Skrivet av Kane:

Fine, "och/eller". Sikta då på en politisk karriär, där är man mästare på att plocka ut nåt litet ur en sakfråga och lägga fokuset på den.

Gott om blockbusterspel som getts 4/5 eller 5/5 av er är fulla av brister och fel men får likväl de betygen. Jag vet inte riktigt säkert vad du försvarar och det verkar inte riktigt du heller veta.

Inte helt rätt tråd för diskussionen men det kändes fullt motiverat att ställa frågan då betyget 1 är "riktigt jävla dåligt" i termer av hur bra ett spel är. Inflationen i era betyg för spel av större spelhus OCH/ELLER riktigt hypade spel (förtjänt eller inte) har skenat iväg.

Okej. Du får självklart tycka precis som du vill. Det är helt omöjligt för mig att kunna komma med motargument till det där när du inte kommer med några konkreta exempel.

Medlem

Skönt att detta lir får 1/5 här, IGN ger det 8/10 med motiveringen "ett spel som är annorlunda från mängden, något som varje gamer borde testa" ungefär..

Som sagt, recensioner är inte ett skit värda i sig själva då dom skiljer så mycket att man undrar om recensenterna ens spelat samma spel, eller är mutade.

Tacka vet jag metacritic. Och där ligger TJ på 70/100 med endast 1 av 25 recensioner under 5/10, så jo, i detta fall undrar jag hur det kommer sig att denna recension avviker så extremt från mängden.

Medlem
Skrivet av DrBagguette:

Skönt att detta lir får 1/5 här, IGN ger det 8/10 med motiveringen "ett spel som är annorlunda från mängden, något som varje gamer borde testa" ungefär..

Som sagt, recensioner är inte ett skit värda i sig själva då dom skiljer så mycket att man undrar om recensenterna ens spelat samma spel, eller är mutade.

Tacka vet jag metacritic. Och där ligger TJ på 70/100 med endast 1 av 25 recensioner under 5/10, så jo, i detta fall undrar jag hur det kommer sig att denna recension avviker så extremt från mängden.

Det är ju smak sak om man gillar det eller inte men sen vet vi ju också att metacritics bara är skit och IGN är nog detsamma

Medlem

Är väl knappast en överaskning avv smak och tycke skiljer för olika siter och deras recencenter. Att däremot dela ut en etta är ungefär som att se ett maraton av gamla SVT produktioner som "Mosaik" i 24 timmar... Samma glädje.

Hur mäter man ett betyg? Mot samma i generen eller mäter man mot de bästa spel man spelat? De flesta spel skulle hamna på 1/5 för mig mätt mot Battlefield 1942 men mätt mot andra eller liknande spel i generen, är det en etta? Rimligen är det "spel av samma typ" man mäter mot och 1 av 5 är en katastrofsiffra. Sannolikt är det roligare att få en spark på pungen än att spela spelet. Ändå hittar man plus att ge och jag tvivlar starkt på att det i samma genere eller liknande spel finns spel som är så mycket bättre att de höjer sig från lägsta 1 till 5 som är högst. Vilket eller vilka är dessa spel som är så mycket bättre att de kör ner detta spel till en etta?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Medlem

1/5? Nje, 3/5 minst är det värt. Ganska kul spel för ett arkad spel. Spelet gör det det är gjort för att göra inget mer, inget mindre.

Medlem

Inget svar än för mig ser jag. Synd, det var enkla och glasklara frågor men eftersom det förefaller vara omöjligt att svara på dem utan att blottlägga sitt totala haveri i betygen på FZ så verkar det inte bli av. Hade i alla fall väntat mig nåt nonsenssvar som gled iväg från frågorna.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Redaktör
Skrivet av Kane:

Hur mäter man ett betyg? Mot samma i generen eller mäter man mot de bästa spel man spelat? De flesta spel skulle hamna på 1/5 för mig mätt mot Battlefield 1942 men mätt mot andra eller liknande spel i generen, är det en etta? Rimligen är det "spel av samma typ" man mäter mot och 1 av 5 är en katastrofsiffra. Sannolikt är det roligare att få en spark på pungen än att spela spelet. Ändå hittar man plus att ge och jag tvivlar starkt på att det i samma genere eller liknande spel finns spel som är så mycket bättre att de höjer sig från lägsta 1 till 5 som är högst. Vilket eller vilka är dessa spel som är så mycket bättre att de kör ner detta spel till en etta?

Skrivet av Kane:

Inget svar än för mig ser jag. Synd, det var enkla och glasklara frågor men eftersom det förefaller vara omöjligt att svara på dem utan att blottlägga sitt totala haveri i betygen på FZ så verkar det inte bli av. Hade i alla fall väntat mig nåt nonsenssvar som gled iväg från frågorna.

Jag missade ditt inlägg, därför har jag inte svarat - ledsen för det.

Alla har sina uppfattningar om vad ett betyg betyder. FZ:s betygsdefinitioner är ganska enkla, och det är dem man ska gå gå efter när man undrar varför FZ sätter sina betyg.

Jag tycker man ska vara försiktig med att "mäta" spel mot varandra utifrån betyget, särskilt med betygsskalor med så få steg som vår. Den har få nyasskillnader, vill man veta vilket spel recensenten tycker är bäst får man jämföra hans/hennes recensioner av spelen i fråga eller fråga personen.

Victor tyckte Tokyo Jungle var helkasst. Han förklarar varför i recensionen (t.ex. stressigt och simpelt på flera plan), och satte ett betyg som speglar åsikterna. Då är ettan i betyg motiverad, men det står givetvis alla fritt att inte hålla med om hans åsikter - det handlar ju i slutändan om tycke och smak.

Jag är inte tillräckligt insatt i genren för svara på frågan om bättre spel i den. Men man kan sätta en etta utan att jämföra med alla genresyskon, ett spel kan vara skit på egna meriter. Åsikterna går isär rätt kraftigt - 73 i snitt på Metacritic (vilket går att översätta till nåt i trakterna av en trea i vår betygsskala), med ett toppbetyg och två på iskalla 30. Nån måste ju alltid ligga i änden av betygsskalan, den här gången råkade det vara vi.


signatur
12
Skriv svar