar!

Medlem

Fina nyheter!!

Medlem

Om ni undrar varför nyheten försvann och kom tillbaka beror det på att jag missade att den redan var skriven. Jag skrev alltså om den och inriktade mig på uttalandet om pc vs konsol-delen. Därför är också de två första kommentarerna skrivna innan (ny)publiceringen.

Medlem

Så det ska vara.

Medlem

Goda nyheter!

Medlem

"Jag är trött på att utveckla innehåll och interaktioner som är anpassade till konsoler och handkontroller. Dessa begränsningar påverkar RPG-mekaniken och innehållet mer än spelare kanske förstår – speciellt för de spelare som aldrig har spelat ett rollspel på pc och inser vad som har förlorats över åren".

Det var bland det klokaste jag hört från en utvecklare på länge.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Chris Avellone for president eller


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Enbart pga detta ska jag donera ännu mer pengar!

Medlem
Medlem

Äntligen!!! Synd bara att 2014 är så långt borta!

Medlem

världen kommer gå under 2012 nu är det bevisat, sista spiken !


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Äntligen kan dom säga vad dom tycker för att dom inte är bundna till någon utgivare, en eloge till er Obsidian!!

Medlem

är det sant? vet inte om jag ska skratta eller gråta, och jag vill säga detta men jag menar det inte DÖD åt KONSOLER! dom förstör allt Tycker jag då

Inaktiv

Huvudet på spiken.

Kan någon föreställa sig att spela fallout 2 på konsoll?

Medlem

Frågan är varför dom inte gör det till konsoll med? bara dom gör det på pc först och inte tvärtom som alla andra papskallar gör. Kanske blir för jobbigt eller något, synd för konsollspelarna dock om dom nu vill ha detta

Medlem
Skrivet av bavver:

synd för konsollspelarna dock

Hur egoistiskt detta än låter så tycker jag inte synd om dem alls. Jag vet inte hur många spelserier som jag en gång tyckt om som förvandlats till något jag inte längre kan känna igen.
Jag är något så fruktansvärt tacksam för att jag än en gång kan komma att få spela typen av spel jag vill ha.

phi
Medlem
Skrivet av bavver:

synd för konsollspelarna dock om dom nu vill ha detta

Det tror jag inte att det är, jag menar det ena utesluter inte det andra. Verkar som att pc fanboys har fått för sig att en konsolspelare omöjligen kan ha en pc vid sidan av.

Jag är ganska övertygad om att den typen av konsolspelare som är intresserad av ett spel som project eternity även har en pc och kommer att köpa/ backa spelet. Det har jag gjort och så gott som dom flesta mina kompisar som är intresserade av den här typen av spel, trots att vi idag är "konsolspelare".

En P12:a med endast 360/PS3 och MW3 som favoritspel kommer inte att vara intresserad av project eternity.

phi
Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Huvudet på spiken.

Kan någon föreställa sig att spela fallout 2 på konsoll?

Med ett UI anpassat för handkontroll, absolut. Ser inte hur en handkontroll eller konsol skulle få ett spel som fallout 2 att bli ett sämre spel. Det var ju knappast musen och tangentbordet eller UI:et som gjorde fallout 2 till, enligt mig, det bästa rollspelet som har gjorts hittills.

Testpilot

Ahh , sådär då har man backat ytterligare ett spel som verkar bli hur bra som helst!

Medlem

Hur jävla svårt är det att göra två UI till ett spel då.. jag menar det tog väl några moddare någon vecka så var det fixat till alla deras andra spel med dålig PC UI. Jag tycker det låter som en flört till PC spelare för att få in ännu mer pengar till sin kickstarter. En kickstarter som jag från början tycker är rätt larvig med tanke på hur larvigt det känns att Obsidian ska gå ner på knä å be om pengar till ett PC spel som man kan läsa på varenda forum i världen är ett spel som folk vill ha.
Sen insinuerar han att det finns mer saker vi kanske inte vet om som sätter begränsningar och det må så vara.. men de har inte tidigare visat vilja att just göra de små ändringar för att det ska bli bättre på pc.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Inaktiv
Medlem
Skrivet av shiko:

Enbart pga detta ska jag donera ännu mer pengar!

Jag gjorde precis samma sak, det här spelet kan omöjligt bli dåligt!

Inaktiv
Skrivet av phi:
Skrivet av vampyrer_suger:

Huvudet på spiken.

Kan någon föreställa sig att spela fallout 2 på konsoll?

Med ett UI anpassat för handkontroll, absolut. Ser inte hur en handkontroll eller konsol skulle få ett spel som fallout 2 att bli ett sämre spel. Det var ju knappast musen och tangentbordet eller UI:et som gjorde fallout 2 till, enligt mig, det bästa rollspelet som har gjorts hittills.

Det man hade fått göra till konsoll är troligen blanda annat:
Minska våldet, minskat antal dialogval, sämre grafik.
"Vuxenkänlsan" i liret skulle också tas bort för att säljas till p12.
Detaljrikedomen i våldet skulle nog också minskas, för att anpassa den stora massan.
Lite på rak arm vad jag kan komma på, finns garanterat mer och tror inte att det är handkontrollen i sig som du säger, utan mer marknaden man riktar sig mot när man gör spel till en konsoll.

Dyrare spel, licenspengar till tillverkaren av konsoll.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av phi:
Skrivet av vampyrer_suger:

Huvudet på spiken.

Kan någon föreställa sig att spela fallout 2 på konsoll?

Med ett UI anpassat för handkontroll, absolut. Ser inte hur en handkontroll eller konsol skulle få ett spel som fallout 2 att bli ett sämre spel. Det var ju knappast musen och tangentbordet eller UI:et som gjorde fallout 2 till, enligt mig, det bästa rollspelet som har gjorts hittills.

Det man hade fått göra till konsoll är troligen blanda annat:
Minska våldet, minskat antal dialogval, sämre grafik.
"Vuxenkänlsan" i liret skulle också tas bort för att säljas till p12.
Detaljrikedomen i våldet skulle nog också minskas, för att anpassa den stora massan.
Lite på rak arm vad jag kan komma på, finns garanterat mer och tror inte att det är handkontrollen i sig som du säger, utan mer marknaden man riktar sig mot när man gör spel till en konsoll.

Dyrare spel, licenspengar till tillverkaren av konsoll.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

phi
Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av phi:
Skrivet av vampyrer_suger:

Huvudet på spiken.

Kan någon föreställa sig att spela fallout 2 på konsoll?

Med ett UI anpassat för handkontroll, absolut. Ser inte hur en handkontroll eller konsol skulle få ett spel som fallout 2 att bli ett sämre spel. Det var ju knappast musen och tangentbordet eller UI:et som gjorde fallout 2 till, enligt mig, det bästa rollspelet som har gjorts hittills.

Det man hade fått göra till konsoll är troligen blanda annat:
Minska våldet, minskat antal dialogval, sämre grafik.
"Vuxenkänlsan" i liret skulle också tas bort för att säljas till p12.
Detaljrikedomen i våldet skulle nog också minskas, för att anpassa den stora massan.
Lite på rak arm vad jag kan komma på, finns garanterat mer och tror inte att det är handkontrollen i sig som du säger, utan mer marknaden man riktar sig mot när man gör spel till en konsoll.

Dyrare spel, licenspengar till tillverkaren av konsoll.

Om någon skulle göra en remake på fallout 2 idag och anpassat det till konsol så hade utan tvekan sett ut som du beskriver, fast som ett FPS. Wait, what? Fallout 3?

Men nu syftade jag på fallout 2 som det ser ut idag med endast ett nytt UI anpassat för konsol och handkontroll. I ett sånt scenario så ser jag inte vad som kan göra spelet sämre än vad det är idag.

Medlem
Skrivet av joary639:

En kickstarter som jag från början tycker är rätt larvig med tanke på hur larvigt det känns att Obsidian ska gå ner på knä å be om pengar till ett PC spel som man kan läsa på varenda forum i världen är ett spel som folk vill ha.

Problemet att utveckla ett oldschool-RPG är inte att Obsidian själva inte tror på konceptet; problemet är snarare att folk köper spel som Dragon Age, Mass Effect, Call of Duty, Medal of Honor eller Diablo 3. Detta implicerar såklart att utgivarna vill göra fler av dessa spel som säljer (och kostar relativt lite att utveckla om man jämför med ett mastodont-RPG). Om utvecklarna inte vill göra oldschool-RPG pga att de drar in mer stålar på en WoW-klon eller en standard actionshooter (a lá Gears of War) så kommer heller inte utvecklarna att kunna göra oldschool-RPG:n.

I grunden får utvecklarna pengar av utgivarna. Ungefär som att artister får stålar av producenter/skivbolag.

Men jo, det kan tyckas löjligt att inte någon mindre utgivare har smällt på stortrumman och satsat hårt på ett klassiskt RPG.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Lazaroth:
Skrivet av bavver:

synd för konsollspelarna dock

Hur egoistiskt detta än låter så tycker jag inte synd om dem alls. Jag vet inte hur många spelserier som jag en gång tyckt om som förvandlats till något jag inte längre kan känna igen.
Jag är något så fruktansvärt tacksam för att jag än en gång kan komma att få spela typen av spel jag vill ha.

Instämmer, har sett otaliga serier som gått från att vara grymma till att bli mediokra och en av de som jag "sörjer" mest är Rainbow Six serien som numera är så "fördummad" att det gör ont i ett gammalt gamer hjärta.

12
Skriv svar